Sivu 4/10

Lähetetty: 30 Huhti 2006, 05:23
Kirjoittaja veekoo
Tossa olis kamppiksen paikka vapautumassa syksylla. Vuokra $760/kk ja muut laskut noin satasen verran jaettuna. Takuulla harrastusystavallinen kamppis ja hyvat naapurit... :) Eikun tohon asumaan pariksi kuukaudeksi, jos se siita on kiinni. :wink:

Lähetetty: 07 Touko 2006, 21:42
Kirjoittaja Spiff
Ilokseni huomasin että NYT Ake:nkin sivuille on virallisesti kirjoitettu tästä uudesta poikkeuslupahakemuksesta maksaa € 340 eikä autoa tarvii tuoda Suomeen ennen päätöstä.

Ja tässä päivän musse: 514" 781hp
http://www.blocket.se/vi/8036931.htm?ca=11_s

Lähetetty: 08 Touko 2006, 10:39
Kirjoittaja Fastback
Spiff kirjoitti:Ja tässä päivän musse: 514" 781hp
http://www.blocket.se/vi/8036931.htm?ca=11_s
Sairaan makee tekniikka ja manuaalilla!

Lähetetty: 11 Touko 2006, 17:06
Kirjoittaja Spiff
Amerikanrautojen yksittäistuonti helpottuu (11.5.2006)

Euroopan unionin ulkopuolelta yksittäin maahantuotavien autojen rekisteröinti helpottuu kesäkuun alussa.

Poikkeuslupien tarve vähenee, kun katsastuksessa voidaan testilaitoksen tai valmistajan todistuksilla osoittaa, että ajoneuvo vastaa teknisesti eurooppalaisia vaatimuksia. Muutos vaikuttaa autojen tuontiin lähinnä Yhdysvalloista.

EU-tyyppihyväksyntäpakko on koskenut kaikkia Suomeen rekisteröitäviä autoja vuodesta 1998 ja moottoripyöriä vuodesta 2003. Poikkeaminen tyyppihyväksynnästä on tähän asti aina edellyttänyt AKEn lupaa.

Liikenne- ja viestintäministeriö antoi 11. toukokuuta asetuksen, joka vähentää tarvetta hakea poikkeuslupia.

Asetusmuutoksella EU:n ulkopuolelta yksittäin tuodut henkilö-, paketti- ja kevyet kuorma-autot sekä L-luokkien ajoneuvot rinnastetaan rekisteröinnissä EU:n piensarjavaatimuksiin. Tämä tarkoittaa, ettei ajoneuvolta edellytetä kaikilta osin enää pakollisia EU-tyyppihyväksyntöjä, jotta sen voi rekisteröidä Suomeen.

Rekisteröintiä ei tosin jatkossakaan voi tehdä suoraan esimerkiksi yhdysvaltalaisten FMVSS-standardien tai EPA-päästömääräysten mukaan. Myös ajoneuvon heijastimilta, valoilta, renkailta ja tuulilasilta vaaditaan edelleenkin eurooppalaiset hyväksynnät.

Yksittäin tuotuja autoja ja muuttoajoneuvoja koskevien lievennysten lisäksi myös yksittäisenä valmistettu eli omavalmisteinen moottoripyörä tai muu L-luokan ajoneuvo voidaan rekisteröidä ilman poikkeuslupaa suoraan rekisteröintikatsastuksen perusteella.

Samalla muuttoajoneuvon vaatimuksia lievennetään kattamaan kaikkien lähtömaiden tekniset standardit, kunhan ajoneuvo täyttää tietyt päästövaatimukset.

(Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote 11.5.2006)

Lähetetty: 11 Touko 2006, 17:35
Kirjoittaja raunoh
Tuota päätöstä on odotettukin. Jotakin tolkkua on nyt pykälissä.

Lähetetty: 12 Touko 2006, 14:50
Kirjoittaja musse96
On mielenkiintoista nähdä minkälaiset sovellusohjeet tulevat olemaan.
Jos jatkossakin vielä tarvitaan todistusta jarruista niin kiville menee koko systeemi. Toivottavasti nyt otetaan järki mukaan kun ohjeita aletaan ensi viikolla väsäämään. Ohjeet ilmeisesti valmistuvat vasta aivan kuun vaihteessa.

Lähetetty: 14 Touko 2006, 21:48
Kirjoittaja 94GtMustang
Keravalla Koffin pihassa oli koko viime lauantain punanen 05/06 avomusse. Kenenkähän lienee?

Lähetetty: 16 Touko 2006, 10:36
Kirjoittaja stangrider
Rekisteröintiä ei tosin jatkossakaan voi tehdä suoraan esimerkiksi yhdysvaltalaisten FMVSS-standardien tai EPA-päästömääräysten mukaan. Myös ajoneuvon heijastimilta, valoilta, renkailta ja tuulilasilta vaaditaan edelleenkin eurooppalaiset hyväksynnät.

** NIIN , ENSIN ON TUO 30 PVN VALITUSAIKA ENNENKUIN TUOSTA JOKU LAKI SAADAAN AIKAISEKSI, SITTEN SOVELTAMISOHJEET ERIKSEEN :evil: :evil:

Oisko porukoilla hyviä vinkkejä uuden Mustangin takavaloiksi?
Jos vaaditaan noita hyväksyntöjä eikös se tarkoita että ne täytyy vaihtaa?
Eteen pyöreitä löytynee helmpommin..

Ihme touhua EU:ssa...

Lähetetty: 16 Touko 2006, 17:58
Kirjoittaja veekoo
Eikos ainakin ennen ole kelvannut DOT valot, jos saa valmistajalta paperin, jossa lukee, ettei E valoja moiseen ole olemassakaan..? Lisasilman kuitenkin tarttee taakse ja vilkut sivuille.

Lähetetty: 16 Touko 2006, 20:33
Kirjoittaja Spiff
Niin kyllähän tässä oli se idea että saisi jenkkiautoja tuoda, eihän tällä uudella systeemillä muuten ole mitään virkaa, tässä vaan peitetään porsaanreijät.

Lähetetty: 26 Touko 2006, 21:15
Kirjoittaja jaketin

Uusi asetus astui voimaan....

Lähetetty: 03 Kesä 2006, 15:58
Kirjoittaja musse96
Niin siinä taisi käydä, että rekisteröinti ei juurikaan helpottunut.
Tuntuvat vaativan jarruista todistuksen. Jos joku keksii asiaan ratkaisun ottaisin kiitollisuudella vastaan.

Re: Uusi asetus astui voimaan....

Lähetetty: 04 Kesä 2006, 01:21
Kirjoittaja veekoo
musse96 kirjoitti:Niin siinä taisi käydä, että rekisteröinti ei juurikaan helpottunut.
Tuntuvat vaativan jarruista todistuksen. Jos joku keksii asiaan ratkaisun ottaisin kiitollisuudella vastaan.
Minkalaisen todistuksen? Kelpaako DOT hyvaksynta? :) Kattelin jarrujen osia toivorikkaasti, josko olisi samoja kuin esim. siina Mercuryn SUV:ssa, jota myydaan suomessa Fordina, mutta ei tullut voittoa. :( DOTin sivuilta voisi loytya joku tieto, koska vehje on kokonaisuudessaan kaynyt hyvaksynnan lapi ja se kattaa mm. jarrut..?

Lähetetty: 05 Kesä 2006, 20:27
Kirjoittaja Spiff
Kuulin että tämä asia on vieläkin ihan auki, taitaa olla parempi odottaa vähän aikaa että saavat asiat kuntoon, kun eivät vieläkään oikein tiedä mitä sääntöjä pitäisi noudattaa. Ideahan oli että Jenkkiautoja ei automaattisesti saa rekisteröityä, mutta eihän tässä pitänyt mitään naurettavaa todistusten hankitaa olla. Onneksi päästään kohta äänestämään jos joku rohkea ehdokas ottaisi kantaa.

Lähetetty: 09 Kesä 2006, 17:11
Kirjoittaja Spiff
Pelkkä vastaavuus ei riitä valaisimien ja lasien kohdalla. Niiden tulee olla hyväksytyt. Vaihtoehtona on korvata alkuperäiset osat johonkin muuhun ajoneuvoon tarkoitetuilla osilla.

Tuomas Peltokangas
tarkastusinsinööri
Ajoneuvohallintokeskus


Eli porukalla vaan kasaamaan uusia autoja, kuka saa rumimman härvelin aikaiseksi uusine valoineen ja tuulilasineen.
Tekisi niin mieli kasata sellainen ja näyttää koko maailmalle mitä Suomessa tehdään UUDELLE autolle että sillä saa ajaa liikenteessä