Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Okei okei menkööt Joo mutta mietiskelyä jatkettu, kyllä mä taidan jättää tuon stroukkisuunnitelman, koska muuten putjetti karkaa, eikä tässä rahoissa kylvetä, niin ja sitten taas onkin kevät.. ja kesä.. ja auto ei liiku sehän se sitten kyrpii! Summitilta kattelin remppapaketteja, ei ollenkaan pahahintaisia sarjoja, kuitenkin ihan laatumännillä...? Nyt vain täytyy odottaa omalta kohdalta ajokauden päättymistä, ja pannu levälleen ja osakasaa koneistajalle ja sitä myöten tilauksia vetämään
Mexico65 kirjoitti:Ja aisaan hyvin tehtynä 351C antaa lähes saman vasteen kuin 408 ja tulee hie-man edullisemmaksi.
Sitähän minä tuossa alussa yritin hieman ehdottaa.
Tee perus remppa niin ensikesä maistuu paremmalta auton ratissa kuin tallissa puuhastelu. Kyllä sinäkin olet jo tarpeeksi kauan tuota Machia rakentanut, rupee muuten sinullakin kumit kuivumaan alle.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Mexico65 kirjoitti:Ja aisaan hyvin tehtynä 351C antaa lähes saman vasteen kuin 408 ja tulee hie-man edullisemmaksi.
Sitähän minä tuossa alussa yritin hieman ehdottaa.
Tee perus remppa niin ensikesä maistuu paremmalta auton ratissa kuin tallissa puuhastelu. Kyllä sinäkin olet jo tarpeeksi kauan tuota Machia rakentanut, rupee muuten sinullakin kumit kuivumaan alle.
Bud Moore Engineering aloitti Clevelandin soveltamisen Nascar-käyttöä varten vuonna '72 vaihtoehtona silloin käytetyillä isoille moottoreille (426 Hemi, Ford 427, 429 Boss ym.). Moottorit rakennettiin tehtaan viritysosilla, eli käytännössä enimmäkseen Boss-moottoreissa käytetyillä osilla, jotka Ford oli kehittänyt kilpakäyttöä varten ennen kuin lopetti kilpailun tukemisen. Lohko oli Bossista, kampiakseli Bossista, kannet 4V Bossista, kiertokanget Bossista, männät spesiaalit TRW L2348F ja imusarja BME:n omana kehitystyönä syntynyt BME Mini-Box (alun perin 302 Bossiin kehitetty), nokka Fordin D1ZX-FA .600"/320 deg. Yksi vähäisistä aftermarket-osista moottoreissa olivat Cranen rullakeinut.
Kansiin tehtiin muuallakin keksitty (Gapp & Roush) pakokanavan nosto korvaamalla osa kannesta alumiinisella kappaleella, jolla pakokanava saatiin paljon jouhevammaksi alkuperäisen 90 asteen käännöksen sijaan. Muuten kansille suoritettiin normaali kisaporttaus.
BME teki näitä moottoreita tilauksesta asiakkaille. Moottoreita käytettiin mm. Gran Torinoissa. Kuskit huudattivat moottoreita 500 mailia yli 6000 kierroksen joten luotettavuus oli todella koetuksella.
Ahti kirjoitti:olen ehkä vähän kriittinen mutta tuntus että tohon 200 loppunopeuteen pitäs riittää 600-650hv eli koneessa ei ole oikeesti 800hv. Olkoon alusta ihan millanen tahansa. Samaten n. 150 loppunopeuksiin pitäs päästä reilusti alle 300hv tehoilla.
Mä ajoin joskus 92 vuonna Motoparkissa -75 impalalla jossa melkein vakio 406sb, 350 loota ja alle 3 välitys, painoa n 2100kg, 14.3 ja 159 ja siinä oli ehkä max 300hv.
Kyllä noi loppunopeudet aika hyvin kertoo tehon, ei siinä auta selittelyt alustasta tai renkaista. Aikaan tietysti ne vaikuttaa mutta nopeuteen yllättävän vähän.
Mä kysyin suoraan Billiltä mitä auto on kulkenut, olin joskus enemmänkin hänen kanssa tekemisissä joten ootellaan vastausta. Moottorin on rakentanut Mark McKeown (2007 Enginemasters 3.) ja siitä on penkitetty dynossa +800 hv, joten ehkä toi 10.80s on joku vanha timeslip edellisellä motilla.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Ahti kirjoitti:olen ehkä vähän kriittinen mutta tuntus että tohon 200 loppunopeuteen pitäs riittää 600-650hv eli koneessa ei ole oikeesti 800hv. Olkoon alusta ihan millanen tahansa. Samaten n. 150 loppunopeuksiin pitäs päästä reilusti alle 300hv tehoilla.
Mä ajoin joskus 92 vuonna Motoparkissa -75 impalalla jossa melkein vakio 406sb, 350 loota ja alle 3 välitys, painoa n 2100kg, 14.3 ja 159 ja siinä oli ehkä max 300hv.
Kyllä noi loppunopeudet aika hyvin kertoo tehon, ei siinä auta selittelyt alustasta tai renkaista. Aikaan tietysti ne vaikuttaa mutta nopeuteen yllättävän vähän.
mulla meni +2000kg auto loppunopeutta 170km/h , totuutta ei tiedä kun kytkin luisti 1 ja 2 vaihteella kokoajan, aikakin oli jotain yli 14 sek.
koneena on 429 jota ei oikeastaan ole mitenkään "viritetty".
peltisarjojakaan ei ole , laiskana tyyppinä en ole viittiny semmosia rakentaa . jaa nii , niitä kierroksia otaa helposti +7000 !
SamiM kirjoitti:Moottorit rakennettiin tehtaan viritysosilla, eli käytännössä enimmäkseen Boss-moottoreissa käytetyillä osilla, jotka Ford oli kehittänyt kilpakäyttöä varten ennen kuin lopetti kilpailun tukemisen. Lohko oli Bossista, kampiakseli Bossista, kannet 4V Bossista, kiertokanget Bossista, männät spesiaalit TRW L2348F ja imusarja BME:n omana kehitystyönä syntynyt BME Mini-Box (alun perin 302 Bossiin kehitetty), nokka Fordin D1ZX-FA .600"/320 deg. Yksi vähäisistä aftermarket-osista moottoreissa olivat Cranen rullakeinut.
BME teki näitä moottoreita tilauksesta asiakkaille. Moottoreita käytettiin mm. Gran Torinoissa. Kuskit huudattivat moottoreita 500 mailia yli 6000 kierroksen joten luotettavuus oli todella koetuksella.
Pete historian tunteminen on edellytys menestykseen... eli lisää NASCAR höpinää II
Tämä vissiin kertoo jotain miten tujua tavaraa tehtaan 429 bossit olivat. Niitä jengutettiin 500 mailia läpät selällään 7800-8000 rpm tarvittaessa koko kisan ajan. Koneen kesto ei ollut ongelma sinänsä, kierroksia rajoittava tekijä oli aikansa venttiilit, ei ollut nykypäivän huippukeveitä ja kestäviä titaaniventtiileitä. Raskaat venttiilit (2,37"imu), kovat jousipaineet ja alumiinikannet, oltaisiin tarvittu vielä lisää jousipaineita mikä olisi johtanut kansien korkkaamiseen jousipesistään. Vuosina 1969-1970 nascarissa 429 kisabosseja rakentanut kaveri kertoi että nykyajan titaaniventtiileillä kisaboss olisi kestänyt 9000 rpm WOT ajoa sen 500 mailia.
Ford periaate pääte "win on sunday, sale on monday" koki niskalaukauksen alkuvuodesta 1970 jolloin kisabudjetista leikattiin 85 % siivu pois, siihen kuoli mm. jo alkanut King Cobra projetki.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
BB-Jari mä olin jo kouluaikana pihalla historiasta(kin) Täytyy kyllä ihmetellä tuota sun moottori-innostusta ja historiatuntemusta, ja että tollaset yleensä muistaa
PeteP kirjoitti:BB-Jari mä olin jo kouluaikana pihalla historiasta(kin) Täytyy kyllä ihmetellä tuota sun moottori-innostusta ja historiatuntemusta, ja että tollaset yleensä muistaa
Pete, 429 Boss on mun "lempilapsi" moottorien maailmassa ja vintage '65-'70 Nascar autot saavat sydämen hurjistumaan. Se oli aikaa kun miehet oli rautaa ja autot 7 litraisilla ilman rajoituksia (jos Cammeria ei lasketa). En mä tosin tiedä kiinnostaako tää mun Boss paasaus tai Nascar löpinä ketään?!?!? Kiinnosti tai ei niin toisinaan siitä kuulee!!
ja tuosta eteenpäin. Varmaan ensimmäinen oikeasti ajettava isokoppa.
Höh, oikeasti ajettava isokoppa. Jäykkäperäisestä saa tavallisen hyvän kun hieroo kaikki osiot ajatuksen kanssa kohdalleen, sekä plussana jäykkä perä toimii stripillä mikä linkkuperällä ei toimi yhtähyvin mitä jäykkäperäinen. En kyllä silti epäile etteikö Timpan vehkeestä tulisi hyvä ajettava, mutta ei swappi ole aina oikotie onneen. Jos ei tajua mitään jäykän perän parantamisesta, niin ei linkkuperä tuo onnea yksinään.
paltant.ponitalli kirjoitti:usa mustikerhon sivuilla muuten isokoppa avo 820hv 10.85/203kmh isolohkolla.ja hitain samalla saitilla 14.85/155kmh 460cid.monen moisia möhköfantteja.on muuten pikkasen selailtu ku pitäis noi säädöt alottaa,ulkoilu ttamis aikaa viel 3viikkoo pelkillä flowmastereillä jyristetään loppu aika eipä ainaka putket ahista enää tänä ajo kautena.
Toi isokoppa on Bill Fowlerin '71 avo. Auto on jalostettu pro-touringiin josta todistuksena All Ford autocrossin 2. sijoitus jonkun ratasaleenin jälkeen. Alusta on preparoitu aikas riskisti ja mottina on 582-584 cid 385-sarjalainen - eli semmoinen toimiva katumotti vaparina noilla +800 hv tehoilla. Ei toi 10.80 ihan huono ole, mutta alusta ei ole tehty millään muotoa 1/4 mailin kiskaisuun, johan tuon painoinen auto lentäisi 10.80s ajan 600 hv tehoilla jos alusta olisi kalibroitu kovaa suoraan ajamiseen.
Billin autolla on viimeksi ajettu 10.47 @ 132 (212km/h), sanoi ettei megaSquirt pohjainen EFI
systeemi nimeltään EMS Pro toimi kuten pitäisi. Autolla ei ole pito-ongelmia ja aika on silti vain 10.47. Hmmm, koneesta on tosissaan dynotettu tuo em. lukema Mark McKeownin toimesta 1090 cfm king demonilla. En sitten tiedä missä mättää, ruisku, lentechin aod??? Joka tapauksesa autolla ajettiin taas dragweekillä ja sillä ajettiin all fordin ratatapahtumassa toiseksi ratasaleenin jälkeen.
speed-o-motiven satseista on tullut sitten sanomista jonkun verran, eli jättäisin ostamatta. Tulee väärää tavaraa, käytettyä&remontoitua jne. Näin jenkkiforumilla pojat kertoivat. Mitä Pete aiot? Käyttöviritys std. 351c?
Öylrait! juu käyttöviritys,käyttöviritys, visiot tulevista hommista aika hyvin selvillä, muita osia hyvin saatavilla, mutta tuo harmittaa että ei löydy sitä imusarjaa mitä haluan ... pitää palata aiheeseen tässä kun saan ton perähomman valmiiksi.