Sivu 5/6

Re: Moottorin vaihto

Lähetetty: 11 Joulu 2013, 23:30
Kirjoittaja pete74
On sit vielä muitakin muuttujia...
Muistelisin kuulleeni jossain (oliskohan ollu Hi-Carissa) että parhaimmillaan on koneen tehot pienentyny 50 hp ihan katukäytettävässä koneessa kun se laitettu auton keulille. Sen lisäks on niiden penkkienkin lukemissa eroja. Eli hevonen yhdestä, humma toisesta ja markkinamiehiltä loput. Ja sittenhän se on sitä mitä on myyty.

Re: Moottorin vaihto

Lähetetty: 12 Joulu 2013, 09:04
Kirjoittaja Mexico65
venni100 kirjoitti:No niin. Mustang on muutoskatsastettu ja auton kanssa käyty Dynossa parolassa. Nää tehtiin jo elokuussa.
Ei sit irronnu ihan sellaisia lukemia kuin Ford racing lupaa.
Moottori on Ford racing M-6007-302 grate engine.
Imusarja Weiand street warrior.Kaasari holley 650 CFM ultra double bumper ja Sytytys Msd ready to run.
Lisäksi moottoriin vaihdettiin heti uutena nokka-akseli .
http://www.summitracing.com/parts/fms-m-6250-f303
Ford racing on laittanut tälläisen tehtaalla.http://www.summitracing.com/int/parts/f ... /overview/
Mitä mieltä olette olisko nokan vaihdolla takaisin alkuperäiseen parempaa vaikutusta?
Ja ne lukemat oli takapyöristä mitattuna 232hp/5476rpm.Vääntöä 367/3595rpm.
Itse olin aika pettynyt kun konetta silloin mulle myytiin 340hp.Miten alkaisitte tästä kehittämään moottoria tehokkaammaksi?
Tässä vielä dyno lappu:
Eikös tilanne ole HYVÄ!
Kun lueskelin nopeasti viestiketjun läpi, niin huolena oli uuden moottorin liian korkea teho 340 hp.
Nyt ei tarvitse valehdella katsurille ja uusi kone täyttää juuri ja juuri säännökset, lisäksi moottori on nyt muu-toskatsastettu.
Kaikki hyvin, nyt vaan ajoa. Mutta jos kuitenkin ajattelit huijata katsuria niin siten jotain meni pieleen.

Tuohon toteamukseen, että moottorin tehot laskevat kun se asennetaan autoon, on osittain totta. Mutta jos asiat on suunniteltu oikein, ei näin tapahdu. Moottori dynon yhteydessä kannattaa käyttää niitä apulaitteita mitkä on järkevää olla mukana dynotuksessa. Uutta moottoria autoon asennettaessa on tarkasti huomioitava uuden moottorin tarpeet; polttoaineen saanti, imuilman saanti ja lämpötila, pakosarjat ja –putkisto, jäähdytys järjestelmä, moottorin käyntilämpötila, sytytys virran riittävyys jne… Jos kaiki on oikein huomioitu uusi mootori tuottaa suunnilleen saman tehon kuin irrallaan penkitettynä. Erojakin on puoleen ja toiseen johtuen tehomittausten pienistä poikkeavuuksista.

PS. tuollaisia nuo valmiit grate enginet on. Myyjät lupaa mitä lupaa ja täällä rapakon takana ihmetellään minne tehot matkalla katosi.
Ehkä kuitenkin olisi varmempi tapa saada halutunlainen kone täältä Suomesta. Valittaminenkin olisi helpom-paa. Muutamat moottorin rakentajat kun tekee koneen ja dynottaa sen täällä niin arvailun varaa ei juurikaan ole. Jos tilattu kone ei täytä tehovaatimuksia niin koneenrakentaja yleensä tekee tarvittavat muutokset, että tavoitteet saavutetaan. Yleensä täällä tehdyt koneet ovat ylittäneet tehotavoitteet.

Re: Moottorin vaihto

Lähetetty: 12 Joulu 2013, 21:35
Kirjoittaja CFR-759
Vennin dynokäppyrä näytti kovasti tutulta. Myös vastaava notkahdus n. 2000 rpm:n kohdalla oli omassa
Ford Racingin 347:ssa vielä jokinaika takasin. Myös teholukema oli aivan eri mitä piti. Eli Jyrin toteama
kotimaisen moottoripajan kanssa nämä kannattaa suunnitella ja toteuttaa. Pystyy ainakin itse kertomaan
mitä aluetta pitää tärkeimpänä ja mihin pyrkii. Koneentekijä pystyy myös vaihtoehtoja kartoittamaan
mitä milläkin muunnoksella on etuna. Ja varmaankin kotimaisella on paljon helpompi neuvotella mitä
oikeasti ollaan hakemassa.

Re: Moottorin vaihto

Lähetetty: 12 Joulu 2013, 22:18
Kirjoittaja Fastback
minulla herää kysymys, että oliko auton suorituskyky pettymys? Ei kulkenut alkuperäiseen nähden mihinkään? Tuntuiko hitaammalta? Ei kumi valita? Ei maisema vaihdu? Eräälle tutulle tuli aikoinaan piristetty 289 mustangiinsa, maisema vaihtui, kumi lauloi ja omistaja oli tasan niin pitkään tyytyväinen kun se 350 hv olikin dynossa vain 230 hv. Sitten paloi taatelia sitä maailman aikaa 100.000 mk, tuli yksi ekoista suomessa tehdyistä isoista 351w stroukkikoneista - 427. 442 hv taas vaihtui maisema ja oli omistajakin tyytyväinen kun oli lukemat halutussa. Kävi vaan mielessä, että jos toimii ja tuntuu voimakkaalta niin aja kesä tollaisenaan.

Jokuhan tuota konetta puristaa. Paljonko koneella on ajettu? Se on siinä 5-10 tkm jälkeen vasta herkistynyt.

Re: Moottorin vaihto

Lähetetty: 13 Joulu 2013, 07:22
Kirjoittaja venni100
Kyllähän tää uus kone on paljon paremmalta tuntunut kuin vanha, koska vanha oli auton alkuperäinen loppuun ajettu 289.
Tottakai vähän petyin kun sain dyno lapun käteen vaikka en nyt odottanut sitä 300hp takapyöristä, mutta vähäsen sentään enemmän
kuin tuo 232hp.Taisin olla vähän liian hyväuskoinen kun suomalainen moottorin myyjä sai minut uskomaan tuohon, että ei muuta kuin
uusi kone pois puulaatikosta ja nostetaan auton keulille...Nyt tekisin asian ihan oisin.(tyhmyydesta sakotetaan).
Koneella on nyt ajettu n.4tkm.

Re: Moottorin vaihto

Lähetetty: 13 Joulu 2013, 08:07
Kirjoittaja Mexico65
Fastback kirjoitti:Paljonko koneella on ajettu? Se on siinä 5-10 tkm jälkeen vasta herkistynyt.
Tähän ehkä yleiseen toteamukseen; "kone on uusi eikä ole vielä herkistynyt". Sanon, jotain on mennyt taas pahasti pieleen!
Kyllä oikein tehty kone on herkkä ja täydessä tikissä perus sisäänajon jälkeen 30 - 60 min. Männänrenkaat asettuvat ja hioutuvat paikoilleen tuossa ajassa, jos jotain muuta koneessa pitää hakeutua paikoilleen, niin huolellisuus on unohtunut konetta rakennettaessa.

Eihän siitä mitään tulisi jos koneella pitää ajaa 5 - 10 tkm ja siten pistetään dynoon ja otetaan numerot ulos, kun se on vasta sopivasti herkistynyt. Tuohan vastaa 50 - 100 tunnin käyttöä. Jos esim. endurance kone tehtäisiin noin hutiloiden, niin kolmantena kesänä kone olisi oikeassa iskussa. Mitenkäs pikapano puolella onko tiimeillä joku penkki jossa koneita ajetaan 50 - 100 tuntia sisään ennen kuin se kelpaa kilpakäyttöön sopivan herkkinä.

Unohtakaa tai älkää uskoko, että kone ei ole vielä herkkä koska se on uusi. Täyttä Bullshittiä!
Tai jättäkää tuollaiset koneet hankkimatta tai pyrkikää palauttamaan myyjälle jos tuollaista kuulette.

Re: Moottorin vaihto

Lähetetty: 13 Joulu 2013, 10:17
Kirjoittaja Fastback
Mexico65 kirjoitti:
Fastback kirjoitti:Paljonko koneella on ajettu? Se on siinä 5-10 tkm jälkeen vasta herkistynyt.
Tähän ehkä yleiseen toteamukseen; "kone on uusi eikä ole vielä herkistynyt". Sanon, jotain on mennyt taas pahasti pieleen!
Kyllä oikein tehty kone on herkkä ja täydessä tikissä perus sisäänajon jälkeen 30 - 60 min. Männänrenkaat asettuvat ja hioutuvat paikoilleen tuossa ajassa, jos jotain muuta koneessa pitää hakeutua paikoilleen, niin huolellisuus on unohtunut konetta rakennettaessa.

Eihän siitä mitään tulisi jos koneella pitää ajaa 5 - 10 tkm ja siten pistetään dynoon ja otetaan numerot ulos, kun se on vasta sopivasti herkistynyt. Tuohan vastaa 50 - 100 tunnin käyttöä. Jos esim. endurance kone tehtäisiin noin hutiloiden, niin kolmantena kesänä kone olisi oikeassa iskussa. Mitenkäs pikapano puolella onko tiimeillä joku penkki jossa koneita ajetaan 50 - 100 tuntia sisään ennen kuin se kelpaa kilpakäyttöön sopivan herkkinä.

Unohtakaa tai älkää uskoko, että kone ei ole vielä herkkä koska se on uusi. Täyttä Bullshittiä!
Tai jättäkää tuollaiset koneet hankkimatta tai pyrkikää palauttamaan myyjälle jos tuollaista kuulette.
100 hv puutetta ei selitetä sisäänajolla, se on selvää se. Uusi moottori ei saa tuntua liian jäykältä tai hitaasti kierroksia ottavalta. Herkkä se uusikin kone on JA omien kokemuksien perusteella se vain herkistyy koko ajan lisää tiettyyn pisteeseen asti.

Re: Moottorin vaihto

Lähetetty: 13 Joulu 2013, 10:53
Kirjoittaja Pertti
Minkäslaisilla kertoimilla takapyöräteho autossa muutetaan konetehoksi.
Meinaan, jos vielä on vanha automaattilaatikko, saattaa siihenkin jäädä niitä heppoja aikamoinen lauma.
Muutenkin tuo dynottelu on minusta vähän sellaista kullinjatkohommaa, jos kyseessä ei ole kilpa-auton viritys.

Re: Moottorin vaihto

Lähetetty: 13 Joulu 2013, 11:23
Kirjoittaja Mexico65
Pertti kirjoitti:Minkäslaisilla kertoimilla takapyöräteho autossa muutetaan konetehoksi.
Meinaan, jos vielä on vanha automaattilaatikko, saattaa siihenkin jäädä niitä heppoja aikamoinen lauma.
Muutenkin tuo dynottelu on minusta vähän sellaista kullinjatkohommaa, jos kyseessä ei ole kilpa-auton viri-tys.
Dyno tulokset on tietynlaista faktaa jos ne tehdään oikein.
Käppyrät kourassa ei tarvitse arvailla ja kertoa satuja / olettamuksia.
Dynon tarkoitus ei ainoastaan ole saada numeroita paperille. Suurin osa dynoajasta menee moottorin säätämiseen eli oikeiden sytytys käyrien hakemiseen ja oikeiden seosten säätämiseen. Lisäksi koneen sisäänajo on turvallista ja järkevää tehdä dynossa valvotuissa olosuhteissa jossa voidaan huolehtia kaikista tarvittavista parametreista mitä sisäänajo vaatii. Sekä dynoamisella vältetään koko kesän kestävä koneen ruuvaaminen sytkän ja seosten osalta. On harmittavaa nähdä kun aikuiset miehet vaihtelee suutimia radalla tai säätävät sytkää toivossa, että varttimaili menisi nopeammin. Tällaista touhua ei juurikaan ratakisoissa näe.

No tuossa yhden minun koneen takapyörä dynolappu josta jotenkin selviää ero rengastehon ja laskennallisen kampiakselitehon välillä.
Auto 65 fb Mustang
-94 5.0 rullakone kone, E7 portatuilla rautakansilla
peltisarjat
täyspitkä pakoputkisto 2½" + X-putki + äänenvaimentajat
kaikki apulaitteet kiinni
T-5 aski dyno ajettu 4 vaihteella
8" kitkalukkoperä 3.75:1 välitys
Renkaat 225/60 R 15

Re: Moottorin vaihto

Lähetetty: 13 Joulu 2013, 15:57
Kirjoittaja Ahti
Mexico65 kirjoitti: Dyno tulokset on tietynlaista faktaa jos ne tehdään oikein.
Käppyrät kourassa ei tarvitse arvailla ja kertoa satuja / olettamuksia.
Dynon tarkoitus ei ainoastaan ole saada numeroita paperille. Suurin osa dynoajasta menee moottorin säätämiseen eli oikeiden sytytys käyrien hakemiseen ja oikeiden seosten säätämiseen. Lisäksi koneen sisäänajo on turvallista ja järkevää tehdä dynossa valvotuissa olosuhteissa jossa voidaan huolehtia kaikista tarvittavista parametreista mitä sisäänajo vaatii. Sekä dynoamisella vältetään koko kesän kestävä koneen ruuvaaminen sytkän ja seosten osalta. On harmittavaa nähdä kun aikuiset miehet vaihtelee suutimia radalla tai säätävät sytkää toivossa, että varttimaili menisi nopeammin. Tällaista touhua ei juurikaan ratakisoissa näe.
Juuri näin! Ennen vanhaan mullakin oli aina suutinlajitelma matkassa. Viime aikoina olen vain vedon jälkeen varikolla sen verran kurkannut pellin alle että ei ole mitään irti tai vuotoja. Muuten konepelti saa pysyä kiinni. Mottidyno on kyllä ihan ehdoton homma ja minunkin tapauksessa 1. ja viimeisen täyskaasuvedon ero oli n. 80hv...

Re: Moottorin vaihto

Lähetetty: 04 Helmi 2014, 21:38
Kirjoittaja MrFairlane
kaara91 kirjoitti:Komppaan edellisiä. Ei todellakaan mitään järkeä nykymaailmassa lähteä loppusäätöä tekemään perstuntumalla. Dynoajan hinta on monta kertaa edullisempi, kuin poltettu bensa ja aika tien päällä. Ja lopuksi saat todellisuutta vastaavan tositteen tekeleestäsi. Peruskartat polttoaineelle onnistuu laajakaistan avulla ennen dynoakin ja on niitä turha lähteä dynoon kokeilemalla hakemaan, ellei dynottaja tai itse tiedä miten homma toteutetaan. Loppusäätö ja sytkäpuoli on helppo toteuttaa dynossakin kun tarpeelinen tietämys ja valmius on hallussa. Matka-ajo säätöjä ja kulutustestejä voi sitten hienosäätää tarvittaessa vaikka kesäreissuilla laajakaistan avulla, kun täyden kaasun seokset ja ennakot on dynossa todennettu.

Entä käykö perstuntuma loppusäätöön jos ruiskussa on hevosvoimanäyttö erikseen? :blackman:

Re: Moottorin vaihto

Lähetetty: 09 Helmi 2014, 10:31
Kirjoittaja Mexico65
Kyllä dynossa saa myös osakaasu säädöt tehtyä samoin kiihdytys rikastukset ym. säädöt.
Tietenkin jos tuntee itsensä taitavammaksi kuin dynon ajajan niin voi siten koko kesän säätää.
Voihan säätäminen olla myös oleellinenosa harrastusta.

Re: Moottorin vaihto

Lähetetty: 10 Helmi 2014, 19:53
Kirjoittaja MrFairlane
kaara91 kirjoitti:Tälaistako tarkoitit.
Tarkoitin MegaLogViewerin ja TunerStudion laskennallista hevosvoimamittaria joka mittaa kierrosluvunnousua suhteessa ilmoitettuun massaan ja välityksiin.

Pitäisi vain vetää se dynoveto ensiksi ja sovittaa arvot vastaamaan tulosta jotta tuolla mittaustavalla pääsisi paukuttelemaan henkseleitä Esson paariin. Muutahan sillä tiedolla ei oikein teekään.
Mexico65 kirjoitti:Kyllä dynossa saa myös osakaasu säädöt tehtyä samoin kiihdytys rikastukset ym. säädöt.
Tietenkin jos tuntee itsensä taitavammaksi kuin dynon ajajan niin voi siten koko kesän säätää.
Voihan säätäminen olla myös oleellinenosa harrastusta.
Sytkäpuoli on ainakin melkoisen hidas säätöprosessi jos pitäisi kadulla alkaa karttaa rakentamaan.

Re: Moottorin vaihto

Lähetetty: 10 Helmi 2014, 22:08
Kirjoittaja Fastback
Mexico65 kirjoitti:Kyllä dynossa saa myös osakaasu säädöt tehtyä samoin kiihdytys rikastukset ym. säädöt.
Tietenkin jos tuntee itsensä taitavammaksi kuin dynon ajajan niin voi siten koko kesän säätää.
Voihan säätäminen olla myös oleellinenosa harrastusta.
:peukku: :lol:

Re: Moottorin vaihto

Lähetetty: 08 Huhti 2014, 16:21
Kirjoittaja jls
Mites tämä moottorin muutoskatsastus. Olisi tarkoitus katsastaa 351w 289:n tilalle. Inssin mukaan 7kg/kw rajaa ei saa ylittää missään tapauksessa ilman poikkeuslupaa. Ei vaikka verrokki olisi mallisarjan tehokkain, tässä tapauksessa 271 hv, saati sitten siihen +20 prosenttia.

Alusta vastaa jo tuota mallisarjan tehokkainta, mutta tehot pitää todistaa.

Auto siis -65. Omamassa 1400kg otteessa. Eli tämän mukaan sallittu maksimiteho 200kw -> vajaa 270hv. Onko muilla mennyt läpi korkeammilla tehoilla? Onneksi -94 351w trukkimoottorissa on vakiona 210hv + alukansilla 20 -30 lisää, joten pitäisi pysytellä sallituissa rajoissa :) Kansien vaihto rinnastetaan moottorinvaihtoon ja vaatii tehonmittauksen, ei voi enää käyttää vakiona ilmoitettua tehoa.

Oikeita kokemuksia viime ajoilta?