Sivu 6/6

Re: Moottorin vaihto

Lähetetty: 08 Huhti 2014, 16:54
Kirjoittaja Ahti
Jos vaihdetaan 289 tilalle 351W vapari, niin pitääkö tosiaan tehot mittauttaa?
Eikö riitä että näyttää jostain "virallisesta" paperista että ko. moottorinumerolla olevassa moottorissa on 210hv ja sillä hyvä? Oli kannet sitten ihan mitä materiaalia tahansa.

Re: Moottorin vaihto

Lähetetty: 08 Huhti 2014, 16:59
Kirjoittaja Antti66HT

Moottoriin tehtävät muutokset:
1. Moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin tai asentamalla polttoaineen
suihkutuslaitteisto sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua,
jollei 3 §:n 4 momentissa tarkoitettua tehosuhdetta aliteta [Moottorin
vaihtoa ei saa suorittaa, jos auton omamassan suhde moottorin nettotehoon
muutoksen jälkeen on pienempi kuin 7 kg/kW.] tai 4 §:ssä tarkoitetussa
moottorinvaihtoluvassa toisin määrätä.
3. Sylinterikannen vaihtaminen toiseen, jossa venttiilien lukumäärä on
suurempi kuin alkuperäisessä sylinterikannessa, rinnastetaan moottorin
vaihtoon.

5. Ahtimen asennukseen sovelletaan 3 ja 4 §:n määräyksiä. Jollei muuta
selvitystä anneta, katsotaan pelkän ahtimen lisäävän moottorin tehoa 40 % ja
ahtoilman jäähdyttimellä varustetun ahtimen 60 %.

Googlettamalla löytyi tuollainen. Trafin tuoreemmasta ohjeistuksesta ei löytynyt erikoisemmin mainintaa.

Minkälaisia kansia meinasit vaihtaa?

Re: Moottorin vaihto

Lähetetty: 08 Huhti 2014, 17:10
Kirjoittaja Ahti
Antti66HT kirjoitti:
Moottoriin tehtävät muutokset:
3. Sylinterikannen vaihtaminen toiseen, jossa venttiilien lukumäärä on
suurempi kuin alkuperäisessä sylinterikannessa, rinnastetaan moottorin
vaihtoon.
Niin venttiileiden lukumäärähän pysyy samana eli ei tehomittausta vaadita?

Re: Moottorin vaihto

Lähetetty: 08 Huhti 2014, 17:11
Kirjoittaja jls
Tää venttiilien määrä oli mulle ihan uusi tieto. Pystytkö Annti kaivamaan kohdan jostakin lakipykälästä. En löydä sitä tuossa muodossa.
Löytyy kyllä tällainen:
2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.

Ei vaan speksaa mitä tarkoittaa toisenlainen.

Re: Moottorin vaihto

Lähetetty: 08 Huhti 2014, 17:52
Kirjoittaja Antti66HT
-1998 tuo pykälä on näköjään muutettu vähän ympäripyöreämpään ilmaisuun

2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.

:LMAO: Lienee katsurista tulkinta kiinni, eli vaihda konttoria...

Re: Moottorin vaihto

Lähetetty: 08 Huhti 2014, 21:43
Kirjoittaja Galaxie61
Antti66HT kirjoitti:-1998 tuo pykälä on näköjään muutettu vähän ympäripyöreämpään ilmaisuun

2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.

:LMAO: Lienee katsurista tulkinta kiinni, eli vaihda konttoria...
tuohan tarkottaa suoraan sitä että tarvikekannet ei ole mistään kotosin.
:LMAO: