Kokemuksia nokka-akseleista
- ak72
- Mega-addikti
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Re: Kokemuksia nokka-akseleista
Nokka saatiin viimein ajoitettua. Hyvin oli kaikki kohdallaan kun ei tarvinut aikaistaa eikä myöhäistää ollenkaan vaan keskikohta oli just nokkakortin mukainen. Ajoitus tehtiin Intake centerline metodilla.
- ak72
- Mega-addikti
Ongelmaa pukkaa, ihmetellyt miksi moottorista kuuluu sellaista kohtuu vaimeaa mutta selvästi kuultavaa mekaanista vinkunaa 1500-2000rpm paikkeilla. Ääni muuttuu kun kaasua painelee. Netin ihmeellisestä maailmasta löysin samanlaisia ongelmia yllättävän monilla mutta ainakin chevy miehiltä etupäässä Comp Cams ja Lunati valmistajilla.Rullanokan nokissa saattaa olla "aaltoilua" eli hionnan kiillotus ei ole mennyt nappiin. Tässä yksi kuva eräältä foorumilta:
https://cimg7.ibsrv.net/gimg/ls1tech.co ... 93e55c.jpg
Noi punaset täpät on piirretty missä aaltoilua esim ilmenee.
Eli tuo aiheuttaa monille vinkuvaa ääntä eritoten rullakoneissa kun nostajan rulla kulkee noitten aaltojen yli niin syntyy vinkuva ääni.
Mahtaako täällä olla kellään kokemusta asiasta? Kyllä ittee tympäsee alkaa taas purkamaan nokkaa pois ja ehkä lähettämään jenkkeihin takuuhuoltoon taikka sitten jonnekin täällä Suomessa joka osaa kiillottaa nokasta noi aallot pois (jos niitä löytyy, nokka on vielä koneessa)
https://cimg7.ibsrv.net/gimg/ls1tech.co ... 93e55c.jpg
Noi punaset täpät on piirretty missä aaltoilua esim ilmenee.
Eli tuo aiheuttaa monille vinkuvaa ääntä eritoten rullakoneissa kun nostajan rulla kulkee noitten aaltojen yli niin syntyy vinkuva ääni.
Mahtaako täällä olla kellään kokemusta asiasta? Kyllä ittee tympäsee alkaa taas purkamaan nokkaa pois ja ehkä lähettämään jenkkeihin takuuhuoltoon taikka sitten jonnekin täällä Suomessa joka osaa kiillottaa nokasta noi aallot pois (jos niitä löytyy, nokka on vielä koneessa)
- ak72
- Mega-addikti
Kiitos kaara selvityksestä. Eipä se auta kun alkaa taas purkamaan mottia. Toivottavasti edes rullanostajat lähtevät koneesta ilman että tarvii kannet ottaa irti...
- FFreak
- Aina äänessä
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Nyt kun on ihmetelty tuota vinkumista, niin täytyy sanoa että mulla on kuulunut myös. Tosin harvemmin. Eli joskus kuuluu ja vähän vaikuttaa kierrokset vinkumiseen. Suihkuttelin startti pilottiakin, kun aattelin että on imuvuoto jossain. Mutta ei ollut vaikutusta. Ei selvinnyt mistä ääni tulee. Olen sitten vaan ajellut. Kai tuo alkaa oirehtimaan enemmän, jos on jotain vakavampaa.
Mulla ei lähtenyt rullanostajat ilman kansien irrotusta. On sen verran korkeat ettei mahdu kääntymään pois.
Mulla ei lähtenyt rullanostajat ilman kansien irrotusta. On sen verran korkeat ettei mahdu kääntymään pois.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
- ak72
- Mega-addikti
Juu sen verta on motivaatio itellä nollassa etten jaksa alkaa moottoria purkamaan varsinkin jos pitää noi kannetkin irrottaa. Pitää vaan ajella ja toivoa parasta, laitoin tuossa RVS mömmötkin koneeseen jospa niistä olisi tuohonkin jotain apua. Pitää vielä laittaa postia Howards Cam:lle josko heiltä olisi jotain vinkkiä ongelmaan, esim onko heidän rullanostajien kanssa ollut ongelmia. Noi niitten kamppeet on USA made niin ei voi ainakaan kiinalaisia syyttää jos ovat sökönä.
Compin nokissa olen kuullut vähän perästä olevan enemmän vähemmän hiontavikoja. Paljonhan näitä keppejä tehdään edelleen kopiohiomakoneella ja sitten niitä heittoja saattaa esiintyä masterkiekosta johtuvien virheiden vuoksi myös. Toki vanha ja kulunut kone vaikuttaa myös lopputulokseen, mutta kokenut kettu tekee suht hyvää jälkeä vanhoillakin laitteilla, kunhan tietää mitä tekee.
Onnekseni olen löytänyt tästä maasta kaverin, joka tekee nokkia cnc pohjaisella koneella. Tarkkuus on todella huippua ja voi tarvittaessa muuttaa jotain tietyä profiilia halutunlaiseksi, kunhan se on vain geometrisesti mahdollisuuksien rajoissa. Jonkun akselin olen kerennytkin tässä vuoden sisään teettämään ja lopputuloksiin olen ollut erittäin tyytyväinen. Mm. esim. vanhasta nokasta/nokista saadaan todella nopeasti luettua arvot ja tietsikalle tulostuu pikapikaa sinikäyrä ihmeteltäväksi.
Ja onhan ollut myös havaittavissa tietynlaista pehmeyttä ns. aftermarket nokissa. Ilmeisesti lämpökäsittely on jossain määrin epäonnistunut toisilta valmistajilta / valimoilta), mikä tietysti on huonoa kuluttajan kannalta. Näissä valmiiksi tehdyissä kun ei tuppaa liiemmin olemaan mitään takuita.
Onnekseni olen löytänyt tästä maasta kaverin, joka tekee nokkia cnc pohjaisella koneella. Tarkkuus on todella huippua ja voi tarvittaessa muuttaa jotain tietyä profiilia halutunlaiseksi, kunhan se on vain geometrisesti mahdollisuuksien rajoissa. Jonkun akselin olen kerennytkin tässä vuoden sisään teettämään ja lopputuloksiin olen ollut erittäin tyytyväinen. Mm. esim. vanhasta nokasta/nokista saadaan todella nopeasti luettua arvot ja tietsikalle tulostuu pikapikaa sinikäyrä ihmeteltäväksi.
Ja onhan ollut myös havaittavissa tietynlaista pehmeyttä ns. aftermarket nokissa. Ilmeisesti lämpökäsittely on jossain määrin epäonnistunut toisilta valmistajilta / valimoilta), mikä tietysti on huonoa kuluttajan kannalta. Näissä valmiiksi tehdyissä kun ei tuppaa liiemmin olemaan mitään takuita.
Anti -Histamiini 65
- FFreak
- Aina äänessä
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Nyt kun mainitsit tuon Howardsin, niin juurikin tuon yhden nostajaparin (8 pytyn) jouduin vaihtamaan. Jostain syystä ajossa junttasi kupin johon tönäri vastaa, niin se jäi nostajan pohjalle jumiin. No sehän alkoi pitää naputusta ja meni vaihtoon. En muista oliko imu- vai pakonostaja. Ääntä se ei poistanut, vaan kuului sen jälkeenkin.
En tiedä tarviiko tuon takia alkaa karttamaan Howardsia. Oli kyllä aika tyyris yksi nostajapari. Ei saanut takuuseen vaikka oli vain muutaman tkm ajettu. Ja välykset oikein säädetty.

Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
- ak72
- Mega-addikti
Mullakin yks nostaja pitää kylmänä naputusta mutta ääni häviää jonkin ajan päästä kun motti vähän lämpiää. Ohjeeksi Howardsilta tuli että pre load yks kierros kiinni, pyörittää konetta ja sitten tekee säädön uusiksi. Kaippa ne meinaa että jotain roskaa nostajan sisällä.
- ak72
- Mega-addikti
Säädin venat uusiksi eipä tuo auttanut, edelleen yksi nostaja ilmeisesti tyhjenee vähitellen. En tiedä kannattaako alkaa moottoria purkamaan tuon takia. Otin videon myös tuosta viheltävästä äänestä jos joku vois tunnistaa lähteen,
Asiasta kolmanteen, onko kenelläkään uudemmassa päästöt mitattavassa mustangissa käytössä se Trick Flow stage 1 nokka-akseli? Moottorina 302 windsori. Mulla hyllyssä kyseinen keppi, ja mietin laittaisko paikalleen alakerta remontin yhteydessä. Että menee päästöistä kikkailematta läpi.
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Viesti:
yhteen strokeriin olen laittanut, hyvä nokka ja säätämällä läpi päästöistä, ajoitettuna nokkakortin mukaan.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
Okei, selvä. Onko muilla sama nokka-akseli käytössä?
Ja niillä afr 185 cnc kansilla vissiin vähän yli 300!?
Eli täytyy varmaan kokeilla sitä tfs1 keppiä samalla kun alakerta rempataan! Jännä nähdä miten kone vetää sen jälkeen! Ja miten putkisto pörisee, tuleeko joku resonointi tietylle kierrosluvulle.
Ei ne pultit mihinkään ole antautuneet. Elleivät ole muuten jostain syystä venyneet, niin eivät kyllä normisäädöissä olevassa koneessa tasan varmasti petä. Heiveröisimmillä pulteilla euro/japsilintat tuottaa pyttykohtaisesti parhaillaan +400 kaakkia ja hyvin kestää ( 11mm venyviä käytetään hyvin monissa).
Se on päässyt perkele naulaamaan kuitenkin jossain vaiheessa. Tässä kesän mittaan olen tutkinut useamman vehkeen osia valmistusmaasta riippumatta. Kaikissa rikoissa on yksi yhteinen tekijä: nakutus. Se sama, joka tappaa suurimman osan koneista olivatpa ahdettuja, tai väkisin imeviä.
Missä mitoissa sulla on paljerako tällä hetkellä?
Se on päässyt perkele naulaamaan kuitenkin jossain vaiheessa. Tässä kesän mittaan olen tutkinut useamman vehkeen osia valmistusmaasta riippumatta. Kaikissa rikoissa on yksi yhteinen tekijä: nakutus. Se sama, joka tappaa suurimman osan koneista olivatpa ahdettuja, tai väkisin imeviä.
Missä mitoissa sulla on paljerako tällä hetkellä?
Anti -Histamiini 65