Lämpöongelmia
Re: Lämpöongelmia
Googleen radiator rodding, eli mekaanisesti putsataan jäähdytin.
Re: Lämpöongelmia
Mustang Monthly lehdessä oli juuri artikkeli lämpöongelmista. Melko lailla samat jutut käyty läpi kuin tässä keskustelussa jo mutta ihan hyvä artikkeli joka tapauksessa.
http://www.mustangandfords.com/how-to/i ... -problems/
http://www.mustangandfords.com/how-to/i ... -problems/
1966 Mustang HT / A-code 289 / 4 vaihteinen manuaali
Projektiblogi: http://mustang66project.blogspot.fi/
Projektiblogi: http://mustang66project.blogspot.fi/
Re: Lämpöongelmia
Jatketaas tähän ketjuun vielä uudella lämpöongelmalla. Auto siis -66 musse 289 4v ja C4 tekniikalla. Koneeseen tehty perushuolto (laakerit, männänrenkaat, hoonaus, venttiilien hionta jne.+ uusi vesipumppu) viime talvena. Nyt kun sain auton rekisteröintikatsastettua ja päässyt ajelemaan niin meinaa kone ylikuumentua.
Kestää ajaa n. 10km ennen kuin alkaa koneen lämmöt lähennellä 100c rauhallisellakin ajolla. Mittari ei ole kovin tarkka mutta olen mittaillut lämpöjä yleismittarin lämpöanturilla ajon jälkeen. Jäähdyttimenä on melkein uusi kolmerivinen perus kupari/messinki syyläri. Termostaatti 82c ja on koitettu vedessä keittää että aukenee oikein. myös jos syylärin korkki on auki, alkaa virtaus näkymään n. 80c.
Tällä hetkellä on syyläri irti soodahuuhtelussa ja moottorin läpi tuntuisi vesi kulkevan hienosti eikä moskaa tule. Jonkunverran oli ruostetta kanavissa kun kone oli auki. Koitin putsailla mutta kaikkialta ei toki saanut rapsuteltua. Myös syylärissä tuntui vesi virtaavan hyvin.
Onko ideoita mitä kannattaisi vielä koittaa? Erilaisia sytytysennakkoja olen koittanut alipaineen kanssa ja ilman. Tyhjäkäyntiä ei myöskaan meinaa saada säädettyä tarpeeksi alas jos tyhjäkäynnillä on yli 6 astetta ennakkoa. Liekö liittyy asiaan. Imuvuotoja ei pitäisi olla.
Täytyisi olla ensiviikonlopuksi ajokunnossa hääautona, niin kaikki vinkit tervetulleita..
Kestää ajaa n. 10km ennen kuin alkaa koneen lämmöt lähennellä 100c rauhallisellakin ajolla. Mittari ei ole kovin tarkka mutta olen mittaillut lämpöjä yleismittarin lämpöanturilla ajon jälkeen. Jäähdyttimenä on melkein uusi kolmerivinen perus kupari/messinki syyläri. Termostaatti 82c ja on koitettu vedessä keittää että aukenee oikein. myös jos syylärin korkki on auki, alkaa virtaus näkymään n. 80c.
Tällä hetkellä on syyläri irti soodahuuhtelussa ja moottorin läpi tuntuisi vesi kulkevan hienosti eikä moskaa tule. Jonkunverran oli ruostetta kanavissa kun kone oli auki. Koitin putsailla mutta kaikkialta ei toki saanut rapsuteltua. Myös syylärissä tuntui vesi virtaavan hyvin.
Onko ideoita mitä kannattaisi vielä koittaa? Erilaisia sytytysennakkoja olen koittanut alipaineen kanssa ja ilman. Tyhjäkäyntiä ei myöskaan meinaa saada säädettyä tarpeeksi alas jos tyhjäkäynnillä on yli 6 astetta ennakkoa. Liekö liittyy asiaan. Imuvuotoja ei pitäisi olla.
Täytyisi olla ensiviikonlopuksi ajokunnossa hääautona, niin kaikki vinkit tervetulleita..
Re: Lämpöongelmia
Tänään jälkikiristin imusarjan ja kaasarin pultit lämpimästä koneesta. Jonkunverran kiristyivät, mutta ei ollut käytökseen vaikutusta. Imusarja on tiivisteiden lisäksi liimalla tiivistetty vesi ja ilmakanavien ympäriltä. Kova suhina kaasarin seudulla kyllä on tyhjäkäynnillä, mutta ehkä kuuluukin. Mutta tosiaan etumaisten kurkkujen läpät on ruuvattu täysin kiinni. Seosruuvit jos ruuvaa kiinni niin sammuu, eli se toimii ilmeisesti oikein. Ihmetystä herätti kun sormien laittaminen taempien kurkkujen lähistölle (pienet ilmareiät siinä venturiputkiosassa) vaikutti tyhjäkäyntiin. Kuvittelin että vaan kaasarin etuosa hoitaa tyhjäkäynnin.
Onkohan tuohon mitään "likaista" konstia saada lämmöt kuriin? Tehoja ei erityisemmin tarvi, niin olisiko paras yhdistelmä reiluhko (alipaine) sytytysennakko ja rikas seos? Ja tämän ketjun lukeneena ilmeisesti n. 15% jäähdytysnesteseos kunhan palikat on taas kasassa. Edellinen oli 50/50.
Onkohan tuohon mitään "likaista" konstia saada lämmöt kuriin? Tehoja ei erityisemmin tarvi, niin olisiko paras yhdistelmä reiluhko (alipaine) sytytysennakko ja rikas seos? Ja tämän ketjun lukeneena ilmeisesti n. 15% jäähdytysnesteseos kunhan palikat on taas kasassa. Edellinen oli 50/50.
Re: Lämpöongelmia
Kaikki optimointi täytyy ottaa käyttöön jos vaikka kestäisi vielä hääajot ennen isompaa vikaa.. Sitten on taas talvi aikaa korjata.
Tuossa kuvassa on nuolella merkattu paikat joissa ilmareiän tukkiminen vaikutti tyhjäkäyntiin (laski vähän kun reiät tukki, ja kävi hetken korkeammalla kun otti sormet pois). Toision läpät näytti silmämääräisesti olevan kiinni. Täytyy varmaan koittaa kaasarisprayn kanssa koittaa etsiä vuotoja. Kyllä noi läppien akselit muistaakseni ihan jämäkiltä tuntuivat, ettei ainakaan mahdottomia välyksiä.
Vetoja tuossa tuntui olevan ihan mukavasti, ja moottorin käytös on hyvää eli ei nyi eikä epäröi. Kuumalla koneella taisi jo tosin automaattikin luistaa aika reippaasti eikä muutenkaan uskaltanut polkea.
Tuossa kuvassa on nuolella merkattu paikat joissa ilmareiän tukkiminen vaikutti tyhjäkäyntiin (laski vähän kun reiät tukki, ja kävi hetken korkeammalla kun otti sormet pois). Toision läpät näytti silmämääräisesti olevan kiinni. Täytyy varmaan koittaa kaasarisprayn kanssa koittaa etsiä vuotoja. Kyllä noi läppien akselit muistaakseni ihan jämäkiltä tuntuivat, ettei ainakaan mahdottomia välyksiä.
Vetoja tuossa tuntui olevan ihan mukavasti, ja moottorin käytös on hyvää eli ei nyi eikä epäröi. Kuumalla koneella taisi jo tosin automaattikin luistaa aika reippaasti eikä muutenkaan uskaltanut polkea.
Re: Lämpöongelmia
Bensanpinnat säädin (29/32" bensanpinta yläreunasta) ja uusin kohot ja neulaventiilit, kun oli vähän tulvimisongelmaa. Tyhjäkäynti laski tänään aika paljon kun tulppasi huohotusletkun imusarjan ja kaasarin välilevystä ja pisti huohottamaan konetilaan. Vieläkään sitä ei saa kuitenkaan sammumaan ensiölappiä kiinni kiertämällä.
Mutta otsikon aiheeseen. Syyläri oli yön yli ruokasoodakylvyssä ja tänään suihkuttelin huolella päältä ja sisältä laskin vettä reilusti. Romut kasaan ja 20% jäähdytysneste sisään. Tällä kertaa vähän vähemmän, eli vaan kennon putkien päät peittoon. Ensimmäisellä 20km testilenkillä ei ainakaan keittänyt. Seuraavaksi tarvisi varmaan laittaa kunnon lämpömittari, kun nykyinen heittelee välillä 90 ja välillä 120c.. Joku jälkiasennusmittari upotettuna alkuperäiselle paikalle mittaristoon.
Mutta otsikon aiheeseen. Syyläri oli yön yli ruokasoodakylvyssä ja tänään suihkuttelin huolella päältä ja sisältä laskin vettä reilusti. Romut kasaan ja 20% jäähdytysneste sisään. Tällä kertaa vähän vähemmän, eli vaan kennon putkien päät peittoon. Ensimmäisellä 20km testilenkillä ei ainakaan keittänyt. Seuraavaksi tarvisi varmaan laittaa kunnon lämpömittari, kun nykyinen heittelee välillä 90 ja välillä 120c.. Joku jälkiasennusmittari upotettuna alkuperäiselle paikalle mittaristoon.
Re: Lämpöongelmia
Vähän kaukaa haettua, mutta onko lämpöanturi ehjä? Minulla heilui se "keskitappi" ja maadottui ilmeisesti tärinässä aina hetkeksi. Mittari on vaimennettu eli se ei pomppaa suoraan tappiin, vaan mittari seilasi välillä sinne ylärajalle. Toki myös oikeastikin oli lämpöongelmia, jotka johtuivat puoleksi ummessa olleesta syylarista.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Lämpöongelmia
Mulla oli termariongelma, selkis vaihtamalla. Mittari nousi n.100c ja putosi hiukan alle 90c, tätä teki ajossa koko ajan!
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- NooB
- Mega-addikti
- Viestit: 552
- Liittynyt: 11 Kesä 2011, 10:34
- Auto: mustang 1965 ht coupe 200cid c4
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Lämpöongelmia
K-Coden imusarja testissä! Edeli ei istunut kunnolla tämän lohkon päällä. Felpron paksut tiivisteet ja vesikanavien kohdalla lisäksi tiivistesilikonia. Huomenna ajoon ja jos vuotaa niin kutonen on nopeasti nokilla 

- FFreak
- Aina äänessä
- Viestit: 1200
- Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
- Paikkakunta: Äänekoski
Re: Lämpöongelmia
Minä laitan tulevaisuudessa hylomaria, kun tuntuu pitävän paremmin. Viimeksi laitoin silikonilla ja heti vuoti vaikka oli varmasti kunnolla puhdistettu pinnat. Voi tosin olla, että sekin vaikuttaa kun piti ainakin kahdesti jälkikiristää imusarja ennenkö alkoi pitämään.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Lämpöongelmia
Oikeeseen paikkaan, oikeat aineet!! Silikonia en ole autossa käyttänyt, kuin muoviosien liukastamiseen, eikä sekään ollut välttämättä oikea ratkaisu.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Re: Lämpöongelmia
Omat lämpöongelmat tuntui poistuneen, tai sitten niitä ei ollut alunperinkään. Uusi tarkempi mittari heiluu ajossa n. 82-90 alueella, ja termarina on 82. Aikaisemmin tuo ns. keittäminen saattoi johtua vaan ylitäytetystä syyläristä, joka puski ylimääräiset pihalle. Saattoi toki syylärin huuhteleminenkin auttaa asiaan, eipä ainakaan pahitteeksi ollut.
- NooB
- Mega-addikti
- Viestit: 552
- Liittynyt: 11 Kesä 2011, 10:34
- Auto: mustang 1965 ht coupe 200cid c4
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Lämpöongelmia
Mulla lämpöongelmat johtui imusarjasta! Nyt paikalla K-Coden originaali imusarja ja lämmöt 85-95C 

Re: Lämpöongelmia
Jaa, vai ei moottori silikoonia?
Minäkun ole aina käyttänyt koneiden kokoamisessa moottori silikooneja.
Viimeiset koneet on koottu Wurthin tuotteilla.
http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuot ... LIKONI.pdf
Niin, eikä niitä lämpöongelmiakaan ole ollut, eikä imusarja vuotoja.
Minäkun ole aina käyttänyt koneiden kokoamisessa moottori silikooneja.
Viimeiset koneet on koottu Wurthin tuotteilla.
http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuot ... LIKONI.pdf
Niin, eikä niitä lämpöongelmiakaan ole ollut, eikä imusarja vuotoja.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.