Sivu 6/9
Huohotus systeemi
Lähetetty: 06 Touko 2017, 21:38
Kirjoittaja Topias74
Onko mulla tuon mussen huohotus oikein, kun imusarjan alaosan takapäästä menee letku imusarjan plenumiin ja molemmissa venttiilikopissa on pelkät pienet ilmanputsarit? Kun meinaa välillä pölläyttää savua.
Re: Oikeaoppinen huohotusjärjestelmä
Lähetetty: 06 Touko 2017, 22:02
Kirjoittaja starsky
Topias74 kirjoitti: ↑06 Touko 2017, 21:38
Onko mulla tuon mussen huohotus oikein, kun imusarjan alaosan takapäästä menee letku imusarjan plenumiin ja molemmissa venttiilikopissa on pelkät pienet ilmanputsarit? Kun meinaa välillä pölläyttää savua.
Siirsin viestin tähän ketjuun. Tulipa taas mieleen, että pitäisi rakennella itsellekin se öljynerotin, auttaisiko tässäkin tilanteessa?
Re: Keskustelua moottorin huohotuksesta
Lähetetty: 07 Touko 2017, 09:07
Kirjoittaja starsky
Kaara vinkkasi, että kannattaisiko yhdistää kaikki huohotukseen liittyvät viestiketjut ja on nyt yhdistetty. Muutin myös viestiketjun otsikon, jotta kaikki huohotukseen liittyvä info ja kyselyt sopii otsikon alle.
Jos jotain orpoja huohotusketjuja on vielä foorumilla, niin ilmiantakaa minulle - yhdistellään nekin tähän ketjuun.
Re: Huohotus systeemi
Lähetetty: 07 Touko 2017, 10:41
Kirjoittaja jyge
Topias74 kirjoitti: ↑06 Touko 2017, 21:38
Onko mulla tuon mussen huohotus oikein, kun imusarjan alaosan takapäästä menee letku imusarjan plenumiin ja molemmissa venttiilikopissa on pelkät pienet ilmanputsarit? Kun meinaa välillä pölläyttää savua.
En tiiä siitä et onko oikein, mut ei se ainakaan alkuperäinen ole.
SN95 5.0 originelli on siten että imusarjan alaosan takapäästä (PCV-valve on siinä!) menee plenumiin kahteen paikkaan, T-haaralla. Apukuskin puolelta menee letku öljyntäyttökorkin juuresta MAF:n taakse. Kuskin puolen kopassa ei ole huohotusta..
Re: Keskustelua moottorin huohotuksesta
Lähetetty: 07 Touko 2017, 10:50
Kirjoittaja Topias74
Ok. Täytyy tarkistaa onko se pcv-venttiili paikallaan ja ehjä.
Re: Keskustelua moottorin huohotuksesta
Lähetetty: 07 Touko 2017, 13:02
Kirjoittaja Topias74
Ei ollut ongelmia ennen kansijumppaa. En ole jälkikiristänyt imusarjaa. Nyt ei ole letkuliitäntää imuputkessa ennen kaasuläppää. Sen takia ajattelin että sieltä imusarjan takaa menee se letku siihen plenumiin, eli siellä on imu ja venttiilikopissa on suodattimet josta saa korvausilmaa.
Re: Keskustelua moottorin huohotuksesta
Lähetetty: 07 Touko 2017, 18:37
Kirjoittaja Topias74
Imusarjan takana oleva pcv-venttiili oli paikallaan ja toimii, että enpä tiiä miks pölläyttää välillä savut. Kannet rempattua, tiukat ohjurit ja uudet ohjurinkumit. Alakerta koskematon, ei savuttanut ennen kansien vaihtoa. Savuttakoot perkele! Uudelleen en mottia aukaise ennen ensi lumia!
Eikä se nyt niin paljon savuta, välillä vain startatessa ja jos paikallaan polkee kunnolla.
Re: Keskustelua moottorin huohotuksesta
Lähetetty: 07 Touko 2017, 20:46
Kirjoittaja porttari
Toisinaan käy niin, että kun kannet on huollettu tiiviiksi, niin alakerta alkaa päästämään enemmän ohivuotoa renkaiden ohi. Koska jos kansissa on ollut vaikkapa aiemmin hieman venttiilivuotoa, ei puristuspaineetkaan ole olleet niin suuret, mitä rempan jälkeen. Tähän seikkaan olen työn puolesta ns. törmännyt useita kertoja.
Ja niitä kansiremppojakin tehdään koneistamoilla välillä ihan miten sattuu ( valitettavasti). Jos istukat eivät olekaan koneistuksessa tulleet keskelle, niin ohjain, sekä venttiilin varsi alkavat kulua ( josta syystä tavaraa alkaa pian tulla yläkeran puolelle). Ei välttämättä liity edellisen kirjoittajan autoon millään tavoin. Ja yksi suuri aiheuttaja läpipuhallukseen on kovat kannenpultit. Koska on periaatteessa aivan sama, vaikka alakerran porauksen yhteydessä kuinka käytettäisiin stressilevyjä, niin ainakin alukansi joka tapauksessa turpoaa valurautaan verrattuna n. 1,7 kertaa.
Oikeastaan valurauta kannet käyttäytyvät liian kireälle/ kovilla pulteilla asenettuna hieman samalla tavalla, mitä alumiiniset. Toki pytyt saattavat mennä soikeiksi kiristysvaiheessa, vaikka olisikin käytetty stressilevyjä porauksen yhteydessä.
Eli yksinkertaistettuna huohotus tässä tapauksessa johtuu siitä, että moottori lämmetessään esim. kovilla pulteilla alukansilla saa aikaan sylinterien soikeutta, koska kansi pyrkii lohkosta poispäin. Ja silloin öljyä alkaa nousta ohi renkaiden ja toiseen suuntaan ( alakertaan) menee renkaiden vuotamisen seurauksena painetta, joka saa aikaan huohottamisen. Tällöin mm. alkaa ilmentyä erilaisia öljyvuotoja sinne tänne konetta.
Mikäli kaikki välykset yms. edellä mainitut seikat ovat kunnossa, huohottamista ei tapahdu ja ohivuodot terveessä koneessa alle 5%. Tai silloin, jos kone syystä taikka toisesta nakuttaa, niin männänrenkaat alkavat väristä/lepattaa, jolloin rengasurat levenevät ja öljyä pääsee nousemaan männän laen yläpuolelle ja paine vastaavasti alakertaan tekemään sitä huohotusta.
En lukenut topiikkia läpi, joten joku lie saattanut aiemmin jo kirjoittaa jotain tämän suuntaista kyseisestä aiheesta.
Re: Keskustelua moottorin huohotuksesta
Lähetetty: 08 Touko 2017, 18:25
Kirjoittaja Topias74
Tässä on varmaan käynyt just niin kuin porttari tuossa edellisessä jutussa kirjoitti, että yläkerrasta tuli nyt tiiviimpi kuin alkuperäisillä kansilla. Ja öljyä varmaan nousee männän ohi palotilaan tai jotain. Purin äsken imusarjan yläosan pois ja ihan puhtaat oli kanavat ja imusarja, ja huohotus letku. Niin muuten, miksi huohotus letku oli kuiva?
Re: Keskustelua moottorin huohotuksesta
Lähetetty: 09 Touko 2017, 14:32
Kirjoittaja Topias74
Ei sitä voi laittaa väärin, se ei käy kun sillein että paksumpi osa alaspäin jolloin käy hyvin sinne alaimusarjan taka reikään siihen metallisihdin päälle, ja se pcv-venttiilin yläosassa on se letkulähtö imusarjaan. Ja se metallipala heiluu hyvin siellä sisällä.
Re: Keskustelua moottorin huohotuksesta
Lähetetty: 09 Touko 2017, 16:51
Kirjoittaja Topias74
Saako tuon sihdin nyt pois kun imusarja paikoillaan? Ainakin se näytti puhtaalta kun imusarja oli irti, mutta jos se onkin sieltä sisältä tukossa. Täytyy huomenna tarkistaa jos kerkee, iltavuorossa on niin vähän aikaa harrastaa.
Re: Keskustelua moottorin huohotuksesta
Lähetetty: 09 Touko 2017, 17:51
Kirjoittaja Topias74
Joo, hyvät vinkit, kiitoksia. Täytyy huomenna rassata jos ehtii!
Re: Huohotus systeemi
Lähetetty: 13 Touko 2017, 17:34
Kirjoittaja Topias74
jyge kirjoitti: ↑07 Touko 2017, 10:41
Topias74 kirjoitti: ↑06 Touko 2017, 21:38
Onko mulla tuon mussen huohotus oikein, kun imusarjan alaosan takapäästä menee letku imusarjan plenumiin ja molemmissa venttiilikopissa on pelkät pienet ilmanputsarit? Kun meinaa välillä pölläyttää savua.
En tiiä siitä et onko oikein, mut ei se ainakaan alkuperäinen ole.
SN95 5.0 originelli on siten että imusarjan alaosan takapäästä (PCV-valve on siinä!) menee plenumiin kahteen paikkaan, T-haaralla. Apukuskin puolelta menee letku öljyntäyttökorkin juuresta MAF:n taakse. Kuskin puolen kopassa ei ole huohotusta..
Mihin kahteen paikkaan se pcv-venttiili letku jakautuu?
Re: Keskustelua moottorin huohotuksesta
Lähetetty: 13 Touko 2017, 23:57
Kirjoittaja Topias74
Tossa mun imusarjassa on vähemmän liitäntöjä, täytyy miettiä mistä ottaa sitten jarruille alipainetta. Mutta tänään tarkistin tulpat,, ja kaikki oli samanlaisia. Alkaa tuntua siltä että imee vaan liikaa sitä huohotus ilmaa koneesta imusarjaan. Täytyy muuttaa noitten letkujen paikkaa, niin eiköhän se asia ole sitten hoidossa.
Re: Keskustelua moottorin huohotuksesta
Lähetetty: 14 Touko 2017, 09:45
Kirjoittaja _artic77_