pro touring mustang

Tribute to Mustang. Keskustelua VIN-koodeista, valmistusajankohdista tai muuten vaan Mustangista

Valvoja: Ville K

Avatar
GTS
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 08 Heinä 2004, 21:36
Paikkakunta: Ikaalinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GTS »

Yellow Devil kirjoitti:Kyllä Pro Touring voi olla Hi-Tech lookia ja itse-asissa on sitä monesti väkisiinkin.
Pro Touringin perusidea on mielestäni ottaa vanha kori ja pitää sen ulkomuodot vakiona. Mutta teknisesti se muutetaan mahdollisimman hyväksi. Myöskin ajo-ominaisuuksiltaan. Näin ollen auto varustellaan mahdollisimman suurilla levyjarruilla. Tämä taas merkitsee isoja vanteita jotka ovat useimmiten uudenaikaisia. Vanteiden olisi hyvä olla läpihengittävät jarrujen jäähtymisen vuoksi. Renkaat matalaprofiiliset.
Näin on autossa jo paljon Hi-Techia!
Juuri tällä periaatteella lähdettiin rakentamaan tätä 65 FB:tä. Kaikki ovat olleet määrityksen kanssa aika lailla oikeassa ja määritelmähän ei ole tiukka, mutta mielestäni kyllä pieni elvistely kuuluu asiaan kun näihin autoihin kerran laitetaan xtreme osia.

Jotenkin tyyliin sopivat Spoileritkin sopivat kuvaan kun tällaiset Earlyt saattavat kulkea jopa 250km/h ja yli 200 nopeuksissa vakio aerodynamiikka pettää aika pahasti.

Pro touringissahan kaikki muutokset ovat toimivia ja toiminnan kannalta perusteltuja muutoksia ja siten eroaa ratkaisevasti tuuninkista.
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Ahti kirjoitti:Sellanen kommentti vaan tähän väliin että 13s autosta ei tule 11 autoa eikä 12s autosta 10s autoa vaikka laittettas mitkä slicksit alle.
Juu, ajaa se pitää eikä arvioida. Tosiasia on että normaali kova radiaali rengas häviää aikas rajusti stripillä vastaavalle dot slicksille pidon osalta. Kahta sekuntia ei saadaa pois ajasta millään rengastuksella jos peruslähtökohta on hyvät katurenkaat. Mun mielestä earlyn ainoat oikeat spoilerit ovat "ankanpyrstö" takaluukun kansi & kulmapalat ja eteen joku alahuuli tyylinen ratkaisu, jos nyt spoilereita tarvii laittaa. Alumiini yms. kaseikkoon. Mites olisi pohjaan tehtävä diffuusori F1:ssäkin käytetty "maaefekti"? Ei tarvitsisi spoilereita. 250km/h vaatii jo voimaa Fastbackilta, riittääkö vääntö & välitykset? Vastaus "riittää" ei riitä. Vääntömomentti, rengaskoko, perävälitys ja vaihteiston välitykset pöytään kiitos! Vanha aerodynamiinen kikkahan on nostaa perää hieman keulaa korkeammalle, auttaa muodostamaan alipaineen auton alle. Aerodynamiikka on alue mihin todella harva early mustangisti tai fordisti on paneutunut.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Ahti kirjoitti:Sellanen kommentti vaan tähän väliin että 13s autosta ei tule 11 autoa eikä 12s autosta 10s autoa vaikka laittettas mitkä slicksit alle.
Tuo pitäisi kokeilla toisin päin.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

GTS kirjoitti: Pro touringissahan kaikki muutokset ovat toimivia ja toiminnan kannalta perusteltuja muutoksia ja siten eroaa ratkaisevasti tuuninkista.
No tämä selvensi.
Fastback kirjoitti:
Ahti kirjoitti:Sellanen kommentti vaan tähän väliin että 13s autosta ei tule 11 autoa eikä 12s autosta 10s autoa vaikka laittettas mitkä slicksit alle.
Mun mielestä earlyn ainoat oikeat spoilerit ovat "ankanpyrstö" takaluukun kansi & kulmapalat ja eteen joku alahuuli tyylinen ratkaisu, jos nyt spoilereita tarvii laittaa. Alumiini yms. kaseikkoon. Mites olisi pohjaan tehtävä diffuusori F1:ssäkin käytetty "maaefekti"? Ei tarvitsisi spoilereita. 250km/h vaatii jo voimaa Fastbackilta, riittääkö vääntö & välitykset? Vastaus "riittää" ei riitä. Vääntömomentti, rengaskoko, perävälitys ja vaihteiston välitykset pöytään kiitos! Vanha aerodynamiinen kikkahan on nostaa perää hieman keulaa korkeammalle, auttaa muodostamaan alipaineen auton alle. Aerodynamiikka on alue mihin todella harva early mustangisti tai fordisti on paneutunut.
Tehokas diffuusori vaatisi koko auton pohjan levyttämisen tiiviiksi mikä kyllä aiheuttaa helposti lämpöongelmia.
Taka-akselin kohta onkin toinen hankala paikka.
Ja helmat pitäisi saada tiehen käytännössä kiinni että maa-efekti alkaisi todella pelittämään?

Mutta mikä ettei?
Kekehän aikoinaan ajoi sen Silverstonen keskinopeusennätyksen (tai sivusi) juuri maaefekti-formulalla. Ennätystä ei vieläkään ole rikottu.
K.n. taisi olla +250km/h, tuumasi jossain haastattelussa että "siitä kun auto olis livennyt niin olisin lentänyt Lontooseen asti..."

Eli tulee ns. "imukuppi-ilmiö" -auto on radassa kiinni kuin liimattu, mutta jos efekti menetetään yllättäen niin sitten kanssa lähdetään ja kunnolla :)
Kuva
Avatar
Yellow Devil
Aktiivi
Viestit: 137
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Tikkurila

Viesti Kirjoittaja Yellow Devil »

Olen samaa mieltä, minkä tyylinen autosta tulee eli Nostalgia, Hi-Tech tai jotain muuta on makuasia. Mutta muutoksien tuomat edut ominaisuuksiin ovat etusijalla.
Eli jos isommat jarrut tai spolilerit auttaa, niin ne menee ulkonäön edelle!
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

On hyvä pitää mielessä sanonta: "All show not for go" tai "all show not enough go".
Kaikki mikä kiiltää ei välttämättä ole nopeaa.
Black is beautiful.

Tämä on makuasia kun musti mu#&aan nuoli.
Rakentelussa on kaksi selvää päälinjaa ja loput niiden sekoituksia.
all show ja all for go.
Jarruissa, vanteissa, renkaissa, alustassa ja moottorissa tapahtuu suurimmat ylilyönnit juuri suuntaan all show.
Vasta kokonainen paketti tuottaa parhaan ajettavan lopputuloksen ja siihen ei tarvita juurikaan hi-teck tavaraa.

Vai ei ole mietitty spoilereita ja muita ilmanohjaimia.
On mietitty. Mutta kun niin harvoin pääsee tai pystyy ajamaan yli 200km/h nopeuksia niin ei maksa vaivaa. Tuohon 200 km/h nopeuteen ei spoilereita ja muita ilmanohjaimia juuri tarvita.

Renkaat ja vanteet:
renkaat kannatta valita niin leveiksi kuin autoon saa sopimaan, niin ettei ne ota koriin kiinni missään tilanteessa (225 max 65 Mustang). Profiili 45-55 sopii parhaiten kaikentyyppiseen ajoon. Matalammat aiheuttavat herkästi vanne vaurioita ja korkeammat ovat yleensä liian pehmeät rungoiltaan mutka-ajoon. Jo 15" vanteen sisään saa sopimaan riittävät jarrut jopa rata-ajoon sliksellä. Suuri ei aina ole välttämätön kun pienikin toimii. Mutta 16" vanteelle löytyy paremmin renkaita. Ylisuuret vanteet yli 18" tekee autosta ruman, eikä sille löydy muuta perustelua kuin tuuning harrastuksen tuoma muoti, suurilla jarruilla sitä ei voi perustella eikä ajettavuudella (vahva henkilökohtainen mielipide).

Ja lopuksi kaiken saa pilattua ala-arvoisilla renkailla. Valitkaa sen takia vain korkealuokkaisia kumeja, koska tämä paikka on väärä säästökohde.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Mexico65 kirjoitti:Jo 15" vanteen sisään saa sopimaan riittävät jarrut jopa rata-ajoon sliksellä. Suuri ei aina ole välttämätön kun pienikin toimii.
Niin, eikö jarruissakin pitäisi panostaa enemmän laatuun kuin suureen kokoon, joka aiheuttaa paljon muita ongelmia (vannekoko, sovitteet olka-akseliin, pääsylinterin koko, takajarrujen päivitystarve ym.)? Onko muuten tosi, että nykyaikaisilla jarrupaloilla ei ole käyttöä levyn porauksille? Eikö poraukset ennen tehty kuumuudessa kitkapinnasta syntyvän kaasun poistamiseen? Nykypaloilla kaasuja ei syntyisi, joten porauksiakaan ei tarvita?

Tietenkin jos haluaa autoonsa suuret vanteet, saa ne siihen asentaa. Samalla voi sitten asentaa isommat jarrut. Tyyliasiat vs. makuasiat.
Ahti
Mega-addikti
Viestit: 563
Liittynyt: 06 Syys 2004, 13:45
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Mexico65 kirjoitti:
Ahti kirjoitti:Sellanen kommentti vaan tähän väliin että 13s autosta ei tule 11 autoa eikä 12s autosta 10s autoa vaikka laittettas mitkä slicksit alle.
Tuo pitäisi kokeilla toisin päin.
No okei, siis lähdöstä saadaan pois ja sitä kautta ajasta mutta väitän ettei kahta sekunttia silloin kun liikutaan jo tolla aluella
eli jos kiesi kulkee nyt sen 12 niin siinä on jo kaikella todennäkösyydellä jonkinlaiset renkaat pidoltaan ja se että laitetaan slicksit niin ei vie sitä autoa kyllä 10 puolelle. 10 puolelle tarvitaan jo tehoa aika pirusti, sanotaan noin karkee arvio early mustiin 550-600hp. Sen sijaan 12 aika ajetaan 380-400hp koneeella.
Oishan so tosiaan mielenkiintoista kokeilla vaikka omalla että mikä olisi aika 235 radiaaleilla, jos vaikka aatellaan että 60 aika on nyt 1,8 ja katuradiaaleilla 2,2 niin aika huononis ehkä 0,6sekkaa no vaikka sekunnin mutta ei hei millään 2 sekkaa!

Sori, meni aika paljon OT.
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88

http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Jaa pro-touring auto... Mielestäni yksinkertainen määritelmä olisi:

Auto joka on teknisesti suunniteltu ajettavaksi yli 200 km/h pitkiä matkoja, ja myös käyttäytyy näissä nopuksissa.

Monella vaan hyvä jos kierrosrekisteri antaa myöten edes tuohon 200:n, mutta toisaalta harvoimpa sitä... Aluksi siis aavikko välitys, tai yli vaihde laatikko. 8)

Eli spoileritkin sallittuja? :roll:
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Mexico65 kirjoitti:Tämä on makuasia kun musti mu#&aan nuoli.

Vai ei ole mietitty spoilereita ja muita ilmanohjaimia.
On mietitty. Mutta kun niin harvoin pääsee tai pystyy ajamaan yli 200km/h nopeuksia niin ei maksa vaivaa. Tuohon 200 km/h nopeuteen ei spoilereita ja muita ilmanohjaimia juuri tarvita.

Renkaat ja vanteet:
renkaat kannatta valita niin leveiksi kuin autoon saa sopimaan, niin ettei ne ota koriin kiinni missään tilanteessa. Ylisuuret vanteet yli 18" tekee autosta ruman, eikä sille löydy muuta perustelua kuin tuuning harrastuksen tuoma muoti

Valitkaa sen takia vain korkealuokkaisia kumeja, koska tämä paikka on väärä säästökohde.
Hauskasti sanottu tuo "musti pallejaan nuoli" sopii jotenkin mustang clubin sivuille :lol: Renkaat ovat auton ainoa kosketuspinta maapalloon, joten siinä ei todellakaan kannata säästää. Samaa mieltä edelleen noista renkaista, niin isot kuin sovinnolla sopii tai hieman pakottamalla. Tänään pisti silmään Seat Leonissa upeasti siniseksi eloksuidut 18" vanteet. Pahus että oli hieno värjäys, mutta naurettavan pienet levyt edessä ja takana vieläkin pienemmät. Jeesus että oli kamalan näköinen.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
kno1
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 11:52
Auto: KNO-1
Paikkakunta: Vantaa

Tuosta Pro Touring nimestä...

Viesti Kirjoittaja kno1 »

Vaikka minä en tiedä mitään moisesta rakentelusta, niin eikös tuon korskean Pro-Touring nimen voisi kääntää Suomessa hieman vaatimattomammaksi ainakin kuosiltaan. Miltäs tällainen kuin Road Going kuullostaisi...? Silloin minunkin kottero mahtuisi nippa nappa tuohon kategoriaan :-) :wink:
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Eikös se riitä,jos sanoo,Pro Touring henkinen. Silloinhan se ei ole PT. vaan siinä on PT.n ilmettä tai ominaisuuksia. Kulkee vaan esim. 199km/h.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
200cid
Addikti
Viestit: 265
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja 200cid »

meikäläisen pirssi saattaa valmiina jopa täyttää suurimman osan noista kyseenalaisista kriteereistä... kiäh kiäh :twisted:
KUKA V*TUN TUNING?!
Avatar
GTS
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 08 Heinä 2004, 21:36
Paikkakunta: Ikaalinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GTS »

SamiM kirjoitti: Niin, eikö jarruissakin pitäisi panostaa enemmän laatuun kuin suureen kokoon, joka aiheuttaa paljon muita ongelmia (vannekoko, sovitteet olka-akseliin, pääsylinterin koko, takajarrujen päivitystarve ym.)? Onko muuten tosi, että nykyaikaisilla jarrupaloilla ei ole käyttöä levyn porauksille? Eikö poraukset ennen tehty kuumuudessa kitkapinnasta syntyvän kaasun poistamiseen? Nykypaloilla kaasuja ei syntyisi, joten porauksiakaan ei tarvita?
Laatu ja suuri koko löytyy useimmiten samasta paketista kuten tässä 65 FB:ssä. Nimen omaan lähdettiin siitä että hankitaan parhaat jarrut ja valinta käytiin Brembon ja Baerin 14" levy / taottujen yksiosaisten 6 mäntäsatuloiden kesken. Ei tullut oheistarvikkeista ongelmia kun oli selvä että 18" vanteet on pienimmät mitkä sopii ja jarrusarjaan kuuluu olka-akselin sovitepalat, pääsylinteri ja teräspunosletkut. 13" Baer Eradispeed takalevyt asennetaan heti kun ehditää ja kokonaisuus on kunnossa.

Huima on ero 13 ja 14 jarrujen välillä: siinä missä 13" on jo tummansininen ja polttaa jarrukumit niin 14" on kuin siviiliajon jäljiltä.

Poraukset on tarkoitettu juuri kaasujen poistamiseen eikä useimmista nykyisistä paloista enää kaasuja tule mutta on en reijät pornon näköisiä...

Ei kun HHP:n keväthuoltopäiville keskustelemaan ja ihmettelemään mm, näitä asioita! Paikalla mm. Pro Tourin 65 FB ja muita ylisuurilla jarruilla varustettuja Mustangeja.
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
Avatar
hannu
Aina äänessä
Viestit: 1169
Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja hannu »

GTS kirjoitti:
SamiM kirjoitti: Niin, eikö jarruissakin pitäisi panostaa enemmän laatuun kuin suureen kokoon, joka aiheuttaa paljon muita ongelmia (vannekoko, sovitteet olka-akseliin, pääsylinterin koko, takajarrujen päivitystarve ym.)? Onko muuten tosi, että nykyaikaisilla jarrupaloilla ei ole käyttöä levyn porauksille? Eikö poraukset ennen tehty kuumuudessa kitkapinnasta syntyvän kaasun poistamiseen? Nykypaloilla kaasuja ei syntyisi, joten porauksiakaan ei tarvita?
Laatu ja suuri koko löytyy useimmiten samasta paketista kuten tässä 65 FB:ssä. Nimen omaan lähdettiin siitä että hankitaan parhaat jarrut ja valinta käytiin Brembon ja Baerin 14" levy / taottujen yksiosaisten 6 mäntäsatuloiden kesken. Ei tullut oheistarvikkeista ongelmia kun oli selvä että 18" vanteet on pienimmät mitkä sopii ja jarrusarjaan kuuluu olka-akselin sovitepalat, pääsylinteri ja teräspunosletkut. 13" Baer Eradispeed takalevyt asennetaan heti kun ehditää ja kokonaisuus on kunnossa.

Huima on ero 13 ja 14 jarrujen välillä: siinä missä 13" on jo tummansininen ja polttaa jarrukumit niin 14" on kuin siviiliajon jäljiltä.

Poraukset on tarkoitettu juuri kaasujen poistamiseen eikä useimmista nykyisistä paloista enää kaasuja tule mutta on en reijät pornon näköisiä...

Ei kun HHP:n keväthuoltopäiville keskustelemaan ja ihmettelemään mm, näitä asioita! Paikalla mm. Pro Tourin 65 FB ja muita ylisuurilla jarruilla varustettuja Mustangeja.

Harri kyllä tarkoitti nyt tuleville SYYSHUOLTOPÄIVIÄ 30.9.2006
Vastaa Viestiin