Kokemuksia nokka-akseleista
Re: Kokemuksia nokka-akseleista
Muistutus kun nokka-akselia lähtee valitsemaan eikä oikein mieleistä tahdo löytyä niin voi vaikka turvautua tuohon Compcams Master Lobe Profile Catalog, etsii sieltä juuri itselle sopivan nokka profiilin imu ja pakopuolelle ja siten vaan pistää tilauksen Compille.
Tuolleen ole pari nokkaa tilannut, aika hyvin ovat toimineet.
http://www.compcams.com/Technical/Catal ... atalog.pdf
Tuolleen ole pari nokkaa tilannut, aika hyvin ovat toimineet.
http://www.compcams.com/Technical/Catal ... atalog.pdf
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Kokemuksia nokka-akseleista
Tässä siten vapaasti valittava nokka, jos mitkään valmistajat eivät tarjoa sopivaa.
Sopivalla hiomakoneella tuosta tulee juuri sellainen kuin haluaa.
Sopivalla hiomakoneella tuosta tulee juuri sellainen kuin haluaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Kokemuksia nokka-akseleista
Mulla oli 351w koneessa joskus 230H magnum. Vanhaa designia, eli ei mikään optimoitu paketti. ihan hyvin toimi muutaman vuoden mitä oli koneessa kii, ja sillä meni kone seuraavalle omistajalle. En muista yhtään mihin. 236/240 luokan rullanokat ovat vielä melko katukelpoisia ja potkua löytyy...
Ohessa dyno käyrä
Jotenkin rullanokkiin lähtisin kuitenkin, jos ei alkuperäistä kaipaa. Hinta ero ei kuitenkaan lopulta ole suuren suuri.
Tossa omassa on nyt ollut 246/260 -111, 254/260 -106, ja sitten taas hieman miedompi 250/260 - 110. Ehkä tastäkin mennään vielä hieman miedompaan. Olen tulossa vanhaksi
Nämä siis asteita .050 nostolla, ja mekaanisia rullia.
Ohessa dyno käyrä
Jotenkin rullanokkiin lähtisin kuitenkin, jos ei alkuperäistä kaipaa. Hinta ero ei kuitenkaan lopulta ole suuren suuri.
Tossa omassa on nyt ollut 246/260 -111, 254/260 -106, ja sitten taas hieman miedompi 250/260 - 110. Ehkä tastäkin mennään vielä hieman miedompaan. Olen tulossa vanhaksi

Nämä siis asteita .050 nostolla, ja mekaanisia rullia.
Viimeksi muokannut Antti66HT, 04 Maalis 2020, 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Kokemuksia nokka-akseleista
... ja itsellä oli ihan ekana nokkana siinä 351w koneessa 264:n 0,06 asteita nokka, jonka osatoimittaja päätti valita. vaikka tilasin tollasen 276 asteisen... SE oli ihan onneton.
Re: Kokemuksia nokka-akseleista
Lunati woodoo 268 hyd laahuri 350 letukka 9.5 purkkaa,175 tfs hatut,edel air gap.wimbledon kirjoitti: ↑27 Syys 2019, 13:27 Moikka
Tälläinen projektimoottori, vm - 70, 331 stroker, rautakannet, tri-y, C4, 2.79 välitys ja 268h nokka. Street / cruising köyttöön.
Voisiko laittaa ihan pienen gallupin laahuri nokka-akseli kokemuksista, löytyykö HYVIÄ pitkäaikaisia laahuri kokemuksia esim Lunati, Crane, Howards,,?
Tarkoitus noin 224/230 arvoilla löytyä sopiva.
Tai jos mennään rulla nokka-akseleihin, kokemuksia TFS 1 tai 2 ? Näissä (2) joutunee vaihtamaan jousten/tönäreiden lisäksi myös keinuja. Isommat keinut, mahtuuko vakio venttiilikoppaan ?
Käytökseltään todella hienomoottori,puhdas toiminta 1500-6000rpm.
Lämpimänä venakoneisto pitää räpinää,muttei mitään säksätystä.
Ford 302 Lunati woodoo 262.vena ääniltään hiljainen ja ok ajelu nokka.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kokemuksia nokka-akseleista
Loistava video nokka-akselin valintaan. Pitkä juttu mutta erittäin hyvin selitetty.
Re: Kokemuksia nokka-akseleista
TFS Stage 1, 51403001, 221 / 225, @ .050". 5.0 kone (bore 4.000" stroke 3.000") E7 kannet, yksitaso imusarja, pitkät peltisarjat ja Holley 670 vac.
Eikä tuohon paljoa tarvinnut tehdä. Mielestäni tulos ihan kohtuullinen vaikka ruisku jäikin sivuun.
Tarkoituksella ajettiin kone tuonne 6500 rpm asti, että tiedettäisiin ettei se ainakaan kovin nopeasti rupea romahtamaan.
Eikä tuohon paljoa tarvinnut tehdä. Mielestäni tulos ihan kohtuullinen vaikka ruisku jäikin sivuun.
Tarkoituksella ajettiin kone tuonne 6500 rpm asti, että tiedettäisiin ettei se ainakaan kovin nopeasti rupea romahtamaan.
Viimeksi muokannut Mexico65, 05 Maalis 2020, 12:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Kokemuksia nokka-akseleista
Kaivelin vähän historiaa ja löysin lähes vastaavanlaisen projektin vuodelta 2006 5.0 (bore 4.020" stroke 3.000") E7 kannet, kaksitaso imusarja, 600 Holley, pitkät peltisarjat. Nokka Crane Cams HR220/311-25-14, 220 / 226, @ ,050". vs TFS Stage 1, 51403001, 221 / 225, @ .050".
Molemmat koneet on minun tekemiä, käyttötarkoitus normaali harrastekäyttö street.
E7 kannet on myös minun tekeleet, sama venttiilikoko ja kanavia siistitty.
Mikään osa ei aivan suoraan paketista. Suurimmat muutokset kannet ja imusarjat molemmat tehty nii, että hyvältä näyttää periaatteella. Arvatkaa onko kummastakaan mitattu virtausarvoja? Veikkaan, että mennään noin 190 - 200 CFM lukemissa.
Huomatkaa kuinka yksitaso imusarja pudottaa vääntömomentin tuolla alakierroksilla! Vastaavasti kuinka kaksitaso imusarja lisää alavääntöä!
Kuka huomaa eron?
Molemmat koneet on minun tekemiä, käyttötarkoitus normaali harrastekäyttö street.
E7 kannet on myös minun tekeleet, sama venttiilikoko ja kanavia siistitty.
Mikään osa ei aivan suoraan paketista. Suurimmat muutokset kannet ja imusarjat molemmat tehty nii, että hyvältä näyttää periaatteella. Arvatkaa onko kummastakaan mitattu virtausarvoja? Veikkaan, että mennään noin 190 - 200 CFM lukemissa.
Huomatkaa kuinka yksitaso imusarja pudottaa vääntömomentin tuolla alakierroksilla! Vastaavasti kuinka kaksitaso imusarja lisää alavääntöä!
Kuka huomaa eron?
Viimeksi muokannut Mexico65, 05 Maalis 2020, 12:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Kokemuksia nokka-akseleista
Vielä vanhempaa löysin lähes vastaavanlaisen projektin vuodelta 2003 5.0 (bore 4.020" stroke 3.000") E7 kannet, kaksitaso imusarja RPM Aircap, 600 Holley, pitkät peltisarjat. Nokka M-6250-B303, 224° / 224°, @ ,050".
Tässä siten loppuun portattut E7 kannet (by Hicar), puristussuhde nostettu noin 10,5:1, imusarja kohdistettu jne.
Dyno ajettu aiemmasta poiketen Stadian penkissä. T5 vaihteisto ajettu 4 vaihteella.
359 hp / 5900 rpm
448 Nm / 4840 rpm
Yleisesti voisin sanoa, että edellä mainitut rulla nokat alueella 220° - 230°, @ ,050", ovat aika hyviä katu nokkia joka päiväiseen käyttöön. Huomioikaa, että kaikki edellä mainitut koneet ovat 5.0 rullalohko koneita ja E7 kansilla. Eikä yhdenkään virtausarvoja ole mitattu, on vaan tehty sopivista ja sovitetuista osista, pientä muokkausta vähän joka suunnassa.
Tässä siten loppuun portattut E7 kannet (by Hicar), puristussuhde nostettu noin 10,5:1, imusarja kohdistettu jne.
Dyno ajettu aiemmasta poiketen Stadian penkissä. T5 vaihteisto ajettu 4 vaihteella.
359 hp / 5900 rpm
448 Nm / 4840 rpm
Yleisesti voisin sanoa, että edellä mainitut rulla nokat alueella 220° - 230°, @ ,050", ovat aika hyviä katu nokkia joka päiväiseen käyttöön. Huomioikaa, että kaikki edellä mainitut koneet ovat 5.0 rullalohko koneita ja E7 kansilla. Eikä yhdenkään virtausarvoja ole mitattu, on vaan tehty sopivista ja sovitetuista osista, pientä muokkausta vähän joka suunnassa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.