Sivu 1/2

S197 05-06 tulpat

Lähetetty: 03 Joulu 2011, 00:22
Kirjoittaja CFR-759
Vinkkinä viikoksi ja viikonlopuksikin että näissä S197 2005-2006 GT 4,6 V8 moottoreissa sytytystulpat Todellakin saattaa juuttuilla kiinni ajanmyötä.
Vaikka tulpanvaihtoväliksi on määritelty 100000 mailia niin niitä kyllä kannattaa kaivella irti varmaan vähintäin 30000 mailin (50000 tkm) välein,
ehkä jo aiemminkin. Omakohtainen kokemus tältäviikolta omassa -05 G:ssä jolla ajettu 72000 tkm (Cänädä-malli) oli että 3 tulppaa katkes kierteen
alapuolelta kartiosta jolloin loppu-osa jäi kanteen. Jämät sai kannesta pois kiitos pätevien asentajien (RS-Huollossa) eikä tarvinnut kansia purkaa.
Vaan saattaa myös niinkin pahasti käydä ettei muu auta kuin kansien irroittaminen. Ja kuten alussa totesin tämä koskee 05-06 malleja kun 07- tuli
muutos tulppiin ja kansiin näiden osalta joista voi uudempien omistajat kommentoida.

Vesa

Re: S197 05-06 tulpat

Lähetetty: 12 Maalis 2012, 13:51
Kirjoittaja Redfire06
Ford näköjään myöntänyt ongelman, TSB olemassa.
Löytynee Fordin omiltakin sivuilta mutta tässä linkki PDF dokumenttiin joka kannattanee laittaa talteen ja vilkaista ennenkuin ryhtyy vaihtamaan.

http://site.brenspeed.com/tech/2008_TSB ... _Plugs.pdf

Tuossa muuten mainittiin että koskee Mustangeista joitain autoja vm. 2005-2008.

Marko

Re: S197 05-06 tulpat

Lähetetty: 12 Maalis 2012, 22:31
Kirjoittaja pokkinen
kaara91 kirjoitti:... Vähänkin autoa harrastava ruuvailee tulppia irti 10 -20 tuhannen välein, tai ainakin kerran vuodessa jos ei paljon ajele jolloin ne ei pääse jumittumaan, ja muistaa laittaa rasvaa kierteisiin, eikä kiertää kuivana paikalleen.
joo, on tullut ruuvailtua auki ja vaihdettua ajoissa. Ei mitään ongelmia aukaisussa.
Mitä rasvaa kierteisiin voi laittaa ? joku kuparirasva vai ? Aika paljon täytyy lämpöä kestää.
Osaako kukaan suositella.

Ja samalla kun ollaan rasva-asioissa.... mikä on paras peräöljy että lukko pelaa. Joku Redline vai ?

Re: S197 05-06 tulpat

Lähetetty: 13 Maalis 2012, 20:31
Kirjoittaja FINGT
Nyt pitäs päättää että antaako olla vai kokeillakko että katkeaako, lähenee toi 50tkm uhkaavasti mittarissa :)
Vesku, minkälaiset tulpat tuli tilalle, onko uusissa sama vaara ?

Re: S197 05-06 tulpat

Lähetetty: 13 Maalis 2012, 21:06
Kirjoittaja pokkinen
Kyllä se nyt kannattaa koittaa jos 50 on mittarissa,,, siis auton.
jäsenemme tug3 on tehnyt asiasta oikein blogin.
http://mustang.tulihengen.com/How-Tos/E ... plugs.html
Champion tekee kuulemma jotain yksiosaista tulppaa jonka ei pitäisi katketa niin helposti.
Sitä ei toki saa kylmempänä, eli ei sovellu puhaltimella varustettuihin.

Re: S197 05-06 tulpat

Lähetetty: 13 Maalis 2012, 21:24
Kirjoittaja FINGT
tossahan oli hyvä kirjoitus aiheesta, kiitos vinkistä.

Re: S197 05-06 tulpat

Lähetetty: 14 Maalis 2012, 22:53
Kirjoittaja CFR-759
FINGT kirjoitti:Nyt pitäs päättää että antaako olla vai kokeillakko että katkeaako, lähenee toi 50tkm uhkaavasti mittarissa :)
Vesku, minkälaiset tulpat tuli tilalle, onko uusissa sama vaara ?
Tuli ihan perus originaalit tuolta RS-Huollosta. Jatkossa vain kun muistaa periaatteessa kaivaa 1-2 vuoden välein irti ja puhdistaa jos on töhnää ilmentynyt.
Ei pitäis muuten tarvita tulppien vaihtoa piitkään aikaan. Itse kun ajaa n. 10-12 t. km vuodessa tuolla -05:lla. Eli varovasti irroittaan tulppia vaan.

Re: S197 05-06 tulpat

Lähetetty: 15 Maalis 2012, 12:02
Kirjoittaja musse80
Onko tietoa pitääkö tuo Fordin tiedote paikkaansa, että ongelma olisi myös -08 mallissa? Jostain foorumilta joskus muistan lukeneeni, että ei koskisi enään -08 mallia?

Re: S197 05-06 tulpat

Lähetetty: 20 Maalis 2012, 20:40
Kirjoittaja tomppa13
Itekki ajattelin tossa huollon yhteydessä vaihtaa tulpat jos lähtis vielä nätisti irti mutta mitä tulppaa tilalle??

Champion 7989 http://www.summitracing.com/parts/CPN-7989/
Autolite Revolution HT0 http://www.summitracing.com/parts/FRM-HT0/
HT1 http://www.summitracing.com/parts/FRM-HT1/
Ford Racing http://www.summitracing.com/parts/FMS-M-12405-3V0/

Re: S197 05-06 tulpat

Lähetetty: 08 Touko 2012, 16:59
Kirjoittaja Redfire06
Redfiressä, joka siis vm. 2006, mittarissa 46tkm.

Tulpat vaihdettiin tänään samaisessa Tampereen RS-huollossa kuin Vesan autoonkin.
Ongelmat tulppien kanssa oli heillä edelleen muistissa mutta tällä kertaa
Ei esiintynyt mitään ongelmia. Kaikki tulpat irtosivat ilman ongelmia ja tilalle ruuvattiin
uudet Fordin tulpat. Sanoivat että kannattaa ehdottomasti ajaa kone kunnolla lämpöiseksi.
Tuo teille asiat paremmin tietäville ehkä selviö mutta vinkkinä meille muille tänne palstallekin.

Marko

Re: S197 05-06 tulpat

Lähetetty: 13 Touko 2012, 20:28
Kirjoittaja tomppa13
Itse vaihdatin juuri huollon yhteydessä uudet tulpat(Champion 7989) varmuuden vuoksi. Eipä ollut mitään ongelmia vanhojen irrotuksen kanssa, kilsoja tosin mittarissa vasta 27tkm.

Re: S197 05-06 tulpat

Lähetetty: 10 Heinä 2015, 20:31
Kirjoittaja Hopia
Nostellaas vanhaa topiccia ylös. Mitä tulppia suosittelisitte puhaltimella varustettuun S197:n? Jotkut hitusen kylmemmät tartteis, jenkkifoorumeilla ovat ainaki kehunu autoliten HT0 tulppia noihin ahdettuihin nimenomaan. http://www.americanmuscle.com/autolite- ... 508gt.html

Sit olis ihan Ford Racingillä tarjolla varmaan aika vastaavia http://www.americanmuscle.com/frpp-16mm ... 508gt.html
Ja Briskillä taas ois ihan erikseen 450-599 heppaselle pollelle tarkotetut tulpat http://www.americanmuscle.com/brisk-sil ... VR14S.html

Onko esim. just näistä kellään kokemuksia, tai toki voi ehottaa muitakin jos on parempia mielessä.

Re: S197 05-06 tulpat

Lähetetty: 11 Heinä 2015, 13:17
Kirjoittaja Hopia
Kiitos tiedoista, hyvä saada kokoneempien näkemystä tähänki asiaan. Tosiaan sitten varmaan hyvä olla vaan pykälän tai pari kylmemmät vakioista nuo, kun aika pitkälti katurassina auto mulla on.

Re: S197 05-06 tulpat

Lähetetty: 14 Heinä 2015, 22:54
Kirjoittaja aSSe
Moro,

tämän : http://www.aa1car.com/library/ford_brok ... roblem.htm
mukaan jos moottori valmistunut 30.10.2007 jälkeen ei ongelmaa.

Mitäs tulppia porukat täällä suosittelee hiukan piristettyyn ( ProCal+CAI+Catback) GT:n ?

Asse

Re: S197 05-06 tulpat

Lähetetty: 20 Helmi 2020, 13:56
Kirjoittaja Bug85
On alustavaa suunnitelmaa vaihtaa 2006 GT:hen tulpat. Mikäs onkaan nykykäsitys parhaimmasta tulpasta vakiomotille ja normaalille ajolle? Ilmeisesti Champion 7989 on edelleen ainoa yksiosainen, mutta toimiiko se yhtähyvin kuin vakiotulppa? Muistelen jostakin lukeneeni, että olisi hieman kylmempi kuin vakio.

Entäs kokemukset Motorcraftin tulpista: eroaaka uusin SP547 merkittävästi aikaisemmista vai onko rakenne edelleen sama?