Juttua 289/302 lohkon öljykanavien reikien kierteytyksestä
Lähetetty: 20 Tammi 2013, 19:25
1/4
Tämä useampana viestinä, jotta sain kuvat viesteihin liitteenä (max 3 kuvaa liitteenä / viesti)
Aiheesta oli sen verran vähän (tai omiin silmiini ei sattunut) selkeätä infoa toimenpiteestä kaikkine työvaiheineen, että ajattelin jakaa omat kokemukseni asiasta.
Mielellään perään korjauksia ja parannusehdotuksia asiaan. Oma lohko tuli tällä tavalla kierteytettyä, mutta varmaan on muitakin remontin kanssa itsekseen turaajia.
Lohkoon tuli hankittua M-6026-A302 tulppasetti. Setissä on ¼ tuuman NPT-kierteiset (National Pipe Tread, kartiomainen putkikierre) öljykanavien tulpat.
Omassa lohkossani oli jo kierteytetty takapuolella olevat kolme tulppaa (tehtaan jäljiltä?), mutta kierre oli ilmeisesti NPSF (National Pipe Straight Fuel)? Tuohon kierteeseen ei nimittäin vanha ja uusi tulppa mennyt kuin pari kierrosta.
Ohessa kuva tuosta lähtötilanteesta takapäässä, eli kaikki vanhat tulpat olivat kuvan näköisesti koholla. Kierteet myös kuvassa lähtötilanteessa.
Tuo NPSF kierre lohkon päässä on käytössä ilmeisesti myös Dart-lohkoissa.
http://www.dartheads.com/tech-articles/ ... rt-blocks/
Tuossa em. linkissä maininta nimenomaan tuosta suoran kierteen ongelmasta, jos tulpan halutaan uppoavan reikään haluttuun syvyyteen. Ainoa selkeä keino saada aikaiseksi tuo hallittu tulpan yläpään taso on kierteyttää reikä NPT-kierteellä. Tuplan yläpään tason saa sitten haluttuun kohtaan kierteyttämällä reiän sopivaan syvyyteen. Jos kierteyttää liian syvälle, niin on tietenkin sitten peruuttamaton moka.
Putkikierteistä infoa mm:
http://www.sizes.com/materls/pipeThrd.htm
http://www.engineershandbook.com/Tables/npttap.htm
Tuossa lohkon kierteytyksessä tulee hirmu paljon metallisilppua öljykanaviin ja ainakaan itse en olisi tuota ruvennut tekemään, ellei lohko olisi muutenkin ollut menossa moottorikoneistamolle hoonattavaksi ja tasojen oikaisuun. Tilasin samalla lohkon pesun ja käyn vielä koneistamolta tulon jälkeen harjasetillä kanavat läpi. Kierretapin voitelussa kannattaa käyttää todella reilusti leikkuuöljyä ja käyttää tappia riittävän usein ulkona puhdistettavana lastuista + kokeilla tulppaa mihin syvyyteen uppoaa. Tuota kierteytystä ei voi oikein lohkoon harjoitella, vaan homma on onnistuttava kerralla.
Kuvissa tulpat olivat sovituksen ajan kiinni ja koneistamolle meni lohko tietenkin ilman tulppia.
Syvyyden suhteen ei kummassakaan lohkon päässä esiintynyt ongelmia. Eli tulpat eivät tuki öljykanavia, jos ajaa tulpan vain lohkon ulkopinnan tasalle.
NPT kierretapin kartiomaisuuden näkee selvästi kuvasta. Tulppa on kuvassa väärinpäin suhteessa kierteeseen ja kartiomaisuudet kumoavat toisensa.
Kierretapin hankintapaikkoja löytyy esim (päivitetty 17.1.15):
-Putkikierre
-Torafors
edit: otsikko muutettu paremmin vastaamaan sisältöä ja lisätty hankintapaikat.
Tämä useampana viestinä, jotta sain kuvat viesteihin liitteenä (max 3 kuvaa liitteenä / viesti)
Aiheesta oli sen verran vähän (tai omiin silmiini ei sattunut) selkeätä infoa toimenpiteestä kaikkine työvaiheineen, että ajattelin jakaa omat kokemukseni asiasta.
Mielellään perään korjauksia ja parannusehdotuksia asiaan. Oma lohko tuli tällä tavalla kierteytettyä, mutta varmaan on muitakin remontin kanssa itsekseen turaajia.
Lohkoon tuli hankittua M-6026-A302 tulppasetti. Setissä on ¼ tuuman NPT-kierteiset (National Pipe Tread, kartiomainen putkikierre) öljykanavien tulpat.
Omassa lohkossani oli jo kierteytetty takapuolella olevat kolme tulppaa (tehtaan jäljiltä?), mutta kierre oli ilmeisesti NPSF (National Pipe Straight Fuel)? Tuohon kierteeseen ei nimittäin vanha ja uusi tulppa mennyt kuin pari kierrosta.
Ohessa kuva tuosta lähtötilanteesta takapäässä, eli kaikki vanhat tulpat olivat kuvan näköisesti koholla. Kierteet myös kuvassa lähtötilanteessa.
Tuo NPSF kierre lohkon päässä on käytössä ilmeisesti myös Dart-lohkoissa.
http://www.dartheads.com/tech-articles/ ... rt-blocks/
Tuossa em. linkissä maininta nimenomaan tuosta suoran kierteen ongelmasta, jos tulpan halutaan uppoavan reikään haluttuun syvyyteen. Ainoa selkeä keino saada aikaiseksi tuo hallittu tulpan yläpään taso on kierteyttää reikä NPT-kierteellä. Tuplan yläpään tason saa sitten haluttuun kohtaan kierteyttämällä reiän sopivaan syvyyteen. Jos kierteyttää liian syvälle, niin on tietenkin sitten peruuttamaton moka.
Putkikierteistä infoa mm:
http://www.sizes.com/materls/pipeThrd.htm
http://www.engineershandbook.com/Tables/npttap.htm
Tuossa lohkon kierteytyksessä tulee hirmu paljon metallisilppua öljykanaviin ja ainakaan itse en olisi tuota ruvennut tekemään, ellei lohko olisi muutenkin ollut menossa moottorikoneistamolle hoonattavaksi ja tasojen oikaisuun. Tilasin samalla lohkon pesun ja käyn vielä koneistamolta tulon jälkeen harjasetillä kanavat läpi. Kierretapin voitelussa kannattaa käyttää todella reilusti leikkuuöljyä ja käyttää tappia riittävän usein ulkona puhdistettavana lastuista + kokeilla tulppaa mihin syvyyteen uppoaa. Tuota kierteytystä ei voi oikein lohkoon harjoitella, vaan homma on onnistuttava kerralla.
Kuvissa tulpat olivat sovituksen ajan kiinni ja koneistamolle meni lohko tietenkin ilman tulppia.
Syvyyden suhteen ei kummassakaan lohkon päässä esiintynyt ongelmia. Eli tulpat eivät tuki öljykanavia, jos ajaa tulpan vain lohkon ulkopinnan tasalle.
NPT kierretapin kartiomaisuuden näkee selvästi kuvasta. Tulppa on kuvassa väärinpäin suhteessa kierteeseen ja kartiomaisuudet kumoavat toisensa.
Kierretapin hankintapaikkoja löytyy esim (päivitetty 17.1.15):
-Putkikierre
-Torafors
edit: otsikko muutettu paremmin vastaamaan sisältöä ja lisätty hankintapaikat.