Sivu 1/6
Moottorin vaihto
Lähetetty: 07 Helmi 2013, 18:22
Kirjoittaja venni100
Olis tälläinen probleema. auto on mustang vuosimallia 1965.Koneena on ollut 289cid, 225hp.Kone vaihtui nyt on 302cid 340hp. Pitäis muutoskatsastaa
ja katsastusmies sanoi, että tehoa saa kasvattaa 20% niin selviää pelkällä muutoskatsastuksella.Vertailukoneena pidetään aikakauden 65-66 tehokkainta
moottoria. Pitäis saada jostain "virallista dokumenttia". Mielestäni tehokkain moottori on ollut 271hp?Muuten pitäisi kai anoa jotain erokoislupaa?
Re: Moottorin vaihto
Lähetetty: 07 Helmi 2013, 18:29
Kirjoittaja Galaxie61
ei tuolla muutoksella mihinkään tehomittaukseen joudu ja miks sille insinöörille pitää kertoa oikeita lukemia ?

Re: Moottorin vaihto
Lähetetty: 07 Helmi 2013, 18:37
Kirjoittaja Homer65
Samaa ihmettelin. Multa ei ole kyselty mitään lukemia tai verrokkeja. Auto on -65 HT ja koneena 302/327 ja heppoja dynottu 407. Muutoskatsastus on tehty 302lle.
Re: Moottorin vaihto
Lähetetty: 07 Helmi 2013, 18:41
Kirjoittaja venni100
On sen verran tuttu katsastusmies. Näin se kuulemma hänen mukaansa menee.
Re: Moottorin vaihto
Lähetetty: 07 Helmi 2013, 18:50
Kirjoittaja Homer65
Kuinka virallisen tiedon toi inssi vaatii?
Re: Moottorin vaihto
Lähetetty: 07 Helmi 2013, 18:54
Kirjoittaja Homer65
Riittääkö sille esim. taulukko oheisesta linkistä tai linkki?
http://themustangsource.com/timeline/64-66/65/index.htm
Re: Moottorin vaihto
Lähetetty: 07 Helmi 2013, 18:57
Kirjoittaja venni100
Pitää kysästä katsastusmieheltä. Kiitos linkistä!
Re: Moottorin vaihto
Lähetetty: 07 Helmi 2013, 19:45
Kirjoittaja Galaxie61
venni100 kirjoitti:On sen verran tuttu katsastusmies. Näin se kuulemma hänen mukaansa menee.
että menit etukäteen kehumaan uuden koneen tehoilla katsastusmiehelle ?

Re: Moottorin vaihto
Lähetetty: 07 Helmi 2013, 19:59
Kirjoittaja venni100
Ei se ny ihan niinkä menny.Ei varmaan paranis tällä mitään kysellä kun saa vaan kettuilua vastaukseksi.

Re: Moottorin vaihto
Lähetetty: 07 Helmi 2013, 20:03
Kirjoittaja Galaxie61
ei tässä mitään kettuilla. omituista vaan että vaaditaan muutoskatsastusta yms. kun vaihtaa 289 tilalle 302.
tai miks edes ilmottaa vaihdosta. ei niista päällepäin kokoa ja tehoja näe.
Re: Moottorin vaihto
Lähetetty: 07 Helmi 2013, 20:17
Kirjoittaja venni100
Niinpä.Mutta kun asemalla kysyttiin ,paljonko on tehoa niin en sitä viitsiny alkaa valehtelemaan.(Pieni kylä, ei viitsi tuttuja huijata).
Tehdään se nyt sit vaikeamman kautta.
Re: Moottorin vaihto
Lähetetty: 07 Helmi 2013, 20:36
Kirjoittaja Arto65FB
Kyllä monet katsurit on sen verran valistuneita, että tietävät paljonkin näistä jenkeistä. Tainnut tännekin aiemmin laittaa, että olin joskus moottoritestissä Autotohtorilla tms. silloin oli ja ohi kävellyt katsuri nappasi takataskusta mittanauhan ja mittasi imusarjan päältä kansien etäisyyden ja totesi: "Et ole sitten 351:stä vaihtanut tähän" ja jatkoi matkaansa. Tai yksi aloitti katsastuksen sanomalla, että sulla on väärä rekkari (päättyy 65, kun auto on tehty 64) ja sitten totesi, että "Jaa niin, mutta eihän fastbackia ollutkaan 64½, eli 65han tämä on".
Re: Moottorin vaihto
Lähetetty: 07 Helmi 2013, 22:39
Kirjoittaja CFR-759
Näitähän katsureita löytyy tietenkin ihan laidasta laitaan. Varmaan jotkut ottaa oppaan käteen ja jos on "millinkin" pielessä niin homma jää siihen.
Vaan on myös "harrastajaystävällisiä" asemia pitkin Suomea jotka ymmärtävät myös meidän harrastajien näkökulmasta asioita. Esim. minulla ei ole
tuottanut ongelmaa (kuten ei Homerilla) leimata earlyä "hieman vireämmällä" tekniikalla. Aina ei pidä liikaa kysellä viralliselta katsastuspaikalta
mitä ja kuika paljon saa muutoksia tehdä. Ja sitten kun tietyllä konttorilla on hyväksytty jotkin muutokset niin kannattaa käyttää samaa konttoria
myös jatkossa ettei tule mitään uutta haloota.
Vesa
Re: Moottorin vaihto
Lähetetty: 07 Helmi 2013, 23:04
Kirjoittaja Fastback
venni100 kirjoitti:Niinpä.Mutta kun asemalla kysyttiin ,paljonko on tehoa niin en sitä viitsiny alkaa valehtelemaan.(Pieni kylä, ei viitsi tuttuja huijata).
Tehdään se nyt sit vaikeamman kautta.
Sitten se täytyy tehdä vaikeamman kautta. 20 % 271 hv tarkoittaa 325 hv. Veikkaisin että jos viet sen 340 hv moottorin dynoon, niin tehot on lähempänä 300 hv mitä 340 hv. Ainahan moottorin voi vaikka ennakon säädöillä miedontaa ja sitten voit aina ajaa niillä matalilla ennakoilla, niin et huijaa ketään muuta kuin itseäsi. Kaikesta huolimatta sinulla on esim. 300 hv dynolappu, joka pitää kutinsa, sitten konttorille ja leima papereihin. Älä nosta ennakoita, niin ei tarvitse valehdella kenellekkään. Tai vaihda miedompi nokka-akseli tai muuta nokan ajoitusta, kyllä mahdollisuuksia on monia tainnuttaa moottori ja kuten jo yllä todettu jätä moottori siihen säätöön, niin ei tarvitse valehdella.
Muuten tarvitset poikkeusluvast ja muistat ettet saa ylittää 7 kg / kW tehopainosuhdetta. Poikkeuslupien käsittely Trafilla kestää varmaan vuoden tällä hetkellä, yksi henkilö käsittelee kaikki poikkeuslupahakemukset - eli lycka till. Kolmas vaihtoehto on sitten myydä se 340 hv moottorisi ja ostaa tehoiltaan sopiva moottori alle 325 hv versiona.
Jos vaikea tie on ainoa tiet, niin nämä ovat tosielämän realiteetit joilla mennään.
Re: Moottorin vaihto
Lähetetty: 07 Helmi 2013, 23:04
Kirjoittaja Fastback
venni100 kirjoitti:Niinpä.Mutta kun asemalla kysyttiin ,paljonko on tehoa niin en sitä viitsiny alkaa valehtelemaan.(Pieni kylä, ei viitsi tuttuja huijata).
Tehdään se nyt sit vaikeamman kautta.
Sitten se täytyy tehdä vaikeamman kautta. 20 % 271 hv tarkoittaa 325 hv. Veikkaisin että jos viet sen 340 hv moottorin dynoon, niin tehot on lähempänä 300 hv mitä 340 hv. Ainahan moottorin voi vaikka ennakon säädöillä miedontaa ja sitten voit aina ajaa niillä matalilla ennakoilla, niin et huijaa ketään muuta kuin itseäsi. Kaikesta huolimatta sinulla on esim. 300 hv dynolappu, joka pitää kutinsa, sitten konttorille ja leima papereihin. Älä nosta ennakoita, niin ei tarvitse valehdella kenellekkään. Tai vaihda miedompi nokka-akseli tai muuta nokan ajoitusta, kyllä mahdollisuuksia on monia tainnuttaa moottori ja kuten jo yllä todettu jätä moottori siihen säätöön, niin ei tarvitse valehdella.
Muuten tarvitset poikkeusluvast ja muistat ettet saa ylittää 7 kg / kW tehopainosuhdetta. Poikkeuslupien käsittely Trafilla kestää varmaan vuoden tällä hetkellä, yksi henkilö käsittelee kaikki poikkeuslupahakemukset - eli lycka till. Kolmas vaihtoehto on sitten myydä se 340 hv moottorisi ja ostaa tehoiltaan sopiva moottori alle 325 hv versiona.
.