Sivu 1/1
kertokaas nyt noviisille joka pimeessä taivaltaa..
Lähetetty: 20 Touko 2013, 16:30
Kirjoittaja Paasse
jotta kun.... vasen kansi todettiin että naputtelee kylmänä ja kuulosteltiin ongelma kanteen. No sitten tuli
tilaisuus ja hankin toiset kannet kinneriin. No kaveri sitten (joka kyllä osaa) vaihtoi kannet ja tarkasti kaikki
hilavitkuttimet jotta on ok ja kaikki kuluneet samalla duunattiin uusiks... ja nyt tuo helvetin naputus sitten
jostain ihmeen syystä muutti oikeelle puolelle.. kannet tarkastutin ennen kaikkia toimia Hämeen Dieselillä
josta jampat totes olevan hyvät kannet.
Siis voiko ketjunkiristimet tms aiheuttaa naputusta vai mikä hemmetti.... kansien aiempi omistaja sanoi
että ei mitään hälyääniä ole kuulunnu ikunaan... jonka myös uskon kyllä. Mikä hemmetti tota kinnerin
konehuonetta oikein riivaa?????
Kyselee tietämätön...
Niin joo.... tässä hermojen menon kohdalla tärkein unohtuu kuten alta voi lukea.... eli -96 4.6 2V vakiona..
Re: kertokaas nyt noviisille joka pimeessä taivaltaa..
Lähetetty: 20 Touko 2013, 18:11
Kirjoittaja Galaxie61
mikähän moottori mahtais olla kyseessä ?
Re: kertokaas nyt noviisille joka pimeessä taivaltaa..
Lähetetty: 20 Touko 2013, 18:23
Kirjoittaja Paasse
Juuh.... siis ei tää niin heloppoa ollos... mutta laitoin tohon ylemmäs...
4.6 2V -96 ja autom jos sillä on merkitystä...

Re: kertokaas nyt noviisille joka pimeessä taivaltaa..
Lähetetty: 20 Touko 2013, 21:21
Kirjoittaja SamiM
Voisko olla pakosarjavuoto, saattaa joskus kuulostaa nostajan naputukselta.
Re: kertokaas nyt noviisille joka pimeessä taivaltaa..
Lähetetty: 20 Touko 2013, 22:09
Kirjoittaja JXA-26
Öljynpaineet...? Naputtaako vain tyhjäkäynnillä, vai lisääntyykö kierroksien mukana?
Re: kertokaas nyt noviisille joka pimeessä taivaltaa..
Lähetetty: 21 Touko 2013, 11:15
Kirjoittaja Paasse
ainakin tuon ruudussa olevan mittarin mukaan ihan normaalit paineet... pakosarjanvällyn kautta
ei mitenkään jaksa uskoa kun justiin laitettu uudet sarjat ja vällyt... periaatteessa ainoo mikä
on muuttunnu on tuo ketjunkiristimet puolelta toiselle... kun joku neropatti oli laitellu ne väärinpäin
ainakin jos kirjaimiin uskoo... L - left, R - right... heh..
kyllä kai sitä pitää alkaa sitten höristeleen putkenpätkän kanssa jos jotain keksis.. hemmetti
jos tää kesä taas menee sitä kirottua kalinaa kuunnellessa niin tööttään sopivaan väliin jossa
maksaja on muu... (no ei nyt sentään)
onko mahdollista lisäjeesiä sillä että kylmänä siis... lämpimänä kuulemma häviää... vähän kuten
ennenkin.. tai ainakin vaimenee liki olemattomaan..

Re: kertokaas nyt noviisille joka pimeessä taivaltaa..
Lähetetty: 21 Touko 2013, 11:50
Kirjoittaja Topias74
Oisko toisesta kannesta joku hydraulinostin rikki?
Re: kertokaas nyt noviisille joka pimeessä taivaltaa..
Lähetetty: 21 Touko 2013, 12:41
Kirjoittaja Tahavo
Mulla on toisin päin, eli kylmänän ei naksuta mutta kuumana alkaa naksua..naks..naksnaks..naks....naksnaksnaks...jne.
Re: kertokaas nyt noviisille joka pimeessä taivaltaa..
Lähetetty: 21 Touko 2013, 17:40
Kirjoittaja Paasse
no ni.... kyllä homma on niin että ainoot vaihtoehdot jää alakertaan...
männäntappi tai jokin muu.... mutta onko muita vaihtoehtoja sieltäpäin??
Saa laittaa ... arvuutuksia... siis tehty turhaa remppaa isolla kädellä.. jessus..

Re: kertokaas nyt noviisille joka pimeessä taivaltaa..
Lähetetty: 21 Touko 2013, 20:17
Kirjoittaja Kiesi
Tahavo kirjoitti:Mulla on toisin päin, eli kylmänän ei naksuta mutta kuumana alkaa naksua..naks..naksnaks..naks....naksnaksnaks...jne.
Mulla oli sama aikanaan Moopparissa. Ei riittäny lämpimänä enää viskositeetti öljyssä pitämään yllä tarvittavaa öljynpainetta hydraulinostimille. Korjautui vaihtamalla jäykemmät öljyt. Ja tosiaan tuo pakosarjan tiivisteeltä vuotaminen kuulostaa kyllä myös naputtamiselta.
Re: kertokaas nyt noviisille joka pimeessä taivaltaa..
Lähetetty: 22 Touko 2013, 08:25
Kirjoittaja FinnStang
Todennäköisin syy on hydraulinen venttilin painin joka naputtaa. Onko paininkupit varmasti asennettu omille paikoilleen vai ovatko menneet sekaisin purku/asennusvaiheessa? Se selittäisi siirtyneen äänen. Kunnon öljyt sisään ja sitä ennen vaikka moottorin puhdistus fortella tms. aineella niin se saattaa auttaa.
Re: kertokaas nyt noviisille joka pimeessä taivaltaa..
Lähetetty: 22 Touko 2013, 11:24
Kirjoittaja JXA-26
Tarkistappa dumperin kunto. Sellaisiakin nähty, että kumin vulkanointi pettänyt ja limppu lähtenyt liukumaan.
Re: kertokaas nyt noviisille joka pimeessä taivaltaa..
Lähetetty: 23 Touko 2013, 12:16
Kirjoittaja Paasse
kaara91 kirjoitti:Yks mikä tulee mieleen, on männän kieppuminen. Se aiheuttaa kalkatusta kylmänä, mikä kuulostaa venttiilikoneiston ääneltä, ja samoin kuin männän tappi olisi väljä. Ilmiö tulee, kun mäntä saavuttaa yläkuolokohdan ja lähtee alaspäin, jolloin kiertokangen voima muuttaa suuntaa ja mäntä vaihtaa nojaus puolta. Kylmä alumiinimäntä pitää äänen, ennenkuin se laajenee ja muuttaa sylinterinvälyksensä pienemmäksi lämmetessään. Siksi monissa moottoreissa männäntappi ei ole keskellä mäntää. Esim. VW kupla.
Toyotan 2,0 Camryn koneita meni useita moottoreita takuuseen männänvaihtoon, juuri tuon takia. Pakkasella kuulosti kuin moottori olisi hajonnut siihen paikkaan kylmäkäynnistyksessä, mutta kun kone lämpeni kaikki äänet hävisi.
Tämä nyt ei välttämättä ole oikea diagnoosi tässä äänessä, mutta tämmöisiäkin tapauksia olen tavannut useita.
tämä jää omasta mielestä lähinnä ainooksi skenaarioksi.. eli mitäs tässä.. mottia vaan palasiksi ja taas
yks kesä mennee niin sanotusti käsille.. onneks on noita kavereita jotka osaa hommaa mahdollisesti tehdä
ja hahmottaa. Ja taidan antaa hanaa vaan ... koliskoon nyt omansa ja jos leviää niin sitten leviää.. tai no
..katellaan ny kuitenkin. Näkyis isonveden takaa löytyvän lohkoja johon saa noi vanhat osat lyödä suoraan
kiinni. Vain männät tarvihee hankkia 5litran halkaisijalla.. tästä otettava selvää pikimmiten..
Tattis kaikista vaihtoehdoista..

Re: kertokaas nyt noviisille joka pimeessä taivaltaa..
Lähetetty: 23 Touko 2013, 15:36
Kirjoittaja Topias74
Katoppas overdrive.fi, siellä joku möi modulaari moottoreita edullisesti. Uusi motti tais olla 1100e.