etustefan öljyvuoto

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

etustefan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

65 Mussen 302 vuotaa aina öljyä jakopäänkopan stefasta. Oikein roiskii öljyä vaikka on uusi jakopaan koppa stefoineen. Voisiko damperiin olla kulunut stefan huulen kohdalle niin syvä ura, että sen takia aina vuotaa? Voisiko damperia jollain prikka systeemillä saada millin verran ulommas?
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: etustefan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Onko stefa laitettu oikein jakopään koppaan, siis oikein päin ja tasaisesti.

Jos dampperin kaula on kulunut, niin tuohon on (ainakin ollut) olemassa sellainen hyvin ohut kaulus. "Repair sleeve" taisi olla nimi.

Damperin siirtäminen prikalla ei kuulosta hyvältä. Sitten joutuisit siirtämään flektin hihnapyörää ym. Purukumipatentit moottorin pyöriviin osiin ei ole oikea ratkaisu. Eikö sen voisi tehdä oikein.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Re: etustefan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Luultavasti joku on jättänyt sen öljylingon pois siitä kerjurattaan ja tamperin välistä, sellanen pyöreä pelti lakkara.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: etustefan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Kopan mukana tuli kaksi stefaa, kauluksella ja ilman. Niistä sitten kinattiin kumpi kuuluu laittaa ja laitettiin se missä on se kaulus. Uskoisin että se meni hyvin paikoílleen. Joo en mä mitään prikkaviretelmiä viitsi, mutta tuo "Repair sleeve". Damperin kaulassa oli kyllä pienoinen ura.
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: etustefan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

kaara91 kirjoitti:Se kauluksella oleva kuuluu kait noihin vanhoihin. Molemmat kyllä pysyy paikoillaan, kun laittaa hieman liimaa pintoihin. Katsoitko olisiko toisella tiivisteellä huulen kohta uraan tullut hieman eri paikkaan.
No enpä edes tuota huomannut tarkistaa. En laittanut kyllä liimaakaan. Vasaralla naputeltiin. Ajattelin uuden pitävän vaikka uraa on vähän tullutkin. Jos laittaisi paksummat öljyt ja antaa ruikkia mitä ruikkii.
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: etustefan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

ei se "prikka väliin" mitään riko, tai ei mulla ainakaan ole mitään hajonnu.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: etustefan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Voihan se prikkakin toimia, mutta kun repair sleeve on muutaman taalan rokkiautossa, niin en haluaisi pistää mitään ylimääräistä dampperin pultin alle.

http://www.rockauto.com/catalog/moreinf ... cc=1333381
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: etustefan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Huom!
Kahden laisia stefoja ja kahdenlaisia jakopään koppia.
Vanhanmalliseen stefa laitetaan kopan sisäpuolelta, stefassa ei ole reunusta ja uuden malliseen ulkopuolelta stefassa on reunus.
Muuten menee stefa väärinpäin eikä toimi.

Harvoin vastinpinta damberissa on niin huono, että joutuu korjaamaan.

Kuvassa C4OE jakopäänkoppa jossa stefa on asennettu sisältä päin eikä siinä ole reunusta.
Liitteet
C4OE jakopäänkoppa
C4OE jakopäänkoppa
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
kariboy
Mega-addikti
Viestit: 867
Liittynyt: 25 Touko 2004, 20:18
Auto: Mustang ´66 HT GT 302
Mustang 2003 GT Convertible 4.6
Paikkakunta: Kajjaani

Re: etustefan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja kariboy »

Pojo tuolle repair sleevelle. Tosin oli isommalla "kauluksella" ja mukaan tuli asennusholkki jolla se naputeltiin paikalleen.
Joskus laitoin just kampuran etupäähän ja hyvin toimi, öljyn tihkuminen loppui.
Paikallisesta Etrasta hommasin.
Mustang HT GT 1966
Mustang GT Convertible 2003
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: etustefan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Minullahan on sitten väärä stefa laitettuna.
Avatar
JussiT
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang FB '65
Paikkakunta: Nurmes

Re: etustefan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja JussiT »

Jep, stefat tulee kuten Mexico65 kirjoitti, ja huulloksen jousi tulee moottoriin päin. Jos öljy ihan roiskuu niin pelkästään väärinpäin oleva huullos sitä tuskin aiheuttaa. Kannattaa kuitenkin korjata suosiolla ja tsekata samalla damperin kaulan kunto. Olen menestyksellä käyttänyt siinä Fel-Pron korjausholkkia. Kts linkit (valuuttakurssit elävät jotenkin omaa elämäänsä näissä varaosa-asioissa, toisinaan...)

http://www.uspartsperformance.fi/damp-holk-for-v8-58-95

http://www.summitracing.com/parts/fel-1 ... /make/ford
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: etustefan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Stefa oli rikki! Vanhassa jakopäänkopassa taas oli stefa väärin päin. Nyt ei vuoda yhtään! Kiitos neuvoista!
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: etustefan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Taas sählännyt jotain stefojen kanssa. Uusi stefa alkoi vuotamaan 100km jälkeen. Tätä Vanhaa viestiketjua lukiessa huomasin tämän kirjoituksen: Vanhanmalliseen stefa laitetaan kopan sisäpuolelta, stefassa ei ole reunusta ja uuden malliseen ulkopuolelta stefassa on reunus. No tällä kertaa laitettiin vanhan mallinen kaulukseton stefa uudenmalliseen jakopään koppaan kun kaulus hankasi damperiin. Laitettiin se ulkopuolelta sisään, eikä sisäpuolelta. Tulikohan siinä virhe? Kuinka käy jos laittaa stefan ulkopuolelta paikoilleen uudenmalliin koppaan? Ei kait siinä pitäisikään olla mitään ongelmaa kun nyt aloin miettimään. Vanhanmallin koppaanhan ei stefaa saakaan kuin sisäpuolelta sisään.
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: etustefan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Otin auki ja stefa oli alareunasta kulunut. Mustaa kumisulaa/pölyä oli alareunan kohdalla. Ilmeisesti stefa mennyt vinoon tai tiedä sitten onko vaikuttanut kun damperi näköjään hankaa hieman vesipumppuun jossain kohti. Sen verran että ajoitusmerkkitarrassa näkyy hankausjäljet.

Lisätutkimusten päätelmiä: stefa on tainnut jäädä liian ulkoreunaan aiheuttaen sen, että damperin tasapainopala on raapinut kumihuulen rikki.
Viimeksi muokannut Tahavo, 08 Heinä 2017, 22:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JussiT
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang FB '65
Paikkakunta: Nurmes

Re: etustefan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja JussiT »

Onko dampperi 'aftermarket'-tavaraa? Niiden kanssa voi tulla pientä sovittamista. Itsekin olen joutunut tekemään damperille tilaa jonkun valunystyrän kohdalta.

Lähtökohtaisesti olisi varmaan paras käyttää kopalle tarkoitettua stefaa, oudon tiukilla on tila jos stefan laippa ei mahdu kopan ja dampperin väliin. Toisaalta pitäisi kai mitoiltaan sopivan laipattomankin ajaa asiansa jos sen saa vain paikoilleen suht suoraan. Stefa on oikein päin silloin kun sen kumihuulta puristava jousi jää öljypuolelle (moottorin sisäpuoleen päin). Kai dampperin kaula on stefalle sopivan kokoinen? Olen huomannut että kaikki ei-alkuperäisosat pitää tutkia tarkkaan sopivuuksien ja laadun suhteen.

Jos stefa pitää öljyt sisäpuolella vain sata kilsaa niin jokin mättää pahasti, ainakin jos vuoto on jo sen jälkeen iso. Pienet hikoilut voi laskea normaaliksi. Kannattaa tarkistaa osat silmämääräisesti ettei damperin pinta ole urautunut pahasti stefan huulen kohdalta tai ettei kaulalla ole teräviä särmiä tai isoa karheutta. Kannattaa pyyhkäistä kaula kevyesti vaikka 400:lla vesihiomapaperilla. Kevyt mattapinta on parempi kuin kiilloitettu. Stefan huuli pitää muistaa myös voidella öljyllä tai vaseliinilla ettei se pääse pyörimään kuivana dampperia vasten.

Jos jakopään koppa ei ole kohdistettu oikein voi dampperi tulla sivuun stefan reiän keskikohdalta jolloin stefa on alttiimpi vuodolle. Uusissa kopissa ja lohkoissa taitaa olla kohdistusholkit parissa pultinreiässä. Vanhoissa niitä ei ole ja asennuksen kanssa pitää osata olla tarkkana.
Vastaa Viestiin