Sivu 1/2

etustefan öljyvuoto

Lähetetty: 17 Heinä 2013, 17:12
Kirjoittaja Tahavo
65 Mussen 302 vuotaa aina öljyä jakopäänkopan stefasta. Oikein roiskii öljyä vaikka on uusi jakopaan koppa stefoineen. Voisiko damperiin olla kulunut stefan huulen kohdalle niin syvä ura, että sen takia aina vuotaa? Voisiko damperia jollain prikka systeemillä saada millin verran ulommas?

Re: etustefan öljyvuoto

Lähetetty: 17 Heinä 2013, 17:53
Kirjoittaja Arto65FB
Onko stefa laitettu oikein jakopään koppaan, siis oikein päin ja tasaisesti.

Jos dampperin kaula on kulunut, niin tuohon on (ainakin ollut) olemassa sellainen hyvin ohut kaulus. "Repair sleeve" taisi olla nimi.

Damperin siirtäminen prikalla ei kuulosta hyvältä. Sitten joutuisit siirtämään flektin hihnapyörää ym. Purukumipatentit moottorin pyöriviin osiin ei ole oikea ratkaisu. Eikö sen voisi tehdä oikein.

Re: etustefan öljyvuoto

Lähetetty: 17 Heinä 2013, 18:33
Kirjoittaja ROKI
Luultavasti joku on jättänyt sen öljylingon pois siitä kerjurattaan ja tamperin välistä, sellanen pyöreä pelti lakkara.

Re: etustefan öljyvuoto

Lähetetty: 17 Heinä 2013, 18:37
Kirjoittaja Tahavo
Kopan mukana tuli kaksi stefaa, kauluksella ja ilman. Niistä sitten kinattiin kumpi kuuluu laittaa ja laitettiin se missä on se kaulus. Uskoisin että se meni hyvin paikoílleen. Joo en mä mitään prikkaviretelmiä viitsi, mutta tuo "Repair sleeve". Damperin kaulassa oli kyllä pienoinen ura.

Re: etustefan öljyvuoto

Lähetetty: 17 Heinä 2013, 21:58
Kirjoittaja Tahavo
kaara91 kirjoitti:Se kauluksella oleva kuuluu kait noihin vanhoihin. Molemmat kyllä pysyy paikoillaan, kun laittaa hieman liimaa pintoihin. Katsoitko olisiko toisella tiivisteellä huulen kohta uraan tullut hieman eri paikkaan.
No enpä edes tuota huomannut tarkistaa. En laittanut kyllä liimaakaan. Vasaralla naputeltiin. Ajattelin uuden pitävän vaikka uraa on vähän tullutkin. Jos laittaisi paksummat öljyt ja antaa ruikkia mitä ruikkii.

Re: etustefan öljyvuoto

Lähetetty: 18 Heinä 2013, 00:58
Kirjoittaja Galaxie61
ei se "prikka väliin" mitään riko, tai ei mulla ainakaan ole mitään hajonnu.

Re: etustefan öljyvuoto

Lähetetty: 18 Heinä 2013, 14:13
Kirjoittaja Arto65FB
Voihan se prikkakin toimia, mutta kun repair sleeve on muutaman taalan rokkiautossa, niin en haluaisi pistää mitään ylimääräistä dampperin pultin alle.

http://www.rockauto.com/catalog/moreinf ... cc=1333381

Re: etustefan öljyvuoto

Lähetetty: 18 Heinä 2013, 14:30
Kirjoittaja Mexico65
Huom!
Kahden laisia stefoja ja kahdenlaisia jakopään koppia.
Vanhanmalliseen stefa laitetaan kopan sisäpuolelta, stefassa ei ole reunusta ja uuden malliseen ulkopuolelta stefassa on reunus.
Muuten menee stefa väärinpäin eikä toimi.

Harvoin vastinpinta damberissa on niin huono, että joutuu korjaamaan.

Kuvassa C4OE jakopäänkoppa jossa stefa on asennettu sisältä päin eikä siinä ole reunusta.

Re: etustefan öljyvuoto

Lähetetty: 18 Heinä 2013, 17:41
Kirjoittaja kariboy
Pojo tuolle repair sleevelle. Tosin oli isommalla "kauluksella" ja mukaan tuli asennusholkki jolla se naputeltiin paikalleen.
Joskus laitoin just kampuran etupäähän ja hyvin toimi, öljyn tihkuminen loppui.
Paikallisesta Etrasta hommasin.

Re: etustefan öljyvuoto

Lähetetty: 18 Heinä 2013, 21:48
Kirjoittaja Tahavo
Minullahan on sitten väärä stefa laitettuna.

Re: etustefan öljyvuoto

Lähetetty: 19 Heinä 2013, 23:05
Kirjoittaja JussiT
Jep, stefat tulee kuten Mexico65 kirjoitti, ja huulloksen jousi tulee moottoriin päin. Jos öljy ihan roiskuu niin pelkästään väärinpäin oleva huullos sitä tuskin aiheuttaa. Kannattaa kuitenkin korjata suosiolla ja tsekata samalla damperin kaulan kunto. Olen menestyksellä käyttänyt siinä Fel-Pron korjausholkkia. Kts linkit (valuuttakurssit elävät jotenkin omaa elämäänsä näissä varaosa-asioissa, toisinaan...)

http://www.uspartsperformance.fi/damp-holk-for-v8-58-95

http://www.summitracing.com/parts/fel-1 ... /make/ford

Re: etustefan öljyvuoto

Lähetetty: 22 Heinä 2013, 23:10
Kirjoittaja Tahavo
Stefa oli rikki! Vanhassa jakopäänkopassa taas oli stefa väärin päin. Nyt ei vuoda yhtään! Kiitos neuvoista!

Re: etustefan öljyvuoto

Lähetetty: 08 Heinä 2017, 19:47
Kirjoittaja Tahavo
Taas sählännyt jotain stefojen kanssa. Uusi stefa alkoi vuotamaan 100km jälkeen. Tätä Vanhaa viestiketjua lukiessa huomasin tämän kirjoituksen: Vanhanmalliseen stefa laitetaan kopan sisäpuolelta, stefassa ei ole reunusta ja uuden malliseen ulkopuolelta stefassa on reunus. No tällä kertaa laitettiin vanhan mallinen kaulukseton stefa uudenmalliseen jakopään koppaan kun kaulus hankasi damperiin. Laitettiin se ulkopuolelta sisään, eikä sisäpuolelta. Tulikohan siinä virhe? Kuinka käy jos laittaa stefan ulkopuolelta paikoilleen uudenmalliin koppaan? Ei kait siinä pitäisikään olla mitään ongelmaa kun nyt aloin miettimään. Vanhanmallin koppaanhan ei stefaa saakaan kuin sisäpuolelta sisään.

Re: etustefan öljyvuoto

Lähetetty: 08 Heinä 2017, 21:40
Kirjoittaja Tahavo
Otin auki ja stefa oli alareunasta kulunut. Mustaa kumisulaa/pölyä oli alareunan kohdalla. Ilmeisesti stefa mennyt vinoon tai tiedä sitten onko vaikuttanut kun damperi näköjään hankaa hieman vesipumppuun jossain kohti. Sen verran että ajoitusmerkkitarrassa näkyy hankausjäljet.

Lisätutkimusten päätelmiä: stefa on tainnut jäädä liian ulkoreunaan aiheuttaen sen, että damperin tasapainopala on raapinut kumihuulen rikki.

Re: etustefan öljyvuoto

Lähetetty: 08 Heinä 2017, 22:27
Kirjoittaja JussiT
Onko dampperi 'aftermarket'-tavaraa? Niiden kanssa voi tulla pientä sovittamista. Itsekin olen joutunut tekemään damperille tilaa jonkun valunystyrän kohdalta.

Lähtökohtaisesti olisi varmaan paras käyttää kopalle tarkoitettua stefaa, oudon tiukilla on tila jos stefan laippa ei mahdu kopan ja dampperin väliin. Toisaalta pitäisi kai mitoiltaan sopivan laipattomankin ajaa asiansa jos sen saa vain paikoilleen suht suoraan. Stefa on oikein päin silloin kun sen kumihuulta puristava jousi jää öljypuolelle (moottorin sisäpuoleen päin). Kai dampperin kaula on stefalle sopivan kokoinen? Olen huomannut että kaikki ei-alkuperäisosat pitää tutkia tarkkaan sopivuuksien ja laadun suhteen.

Jos stefa pitää öljyt sisäpuolella vain sata kilsaa niin jokin mättää pahasti, ainakin jos vuoto on jo sen jälkeen iso. Pienet hikoilut voi laskea normaaliksi. Kannattaa tarkistaa osat silmämääräisesti ettei damperin pinta ole urautunut pahasti stefan huulen kohdalta tai ettei kaulalla ole teräviä särmiä tai isoa karheutta. Kannattaa pyyhkäistä kaula kevyesti vaikka 400:lla vesihiomapaperilla. Kevyt mattapinta on parempi kuin kiilloitettu. Stefan huuli pitää muistaa myös voidella öljyllä tai vaseliinilla ettei se pääse pyörimään kuivana dampperia vasten.

Jos jakopään koppa ei ole kohdistettu oikein voi dampperi tulla sivuun stefan reiän keskikohdalta jolloin stefa on alttiimpi vuodolle. Uusissa kopissa ja lohkoissa taitaa olla kohdistusholkit parissa pultinreiässä. Vanhoissa niitä ei ole ja asennuksen kanssa pitää osata olla tarkkana.