Sivu 1/2

fox body mustangit

Lähetetty: 28 Maalis 2005, 00:53
Kirjoittaja jaketin
onko nämä autot rekistöröity vähäpäästöisiksi?? mielessä on käynyt 89-91 gt mustangin hankinta, ja tietysti tekee mieli virittää. tuo vähäpäästöisyys tuo mahdollisesti ongelmia...

Lähetetty: 28 Maalis 2005, 01:28
Kirjoittaja Aku_81
Foxejahan on vuodesta 79-lähtien joten tuskin kaikki on vähäpäästöisiksi leimattu :roll:

Lähetetty: 28 Maalis 2005, 14:30
Kirjoittaja Foxy Lady
Mulla on -88 GT. Ei vähäpäästöinen, mutta neljällä katalysaattorilla :shock:

Lähetetty: 28 Maalis 2005, 22:30
Kirjoittaja ROKI
Jaahas herätetäämpäs keskustelua, miksi pitää hankkia noita päästö vemputtimia joita ei voi vapaasti ruuvata, jonkun saaste pykälän rajotuksella, Miks ette hanki sellasta kalustoa jossa ei ole noita ongelmia, mulla ei ole noita ongelmia, kun pysyn oikeissa vuosi luvun ajokeissa.

Lähetetty: 29 Maalis 2005, 00:45
Kirjoittaja jyge
tais kuitenkin olla kyse nyt siitä että pitäisi saada mahdollisimman tuore pirssi, ilman tuota "pahaa sanaa" eli merkintää vähäpäästöinen?

kannattaa varmaan lukasta nuita aikasempia postailuja esmes täällä

vahvaa mutuilua + kuten Fastbäck65 tuumas y.o threadissa:
1.7.1987 jälkeen ensirekisteröityjen autojen papereissa voi olla lisäehto joka vaatii mittaukset jos pirssi on merkitty vähäpäästöiseksi tai pitämään katit pohjassa jos merkitty varusteisiin
...tarina kertoo että ennen 1.1.1992 (tai 1.7.1992 tai.. ) ensirekisteröityjä autoja voi jotenki muuttaa "ei-vähäpäästöiseksi" jollain todistuksella. en tiedä varmaksi miten, mutta EU:n myötä pitäisi periaatteessa olla mahdollista poistattaa tuo merkintä virheellisenä tietona jos ko. automallille on tyyppihyväksyntä jossain vertailukelpoisessa maassa ilman tuota merkintää, vaikka se suomessa sen olisikin saanut. varmuuttahan tähän ei ole ennenkuin joku ilmoittaa kokeilleensa. ja kuka estää ottamasta kattia pois ja sitten kävellä konttorin tädin luo ja sanoa että tässä on virheellistä informaatiota - ei siinä mitään katalysaattoria ole koskaan ollut :) ainahan sitä yrittää saa :)

käytännössähän vähäpäästöinen meinaa 3-toimikatteja ja toisinpäin.
tulkintakysymys on vanhemman malliset 1-toimikatit.
mikään laki ei kiellä asentamasta kattia sellaiseen autoon jossa sitä ei ole ennen ollut ;)

finlex sen kertois, mutta en saanu silmääni strategisia tietoja vaikka kuinka yritin sohia.

kuriositeettinä mainittaakoon että käyttöpirssiin ('87 volvo) löytyy suomen varaosaluettelosta samalle ei vähäpäästöiselle moottorille kahta putkistoa: katillinen ja katiton. (+ pari linjausvariaatiota)
eli tuostakin voi jotai päätellä..

varman päälle, pysy kaukana vähäpäästöisistä jos haluat tuningvirittää :)
ei ekoimmeisille ;)

Lähetetty: 29 Maalis 2005, 09:21
Kirjoittaja Vee8
Mulla -94 ilman päästömainintoja. Hommahan on niin että vanha auto on vanha auto, vaikka Mustang oliskin. Kyllä tommosella nuoremmalla on paljon helpompi ajella, mullakin kesällä käyttöautona. Aina välillä on hauska ajella vanhemmilla, mutta ei sitä joka päivä jaksas.

Lähetetty: 29 Maalis 2005, 11:56
Kirjoittaja stangrider
Aken sivuilta löytyy tietoa, että mistä alkaen mitäkin pitää autosta löytyä.
Itsekin olen ajatellut , että voisikohan vielä 91 Mustangin sitten
muutoskatsastaa ja käyttää sen jälkeen ilman katteja
virallisestikin?
Ilman kissoja ajellaan kyllä nykyäänkin :oops: monin paikoin..
Onkohan joku tehnyt /yrittänyt moista muutosta?



Henkilöauto

Henkilöauto (M1-luokka) on henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu auto, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle.
1.1.1998 tai sen jälkeen käyttöön otetun henkilöauton pitää olla EY-tyyppihyväksytty. EY-tyyppihyväksytyssä autossa on oltava hyväksyntäkilpi tai –tarra. EU:n ulkopuolelta maahan tuotavat autot eivät välttämättä ole EY-tyyppihyväksyttyjä.

Alla olevasta taulukosta selviää joitakin yleisimpiä henkilöauton varusteita, jotka tulivat auton ensimmäisen käyttöönottoajankohtana pakollisiksi.



Voimaantulopäiviä henkilöauton varusteille
Varuste Huomautuksia Käyttöönotto-
ajankohta
Lukkolaite / rattilukko 1.1.1968
Turvavyöt Etuistuimet 1.1.1971
Etuistuimien uloimmilla paikoilla: 3-pistevyöt kelauslaiteella 1.1.1981
Takaistuin: uloimmilla paikoilla 3-pistevyöt 1.1.1981
kaikilla paikoilla 3-pistevyöt kelauslaitteella 1.10.2004
Pääntuet Etuistuimissa 1.1.1981
Varoituskolmio Käyttöönottoajankohdasta riippumatta
Sivusuuntavalot Voidaan toteuttaa myös yhdellä valolla, joka täyttää näkyvyyskulmavaatimukset 1.1.1985
Peruutusvalot 1.1.1984
Takasumuvalo 1.1.1993
Ajovalojen korkeuden
säätölaite 14.6.1995
Keskijarruvalo 1.10.2000
Pakokaasupäästöt = vähäpäästöinen Bensiinimoottori + KAT 1.1.1992 (1.1.1993) * (1.7.1993)**
Dieselmoottori 1.1.1992 (1.1.1993) *(1.7.1993)**
OBD Ajoneuvon pakokaasupäästöjen sisäinen valvontajärjestelmä 1.1.2001 (M1, N1 <- 1305 kg)1.1.2002 (M1 >2500 kg, N1>1305 kg)
Ajonestolaite Henkilöautot 1.10.1998
Kokoajoneuvon Ey-tyyppihyväksyntä 1.1.1998

Lähetetty: 29 Maalis 2005, 14:26
Kirjoittaja jyge
näin.

tuossahan sanotaan ihan selvällä suomenkielellä että 1.1.92 (tai 93, mitä lie nuiden tähtien takana piilossa) on vähäpäästöisyys pakollinen, sitä ennen vain suositus ;)

Lähetetty: 29 Maalis 2005, 14:53
Kirjoittaja Fastbäck65
Jep, paitsi sitten on se AKE:n sääntö esim. nyt saksasta tuotavalle, joka menee näin:

"Vähäpäästöiseksi merkitään auto, joka on alunperin tehtaalta valmistuessaan ollut vähäpäästöinen ja otettu ensi kertaa käyttöön 1.12.1988 tai sen jälkeen."

Kuten jo kirjoittelin aikaisemmassa topicissa niiin omani on vielä kilvetön, mutta onneksi 1.4.1988 ensi kertaa käyttöönotettu TUV:in papruissa, joten ei tule vähäpäästöiseksi vaikka onkin 3-toimikatit ja TUV mukaan vähäpäästöinen.

Ota nyt näistä selvää.... :shock:

Lähetetty: 29 Maalis 2005, 19:35
Kirjoittaja raunoh
Omassa 1991 Camarossa (ostin Virginiasta 11/1990) aikoinaan oli katalysaattori (ja ns. Pulse-Air-systeemi eli lambda-kerroin oli pysyvästi luokkaa 1,20 (!!) eikä 1,00), mutta Suomeen rekisteröidessäni helmikuussa 1992 ei tullut merkintää vähäpäästöisyydestä, kun kuulemma ei tarvinnut merkitä, joten mielestäni oli helpotus.

Lähetetty: 29 Maalis 2005, 20:44
Kirjoittaja Homer65
[quote="Vee8"]Mulla -94 ilman päästömainintoja. Hommahan on niin että vanha auto on vanha auto, vaikka Mustang oliskin. Kyllä tommosella nuoremmalla on paljon helpompi ajella, mullakin kesällä käyttöautona. Aina välillä on hauska ajella vanhemmilla, mutta ei sitä joka päivä jaksas.[/quote]

:shock: :?: :?: :?:

Lähetetty: 29 Maalis 2005, 21:36
Kirjoittaja hannu
GT look kirjoitti:
Vee8 kirjoitti:Mulla -94 ilman päästömainintoja. Hommahan on niin että vanha auto on vanha auto, vaikka Mustang oliskin. Kyllä tommosella nuoremmalla on paljon helpompi ajella, mullakin kesällä käyttöautona. Aina välillä on hauska ajella vanhemmilla, mutta ei sitä joka päivä jaksas.
Samaa mieltä Vee8.
Kyllä näitä foxeja voi virittää.Pitää vain tietää miten,tai antaa jonkun muun
"viisaamman" tehdä se.
Auton ei tarvitse museoiässä,jos sen haluaa virittää.
Uudempien plussana pidän myös turvallisuutta.
Roki mainitsi päästö vemputtimista,mutta saahan niitäkin race versiona.

:lol: :roll: :?:
On viritetty katillisia foxeja, tänään viimeksi ja lisää viritellään, no problems.Samaa mieltä myös Vee8:n kanssa :wink:

Lähetetty: 01 Huhti 2005, 17:15
Kirjoittaja ROKI
Homer65 kirjoitti:
Vee8 kirjoitti:Mulla -94 ilman päästömainintoja. Hommahan on niin että vanha auto on vanha auto, vaikka Mustang oliskin. Kyllä tommosella nuoremmalla on paljon helpompi ajella, mullakin kesällä käyttöautona. Aina välillä on hauska ajella vanhemmilla, mutta ei sitä joka päivä jaksas.[/quote] Mikä tuosta nuoremmasta tekee paljon helpomman ajettavan, rupes kiinnostamaan ja ihmetyttämään, miks ei vanhalla jaksa ajaa.Itse kyllä ajan mieluummin tällä vanhalla hyvin laitetulla, ennen kuin noilla uudemmilla olen kyllä ajanut foksilla en vain tykästynyt, kun pääsis kopasemaan 05 mussea sit vois tehdä jotain analyysiä ajotuntumasta. Sitä vain saa ootella jonkun aikaa, josko se VeeKoo tois sen mustinsa sitä pitää käydä kopasemassa.

:shock: :?: :?: :?:
[/quote]

Lähetetty: 02 Huhti 2005, 10:10
Kirjoittaja Vee8
????????? :shock: :?: Eli häh? Että miksen jaksas joka päivä vanhalla ajaa? No sanotaan että on niin plajon iakasemmin ajanut vanhoilla autoilla, osa vähemmän hyviä, osa museorekisterissä, osa muuten vaan loistokuntoisia, mutta vanha auto on edelleen vanha auto. Ja tommosella uudemmalla kaikkine varusteineen on vaan niin helppo toimittaa jokapäivä. Viepä vähemmän bensaakin kun useimmat klassikot. Mutta edelleen, hienolla säällä kiireettömänä päivänä on mukavaa nautiskella vanhasta hienosta Mustangista.

Lähetetty: 02 Huhti 2005, 19:03
Kirjoittaja ROKI
Joo ihan hyvä vastaus vee8, en halua kylvää riitaa kuitenkin haluan viellä kysyä, että kun on laitettu kaikki tehostimet, ilmastoinnit, keskuslukot, hälyt, sähkölasit, levyt ympäriinsä paitsi aps systeemiä. Joka ei ole välttämätön, ja tehty vielläpä pensapihiksi samoin alusta viilattu niin että ei luikertele miten sattuu, se ei häpeä uudemmalle yhtään niiltä osin. Muuten kuin että se on vanha korimalli vaikka sen voissapaistais, eiköhän se ole imago kysymys pitää olla uudempi. Kyllä minäkin mieluilen uudempaa mutta en tyydy näihi udempiin vanhempiin, vaan se on kerralla sitten uusinta uutta, kunhan niitä ensin tänne peräpohjolaan tulee. Sitten ajetaan uudella ja vanhuksella vain viikonloppuisin ja kuivallakelillä, näitä uusia kinnereitä voi rouhuutta sorateillä täysiään, kun ne ei ole sillai harvinaisia ainakaan 40 seuraavaan vuoteen :wink:.