Sivu 1/1

Earlyn pyöränkulmat parasta suuntavakavuutta haettaessa

Lähetetty: 27 Helmi 2014, 22:58
Kirjoittaja Futurage
Well,

mun -66 Fairlane GTA on käytännössä valmis ja pian on pyöräsuuntauksen aika. Autossa on käytännössä sama alusta kuin 64-70 Mustangeissa.
Mitkähän olisi hyvät pyöränkulmat jos ykköskriteerinä on suuntavakavuus?
Eräs ehdotus on camber 0 , casteria mahdollisimman paljon, esim + 3 astetta ja aurausta 1/8".

Onko kokemusta ?

Re: Earlyn pyöränkulmat parasta suuntavakavuutta haettaessa

Lähetetty: 27 Helmi 2014, 23:30
Kirjoittaja Jukka
Futurage kirjoitti:Well,

mun -66 Fairlane GTA on käytännössä valmis ja pian on pyöräsuuntauksen aika. Autossa on käytännössä sama alusta kuin 64-70 Mustangeissa.
Mitkähän olisi hyvät pyöränkulmat jos ykköskriteerinä on suuntavakavuus?
Eräs ehdotus on camber 0 , casteria mahdollisimman paljon, esim + 3 astetta ja aurausta 1/8".

Onko kokemusta ?
Just eilen säädin `72 Mustangin pyöränkulmia.
Camberit noin vartin verran pakkasen puolella.
Casteria hiukan yli 4astetta ja kokonaisauraus noin 20min plussalla.
Renkaina muistaakseni 215/70R15 ja auto "varttuneemman herrasmiehen cruisingauto". :wink:
En ajanut säädön jälkeen itse, mutta omistaja oli oikein tyytyväinen lopputulokseen.

Muistelisin että samainen auto säädettiin viimeksikin suurinpiirtein samoihin arvoihin, mutta casterit olivat noin 3 astetta plussalla.
Sen säädön jälkeen ajoin autolla useaankin otteesen ja oli oikein hyvä.

Re: Earlyn pyöränkulmat parasta suuntavakavuutta haettaessa

Lähetetty: 28 Helmi 2014, 09:14
Kirjoittaja Arto65FB
Futurage kirjoitti:Well,

mun -66 Fairlane GTA on käytännössä valmis ja pian on pyöräsuuntauksen aika. Autossa on käytännössä sama alusta kuin 64-70 Mustangeissa.
Mitkähän olisi hyvät pyöränkulmat jos ykköskriteerinä on suuntavakavuus?
Eräs ehdotus on camber 0 , casteria mahdollisimman paljon, esim + 3 astetta ja aurausta 1/8".

Onko kokemusta ?
Mulla on n. aste negatiivista eikä riitä radalla renkaan tasaiseen kulumiseen. Mutta tuskin sä radalle Faikkua suuntaatkaan, mutta voihan siinä edes pikkaisen negatiivista olla. Miten -66 Faikun caster säädetään, shimmeillä ylätukivarresta vai strut rodista?

Re: Earlyn pyöränkulmat parasta suuntavakavuutta haettaessa

Lähetetty: 28 Helmi 2014, 12:19
Kirjoittaja Antti66HT
Casteria niin paljon kun saat laitettua, eli varmaan tuo 3 astetta alkaa olemaan maksimi, riippuen vähän yksilöstä.

Aurauksen kanssa 20mm saattaa olla hyvä arvo. SE kuitenkin esim. jarrutuksessa vähenee, sitten lähemmäksi nollaa. Tuohon vaikuttaa jousitus melko paljon, eli selviää kokeilemalla. Jukan arvot varmasti hyvä lähtökohta. Camberista ei korkean profiilin renkaalla ole kyllä mitään haittaa.

Re: Earlyn pyöränkulmat parasta suuntavakavuutta haettaessa

Lähetetty: 28 Helmi 2014, 22:16
Kirjoittaja Jukka
kaara91 kirjoitti:Suuntavakavuuteen suurissa nopeuksissa +10 astetta casteria
Onko tuollaisia castereita tehtaan jäljiltä muissakin kuin Mercedeksissä?

Re: Earlyn pyöränkulmat parasta suuntavakavuutta haettaessa

Lähetetty: 01 Maalis 2014, 17:50
Kirjoittaja Mexico65
Futurage kirjoitti:Well,

mun -66 Fairlane GTA on käytännössä valmis ja pian on pyöräsuuntauksen aika. Autossa on käytännössä sama alusta kuin 64-70 Mustangeissa.
Mitkähän olisi hyvät pyöränkulmat jos ykköskriteerinä on suuntavakavuus?
Eräs ehdotus on camber 0 , casteria mahdollisimman paljon, esim + 3 astetta ja aurausta 1/8".

Onko kokemusta ?
ON.
Tuossahan nuo hyvät lähtökohdat jo on, aurausta laittaisin vähemmän 1-2 mm.
Ihan sama mitkä mustat pyörii alla noi kulmat toimii tuossa sinun tapauksessa.

Re: Earlyn pyöränkulmat parasta suuntavakavuutta haettaessa

Lähetetty: 03 Maalis 2014, 17:57
Kirjoittaja Galaxie61
ymmärsinkö oikein nyt että jollakulla on mukana kulkevat suuntauslaitteet ?
:shock:

Re: Earlyn pyöränkulmat parasta suuntavakavuutta haettaessa

Lähetetty: 15 Huhti 2014, 04:36
Kirjoittaja Futurage
Kitos vastauksista, tänään suuntaukseen. Katsotaan mikä on lopputulos.