Sivu 1/2
Pre oiling tool
Lähetetty: 08 Maalis 2014, 22:03
Kirjoittaja JYN85
Hei! Tietääkö kukaan, mistä Suomesta saisi hankituksi otsikon mukaisen työkalun 351W moottorille. Eli kyseessä työkalu jolla saa pyöritettyä virranjakajan aukosta öljynpaineet moottoriin.
Re: Pre oiling tool
Lähetetty: 08 Maalis 2014, 22:49
Kirjoittaja starsky
Tuo öljypumpun käyttöakseli on samankokoinen kuin mitä nuo ruuvauspääjatkokset/päät.
Hommasin itse tuollaisen pitkän jatkopätkän ja taisi maksaa kolme euroa Honkkarissa sarja, missä tuo pitkä oli mukana.
Kannattaa tietenkin huomioida, ettei mene tuhoamaan/naarmuttamaan tuota pintaa siitä reiästä, jossa virranjakajan akselin alapää sitten asustelee.
Vanhan virranjakajan voi tietenkin myös purkaa ja modata tuohon käyttöön, jos on ylimääräinen.
Lisää vinkkejä tulee kokeneemmilta moottorirakentajilta.
Re: Pre oiling tool
Lähetetty: 09 Maalis 2014, 00:00
Kirjoittaja starsky
Sori. 351W-koneessa onkin ilmeisesti erikokoinen öljypumpun käyttöakseli. Eli itselläni on 302-lohko ja siihen siis toimii tuo systeemi.
351W's use a 5/16" oil pump driveshaft while all the other small block Fords, 260, 289, 302, 5.0, all use 1/4" size driveshaft.
Re: Pre oiling tool
Lähetetty: 09 Maalis 2014, 00:21
Kirjoittaja Ville K
Tuumasesta pitkästä kuusiokoloavaimesta varmaan saa sopivan katkaisemalla mutkan kohdalta, ja akkuporakoneeseen kiinni..?
Re: Pre oiling tool
Lähetetty: 09 Maalis 2014, 08:32
Kirjoittaja starsky
Tuolla lohkon syövereissä odottelee urospuoleinen pää (se öljypumpun käyttöakseli), eli naaraalla pitää pyöritys hoitaa. Ei toimi tuolla kuusiokoloavaimella.
Re: Pre oiling tool
Lähetetty: 09 Maalis 2014, 08:33
Kirjoittaja Mexico65
starsky kirjoitti:Tuo öljypumpun käyttöakseli on samankokoinen kuin mitä nuo ruuvauspääjatkokset/päät.
Hommasin itse tuollaisen pitkän jatkopätkän ja taisi maksaa kolme euroa Honkkarissa sarja, missä tuo pitkä oli mukana.
preoilingtool.JPG
Kannattaa tietenkin huomioida, ettei mene tuhoamaan/naarmuttamaan tuota pintaa siitä reiästä, jossa virranjakajan akselin alapää sitten asustelee.
Vanhan virranjakajan voi tietenkin myös purkaa ja modata tuohon käyttöön, jos on ylimääräinen.
Lisää vinkkejä tulee kokeneemmilta moottorirakentajilta.
Ei tuohon juuri mitään lisättävää ole.
Molempia tapoja olen käyttänyt.
Vanha virranjakaja ilman ratasta ja turhia sisäkaluja on hyvä. Asettuu oikein eikä tee muuta tuhoa, eikä ole vaaraa, että jotain tippuisi koneen sisään.
Re: Pre oiling tool
Lähetetty: 09 Maalis 2014, 11:29
Kirjoittaja Ville K
starsky kirjoitti:Tuolla lohkon syövereissä odottelee urospuoleinen pää (se öljypumpun käyttöakseli), eli naaraalla pitää pyöritys hoitaa. Ei toimi tuolla kuusiokoloavaimella.
Hyvä kun oikasit. Tuli vaan mieleen, että johonkin koneeseen on joskus noin tehnyt..
Re: Pre oiling tool
Lähetetty: 09 Maalis 2014, 21:17
Kirjoittaja Fastback
starsky kirjoitti:Tuo öljypumpun käyttöakseli on samankokoinen kuin mitä nuo ruuvauspääjatkokset/päät.
Hommasin itse tuollaisen pitkän jatkopätkän ja taisi maksaa kolme euroa Honkkarissa sarja, missä tuo pitkä oli mukana.
preoilingtool.JPG
Vastaavalla pitkällä jatkolla, sopivalla pitkällä hylsyllä ja sähköporakoneella olen "praimannut" koneeni. Pitkä hylsy kannattaa varmistaa että varmasti pysyy kiinni jatkossa esim. jesarilla kieputtamalla. 429/460 koneissa on muistaakseni 7mm hyvin lähellä totuutta ja FE/sbf pykälää pienempi. Tilasin Summitilta nyt tollaisen priming toolin vaan testimielessä, taisi maksaa jonkun 7 taalaa.
Re: Pre oiling tool
Lähetetty: 09 Maalis 2014, 21:22
Kirjoittaja Galaxie61
Fastback kirjoitti:starsky kirjoitti:Tuo öljypumpun käyttöakseli on samankokoinen kuin mitä nuo ruuvauspääjatkokset/päät.
Hommasin itse tuollaisen pitkän jatkopätkän ja taisi maksaa kolme euroa Honkkarissa sarja, missä tuo pitkä oli mukana.
preoilingtool.JPG
Vastaavalla pitkällä jatkolla, sopivalla pitkällä hylsyllä ja sähköporakoneella olen "praimannut" koneeni.
Pitkä hylsy kannattaa varmistaa että varmasti pysyy kiinni jatkossa esim. jesarilla kieputtamalla. 429/460 koneissa on muistaakseni 7mm hyvin lähellä totuutta ja FE/sbf pykälää pienempi. Tilasin Summitilta nyt tollaisen priming toolin vaan testimielessä, taisi maksaa jonkun 7 taalaa.
kannattaa sitten katella ettei hiero sitä teippiä muruiksi nokkaratasta vasten.
Re: Pre oiling tool
Lähetetty: 10 Maalis 2014, 23:12
Kirjoittaja ROKI
Tuokin on niin yksinkertainen työkalu, etteikö sitä noheva seppä sais tehtyä itse. Minä tein itse tuon jo toistakymmentävuotta sitten, kun myllyn kimpussa pakersin. Kun oli ylimääräisiä pikku hylsyjä, otin yhden ja sovitin siihen riittävänpitkän tangon, ja hitsasin ympäri kiini hioin siistiksi, ja volaa rupesi öly kiertämään. Tämä tapahtui silloisen marka rahan aikaan ja kustannus oli noin 5 markkaa, nykyistä rahaa vajaa euro. Kaiken saa tehtyä jos vain viitsii, tietysti jos haluaa päästä käsiänsä paskaamatta ja helpolla niin sitten vaan mania peliin ja ostaan valmiit työkalut näinhän se menee.
Re: Pre oiling tool
Lähetetty: 12 Maalis 2014, 15:56
Kirjoittaja KooKoo
Monta hyvää keinoa näkyy löytyvän. Itse tein mielestäni hyvin toimivan version kupariputkesta. on ohutseinämäisenä helppo venyttää muotoon vanhaa ö-pumpun akselia hyödyntäen. Saa sopivan mittaisen katkaisemalla ja sovite on tiukka. Ei myöskään hankaa mihinkään. Oma putkeni taisi olla putkimieheltä yli jäänyt pieni vesijohtoputki....
Ei tuu öljypainetta rempan jälkeen
Lähetetty: 02 Maalis 2015, 19:30
Kirjoittaja Timppa76
Mulla ongelmana moottorin täys rempattu ja yritin ekaa starttia tänään.Töistä lainattu mekaaniinen öljynpainemittari kiinnitetty vakion öljynpaine kellon tilalle ja sytky poiskytketty.Puöritellin konetta startilla ei tullu öljyn painetta ollenkaan.Mikä mättää missä olen tehnyt mokan.En ole itse purkanu konetta kun ostin projektina.
Moottorin kaikki osat uusia, paitsi lohko joka oli porattu 0.30 ylikokoon.
Ei ole ulkoisia öljyvuotoja

Re: Ei tuu öljypainetta rempan jälkeen
Lähetetty: 02 Maalis 2015, 19:37
Kirjoittaja Pappacosworth
itte laitan aina putsarin niin täyteen kuin saa ja pyöritän öljypumpun akselia porakoneella kunnes öljy kiertää. Kuivan ö-pumpun pitää joskus juottaa. Tämä siis jos 302 tms kone
Re: Ei tuu öljypainetta rempan jälkeen
Lähetetty: 02 Maalis 2015, 19:49
Kirjoittaja Pasi k
Ekana tulee mieleen että onko öljypumpun aksila paikallaan.
Menee yläkauta pudotettuna herkästi ohi kolostasa.
Re: Ei tuu öljypainetta rempan jälkeen
Lähetetty: 02 Maalis 2015, 20:08
Kirjoittaja Timppa76
Sovittelin kyllä aksilan oiken kun asensin öljypumpun.Pitääkö konetta pyöritellä kauan kun asensin öljyfiltterin kuivana.