Sivu 1/18
Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 08 Touko 2014, 13:30
Kirjoittaja starsky
Tuli konerikko heti ajokauden alkuun:
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 75#p108462
Kirjoittelen tähän ketjuun mitä selviää koneen purussa. Koetetaan selvitellä porukalla mistä johtui (jos joku muu välttyisi samalta kohtalolta).
Koneen laajempi purku on tarkoitus aloitella vasta syksyllä 2014. Voihan tuo olla, että luppoaikana (jota ei kyllä teoriassa tälle kesälle suunniteltujen muiden remonttien seassa paljoa ole) tulee purkua jo kesän aikana aloitettua.
Kaikki kommentit tervetulleita ja varsinkin kasausvaiheessa saa ohjastaa oikeaan suuntaan.
Keväällä 2015 olisi tarkoitus päästä taas liikenteeseen.
Taustaa koneesta:
-rakennettu 2012-2013 aikana
-lohko -68 302 030 ylikoossa. Koneistamolla poistetiin sylinterin yläreunassa ollut kynnys, hoonattiin sylinterit ja nostajanreiät, oikaistiin dekit.
-stroker kit Scat 1-94165BE (347)
-kannet Edelbrock E-Street 5025
-nokka Comp Cams XE268H-10
-imusarja Edelbrock Performer 289
-kaasutin Edelbrock 1405 600 cfm, manuaaliryyppy
Koneesta oli ja on edelleen tarkoitus tehdä matalaviritteinen hyvin käyttöä ja pientä kuritusta kestävä perustyöjuhta.
Noin 700 km tuli mittariin ennen kilahdusta.
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 08 Touko 2014, 13:44
Kirjoittaja starsky
Studiketjussa tuli puheeksi studin katkeamispinta.
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 15#p108708
Tuossa em. ketjussa jo laitoin hieman tietoa miten yläkerran keinujen geometriatarkistukset on tehty.
Ajattelin, että laitankin nyt tämän oman moottoriremontin ketjun pystyyn, niin saa valua rauhassa offtopic puolelle.
Katkeamispinta näyttää tältä:
sitten katselin muita vaurioituneen studin ympäriää olleita osia ja pivot ball-pinta on aivan naarmuinen:
Ja keinuvivussa on kiinnipalanut öljypinta:
Keinun sisäpuolella myös tuo pivot ball hankauskohta aivan naarmuissa.
Näyttää siltä, että jotain ongelmia tuossa keinun toiminnassa on ollut.
Öljynä koneessa Valvoline VR1 Racing 20W-50 ja samalla öljyllä tehtiin nokan sisäänajo (öljyt vaihdettiin sisäänajon jälkeen).
Nostajiin tuli praimauksen aikana reilusti työntötangoista öljyä ja hyvin täyttyi tuo keskiosa ja valui sitten nokan kärjen kautta eteenpäin.
Keinut ovat mallia:
Procomp PC2321 CQED steel roller tip rocker arms up to 350 psi 1.6 ratio 3/8 stud mount
Lienevät muutkin keinut jo kärsineet. Mikäköhän tässä on mennyt pieleen? Kaikki keinut ja yläkerta on hyvin öljyn peitossa (siis ennenkuin tuli tuo studin katkeaminen). Öljynpaineet olivat 4 bar, kone kuumana 3 bar. Koneesta ei kuulunut mitään sivuääniä (ei kalkatuksia ja kolinoita). Jotain pientä sivuääntä ehkä kuulin kun lähdettiin Botniaringiltä kotiinpäin, mutta en saanut mihinkään kohdistettua).
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 08 Touko 2014, 14:28
Kirjoittaja starsky
Ohessa kuva, tuo viiva lienee vain naarmu katkeamispinnassa, joka tullut myöhemmin:
Tuo tummentuma studin katkeamispinnassa on silmin nähtävissä.
Oliko tuo studi mennyt nyt vain poikki tuosta kitkan aiheuttaman kuumuuden tuomasta lämpötilasta + keinun kiinnileikkausilmiön jumituksesta?
Eli varsinainen rikkoontumisen syy liittyy jotenkin toisiinsa epäsopiviin pallopintoihin keinun ja tuon pivot ball-osan välillä ja itse studi olisi kestänyt normaalisti toimivan keinumekanismin kanssa ihan hyvin?
Moottorin asennusrasvaa tuli laitettua pallopintoihin kasauksen yhteydessä.
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 08 Touko 2014, 16:08
Kirjoittaja starsky
Kolmosen imupuolen keinuosassa on melko pahat kulumisjäljet, pivot ball on kiillottunut. Ei öljyn palamisjälkeä keinun alaosassa ulkopuolella.
Tuo kosketuspinta keinussa on erittäin epätasainen ja myös pienehkö minusta, eli jälki ei ole tasainen ja laaja. Aika pienelle alueelle nuo voimat kohdistuvat.
Kolmosen imun keinussa on jo kulumajälkeä tuosta pivot-osan öljyurasta.
Moottoriöljyn lämpötilamittaus on ja lämmöt sumpussa olleet maksimissaan noin 120 astetta, kun jäähdytysneste on ollut noin 110 (mitä olen katsellut). Matka-ajossa (100 km/h) jäähdytysneste termostaatin mukainen noin 80 astetta ja öljy noin 70. Nuo maksimilämmöt ovat tulleet auton käydessä paikoillaan, ei ajossa. Botniaringillä taisi olla jäähdytysneste luokkaa 100 ja öljy 110.
Moottorin jäähdytysneste ei ole vettä, vaan Evans vedetön jäähdytysneste. Tuosta on varoiteltu, että kone käy hieman kuumempana, kun ominaislämpökapasiteetti on huonompi suhteessa veteen. Toisaalta kone ei oikein voi keittää (kp 190 asteen tienoilla) ja nesteen kosketuspinta pitäisi olla aika aukoton lohkossa ja kansissa.
Pelkään, että noiden muiden keinujen tarkastelulla ei voi paljoa päätellä, kun niitä kulutti se 50 km mitä ajelin 7 pytyllä ja yläkerran öljynkierto oli mitä oli 3 pytyn nostajien toimimattomuudesta johtuen. Laittelen niistä infoa kun irroittelen koneesta jossain vaiheessa.
Ainakin kolmosen molemmat työntötangot auki, ei tukoksia näkyvissä.
Työntötangot:
COMP Cams 7936-16 - Comp Cams Hi-Tech Pushrods Diameter:5/16'' Length :7.000'' End Type: F-F
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 08 Touko 2014, 16:42
Kirjoittaja starsky
Olisi pitänyt varmaan nokan sisäänajon jälkeen käyttää konetta hieman ilman venttiilinkoppia ja tarkkailla tuo öljyntulon määrä käynnissä.
Hieman kummalliselta tuntuu myös tuo, että öljyn paineet oli ihan normaalit, vaikka 3 pytyn imupuolen nostaja oli kokonaan hypännyt pois paikoiltaan sillä viimeisellä 50 kilometrilla mitä jurnuteltiin 50 km/h tulemaan. Saa nähdä löytyykö sitten purettaessa jokin tulppa tuolta öljynkierrosta, joka olisi rajoittanut öljyn tuloa yläkertaan liikaa ennen konerikkoa. Toisaalta tuo pakopuolen nostaja on vielä reiässä ja olisiko jäänyt semmoiseen asentoon, että piti paineet. Nuo nostajathan tukkivat muutenkin kiertoa aina liikkuessaan ja praimauksen yhteydessäkin piti konetta pyöritellä käsin, että tuli joka tangosta öljyä.
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 08 Touko 2014, 18:15
Kirjoittaja starsky
Tällä hetkellä on suunnitelmissa purkaa koko kone ja tarkistaa kaikki paikat ja kasailla sitten tarvittavin uusin osin läjään.
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 08 Touko 2014, 18:32
Kirjoittaja 302TT
kaara91 kirjoitti: Onko koko moottori purettava, vai onnistuuko vain osien vaihto ja öljypohjan puhdistus ja saat auton takaisin kulkuun.
Itse mietin samaa. Vai kuuluiko loppumatkasta ylimääräisiä ääniä?
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 08 Touko 2014, 19:06
Kirjoittaja starsky
Joku sivuääni kuului Botniaringiltä lähdettäessä, mutta en saanut paikallistettua mihinkään. Semmoinen kaukainen pikku napse kuului kypärä päässä kabiinissa, mutta kun kypärän otti pois, niin ääntä ei enää kuullut. Eikä kuulunut ulkona konepelti pystyssä.
Vähän on ollut jo puhetta, mutta vielä muillekin tiedoksi, että taloustilanne ei oikein kestä tässä vaiheessa enää isoja investointeja autoon ja toinen ongelma on ettei ole aikaa. Autoa on tehty kuin Iisakin kirkkoa koko kevät ja olen lupaillut vaikka mitä "joo heti kun auto on saatu muutoskatsastettua", nyt pitää ensin lunastaa nuo omat lupaukset.
Myös koneen kummallinen rikkoontuminen mietityttää ja nyt tänään kun tutkin noita muutamaa keinua, niin pitää saada pohjamutia myöten katsottua mitä kaikkea sisuksista löytyy.
Jos saisi tällä kertaa myös kampiakselin takapään stefan pitämään paremmin. Jäi tippasemaan vaikka koetin laittaa massat kaikkien taiteen sääntöjen mukaan.
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 266#p94831
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 08 Touko 2014, 20:14
Kirjoittaja Arto65FB
starsky kirjoitti:Keinut ovat mallia:
Procomp PC2321 CQED steel roller tip rocker arms up to 350 psi 1.6 ratio 3/8 stud mount
Quukkeli: procomp quality
vaikka
http://www.yellowbullet.com/forum/showt ... p?t=447541
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 08 Touko 2014, 20:59
Kirjoittaja starsky
Harmillistahan tuo on, että nykyään tulee paljon kaukoidästä tavaraa ja laatu on jossain mielessä arpapeliä.
Nuo keinut hommasin yhdeltä kotimaiselta meidänkin kerholehdessä mainostavalta taholta. En usko, että olisivat tahalleen myyneet huonolaatuisiksi tiedettyjä osia, koska pienissä piireissä aika nopeasti tulee asiakaskato ko. tyyppisestä toiminnasta.
Itse en ole myöskään lähdössä sormella minnekään osoittelemaan, kun veikkaan syyn löytyvän kuitenkin omasta pesästä. Tämä oli kuitenkin elämäni ensimmäinen kasikoneremppa ja halusin itse tehdä kaiken mitä pystyy. Välillä tein omin päine päätöksiä vastoin toimittajapuolen ehdotuksia (mm. nokan valitsin ihan itse miedoksi xe250 tyypiksi ja onneksi foorumilla saitte taottua sitten minulle päähän vaihtaa nokka hieman kireämpään).
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 18#p103185
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 08 Touko 2014, 21:02
Kirjoittaja Fastback
Odotin jo milloin joku tuo procompin "laadun" esiin, niin ei tarvinnut minun toimia tuomiopäivän juuttaana. Tuohon suuntaan osoittaisin minäkin ensimmäisenä ja helppoa sanoa etukäteen ja jälkikäteen että on väärä paikka käyttää procompia vettiilikoneistossa. Toivottavasti ei ole hajoittanut mitään muuta.
Procomppia ei kukaan myy kranatointimielessä kai sentäs, mutta mutta aftermarket "virikamassa" on aina sokka irti eli riski on aina olemassa ja yleensä se on korkeampi kiinan tuotteissa.
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 08 Touko 2014, 21:52
Kirjoittaja jusu
Vastaavia compin vipuja olen laittanu pariin koneeseen ja niissä oli sama vika.Pivotball ei ota kiinni keinun pintaan kiinni kun
muutamasta kohdasta joten lämpöä syntyy pistekuormasta.Ite oon hionu porakoneen ja venttiilihiomatahnan/fareclan avulla pinnat
niin että vivun kuppiin tulee tasainen kiiltävä liukupinta.Jos liukupinta ei ole yhtenäinen ympyrä pääsee öljy raoista läpi
ja pistekohdat on ilman voitelua.
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 08 Touko 2014, 21:58
Kirjoittaja Fastback
Comppia en nostaisi henkilökohtaisesti laatukeinuiksi, mutta juuri noin, eli tarkastettava on uudetkin kalikat ellei valmistaja ole Jesel, T&D, Bryant tms.
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 08 Touko 2014, 22:28
Kirjoittaja 302TT
Siis onko siellä nyt muuta rikkinäistä tällä hetkellä tullut vastaan kuin poikki mennyt studi ja kuumentunut keinu?
Jos ei, niin uusi studi, uudet rullakeinut (full roller?), öljyt + suodatin vaihtoon ja eikun kone nippuun? Pidetään yksi talli-ilta Kuopion kerholaisten kanssa, niin eikö tuo saada taas ajoon?
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 08 Touko 2014, 23:20
Kirjoittaja starsky
Holdataan vielä nyt jonkin aikaa koneen avaamista, kiitos kuitenkin tarjouksesta 302tt
Kaara, hieman meni täällä suupielet hymyyn. Toivottavasti ei tule räjäytyskuvaa ensi kesänä.