Sivu 1/3

Rally pack / kiekkamittari

Lähetetty: 01 Kesä 2014, 22:31
Kirjoittaja ak72
Autossani on alkup. rallypack ja siinä on vähän ongelmaa. Kiekkamittari näyttää noin 700rpm liikaa kierroksilla ja kello ei toimi.
Mietin että alanko purkamaan packia mutta sitten ajattelin josko hommais modernin kiekkamittarin ja jättäis rally packin vain koristeeksi.
Tällaisiin törmäsin Summitin sivuilla:

http://www.summitracing.com/int/parts/s ... /overview/

Onko kellää kokemuksia moisesta mittarimerkistä? Ajattelin jos pulttais tuon kojelaudan päälle tai rattiputkeen rallypackin väliin.
Tuolla ainakin pitäisi olla huomattavasti parempi tarkkuus kuin vanhalla rallypackin kiekkamittarilla.

Re: Rally pack / kiekkamittari

Lähetetty: 02 Kesä 2014, 22:08
Kirjoittaja IDA
Mä kyllä korjaisin vanhan rallypackin. Ei liene suuri vika.

Tuo Sunpro on ihan yleinen mittarimerkki, ja tuo kyseinen malli on retroversio -60 luvun Sun Supertach -mallista. Varmasti ihan ok peli.
Ehdotan että korjaa alkuperäinen. Onhan se aika hassun näköistä, jos sulla olisi 2 kpl kiekkamittareita ohjaamossa...

Re: Rally pack / kiekkamittari

Lähetetty: 03 Kesä 2014, 00:01
Kirjoittaja starsky
Tuo originaali Rally pack kytkeytyy sarjaan puolalle menevän positiivisen ignition-signaalin kanssa.

edit 080521 starsky: linkki lakannut toimimasta, deletoitu.

Oletko vaihtanut jotain komponentteja sytytyspuolelle, ettei ole enää alkuperäistä vastaava? ( puola, kärjetön sytytys Pertronix tms.)

Re: Rally pack / kiekkamittari

Lähetetty: 03 Kesä 2014, 06:51
Kirjoittaja ak72
starsky kirjoitti:Tuo originaali Rally pack kytkeytyy sarjaan puolalle menevän positiivisen ignition-signaalin kanssa.

edit 080521 starsky: linkki lakannut toimimasta, deletoitu.

Oletko vaihtanut jotain komponentteja sytytyspuolelle, ettei ole enää alkuperäistä vastaava? ( puola, kärjetön sytytys Pertronix tms.)

Juu puola on MSD Blaster 3 ja jakaja MSD Pro-Billett. Jakajalle tulee jännite suoraa akulta, puolalle etuvastuksen kautta. Dynossa katottiin että about 3000rpm:llä rallypackin mittari näyttää yli 3500rpm. Tuosta kellosta sen verran että sen käy jotain 5minuuttia sitten pysähtyy, vissiin sisuskalut pitäis putsata tai jotain.

Edit: Juu näyttäs siltä että toi jakaja aiheuttaa ongelmia alkuperäisen kiekkamittarin kanssa, voi näyttää mitä sattuu. Eli pitäis hommata tommonen "upgraded" rallypack jos haluais että toimii kunnolla. Tosin ei ole Fordin lisenssillä jne...

Re: Rally pack / kiekkamittari

Lähetetty: 03 Kesä 2014, 08:11
Kirjoittaja IDA
En sähköistä juuri mitään ymmärrä, mutta kun tuo kiekkamittarin lukemavirheeen suuruus on tiedossa, niin voiko signaalipiuhaan liittää jonkun vastuksen, kondensaattorin, molekyylin tai hydeemin, jonka jälkeen mittari näyttää oikein?

Tuo kello on mekaaninen, ja sen osaa korjata kuka tahansa kelloseppä.

Re: Rally pack / kiekkamittari

Lähetetty: 03 Kesä 2014, 09:27
Kirjoittaja Firebolt
Jos virhe on vakio koko kierrosalueella, nii sillonha se hoituu nyppäämällä neula irti ja laittamalla se uuteen asentoon.

Re: Rally pack / kiekkamittari

Lähetetty: 03 Kesä 2014, 09:30
Kirjoittaja ak72
Firebolt kirjoitti:Jos virhe on vakio koko kierrosalueella, nii sillonha se hoituu nyppäämällä neula irti ja laittamalla se uuteen asentoon.

Tyhjäkäynti näyttää oikein, korkeammilla kierroksilla virhe korostuu.

Re: Rally pack / kiekkamittari

Lähetetty: 03 Kesä 2014, 09:34
Kirjoittaja starsky
Kiekkamittarin säätö voisi onnistua vaihtamalla sisällä olevan vastuksen arvoa.

Tämmöisen ketjun löysin:
http://www.allfordmustangs.com/forums/c ... matic.html

Ja tuolla linkki patenttiin, jonka perusteella mittari toimii, liitteenä patentin pdf.
US3005155.pdf
(581.95 KiB) Tiedosto ladattu 163 kertaa
Kytkentä lienee noista tämä:
kytkenta.JPG
Tuosta päätellen vastuksia 30 tai 32 (mittarin sisällä) muuttamalla mittarin näyttämän saisi varmaan kalibroitua.

Voi olla kuitenkin helpompi hankkia Scott Draken jälkituotanto rally pack, joka ottaa puolan miinusnavasta kierroslukusignaalin.

http://www.cjponyparts.com/mustang-scot ... ons/a/326/

Tuo aftermarket mittari voisi olla sytytyksen toiminnankin kannalta parempi, koska puolalle saa tuolloin täyden jännitteen ilman etuvastuksia / muita kuristuksia.

Re: Rally pack / kiekkamittari

Lähetetty: 03 Kesä 2014, 10:11
Kirjoittaja Pertti
Varmaan hullu ajatus, mutta voisko olla kuutosen mittari?

Re: Rally pack / kiekkamittari

Lähetetty: 03 Kesä 2014, 10:12
Kirjoittaja ak72
Pertti kirjoitti:Varmaan hullu ajatus, mutta voisko olla kuutosen mittari?

8000rpm mittari, eli ei taida olla kuutosen? Ja uudesta asti ollut tässä autossa.



Edit: Kävin muuttamassa sen verran kytkentää että punavihreän mikä tulee rallypackilta kytkin harmaaseen jakajalta tulevaan piuhaan. Ennen punavihreä meni puolalle.
Voi olla ettei toimi kunnolla nuinkaan mutta pitää käydä testailemassa.

Edit2: Nyt muuten alko toimia kiekkamittari oikein, sai vaan ihmetellä ku moottori alko rötäämään ja kiekat putos 4000rpm kohalla. Vissiin jotenki olen onnistunut jakajaa laittamaan tuon kierrosluvun rajottimeen. :shock:

Re: Rally pack / kiekkamittari

Lähetetty: 03 Kesä 2014, 11:45
Kirjoittaja Arto65FB
Pertti kirjoitti:Varmaan hullu ajatus, mutta voisko olla kuutosen mittari?
Korkeintaan varttihullu. Ostaessani omani tykkäsin, että onpa kierrosherkkä kone, kunnes kerran pedaalia sipaistessani vilkaisin mittaria, joka väpätti 9000. No, tuskin. Eli Sun-mittarin sisällä oli valintakykin 6:sen kohdalla eikä 8:n kohdalla. Liekö jobbsariviritys?

Re: Rally pack / kiekkamittari

Lähetetty: 03 Kesä 2014, 18:37
Kirjoittaja ak72
Nonnii saapa nähä mitä nyt hajos autosta, tää vois mennä enempi moottoritekniikan puolelle mutta kone ei ota kierroksia kuin 4000rpm ja sitten alkaa paukkua ja kierrokset sakkaavat. Onkohan tuolta MSD jakajasta (8352 Pro-Billet) jotain nyt hajonnut vai nuinko se paukkuu jos kierrostenrajoitin tulee vastaan? Miten tuo ois yhtäkkiä voinu tommoseksi mennä että 4000rpm ois rajotin vaikken ole sitä harmaata johtoa "maadottanut" jolla rajottimen kierrosmäärä laitetaan? Voe elämä näitten vehkeitten kanssa...

Re: Rally pack / kiekkamittari

Lähetetty: 03 Kesä 2014, 19:30
Kirjoittaja starsky
Kokeile kytkeä Rally Pack kokonaan pois kuvioista.

Eikös peruskytkentä tuossa MSD-jakajassa ole mallia:
msd.JPG
Tuolla puolan plussapuolella on nyt se etuvastus ja Rally Pack välissä, onhan?

Jos jakajalle tulee jännite nyt suoraan akulta, niin laita samasta sähkö tulemaan Puolalle ja poista kokonaan tuolta etuvastus/Rally Pack kautta tuleva piuha puolan +navasta.

Loppuuko pätkiminen?

Re: Rally pack / kiekkamittari

Lähetetty: 03 Kesä 2014, 19:38
Kirjoittaja ak72
starsky kirjoitti:Kokeile kytkeä Rally Pack kokonaan pois kuvioista.

Eikös peruskytkentä tuossa MSD-jakajassa ole mallia:
msd.JPG
Tuolla puolan plussapuolella on nyt se etuvastus ja Rally Pack välissä, onhan?

Jos jakajalle tulee jännite nyt suoraan akulta, niin laita samasta sähkö tulemaan Puolalle ja poista kokonaan tuolta etuvastus/Rally Pack kautta tuleva piuha puolan +navasta.

Loppuuko pätkiminen?

Juu etuvastus on ennen puolan +:aa. Koitin muistaakseni joskus ottaa suoraan akulta 12v puolalle niin se lämpeni helvetisti ja auto sammuili kuumana. Sittenkun laitoin sen vastuksen niin alko pelata. Rallypack:lta tuleva punavihreä johto on kokonaan irti, silti pätkii 4000rpm kohdalla. Jos paikallaan polkaisee kaasua reilusta niin 4000:rpm kohdalla alkaa putkessa paukkua hitosti. Jotenkin tuo jakaja nyt on hajalla tai kierroksenrajoitin liian alhaalla vaikken ole muuttanut sitä mitenkään eli pitäisi olla vakio 10000rpm.

Re: Rally pack / kiekkamittari

Lähetetty: 03 Kesä 2014, 19:45
Kirjoittaja starsky
Teitkö kokeilun ennen MSD-aikaa?

Itsellä on Pertronix-jakaja ja virtalukosta tulee vain ohjausjännite releelle. Releen kautta suoraan akusta jännite puolan +-navalle ja Pertronixille. Teknisesti vastaava kytkentä kuin tuo MSD.

Vanhassa kärjellisessä jakajasysteemissä pitää olla tuo etuvastus, koska muuten puola/kärjet kärsivät.