Sivu 1/1

Jäähdytinesteet tulivat pihalle....

Lähetetty: 09 Kesä 2014, 08:36
Kirjoittaja intruder1400
No niin, siitä meinasin kesän ajot alkaa... :cry: Eli tuli vedet ulos moottorin takaa vesitilan jonkun "suojan" läpi. Oli tullut keskelle reikä....ruostunut puhkiko? Miten tämän "suojan" saa pois sekä mistä saan uuden?

Sitten ihan toinen juttu, oletteko millaista suhdetta käyttäneet jäähdytinnesteessä?

Re: Jäähdytinesteet tulivat pihalle....

Lähetetty: 09 Kesä 2014, 08:52
Kirjoittaja Antti66HT
Nuo "pakkas tulpat" pystyy vaihtamaan koneen kylkiin, mutta vauhtipyörän takana taitaa olla vielä yksi. Yksi tapa poistaa on porata reikä ja vetovasaralla vetää pois. Ne on vaan napautettu paikalleen.

Edelliseen 351:n vaihdoin nuo kone paikallaan, kun yksi putosi itsestään pois jo ennen vesitäyttöä :shock: Ameriikan Joe oli rempannut koneen, mutta käyttänyt vanhat tulpat. Itse käytin tuurnana paksuseinämäistä, vinoon sopivasti hiottua putkea. Tuo takapään tulpan vaihto tosiaan tarvii vaihteiston ja kytkimen purkamisen, mutta periaatteessa onnistuu moottoria pois nostamatta. helpointa kuitenkin tuossa tapauksessa lienee nostaa kone nokalta ja tehdä tuo homma kunnolla. Joissakin malleissa nämä on kierteellä, mutta ei tainnut olla early lohkoissa?

Re: Jäähdytinesteet tulivat pihalle....

Lähetetty: 09 Kesä 2014, 10:09
Kirjoittaja starsky
Tulpat ruostuvat puhki, kun jenkkipoika ajelee pelkillä vesillä, ilman pakkastesteitä. Myös 50/50 suhteella oleva normaali jäähdytysneste pitäisi vaihtaa vuoden välein, koska suojaominaisuudet heikkenevät iän myötä. Harva taitaa vaihtaa...

Kannattanee laittaa ihan vihreätä perusnestettä 50/50 suhteella, jotta on riittävästi suoja-aineita.

Koneen takana oleva tulppa on nokka-akselin tunnelin suojana, ei mene vesitilaan. Tuota ei tarvinne vaihtaa, jos ei vuoda öljyä:
takatulppa.JPG
Sivutulppia on molemmissa kyljissä kolme:
sivutulpat.JPG
Kannattaa suoraan soitella kerholehdessä mainostaville toimijoille. Saatavilla settejä, joissa on kaikki lohkon tulpat (myös nuo pienet kierretulpat) "Plug and dowel kit".

Tulppa lähtee pois monella tavalla, Jos ei ole vetovasaraa, niin tuurnalla koputtelee tulpan yhtä reunaa, kääntyy poikittain. Poikittain kääntynyt tulppa lähtee pihdeillä. Jos tulppa putoaa vahingossa lohkon sisälle, niin saa sen sieltä ongittua.

Tulpan tiivistepintaan kannattaa sipaista jotain, itse laitoin Permatex tervaa ( http://www.motonet.fi/fi/tuote/602301/P ... iima-118ml ).

Tulpan saa koputeltua kiinni myös sopivan kokoisella hylsyllä. Mahdollisimman suuri hylsy mitä kuppiin mahtuu.

Jos yksi tulppa on jo ruostunut puhki, niin vesitilassa lienee todella paljon jo ruostemössöä. Kannattaa ottaa kone ylös ja kaikki 6 vesitulppa auki. Kunnon huuhtelua lohkon vesitilalle painepesurilla suoraan lohkon rei-istä sisään. Toisaalta kevyessä cruisailussa toiminee ilman rankempia puhdistustoimenpiteitä ja voisi kokeilla vaihtaa tulpat kone kiinni autossa irroitellen sopivasti moottorikiinnikkeitä yms. edessä olevia esteitä.

Re: Jäähdytinesteet tulivat pihalle....

Lähetetty: 09 Kesä 2014, 10:44
Kirjoittaja Mexico65
Jos vedet on tullut ulos koneen takaa (kytkinkoppa / turbiini koppa) on lohko ilmeisesti haljennut pakkasessa.
Perus lohkossa on ns. pakkasproput vain sivuilla.
Kansissa on sitä vastoin sekä edessä että takana vesiproput. Olisiko kannen vesiproppu kuitenkin mennyt puhki?

Sitä vastoin aftermarket lohkoissa saattaa olla myös lohkon takana ja edessä vesiproput.

Re: Jäähdytinesteet tulivat pihalle....

Lähetetty: 09 Kesä 2014, 11:16
Kirjoittaja intruder1400
Juu tuo vesiproppu on mennyt...kuvan perusteella osuu samaan kohtaan kuin eilen osuin sormien ja peilin avulla... :D

Re: Jäähdytinesteet tulivat pihalle....

Lähetetty: 09 Kesä 2014, 19:05
Kirjoittaja intruder1400
Nyt on vesiproppu irroitettu...oli aika ahdas paikka :wink: . Sen verran hapero jo, ettei paljoa tarvinnu kosketella...