Make67 kirjoitti:Väittäisin, että nyt on senverran asiantuntevaa, laadukasta ja tarkkaa rakentamista, jotta TBI-ruisku tulee toimimaan täysin moitteetta. Näissähän suurimmat murheet ovat olleet asennuksien laadussa, ei niinkään itse tuotteessa!
Kiitos, ilman asiantuntevien kerholaisten apua ei rakentelu kyllä olisi tällä tasolla.
Itsekin olen huomannut EFI-asennusongelmia lukiessani, että kaikenlaisia oikopolkuja on menty käyttämään ja sitten ihmetellään kun on epämääräisiä ongelmia.
Polttoainepuoli tuntuu olevan yleensä heikoin lenkki näissä foorumeille päätyneissä ongelmakertomuksissa.
Tänään sain testattua kokonaisuuden toiminnan testipenkissä.
Tarkempaa infoa löytyy tähän asennukseen Holleyn sivuilta esim:
Terminator TBI manuaali
Terminator TBI foorumialue
Holley EFI foorumialue
HP EFI foorumialue (TBI ECU on sama)
https://www.holley.com/support/resources/
välilehti "fuel injections" ja dokumentteja lueskelemaan.
Holleyn softan voi ladata ja asentaa koneelle (esim. v5 "Holley EFI V5 Software and Firmware"). Asennuksen jälkeen kannattaa kuitenkin huomioida, että asennusohjelma on tallettanut mallikartat asennustunnuksen profiilin alle (yleensähän joutuu asentamaan korotetuilla - eri tunnuksilla). Eli jos vaikka on asentanut tunnuksen "administrator"-oikeuksilla, niin kopioi asennuksen jälkeen datatiedostot kansio c:\Users\administrator\Documents\Holley -> oman tunnuksesi Documents-kansioon (tai jonnekin muualle, minne pääsee omilla tunnuksilla). Jos asensit samalla tunnuksella millä käytät muutenkin konetta, niin ei tarvitse kikkailla asennuksen jälkeen tiedostoja esille.
Pohjakartta, jolla tulen lähtemään liikkeelle (Virranjakaja tietysti muutettava TFI-jakajaksi), on:
TBI85SB225HE – Set for Holley 85 lb/hr injectors, and mild camshafts (216 to 225 degrees duration at .050” lift). Ignition type
set to GM Small Cap HEI.
Softa siis toimii ilman Efiä ja helppitiedostoissa on kattavasti selitetty perusteita.
Sitten vaikka katselemaan syttykarttaa 3d-muodossa:
Ensin otin injektoreiden virtajohdot irti, että testeissä ne eivät pääse aktivoitumaan. Samalla ohjeella kehoitetaan myös tarkistamaan sytytyksen kohdillaanolo ennen käynnistystä (eli startataan autoa injektoreiden sähköliittimet irti ja säädetään virranjakajaa kääntämällä sytytys oikealle alueelle)
Laitoin efin päävirtajohdon suoraan lyijyhyytelöakkuun. Jollain puolijohdetekniikalla virta kytkeytyy efille, koska vuotovirta sammuksissa (väliin kytkin erillisen mittarin) on vain 0,13 mA ! Virtalukkosignaalin kytkeminen (ei vielä Lambdaa) virrankulutuksen arvoon 0,47A. Lambdan kanssa 2,5A noin 10 sekuntia ja sitten putoaa noin 1A lukemaan ja pysyy siinä.
Alustin Efin käsikapulalla ohjeen mukaan ja koetin sitten kytkeä sen Holleyn softan hallintaan. Tunnin koetin saada toimimaan ilman menestystä. Holleyn softa vei koneesta ainoan olemassaolevan CPU:n tehon heti kun efin liitti koneeseen. Kävin sitten hakemassa tulpaytimellä varustetun läppärin ja yhteys alkoi toimia ilman ongelmia (vie kyllä cpu-tehoa koneesta, varmaan riekkuu koko ajan efiä usb-liittimen kautta kun on kytkettynä).
Päivitin efin firmwaren heti versioon 3 ja käsikapulalle saa heittää näin hyvästit (v3 ei tue tuota pikkukapulaa toistaiseksi).
Anturit antavat kaikki signaalia ja muuttuvat:
-Lambda menee laihasta rikkaalle kun tuhnaa sytyttimestä kaasua anturiosaan
-Polttoainepaineanturi toimii, injektioruiskulla painettu 50 psi painetta
-Jäähdytysnesteen lämpötila toimii
-Imuilman lämpötila ok.
-Imusarjan paineanturi ok,
-vallitseva ilmanpaineanturi ok (kun ensin hoksasi, että on efi-laatikossa)
-Kaasuläpän asentoanturi ok
-rpm-tieto tulee TFI-jakajalta ok (akkukoneella pyöritetty jakajaa).
Virrat kun kytkee efiin, niin 5 sekuntia pitää polttoainepumpun lähtöä päällä.
Jakajaa kun pyörittää, niin injektoreiden rele (sama rele antaa sähkön injektoreille ja polttoainepumpulle) vetää ja tyhjäkäyntiventtiili pumppailee itseään.
Holleyn softassa moottorin toimintapiste muuttuu virranjakajan kierrosnopeuden mukaan. Imusarjan paine on sama kuin ilmanpaine, joten "moottori" toimii WOT-alueella.
Puolaa ei kytkenyt kiinni, joten sytytyksen lopullinen testaus vasta koneen käynnistysvaiheessa.