Sisustan muoviosien kunnostusta 71-73
- lake
- Aktiivi
- Viestit: 91
- Liittynyt: 09 Elo 2006, 01:47
- Auto: Mustang Sportroof -72
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Sisustan muoviosien kunnostusta 71-73
Nyt kun 6 vuoden tauon jälkeen on Mussen laitto polkastu käyntiin, niin laitetaan sen kunniaks pari kuvaa miten kulahtaneesta konsolista saa taas kivemman näköisen.
Amerikan Joe oli laittanu pari mittaria konsoliin hieman ronskilla kädellä, ja pakkohan sitä oli hieman parannella.
Ensiksi hioin ja leikkasin ylimääräiset rämmäleet aukosta pois saadakseni tasaisen alustan.
Siihen tein mittereille panelin 4mm vanerista, jonka liimasin pikaliimalla ja sikaflexillä kiinni.
Pinnan hinkkasin hienolla karhunkielellä ja putsasin rasvanpoistoaineella. Päälle suihkutin Mowonin struktuuripinnoitteen, joka on tarkoitettu muoviosien korjaukseen.
Konsoli autoon kiinni ja riemukseni huomasin että mittareista ei näe kuin alareunat, sillä konsoli on sen verran vinossa asennossa.
Ei muuta kuin leikkaamaan mittarien paneli kolmelta reunalta irti ja askartelemaan vanerista palikat joilla sen sai käännettyä otollisempaan kulmaan.
Liimaus pikaliimalla, epoxilla ja ripaus pakkelia pintaan. Hionnan jälkeen uusi käsittely pinnoitteella ja hyvä tuli.
Amerikan Joe oli laittanu pari mittaria konsoliin hieman ronskilla kädellä, ja pakkohan sitä oli hieman parannella.
Ensiksi hioin ja leikkasin ylimääräiset rämmäleet aukosta pois saadakseni tasaisen alustan.
Siihen tein mittereille panelin 4mm vanerista, jonka liimasin pikaliimalla ja sikaflexillä kiinni.
Pinnan hinkkasin hienolla karhunkielellä ja putsasin rasvanpoistoaineella. Päälle suihkutin Mowonin struktuuripinnoitteen, joka on tarkoitettu muoviosien korjaukseen.
Konsoli autoon kiinni ja riemukseni huomasin että mittareista ei näe kuin alareunat, sillä konsoli on sen verran vinossa asennossa.
Ei muuta kuin leikkaamaan mittarien paneli kolmelta reunalta irti ja askartelemaan vanerista palikat joilla sen sai käännettyä otollisempaan kulmaan.
Liimaus pikaliimalla, epoxilla ja ripaus pakkelia pintaan. Hionnan jälkeen uusi käsittely pinnoitteella ja hyvä tuli.
Viimeksi muokannut lake, 23 Maalis 2016, 11:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mustang sportroof -72
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Konsolin kunnostus
Kuvia katsellessani ajattelin korjaukseen menneen viikon päivät. Kuvien päivämääristä päätelleen onkin tehty seuraavaksi päiväksi valmiiksi.
Hieno rakentelu- ja entisöintitulos + hyvä ohjeistus.
Hieno rakentelu- ja entisöintitulos + hyvä ohjeistus.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Konsolin kunnostus
Hyvää jälkeä!
Muokkailin nuo tekstit kuvien väleistä pois, kuvat toimivat edelleen linkkeinä kuvakansioon.
Muokkailin nuo tekstit kuvien väleistä pois, kuvat toimivat edelleen linkkeinä kuvakansioon.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- lake
- Aktiivi
- Viestit: 91
- Liittynyt: 09 Elo 2006, 01:47
- Auto: Mustang Sportroof -72
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Sisustan muoviosien kunnostusta 71-73
Toinen kunnostus operaatio oli a-pilarin muovit, jotka oli haurastuneet uskomattoman heikoiksi, katkesivat siis omasta painostaan.
Onneksi kaikki osat olivat tallessa, ja näin ollen korjaus oli suhteellisen helppoa.
Aluksi liimasin pikaliimalla kaikki osat takaisin paikoilleen ja samoin jo alkaneet halkeamat.
Liiman kuivuttua levitin koko sisäpinnalle hartsikerroksen ja punottua lasikuitumattoa liitos ja halkeamakohtiin, pinnat karhensin varovasti hiomapaperilla ja karhunkielellä. Hartsin kuivuttua koko rakenne oli täysin erilainen, todella tukeva verrattuna alkuperäiseen.
Ulkopinnoilta hioin pikaliimat saumakohdista matalaksi ja karhensin koko pinnan karhunkielellä. Sitten rasvanpoisto ja pintaan mowonin struktuuripinnoite, jota siis myydään ihan spray pulloissa. Pinnoite kuivuu nopeasti, on hiottavissa ja päälle maalattavissa.
Onneksi kaikki osat olivat tallessa, ja näin ollen korjaus oli suhteellisen helppoa.
Aluksi liimasin pikaliimalla kaikki osat takaisin paikoilleen ja samoin jo alkaneet halkeamat.
Liiman kuivuttua levitin koko sisäpinnalle hartsikerroksen ja punottua lasikuitumattoa liitos ja halkeamakohtiin, pinnat karhensin varovasti hiomapaperilla ja karhunkielellä. Hartsin kuivuttua koko rakenne oli täysin erilainen, todella tukeva verrattuna alkuperäiseen.
Ulkopinnoilta hioin pikaliimat saumakohdista matalaksi ja karhensin koko pinnan karhunkielellä. Sitten rasvanpoisto ja pintaan mowonin struktuuripinnoite, jota siis myydään ihan spray pulloissa. Pinnoite kuivuu nopeasti, on hiottavissa ja päälle maalattavissa.
Mustang sportroof -72
- lake
- Aktiivi
- Viestit: 91
- Liittynyt: 09 Elo 2006, 01:47
- Auto: Mustang Sportroof -72
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Sisustan muoviosien kunnostusta 71-73
MIttariston kehys oli alkujaan sileäpintainen, nyt vedin siihenkin ropelöpinnan ja mielestäni tuli ihan hyvä. Vaati ainoastaan pinnan karhennuksen ja rasvanpoiston ennen maalausta.
Tuuletusritelikön saranoissahan on alun perin sellainen vaahtomuovin tapainen suikale rauhottamassa kääntyilyä sivusuunnassa. Omassani se oli lähestulkoon tomuna ja mietin millä korvata sen.
Kokeilin tehdä kuvan mukaisia kumi "prikkoja" 1mm kumilevystä, laitoin yhden ylös ja toisen alas. Ja yllätys yllätys, toimii hienosti ollen sopivan nihkeä kääntyilemään. Kaiken lisäksi noiden paikalleen laitto etukautta pienen ruuvarin avulla oli lapsellisen helppoa, ja muotoilun takia tuntuisivat pysyvän paikoillaankin. Tämä nyt oli tälläistä nippelitietoa, mutta saattaa olla jollekin muulle myös avuksi.
Tuuletusritelikön saranoissahan on alun perin sellainen vaahtomuovin tapainen suikale rauhottamassa kääntyilyä sivusuunnassa. Omassani se oli lähestulkoon tomuna ja mietin millä korvata sen.
Kokeilin tehdä kuvan mukaisia kumi "prikkoja" 1mm kumilevystä, laitoin yhden ylös ja toisen alas. Ja yllätys yllätys, toimii hienosti ollen sopivan nihkeä kääntyilemään. Kaiken lisäksi noiden paikalleen laitto etukautta pienen ruuvarin avulla oli lapsellisen helppoa, ja muotoilun takia tuntuisivat pysyvän paikoillaankin. Tämä nyt oli tälläistä nippelitietoa, mutta saattaa olla jollekin muulle myös avuksi.
Mustang sportroof -72
- Janne68
- Aktiivi
- Viestit: 101
- Liittynyt: 27 Tammi 2016, 18:55
- Auto: -65 Ford Mustang fastback, 289+C4
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Sisustan muoviosien kunnostusta 71-73
Hiton siistiä jälkeä ja noi ns. nippelitiedot saattaa auttaa jotain toista joka raapii päätä saman ongelman kanssa. Ja saahan tuosta omiin "virityksiin" aina uusia toteutusvinkkejä, kun se ajatus kulkee ainakin itellä joskus klimpissä.
- lake
- Aktiivi
- Viestit: 91
- Liittynyt: 09 Elo 2006, 01:47
- Auto: Mustang Sportroof -72
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Sisustan muoviosien kunnostusta 71-73
sipasin vielä rälläkällä aukon modernimmalle musiikkilaitteelle ja pinnotin samaan tyyliin kuin muutkin osat. Pinnoite toimii siis hyvin myös metalliosiin.
Mustang sportroof -72