Sivu 1/1

Laatikon putket ja liittimet C4

Lähetetty: 13 Kesä 2016, 17:47
Kirjoittaja jörö
Mitkähän liittimet tossa lootassa maht.olla.Toinen on kulma ja toinen on suora,lähtevissä putkissa on prässätty kartiomainen alku,joka menee liittimen sisään, ja tiivistyy vastakappaletta vasten kun liittimen mutterin kääntää kiinni.Saakohan noita mistään tav.hydr liikkeestä.Vaiko kannattaisko putket vaihtaa letkuihin,näyttäis aika hankalilta vääntää tonne alle kun ei oo putken taivutintakaan.Miä toteutuksia löytyy? :asking02:

Re: Laatikon putket ja liittimet C4

Lähetetty: 13 Kesä 2016, 18:30
Kirjoittaja Homer65
Noita trumpettiliittimiä pystyy tekemään itsekin, vehje ei maksa paljoa. Putken taivutin on myös halpa kikotin, molempia saa "halpiskaupasta". Tilalle voi myös vaihtaa AN-liittimet ja letkut, liittimiä saa "speedshopeista".

Re: Laatikon putket ja liittimet C4

Lähetetty: 13 Kesä 2016, 20:02
Kirjoittaja 1223
Moro

Kannattaa soittaa Niemensivun Sepolle taitaa löytyä putket hyllystä.

Juha

Re: Laatikon putket ja liittimet C4

Lähetetty: 13 Kesä 2016, 21:00
Kirjoittaja starsky
AN6-liittimet yksi mahdollinen toteutustapa:

http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 00#p122281

Tuommoiset 1/8" 45 asteen NPT->AN6-liittimet kiersin laatikkoon. Osat ja vinkit sain meidän yhteistyökumppanilistalla olevalta firmalta, suosittelemaan tekemään soitto-/sähköpostikierroksen:
liitin.JPG
Kierteen tiivistykseen Loctite 542.

Joutuu tietysti hieman säveltämään jos ei vedä AN6-letkulla koko linjaa jäähdyttimelle saakka.

Re: Laatikon putket ja liittimet C4

Lähetetty: 13 Kesä 2016, 22:46
Kirjoittaja Firebolt
Homer65 kirjoitti:Tilalle voi myös vaihtaa AN-liittimet ja letkut, liittimiä saa "speedshopeista".
Kuten Biltemasta ;)

Re: Laatikon putket ja liittimet C4

Lähetetty: 14 Kesä 2016, 11:58
Kirjoittaja SamiM
jörö kirjoitti:Mitkähän liittimet tossa lootassa maht.olla.Toinen on kulma ja toinen on suora,lähtevissä putkissa on prässätty kartiomainen alku,joka menee liittimen sisään, ja tiivistyy vastakappaletta vasten kun liittimen mutterin kääntää kiinni.Saakohan noita mistään tav.hydr liikkeestä.Vaiko kannattaisko putket vaihtaa letkuihin,näyttäis aika hankalilta vääntää tonne alle kun ei oo putken taivutintakaan.Miä toteutuksia löytyy? :asking02:
Alkuperäiset ovat 1/8" NPT - 5/16" inverted flare eli jenkkiputkikierre - kaksoiskartio. Laatikon kyljessä siis 1/8" NPT kierre. Putkessa tuo kaksoiskartio ja UNF 1/2-20 kierteellä oleva mutteri. Tiivistys on hoidettu o-renkaalla NPT-kierteen ympärillä.

Suomessa hydrauliikkaliikkeistä näitä ei löydy. Jenkkiosaliikkeistä löytyy monenlaista, mm. noita edellä mainittuja muunnosnippoja esim. AN-liittimille. Letkuvalinnassa kannattaa huomioida että automaattivaihteistoöljy voi olla todella kuumaa ja täten letkun on kestettävä kuumaa öljyä. Painetta linjassa on korkeintaan 1-2 bar.

Alkuperäismallisia putkiakin saa valmiiksi taivutettuina, kuten todettu. Ei ole kokemusta kuinka hyvin sopivat paikalleen rahtauksen jälkeen. Jonkin verran saa käsillä taivuteltua paikalleen sovittaessa. Pitää välttää tekemästä teräviä taitoksia putkeen, niistä aikaa myöten viimeistään murtuu ja alkaa vuotaa.