Sivu 1/1

Väljä simpukka?

Lähetetty: 16 Huhti 2017, 13:13
Kirjoittaja Saulikemppainen
Voiko ohjaussimpukan väjystä pienentää jotenkin säätämällä? Revittiin talvella fastback 69:ä kaikki orkkis tehostin hilpeet pois ja nyt ohjaus on siis tehostamaton. Alustan on vaihdettu kaikki osat uusiksi ja pyörien suuntaus on myös tehty. Ohjauksen jäykkyydestä en välitä mutta ohjaus hakee kovemmassa vaudissa kuin ajokoira jänön jälkiä. Toki suomen tiet on tosi uraisia ja leveät etukumit eivät paranna autossani tilannetta. Jos laitan Borgesonin tehostetun simpukan, korostuuko ongelmat vain?
Vai,kantsiiko alkuperäisiä tehostimen hilppeitä korjata ja asentaa ne uudestaan autoon? Mikä siis paras vaihtoehto? Kiitti jo etukäteen kaikista tiedoista mitä teiltä taas irtoaa.

Re: Väljä simpukka?

Lähetetty: 16 Huhti 2017, 13:21
Kirjoittaja Topias74
Täältä ääni borgesonille, ainakin mun entisessä -67:ssa ohjauksesta tuli tosi hyvä, ei liian kevyt, ja kannattaa käyttää sitä GM :n saginaw pumppua. Kokeile erilaisia aurauskulmia.

Re: Väljä simpukka?

Lähetetty: 16 Huhti 2017, 14:18
Kirjoittaja ak72
Ameriikan foorumeilla kehottavat kovasti korjauttamaan alkuperäisen simpukan. Itsekin sitä vaihtoehtoa mietin että lähetän simpukan jenkkeihin korjattavaksi mutta kulut ois ollu liian kovat. Borgeson tekee kyllä hyviä simpukoita ja tietty hieman modernimpia kuin alkuperäiset eli ei sekään ole huono vaihtoehto.

Kannattaa kyllä tarkistaa myös ne aurauskulmat, täältä hyvät ohjearvot:

http://opentrackerracing.com/technical/

Myös on hyvä tarkistaa että simpukka on täytetty oikeanlaisella molyrasvalla. Säätääkin sitä voi mutta silloin pitää tietää aika tarkkaan mitä tekee, ei riitä säätöruuvin kiristäminen simpukan päältä.

Re: Väljä simpukka?

Lähetetty: 27 Huhti 2017, 15:51
Kirjoittaja Avo-69
Laita Borgesonin simpukka ja Chevy miehiltä GM Saginaw pumppu, jenkeistä siihen kiinnikkeet parilla kympillä. Mun mielestä paras simpukkaohjaus, hammastankoon en halunnut mennä kun kääntösäde isonee ja en halunnut tehdä suuria muutoksia.

Alkuperäistä simpukkaa yritin hiukan kiristää ja rasvata, ei muutosta parempaan. Alkuperäisen tehostimen vermeitä en saanut tiiviiksi ikinä...

Jos haluat laakeroida alkuperäisen simpukan uudestaan, Ebay:stä löytyy korjaussetti joka olisi Suomeen lähetettynä about 100€. Itse hommasin tuon maaliskuussa jenkeissä ollessani(72€) ja tarkoitus on kunnostaa alkuperäinen simpukka+tehostinvermeet seuraaviin 69-70 proggiksiin.

Re: Väljä simpukka?

Lähetetty: 28 Huhti 2017, 13:08
Kirjoittaja r.z.
Laitoin myös tuon Borgesonin Tehostetun simpukan asiaankuuluvine pumppuineen yms. On hyvä, välyksetön tunnokas ja nopea.

Setin mukana tulleet letkut olivat onnettoman lyhyet ainakin Fairlaneen, teetin itse sopivat.

Ainakin Fairlanessa ohjausakselin offset on eri kuin alkuperäisessä ja vaatii joko muutoksia tulipeltiin ja ohjauspylvääseen. Jos vaihteenvalitsin ohjauspylväässä niin vaatii aika paljon askartelua, itse poistin moiset turhana koska keppi Siirtyi lattialle. Ohjauspylvään akseleineen lyhensin sopivaksi.

Re: Väljä simpukka?

Lähetetty: 29 Huhti 2017, 12:19
Kirjoittaja PeteP
Laiton kans Borgesonnin veliäijän -73 Mustiin , siinä saa olla tarkkana, ettei vaan vedä suoraan bolt on pulttipyssyllä kiinni, siinä ois kuulunu kräk ja pam ! Joutui hieman shimmailemaan runkosovitusta . Alkuperäisen pumpun teho ei tosiaan riitä .

Re: Väljä simpukka?

Lähetetty: 29 Huhti 2017, 16:03
Kirjoittaja Topias74
67:aan taas oli Bolt-on, kaikki meni paikoilleen niinku pitikin.

Re: Väljä simpukka?

Lähetetty: 29 Huhti 2017, 18:57
Kirjoittaja Ford67
r.z. kirjoitti: 28 Huhti 2017, 13:08 Laitoin myös tuon Borgesonin Tehostetun simpukan asiaankuuluvine pumppuineen yms. On hyvä, välyksetön tunnokas ja nopea.

Setin mukana tulleet letkut olivat onnettoman lyhyet ainakin Fairlaneen, teetin itse sopivat.

Ainakin Fairlanessa ohjausakselin offset on eri kuin alkuperäisessä ja vaatii joko muutoksia tulipeltiin ja ohjauspylvääseen. Jos vaihteenvalitsin ohjauspylväässä niin vaatii aika paljon askartelua, itse poistin moiset turhana koska keppi Siirtyi lattialle. Ohjauspylvään akseleineen lyhensin sopivaksi.

Itsellä on -67 Rancheroon Borgeson 5-vuotis A-suunnitelmissa väljän tehostamattoman tilalle, eli käytännössä sama auto keulasta. Toploader olisi tarkoitus vaihtaa sitä ennen tomaatin tilalle niin kiinnostaa kokemusperäinen tieto, mites alkuperäisen mallisten kytkinvipuakselien kanssa Borgeson seurustelee vai pitäiskö suosiolla rakentaa Hydrauli/vaijerikytkin siinä tapauksessa?

Akseli mallia umpipuuta(niveletön) ja rattivaihteen jämät löytyy tieltä, vaikkei käytössä. Manuaalisimpukan korjaus olisi B-vaihtoehto kun silläkin pärjää kevennetyn pikkulohkon kanssa, vaan lienee hankala tuollainen seiväsmalli irrottaa ja saako siitä paljoa parempaa sittenkään jos yleensä onnistuu?