Ford takajarrukilvet 10" rummuille ja 2.5" jarrukengille

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Ford takajarrukilvet 10" rummuille ja 2.5" jarrukengille

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

edit 240118 starsky: siirsin viestiketjun osan hevosmarkkinapuolelta tänne talteen infona vastaisuuden varalle.


http://www.mustangandfords.com/how-to/w ... -mustangs/

http://store.cobraautomotive.com/shelby ... brake-kit/
Noi jälkimmäiset on mulla ja tuntuu riittävän kunhan on oikeanlaiset hihnat.

PORTERFIELD R4 RACING COMPOUND BRAKE SHOES FOR 10 X 2 1/2″ DRUMS (1965-1973) MUSTANG / COUGAR
Noi hihnat tuntuu toimivan myös ratariennoissa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
JussiT
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang FB '65
Paikkakunta: Nurmes

Re: Ford takajarrukilvet 10" rummuille ja 2.5" jarrukengille

Viesti Kirjoittaja JussiT »

Joo, 'shelbyillä' oli ajatus takajarrujen kanssa. Ei sillä että niin tarve sille olisi mutta olisihan siinä puuhaa pitkän pimeän talven puhteiksi. Levyjarrusatseja on tarjolla kiusaksi asti joten jos niitä menee kaupaksi niin lienee jarrukilpiäkin tallien kätköissä, tuskin liiemmälti kuitenkaan hakemaani mallia.

Cobra Automotiven 10" setti maksaa käden ja jalan. 11"/2.25" -settejä saisi uutenakin kohtuuhintaan, myös tältä samaiselta taholta.

Mustangs and Fordsin juttu on puutaheinää siltä osin että se antaa ymmärtää selvitä jarrujen leveyden kasvattamisesta ilman jarrukilpien vaihtoa.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Ford takajarrukilvet 10" rummuille ja 2.5" jarrukengille

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

JussiT kirjoitti: 15 Marras 2017, 17:37 Mustangs and Fordsin juttu on puutaheinää siltä osin että se antaa ymmärtää selvitä jarrujen leveyden kasvattamisesta ilman jarrukilpien vaihtoa.
Niin minustakin!
Minä ostin sopivat takakilvet ja siihen 2 1/2" hihnat ja kiinnitystarvikkeet. Rummuiksi Isot eturummut.

Luulisin, että Rock Autosta saisi sopivat kamat, toi taka kilpi lienee hankalin.
Liitteet
10" ja 2 1/2" hihnoilla takajarrut
10" ja 2 1/2" hihnoilla takajarrut
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: Ford takajarrukilvet 10" rummuille ja 2.5" jarrukengille

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Ihan tyhmänä kyselen... onko etu- tai takarumpujarrujen jarrukilvillä paljonkin eroja?😳❓
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Ford takajarrukilvet 10" rummuille ja 2.5" jarrukengille

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Make67 kirjoitti: 15 Marras 2017, 19:23 Ihan tyhmänä kyselen... onko etu- tai takarumpujarrujen jarrukilvillä paljonkin eroja?😳❓
Ei, ainoastaan käsijarruvaijereiden reijät, joita etukilvissä ei ole. Oletan näin.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
1223
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon

Re: Ford takajarrukilvet 10" rummuille ja 2.5" jarrukengille

Viesti Kirjoittaja 1223 »

Täysin erilaiset.

Etupäässä kilven kiinnitys ei ole symmetrin ja keskireikäkin on paljon pienempi.

Juha
Mexico65 kirjoitti: 15 Marras 2017, 19:36
Make67 kirjoitti: 15 Marras 2017, 19:23 Ihan tyhmänä kyselen... onko etu- tai takarumpujarrujen jarrukilvillä paljonkin eroja?😳❓
Ei, ainoastaan käsijarruvaijereiden reijät, joita etukilvissä ei ole. Oletan näin.
Avatar
JussiT
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang FB '65
Paikkakunta: Nurmes

Re: Ford takajarrukilvet 10" rummuille ja 2.5" jarrukengille

Viesti Kirjoittaja JussiT »

Muutakin eroa on kuin paikka käsijarruvaijerille. Keskireikä ja varmaan kiinnitysreiätkin ovat erilaiset, spindlen laippa ja taka-akselin laippa saattavat erota toisistaan ja silloin kilven muotoilukin voi poiketa. Takajarrukilven keskireikä on takapyöränlaakerin ulkokehän kokoinen, laakerihan sijaitsee vetoakselissa siinä kilven alla. Etupyörässä kilpi pujotetaan spindlen akselitappiin, laakerit ovat pyörännavassa. Eroja voi olla myös offsetissä.

Omassa mussessa on aina ollut levyt edessä joten vertailuja kilpien kesken en livenä ole päässyt tekemään.
fastsfords
Hiljaisempi
Viestit: 6
Liittynyt: 16 Maalis 2011, 20:19

Re: Ford takajarrukilvet 10" rummuille ja 2.5" jarrukengille

Viesti Kirjoittaja fastsfords »

Itsellä on mielestäni autossa tollanen jäähdytetty jarrurumpu+2,5"liinat oli 71 torinon ja 9" mutta laakerikoosta ei muistikuvaa.
Jarruja ei kai saisi hitsata mutta eikös pysty tekemään kun 4 kpl jarrukilpiä ja pyöräytää sorvissa oikeat etäisyydet ym. ja hitsaa kunnolla :D .
Jos en väärin muista niin tulee vaan jarrukilpi lähemmäs perämurikkaa.
Avatar
JussiT
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang FB '65
Paikkakunta: Nurmes

Re: Ford takajarrukilvet 10" rummuille ja 2.5" jarrukengille

Viesti Kirjoittaja JussiT »

Metallitöitä tekemällä saanee sovitettua aika tavalla kaikenlaista yhteen. Eri asia on kannattaako ihan kaikkea lähteä tekemään jos on valmistakin saatavilla.

Jos ajatellaan että samaan taka-akseliin on tarjolla esim. 1,75", 2" ja 2,5" jarruja, niin yleensä jarrusylinterin paikka ja paikat jarrukenkien päille kilvessä (kenkien asemointi) pysyvät samalla kohtaa (luonnollisesti keskellä jarrukenkää). Kun leveys kasvaa, puolet kasvusta tulee kilven puolelle (sille osalle kilpeä jota vasten jarrukenkä nojaa) ja toiselle puoliskolle kasvusta pitää olla tilaa rummussa. Jarrukenkien keskikohta ei kuitenkaan siirry joten kilven muuntaminen leveämmille jarrukengille ei ole niin simppeli juttu kuin voisi ajatella. Tämä pätee ainakin early Mustangin takajarruille. Samanlaisia ja samaan kaavaan perutuvia jarruja on kyllä ollut vaikka missä fomoco-autoissa.

Kilven kiinnityspulttien reiät on aika helppo tarvittaessa sovittaa. Kilpi keskitetään vetoakselin laakeriin joten jos tämä reikä on oikean kokoinen niin homma helpottuu myös paljon. Lähtökohdan pitäisi kyllä kuitenkin olla sopivalle hihnaleveydelle tehty kilpi ja vieläpä oikealle offsetille myös (matka akselin laipan ulkopinnasta vetoakselin laipan ulkopintaan).

Joitakin 2,5" jarruille tehtyjä rumpuja muuten voi käyttää ainakin 2" jarruissa, ehkä jopa 1,75" jarruissakin. Ylijäämä mahtuu tulemaan jarrukilven yli. Tällä voi feikata näyttämään jarrut paremmilta kuin ovatkaan. Ja saahan sillä ainakin painoa lisää jos kohta jäähdytyskapasiteettiakin.

fastsfords kirjoitti: 12 Joulu 2017, 21:23 Itsellä on mielestäni autossa tollanen jäähdytetty jarrurumpu+2,5"liinat oli 71 torinon ja 9" mutta laakerikoosta ei muistikuvaa.
Jarruja ei kai saisi hitsata mutta eikös pysty tekemään kun 4 kpl jarrukilpiä ja pyöräytää sorvissa oikeat etäisyydet ym. ja hitsaa kunnolla :D .
Jos en väärin muista niin tulee vaan jarrukilpi lähemmäs perämurikkaa.
Vastaa Viestiin