Kylmänä nakutusta
Kylmänä nakutusta
Morjens
näin uutena jenkkiauton omistajana tietty kaikki erityinen ääni mietityttää ja nyt viimeisimpänä tuon oman 289 '66 mussen nakutus kylmänä.
oireet siis on kylmänä kun auton saa tallista liikkeelle niin tasainen (ehkäpä se vähän kierrosten mukaan rauhallisesti ajaen nousee) nakutus. 10min ajon jälkeen se ikäänkuin helpottaa eikä ole niin korviin pistävä ääni. joskin - ajoittain tuntuu että lämpimällä koneella tasaisesti ajaen se nakutus muuttuu ehkä enemmänkin na_p_utukseksi ja on tasaista säksätystä kunnes loppuu ja taas muutaman sekunnin päästä jatkuu.
tuosta tulee mieleen, että ihan kuin joku vaijeri pyörisi loppuun ja pää olisi väljä kunnes antaa periksi ja lähtee taas kiertymään ja naputtamaan.
no joka tapauksessa, selitys oli niin hyvä kun tässä kohtaa onnistuin kuvailemaan.
autoon on viikko sitten vaihdettu kaikki litkut (20w50 kendallit motissa) - ihan niinkuin tuntuisi että nakutus kylmänä on huomattavampi kuin ennen vaihtoa.
tähän liittyen vielä kysymys, kannattaisiko esim tätä litkua kokeilla, muuttaako tilannetta?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/608163/ ... Care-300ml
kiitokset etukäteen.
näin uutena jenkkiauton omistajana tietty kaikki erityinen ääni mietityttää ja nyt viimeisimpänä tuon oman 289 '66 mussen nakutus kylmänä.
oireet siis on kylmänä kun auton saa tallista liikkeelle niin tasainen (ehkäpä se vähän kierrosten mukaan rauhallisesti ajaen nousee) nakutus. 10min ajon jälkeen se ikäänkuin helpottaa eikä ole niin korviin pistävä ääni. joskin - ajoittain tuntuu että lämpimällä koneella tasaisesti ajaen se nakutus muuttuu ehkä enemmänkin na_p_utukseksi ja on tasaista säksätystä kunnes loppuu ja taas muutaman sekunnin päästä jatkuu.
tuosta tulee mieleen, että ihan kuin joku vaijeri pyörisi loppuun ja pää olisi väljä kunnes antaa periksi ja lähtee taas kiertymään ja naputtamaan.
no joka tapauksessa, selitys oli niin hyvä kun tässä kohtaa onnistuin kuvailemaan.
autoon on viikko sitten vaihdettu kaikki litkut (20w50 kendallit motissa) - ihan niinkuin tuntuisi että nakutus kylmänä on huomattavampi kuin ennen vaihtoa.
tähän liittyen vielä kysymys, kannattaisiko esim tätä litkua kokeilla, muuttaako tilannetta?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/608163/ ... Care-300ml
kiitokset etukäteen.
s197 GT
Re: Kylmänä nakutusta
Onnittelut Mustangin ostamisesta. Yksi hauskimmista autoista harrastaa.
Tiedätkö, onko motissa kovat vai hydrauliset nostajat?
Tiedätkö, onko motissa kovat vai hydrauliset nostajat?
Re: Kylmänä nakutusta
kiitokset - onhan tämä ihan paras kesäauto ikinä!
voisin sanoa rakastuneeni ensi startista =)
en osaa sanoa nostajista - koneeseen tietty pientä remonttia tehty rapakon takana, joskin varmaa tietoa ei ole enkä usko koneen syöneen viripalojakaan.
voisin sanoa rakastuneeni ensi startista =)
en osaa sanoa nostajista - koneeseen tietty pientä remonttia tehty rapakon takana, joskin varmaa tietoa ei ole enkä usko koneen syöneen viripalojakaan.
s197 GT
Re: Kylmänä nakutusta
Kovissa nostajissa on välys, joka tietty pitää ääntä koko ajan. Hydraulisissa voi pitää ääntä alkuun, varsinkin paksuilla öljyillä, jos nostaja vuotaa kun motti sammutetaan lämpimillä öljyillä.
Voi olla myös venttiilien säätö paikallaan. Jos hydraulisen säädössä ei ole preloadia, niin sitten kyllä naputtaa.
Niin ja tarkoituksella vähän vuotavat nostajat (Rhoads esim.) saattavat myös vähän naputtaa.
Ai niin ja joskus vuotava pakosarjantiivistekin kuulostaa naputukselta.
Voi olla myös venttiilien säätö paikallaan. Jos hydraulisen säädössä ei ole preloadia, niin sitten kyllä naputtaa.
Niin ja tarkoituksella vähän vuotavat nostajat (Rhoads esim.) saattavat myös vähän naputtaa.
Ai niin ja joskus vuotava pakosarjantiivistekin kuulostaa naputukselta.
- Tahavo
- Mega-addikti
- Viestit: 773
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 64½
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Kylmänä nakutusta
Minulla kanssa suorastaan kalkattaa kylmä moottori. Arto muistanee äänen. Kalkatus pian loppuu ja on kalkattanut jo vuosikausia
Jakopäätä on sen jälkeen vaihdettu. Olen antanut kalkattaa kun en noista mitään ymmärrä.

Re: Kylmänä nakutusta
niin no... no niin. enemmän kai se vaan häiritsee korvaan kun itse kuskina kaikkeen kiinnittää huomiota. menopuoli ja äänimaailma on kunnossa. sillä mietin tuota mätänetin litkua että josko ens hätään auttaa vai pitääkö se pajalle viedä säätöihin ellei itse onnistu venttiilit säätämään.
eihän tuo vanhus tietty mikään lasipullo ole nesteiden osalta eikä ässäsarjan mersu metelin puolesta mutta fiilis on sitäki parempi ajellessa mitä muista ei löydy!
eihän tuo vanhus tietty mikään lasipullo ole nesteiden osalta eikä ässäsarjan mersu metelin puolesta mutta fiilis on sitäki parempi ajellessa mitä muista ei löydy!
s197 GT
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kylmänä nakutusta
Nää vehkeet on simppeliä tekniikkaa, jos lontoo sujuu niin kannattaa hommata shop manual ja alkaa opiskelemaan. Venttiilien säätö on helppo homma, tarvii vaan alkaa ryhtyä toimeen 
Ja jos lompakko pullottaa niin voi viedä johki korjaamoon säädettäväksi mutta kannattaa ensin tiedustella osataanko siellä muutakin kun kytkeä läppäri autoon kii.

Ja jos lompakko pullottaa niin voi viedä johki korjaamoon säädettäväksi mutta kannattaa ensin tiedustella osataanko siellä muutakin kun kytkeä läppäri autoon kii.
Re: Kylmänä nakutusta
no näin olen ymmärtänyt että järjen kanssa pärjää.
korjaamokirjan tilailin jo, mutta piru että se kestää sen saapuminen Suomeen asti.
tuskin se maltaita maksaa jenkkiautopajallakaan jos on helppo homma??
korjaamokirjan tilailin jo, mutta piru että se kestää sen saapuminen Suomeen asti.
tuskin se maltaita maksaa jenkkiautopajallakaan jos on helppo homma??
s197 GT
-
- Mega-addikti
- Viestit: 698
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: Kylmänä nakutusta
Jos kylmänä naputtaa hetken, en tekisi mitään.
Omassa myös yksi nostaja antaa äänen lähes aina, kun on ollut muutaman päivän ajamatta. En ole sitä sen enempää murehtinut.
Omassa myös yksi nostaja antaa äänen lähes aina, kun on ollut muutaman päivän ajamatta. En ole sitä sen enempää murehtinut.
Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Kylmänä nakutusta
Itse käytin Tuumalla preloadin säädössä. Ei todellakaan mitään raketitiedettä, mutta luotin kuitenkin ammattilaiseen enemmän kuin "tein itse tumpeloon"j4nne kirjoitti: ↑06 Kesä 2018, 21:33 niin no... no niin. enemmän kai se vaan häiritsee korvaan kun itse kuskina kaikkeen kiinnittää huomiota. menopuoli ja äänimaailma on kunnossa. sillä mietin tuota mätänetin litkua että josko ens hätään auttaa vai pitääkö se pajalle viedä säätöihin ellei itse onnistu venttiilit säätämään.
eihän tuo vanhus tietty mikään lasipullo ole nesteiden osalta eikä ässäsarjan mersu metelin puolesta mutta fiilis on sitäki parempi ajellessa mitä muista ei löydy!

Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Re: Kylmänä nakutusta
Jep, olisi minunkin pitänyt. Katsoin ykkösen nollakohdan väärin, eli säädin venttiilit n. 13 astetta pielessä. Toinen mikä on tullut, niin sitä tikkua ei pidä sormin pyörittää, se pyörii kyllä vielä senkin jälkeen, kun preloadia on jo sisällä. Parempi on kokeilla ylösalas liikkeellä, milloin välys häviää ja siitä säätää sitten se 1/4 - 3/4 kierrosta, eli ½ kierrosta keskimäärin.