Sivu 1/1
Kardaanin valinta
Lähetetty: 07 Heinä 2019, 10:33
Kirjoittaja ak72
Ois aika vaihtaa uus kardaani '66 289 Mustiin, alkanut auto pitää värinää tietyillä nopeuksilla. Tsekkasin että vanteissa on painot paikallaan ja luulisin että vika paikantuu ties kuin vanhaan kardaaniin. Kannattaako noin 300-350hp Mustangiin laittaa muutakuin normi teräsputki jos ei halua maksaa maltaita? Meinasin jos Tradepartsilta valkkaa vaan jonku perus kardaanin joka käy T10:n ja 8" väliin.
Re: Kardaanin valinta
Lähetetty: 07 Heinä 2019, 11:41
Kirjoittaja BB
Tuohon vaikuttaa moni asia.
-Kardaanin pituus
-max kierrokset
-teho
Normi cruisailuihin välttää mikä vaan mikä on tasapainossa jos auton suorituskykyä ei koskaan ulosmitata.
Re: Kardaanin valinta
Lähetetty: 07 Heinä 2019, 12:00
Kirjoittaja ak72
Jep, en tiedä mikä kardaani tuossa nyt on mutta on kestänyt useammat dynoreissut. Tosiaan alkaa olemaan viimeisiä osia mitä auton mullaolo (vuodesta 1997)aikana ei ole vaihdettu. Olikohan Shelbyssä eri kardaani kuin esim A-koodin 289:ssä?
Re: Kardaanin valinta
Lähetetty: 07 Heinä 2019, 13:21
Kirjoittaja 1223
Moro
Shelbyissä ja k-koodissa on lyhyempi kardaani johtuen 9" perästä.
ak72 kirjoitti: ↑07 Heinä 2019, 12:00
Jep, en tiedä mikä kardaani tuossa nyt on mutta on kestänyt useammat dynoreissut. Tosiaan alkaa olemaan viimeisiä osia mitä auton mullaolo (vuodesta 1997)aikana ei ole vaihdettu. Olikohan Shelbyssä eri kardaani kuin esim A-koodin 289:ssä?
Re: Kardaanin valinta
Lähetetty: 07 Heinä 2019, 14:45
Kirjoittaja ak72
Helpoin tapa taitaa olla ostaa kokonaan uus. Ei oo paikkakunnalla tasapainotuspajaa. Hemmetin hankala ottaa vanhasta mitta kun putki autossa paikallaan eikä oo nosturia mutta rullamitalla sohimalla sain karvan alle 1300mm mitaksi.
Re: Kardaanin valinta
Lähetetty: 07 Heinä 2019, 19:22
Kirjoittaja ak72
Semmonen kyssäri vielä että kannattaako samantien ottaa semmonen kardaani jossa 1330 ristikot ja käykö tommonen heittämällä paikalleen vaikka entinen ois ollu 1310?
Re: Kardaanin valinta
Lähetetty: 07 Heinä 2019, 22:54
Kirjoittaja Antti66HT
- 8" tuumaiseen perään ei saa kuin 1310 ristikon, eli jos kardaanin puolelle saakin isomman, 1330 tai 1350 ristikon, on yoke aina 1310. Taka ristikko näissä kuitenkin heikko paikka.
- Alkurepäinen kardaani on sisäpuolisilla lukkorenkailla, ja kardaanin korvat tuppaavat leviämään kovemmassa käytössä, eli vaihtamalla paranee. Ei maksa vaivaa painotta, koska ei sunkaan tehoilla pysy painossa.
- perän pompotus taupumukset rasittavat ristikoita, eli perän tuenta jos on kunnossa, kestää myös ristikot
- Hiilikuitu, alumiini tai teräs, kaikki toimii. FRPP alumiini kardaanit todella ohuita. Helppo tapa, joskaan ei halvin, on tilta mitoilla esim. Mark Williams tai Strange. Toinen vaihtoehto on ostaa vaikka 3" osat tradepartsilta, hitsuuttaa niistä kardaani, ja viedä puntitettavaksi.
Omassa oli aiemmin MW:n kuitukardaani 1350 ristikoilla, mitä ei saatu rikki

Vaihteiston vaihdosta johtuen tarvi kiireellä uuden: ostin strangen 3,5" putken, ja siihen sopivat1350 CroMo päädyt. Nämä tigillla nippuun, 13.09 langalla. MIttasin heittokellolla suoraan 0.05 mm tarkkuudella, mutta silti tärrää 100 km/h jälkeen. Tämä oli odotettavissakin. Tulevalla viikolla menossa tasapainotukseen.
Re: Kardaanin valinta
Lähetetty: 08 Heinä 2019, 10:25
Kirjoittaja ak72
Saattaapi olla että vien vanhan kartaanin kunnostettavaksi, siis ristikoiden vaihto ja tasapainotus. Kokkolassa ois paja joka tekee nuita hommia. Aika suolanen hinta tulee uudelle kartaanille joten tuo on yksi vaihtoehto.
Re: Kardaanin valinta
Lähetetty: 10 Heinä 2019, 17:12
Kirjoittaja Antti66HT
Kiikutin oman kardaanin Laitilaan Säle:lle. Tuntui olevan kokemusta ja hyvät fiilikset jäi muutenkin putiikista.
Re: Kardaanin valinta
Lähetetty: 13 Heinä 2019, 07:51
Kirjoittaja Avo-69
Pohjoisessa Raskone/Oulu hoitaa homman, ei halpa mutta hyvä