Sivu 1/2
Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät
Lähetetty: 22 Elo 2019, 20:14
Kirjoittaja KariO
Olen lueskellut useita viestiketjuja kardaanin värinöistä ja korjaus-/uusimissuunnitelmista ja katsellut myös korjausmanuaalia, jossa annettiin ohjeita tasapainoitukseen. Ketjuista en ole oikein saanut selvää, mikä on varmin korjaus, jolla värinät saadaan pois.
Omassa uushankinnassa, Mustang vm. 66, esiintyy tärinää alueella 45-55 mph, 60:ssä värinät vähenee huomattavasti. Renkaiden vaihdon ja tasapainoituksen yhteydessä tehtiin koemielessä takaristikon kääntö 180 astetta, jota ohjekirjassa ehdotetaan, ilman sen kummempaa tulosta. Asentaja sanoi offroad-puolella laittaneensa johonkin omaan vehkeeseen toisen nivelen heti peräristikon etupuolelle ja saaneensa värinät pois. Samalla todettiin, että eturistikossa alkaa olla pientä välystä laatikon perän välyksen lisäksi, lisäksi eturistikko vaikutti olevan aavistuksen huonosti keskitetty.
Kysymys siis: onko joku saanut jollain konstilla värinät pois?
Re: Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät
Lähetetty: 23 Elo 2019, 07:57
Kirjoittaja KariO
Minä luulen, että jatkan alkuun ohjekirjassa esitetyllä menetelmällä eli auto pukille, renkaat pois, ajetaan 50 mph ja merkataan kardaanin heittopaikka ja aletaan säätämään klemmareilla

. Overdrivessa löytyi vanha viestiketju asiasta.
https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... la.131462/
...ja sitten ostan uuden kardaanin

, uudet vanteetkin pitää laittaa hankintaan...ja....
Re: Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät
Lähetetty: 23 Elo 2019, 09:30
Kirjoittaja Kankkis
Hyvä tarkistaa myös että vanteet keskittyvät kunnolla, näissä vanhoissa jenkeistä melkein aina puuttuu sovite renkaat vanteen ja navan välistä jolloin keskitys ja kuorma kohdistuu pultteihin ja jos kuorma päällä kiristetään niin lähes varmasti jää keskittymästä ja vaikka keskittyisikin mutterin kartioilla niin usein pinnapulteissakin voi olla heittoa sen verran että täristää
Re: Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät
Lähetetty: 23 Elo 2019, 19:53
Kirjoittaja KariO
Tänään koeajettiin hieman ja alamäessä, kun heittää automaatin vapaalle, värinät häipyy. Niinpä plan A on etupään ristikon uusiminen (kannattaako uusia etupätkä?) ja onko laatikon hännässä jotain, jonka voi ja joka kannattaa/pitää uusia samalla?
Hm. Onko mahdollinen kardaanin takapään kaksinkertainen putkitus nähtävissä päälle päin? Pari kertaa alla käyneenä muistelen, että liitos näyttää kiinteältä hitsaukselta.
Re: Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät
Lähetetty: 28 Elo 2019, 14:13
Kirjoittaja tomeri
Kankkis kirjoitti: ↑23 Elo 2019, 09:30
Hyvä tarkistaa myös että vanteet keskittyvät kunnolla, näissä vanhoissa jenkeistä melkein aina puuttuu sovite renkaat vanteen ja navan välistä jolloin keskitys ja kuorma kohdistuu pultteihin ja jos kuorma päällä kiristetään niin lähes varmasti jää keskittymästä ja vaikka keskittyisikin mutterin kartioilla niin usein pinnapulteissakin voi olla heittoa sen verran että täristää
Ei kai Earlyssa edes keskity muuten kuin muttereilla.
Re: Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät
Lähetetty: 28 Elo 2019, 15:06
Kirjoittaja Kankkis
tomeri kirjoitti: ↑28 Elo 2019, 14:13
Kankkis kirjoitti: ↑23 Elo 2019, 09:30
Hyvä tarkistaa myös että vanteet keskittyvät kunnolla, näissä vanhoissa jenkeistä melkein aina puuttuu sovite renkaat vanteen ja navan välistä jolloin keskitys ja kuorma kohdistuu pultteihin ja jos kuorma päällä kiristetään niin lähes varmasti jää keskittymästä ja vaikka keskittyisikin mutterin kartioilla niin usein pinnapulteissakin voi olla heittoa sen verran että täristää
Ei kai Earlyssa edes keskity muuten kuin muttereilla.
Mitenkä niin ei keskitä, samanlaiset navat ja vanteet niissä on kuin muissakin autoissa. Se on eriasia että lähes kaikista vanhoista jenkki autoista puuttuu vanteista keskitys renkaat
Re: Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät
Lähetetty: 28 Elo 2019, 20:06
Kirjoittaja KariO
Noin 60 mph ja iso myötänen ja laatikko vapaalle ja kun veto loppuu, loppuu värinät. Vois arvella, että renkaat ei ole syyllisiä. Ilman sen kummempaa selvittelyä tilauksessa on Saksasta uusi kardaani, laatikon hännän tiiviste ja pusla. Jenkeistä ponypartsilta ei näköjään kannata tilata, kuljetus, tullit ja alvit tekevät sen, että hinta nousee paljon kalliimmaksi, kuin valmiiksi eu-alueella olevan tavaran.
Re: Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät
Lähetetty: 02 Loka 2019, 21:04
Kirjoittaja KariO
Päivitystä: uusi kardaani, laatikon häntään uusi pusla ja stefa, samalla laatikkoon uudet öljyt. Värinät väheni ja muuttui satunnaisiksi, useimmiten sitä esiinty 80:n (50mph) tienoilla, mutta ei välttämättä, hieman alle ei mitään ja hieman yli ei välttämättä mitään. Öljyn vaihdon jälkeen aluksi ykkönen ei vaihtunut ylöspäin, piti siirtää valitsin 2-3 asentoon. Alkaa tasaantumaan.
Re: Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät
Lähetetty: 05 Loka 2019, 20:55
Kirjoittaja Antti66HT
IHan mielenkiinnostä kysyisin mistä saksasta tilaat näihin tavaraa?
Re: Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät
Lähetetty: 06 Loka 2019, 18:51
Kirjoittaja Homer65
....

itäsaksasta? Eikös se ole kuopattu??
Re: Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät
Lähetetty: 07 Loka 2019, 15:50
Kirjoittaja KariO
Velocity Group Saksassa.
Re: Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät
Lähetetty: 08 Loka 2019, 23:21
Kirjoittaja burton
Itsellä aiheutti -65:sessa julmeit tärinöitä
-polyuretaani vaihteiston tuki
-amerikan joe oli hukannu yhden neulan eturistikosta ku oli uuden laittanu. Tässä ei ollu ees välystä ku uusi ja täys vassua.
-eturistikossa toinen sokkarengas liian ohut, ei keskittyny.
Mut toi vaihteiston tuki kumi resonoi myös paikoillaa n.2000 rpm kohil ihan julmetusti.
Päivitystä
Lähetetty: 22 Maalis 2020, 19:12
Kirjoittaja KariO
Uusi kardaani tasapainoitettiin Raskoneella Oulussa. Heittoa 0,8 mm, oikaistiin ja tasapainoitus hieman pielessä. Värinät väheni huomattavasti ja muuttui hieman ikäänkuin sykäyksinä tuleviksi. Talvirenkailla alkaa jo olla siedettävällä tasolla. Perä vollottaa ja hammasväli on liian suuri, lisäksi kuuluu jotain kahinaa joten seuraavana vaihdetaan perä ja vetoakselit kunnostettuihin. Velocity hyvitti Raskoneen laskun 200 €, johon sisältyi lisäksi kardaanin pois otto ja takaisin laitto.
Re: Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät
Lähetetty: 23 Maalis 2020, 11:04
Kirjoittaja Antti66HT
Itsellä tärisi uusi kardaani, kun oli ristikot liian kireillä lukkorenkailla. Ristikot eivät saa olla "jähmeät".
a
Re: Mustang 66, 289 kardaanit ja värinät
Lähetetty: 01 Huhti 2020, 20:57
Kirjoittaja KariO
Perä ja vetoakselit meni siis vaihtoon. Värinöistä ei nyt oikein osaa sanoa mitään, kun alla on talvirenkaat ja tiet tuiskun jälkeen huonohkossa kunnossa. Poistetussa perässä kardaanin ja ison hammaspyörän välys oli reilun kokoinen ja molempien vetoakseleiden laakerit kahisi ja takerteli, siis uusimiskunnossa. Ensi kokemus vaikuttaa hyvältä.