Sivu 1/2

S197 Kardaani-/pinionkulman säätö

Lähetetty: 24 Maalis 2020, 13:52
Kirjoittaja Bug85
Madalluksen ja takapään puslien sekä tukivarsien vaihdon jälkeen pitäisi kardaanikulma säätää kohdalleen. Taustana sen verran, että auto on 2006 GT, jossa paikallaan Eibachin Pro-kit. Säädettäväksi ylätakatukivarreksi on tulossa Whitelinen KTA204:nen (https://www.americanmuscle.com/whitelin ... ta204.html), jossa puslana ei ole uretaaninen, mutta kuitenkin vakiota jäykempää synteettistä elastomeeria.

Jos en ihan väärässä ole niin oletan tällä hetkellä pinion kulman olevan madalluksen jälkeen hieman pielessä. Autossahan on kaksiosainen kardaani, mutta luultavastihan kardaanikulma on nyt negatiivinen (kardaanilaskee auton perää kohden). Onko aina muuten näin?

Perän/pinionin kulmasta en osaa sanoa madalluksen jälkeen ja vakiotakaan en tiedä. Minulla ei ole mahdollisuutta päästä auton alle siten, että saisin auton tasalleen; voin kyllä ajaa auton perän ramppien päälle, mutta se vääntää sitten kulmaa väärään asentoon ja kulman mittaus ei onnistu. No tuo ei ole niin relevantti asia, koska vaihdatan ylätukivarren jossakin.

Kiinnostava kysymys on, että mikä pinionkulmaksi kannattaisi säätää/asettaa, jos alustan puslat ovat edelleen kumisia eikä uretaanisia (alatukivarret ford performance)? Joissakin foorumeilla on sanottu, että "vakiopuslilla" ja katukäytössä pinion kulma säädetään 2.5-3 asteen erolle kardaanikulmaan (esim. jos kardaanikulma on -2 niin perän kulma olisi sitten +0.5-1.0). Uretaanisille puslille suositellaan ilmeisesti 2 asteen eroa.

Sitten kulman mittaus; ilmeisesti kaksiosaisessa kardaanissa kardaanin kulma mitataan taaimmaisesta kardaanista. Perän kulma mitataan perän laipasta, mutta koska se on ohut niin saako oikean lukeman perämurikan pohjan tasaisesta osuudesta?

Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö

Lähetetty: 24 Maalis 2020, 14:13
Kirjoittaja Mexico65
Koska kyseessä kaksiosainen kardaani, niin pinion kulman säätäminen todennäköisesti turhaa. Kaksiosaiseen kardaaniin ei päde samat säännöt kuin yksiosaiseen.
me ollaan pudotettu BMW:n perää noin puolimetriä eikä olla koskettu kardaani kulmaan eikä ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Samoin ko. autossa lähes kiinteät puslat takapäässä. Joo, BMW:ssä linnkuperä mutta murikan korkeutta on todellakin muutettu aika rajusti, eikä ennen muutosta tai muutoksen jälkeen ole havaittu ongelmia.
Kokeile ilman säätöä ensin ja jos värinöitä tai muuta ongelmaa ei esiinny niin kaikki OK, jos jotain ilmenee niin lienee tietynlainen säätö paikallaan.

Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö

Lähetetty: 24 Maalis 2020, 15:39
Kirjoittaja Bug85
Värinöitä ei ole kyllä ollut, mutta koska tuli ajankohtaiseksi vaihtaa alkuperäinen tukivarsi niin päädyin sitten säädettävään. On varmaan ihan hyvä lähtökohta lähteä tehtaan mitoilla liikkeelle, mutta jo tarvetta on säätää niin nyt sen ainakin voi tehdä.

Mitä tarkoitat 0 kulmalla? Molemmat samassa linjassa?

Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö

Lähetetty: 24 Maalis 2020, 16:41
Kirjoittaja Bug85
Kiitos. Jep, perä on keskitetty säädettävän panhard-tangolla.

Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö

Lähetetty: 09 Huhti 2020, 10:00
Kirjoittaja Bug85
kaara91 kirjoitti: 24 Maalis 2020, 17:37 Säädettävällä ylätukivarrella saat käänettyä perän pinjonin saman suuntaiseksi kuin etukardaani. Ylhäältä katsottuna pitäisi laatikon takapäätä kääntää vastaavasti, mutta tehdas asetus on kyllä kohdillaan ja säätövaraa tuskin kiinnikkeissäkään montaa milliä on.
Tarkentavana kysymyksenä - tyhmiä kysymyksiähän ei olekaan :) - mutta jos lähden jossain vaiheessa säätämään pinioin kulmaan niin miten 2-osaisessa kardaanissa kulma mitataan oikein? Jos oikein luen Kaaran yllä olevaa tekstiä niin ilmeisesti perän ja etukardaanin pitää olla samassa linjassa. Onko näin? On myös videoita, jossa mitataan taaemman kardaanin kulma ja sitten säädetään perää sen mukaan.

Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö

Lähetetty: 09 Huhti 2020, 19:38
Kirjoittaja Bug85
Hyvä ja selkeä kuva. Kiitos.

Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö

Lähetetty: 09 Huhti 2020, 22:28
Kirjoittaja Power_boat
Onko toi kaks osainen kardaani joku erikoisempi noissa s197 korisissa vai kuuluuko jollain tavalla v8 voimalinjaan?
Mulla v6 automaatilla ja ihan normaali suora kardaani ollu uudesta asti. Eikä kulmat muuttunu vaikka on eibach pro-kit asennettu

Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö

Lähetetty: 10 Huhti 2020, 07:40
Kirjoittaja Bug85
Power_boat kirjoitti: 09 Huhti 2020, 22:28 Onko toi kaks osainen kardaani joku erikoisempi noissa s197 korisissa vai kuuluuko jollain tavalla v8 voimalinjaan?
Mulla v6 automaatilla ja ihan normaali suora kardaani ollu uudesta asti. Eikä kulmat muuttunu vaikka on eibach pro-kit asennettu
Minun mielestäni vakiona ainakin V8:ssä ja käsittääkseni myös V6:ss Aika paljonhan 2-osaista vaihdetaan 1-osaiseen, mutta lennolle itselle nähnyt tarvetta.

Voi tosiaan olla, että kulmat on pro-kitin (omassa myös jäljiltä ihan kunnossa, mutta täytyy mitata kunhan saan uuden ylätukivarren paikalleen.

Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö

Lähetetty: 10 Huhti 2020, 17:53
Kirjoittaja Arto65FB
Eikös kutosen kardaanit räjähdelleet, kun nopeutta nostettiin. Fordihan laittoi niihin 112mph nopeusrajoituksen.

Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö

Lähetetty: 10 Huhti 2020, 19:55
Kirjoittaja Power_boat
Ai v6:lla 217km/h, älkää nyt jaksako isot miehet :D

Mä oon kyl alkanu vakavasti pohtii siistymistä tohon kuninkuusluokkaan kun ei vissiin noissa v8 laitteissa ole tälläsiä lastentauteja.

Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö

Lähetetty: 12 Huhti 2020, 14:19
Kirjoittaja Homer65
Power_boat kirjoitti: 10 Huhti 2020, 19:55 Ai v6:lla 217km/h, älkää nyt jaksako isot miehet :D

Mä oon kyl alkanu vakavasti pohtii siistymistä tohon kuninkuusluokkaan kun ei vissiin noissa v8 laitteissa ole tälläsiä lastentauteja.
:peukku: :peukku: :peukku:

Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö

Lähetetty: 23 Huhti 2020, 12:30
Kirjoittaja Iekki
Terve!
Olisko jollakin näkemys värinän aiheuttajaan, elikkä mikä muuttui?
Sain puslaurakan GT 2006:ssa (4.6) pääosin tehtyä eteen ja taakse. Taka-alatukivarret vielä päivittämättä.
Vaihdoin uretaanipuslat alustaan. Ylempi takatukivarsi kardaanin päällä vakio - uudet puslat. Kävin illalla koeajolla ja 100 mailin jälkeen alkoi varinät tulla ja kasvoivat 120 mailissa siten, etten viittinyt nostaa enää nopeutta. Kardaani on alkuperäinen kaskiosainen.
Aikaisemmin väljällä alustalla äänet hävis ilman tuhinaksi nopeuden noustessa 100-120 ml.
(Siirtyikö kaikki vääntö yms. vanhoille alatukivarsien löysille puslille?)

Tietoja?

Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö

Lähetetty: 11 Touko 2020, 10:47
Kirjoittaja AnttiJuhani
Onko täällä kokemusta s197 korisen taka-akselin keskittämisestä? Omassa näyttäisi olevan jopa muutaman sentin verran toispuoleisuutta, kun katsoo takakaariin nähden renkaiden istumista. Luin tästä amerikkalaisten foorumeilta, ja aika yleistä on. Madalletuissa autoissa varsinkin. Drag renkaiden kanssa jopa pakko keskittää, koska renkaat ovat niin lähellä kaaria. Fordilla puhutaan toleranssista vaikka aika isojakin heittoja on tehtaalta tullut ulos. Säädettävä panhard on ratkaisu ongelmaan ja ajattelin sen tilata kun olen kaikki muut projektit ensin hoitanut loppuun tuon auton osalta. Mitähän tuollaisen keskittämisen kanssa tulisi muuta ottaa huomioon?

Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö

Lähetetty: 11 Touko 2020, 12:34
Kirjoittaja Power_boat
On kokemusta ja sivuun menee jos madallettu ja vakio panhardi.
Säädettävä tanko, säädettävät takatukivarret ja säätö asiantuntevassa kolarikorjaamossa joka katsoo että kaikki on millilleen oikeassa asennossa.
Sillai siitä tulee hyvä, mutta se elää ajossa tietty hiukan. Johtuu ihan siitä panhard ratkaisusta, wattslinkki on korjaus siihen ongelmaan jos kokee ongelmaksi.

Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö

Lähetetty: 11 Touko 2020, 22:20
Kirjoittaja AnttiJuhani
Ero on silmin nähden aika iso, joten jotain siellä pakostakin on vituroillaan. Vien heti alkuun nelipyöräsuuntaukseen niin näkee mitä toi on syönyt, tuskin on käynyt vuosikausiin. Tilataan sen mukaan sitten tarvittavaa tilpehööriä. Kiitos tiedoista!