Sivu 1/1

S197 kardaani täristää

Lähetetty: 15 Huhti 2021, 10:10
Kirjoittaja TexasMan
Moikka,

Mulla on 2006 GT Mustang.
Kardaani alkaa täristämään hieman, kun nopeus nousee 80 mailin tienoille ja yli. Renkaat ovat tasapainotettu. Mietiskelen toimenpiteitä tämän korjaamiseksi. Näyttää siltä, että mulla on vaihdettu kardaanin keskellä oleva vakionopeusnivel ja mahdollisesti perän yhteydessä oleva vakionopeusnivel. Keskellä oleva panta on eri kohdassa kiinni kuin alunperin, koska kiinnityspultin jäljistä näkee sen. Lisäksi näyttää, että kiinnityspanta asettaa kardaanin hieman väärään kulmaan. Vaihdelaatikon päässä oleva ristinivel on alkuperäinen.

Millainen kardaanin keskituenta on? Onko siellä keskituennassa oma erillinen laakeri, vai onko se keskikannake jotenkin koplattu samaan nippuun sen vakionopeus nivelen kanssa? Pystyykö sen keskikannakkeen kääntämään toisin päin? Mietin vain sitä, että jos se on mennyt kasaus vaiheessa väärinpäin vahingossa? Toki onhan vakionopeusniveltä vaihdettaessa voinut mennä myös väärille rihloille, mutta jotenkin toi keskipanta näyttää epäloogiselta asentonsa puolesta.

Vaihdelaatikon päässä oleva ristiniveltä ei taida saada uutena? Miten porukka on korjaillut näitä tämän vuotisten / mallisten kardaaneja?
Kiitos jo etukäteen!

Re: S197 kardaani täristää

Lähetetty: 15 Huhti 2021, 10:27
Kirjoittaja Antti66HT
Olet siinä oikeilla jäljillä, että tuo keskilaakeri pitää olla linjattu. Helpoin lähestymistapa, ja kustannustehokkain, olisi siirtää keskilaakeria kohdilleen, ja katsoa paraneeko tilanne.

Re: S197 kardaani täristää

Lähetetty: 15 Huhti 2021, 12:21
Kirjoittaja TexasMan
Joo näin se varmaankin on. Millainen se keskilaakeri on? Onko jotenkin integroitu siihen vakionopeusniveleen? Käsittääkseni uutta keskilaakeria ei löyty toimittajilta.

Re: S197 kardaani täristää

Lähetetty: 15 Huhti 2021, 19:47
Kirjoittaja TexasMan
Toi jarrulevy on kyl kanssa hyvä pointti. Tänään juuri satuin joutessani vaihtamaan käyttöautooni eteen jarrulevy ja -palat. Sattumalta huomasin levyssä sellaisen jyrsityn kohdan ja hiukan ihmettelin sitä. No nyt sekin selvisi :peukku: :D
Miten jarrulevy tasapainotetaan? Hoidetaanko käytännössä niin että renkaat alla tasapainotetaan? Eihän se tosin korjaa jarrulevyn heittoa.. Sama alla tasapainotus on taas edessä kun vaihtaa renkaat. :roll:

Minkä merkkisistä jarrulevyistä ja -paloista on hyviä kokemuksia Mustangeissa?

Re: S197 kardaani täristää

Lähetetty: 16 Huhti 2021, 08:55
Kirjoittaja TexasMan
Joo.., tsekkasin noita jarruosia, ja Brembo menee hinnassa aika rinta rinnan Motocraftin kanssa. Varmaankin varmoja valintoja molemmat.

Osaako joku kommentoida vielä millainen toi keskituki on, onko siinä erillinen laakeri, vai onko se koplattu kimppaan tuon vakionopeusnivelen kanssa?

Re: S197 kardaani täristää

Lähetetty: 18 Huhti 2021, 17:23
Kirjoittaja Iekki
Moi!
Mä olen vaihtanut kaikki alustan kumipuslat uretaanipusliin toissa talvena.
Kardaanin laakeririkon jälkeen laitoin yksiosaisen CJ-Pp:n alumiini kardaanin.
Alustasarja on nyt asennettu, mut aurauskulmien säätö on vasta ensi viikolla.
Värinä tuli 80 -100 mailin nopeudessa tuon alustan pusla ja kardaani operaation jälkeen????
Nyt pitää varmaan tutkia nuo jarrulevyt, ellei kulunut rengassarja ole syyllinen?

Jarrusarjaksi ostin kolmevuotta sitten koemielessä Rock-autosta Power-stop jarrusarjan.

Tämmöstä tällä kerta@.

Re: S197 kardaani täristää

Lähetetty: 27 Huhti 2021, 07:13
Kirjoittaja TexasMan
Iekki kirjoitti: 18 Huhti 2021, 17:23 Nyt pitää varmaan tutkia nuo jarrulevyt, ellei kulunut rengassarja ole syyllinen?
Kerrotko hieman lisää noista renkaista? Onko paljon ajetut?
Toki renkaat voi kulua epätasaisesti, mutta erityisesti vain kesäajossa olevassa autossa saattaa helposti jäädä likaa vanteen taakse, kun ei ole normaaleja kausivaihtoja renkaissa. Kausivaihdoissa ainakin itselläni tulee aina pestyä vanteet myös takaa. Jos on oikein viitseliäs, voi ottaa renkaat irti autosta, jotta saa vanteet pestyä kunnolla myös takaa.

Itse vaihdoin alukardaanin ja todella hyvä siitä tuli. Ihan todella vähän ravistaa jossakin noin 90 mailin nopeudessa. Itekin käytän vielä noi takarenkaat pois ja pesen ne ja sitten takaisin paikalleen. Jos vielä ravistaa -> Vien ne takarenkaat uudelleen tasapainotettavaksi irtonaisina. Kesti nimittäin 1 tunti 15 min kun eturenkaisiin vaihdettiin ventiilit ja kaikki 4 rengasta tasapainotettiin. Taisi asentajalla kuluu suurin aika auton ihmettelyyn :wink: :lol:

Re: S197 kardaani täristää

Lähetetty: 27 Huhti 2021, 11:30
Kirjoittaja TexasMan
Toi on hyvä huomio ja pointti! Ja kun siihen vielä lisätään ne pakolliset 20 tuuman vanteet yhdistettynä todella matalaan rengasprofiiliin :wink:

Mulla tässä viestissä ei ollut kyse noista asioista kuitenkaan, vaan aidosti selkeästä tärinästä, joka tulee siitä kun joku on rikki, tai epätasapainossa.

Re: S197 kardaani täristää

Lähetetty: 07 Touko 2021, 19:51
Kirjoittaja Iekki
Terve!
Kaara tarjos "korva magiaa" jo vuosi sitten alustan parantamisen vaikutuksesta äänitasojen nousuun ja kiitos ohjeista. Totesin itse saman sitä mukaa kun puslat vaihtu ja mm. korin sivusuuntainen "lullaaminen" alkoi loppua. Samalla rengasäänet, laatikon äänet yms. alkoivat kuulua selvemmin kajuuttaan.
Mulla oli monta alustavikaa yhtäa aikaa päällä: kardaanin tukilaakeri, perässä mahdollinen kulunut laakeri, vaihdelaatikon tukikumi paskana, puslien vaihto menossa (talvella 2019-20) ja kallistuksen vakaajan löysä pusla (löytyi viimeisenä). Alustasarja tuli tilattua tälle keväälle ajo-ominaisuuksien parantamiseksi.
Ajo-ominaisuudet parantui koko ajan, mutta yksi resonassi kolina ja levottomuus tuli lämpimänä????
Tuli jo epätoivo, että tästä vehkeestä ei saa kunnollista ajettavaa tekemälläkään? Kohta vaihtuu merkki ja valmistusmaa, kun ei tule edes kohtalaista ajettavaa.

Muutoskatsastuksessa katsastusmies kutsui halliin ja näytti, että etumaisen alatukivarren yksi pultti on hieman löysä ja pääsee liikkumaan. Kiristys kaksi ja puoli kierrosta ja värinät hävis ja auton ajo-ominaisuudet parani olennaisesti!

Pienestä on kiinni ajo-ominaisuudet ja äänimaailma. Ihme, ettei pyöränsuuntauksessa tai edellisessä katsastuksessa havaittu? Yleensä niissä löytyy pienetkin väljyydet, kun katsastuksessa aina pyydän erityisesti alustan niveliä tarkastamaan ja heiluttamaan.
Siinä on rouva tullut soppakauhalla hakkaamaan autotallinoveen kesken loppukiristyksen ja sitten on jäänyt toinen puoli kiristämättä.

Tämmöistä tänä päivänä. 8)

Re: S197 kardaani täristää

Lähetetty: 08 Touko 2021, 23:45
Kirjoittaja Arto65FB
Hyvä kommentti tuosta pulverimaalauksesta. Sekin kuulostaa asiaa ymmärtämättömälle hyvältä. Vähän sama kun poika opasti minua termistä "military grade", se tarkoittaa kuinka huonoa armeija ottaa vastaan, ei suinkaan tarkoita hyvää.

Re: S197 kardaani täristää

Lähetetty: 25 Touko 2021, 08:16
Kirjoittaja TexasMan
Kiitos kaikille todella hyvistä kommenteista ja nostoista! Hyviä uusia ajatuksia sain itsekin tästä!

Irrotin noi takarenkaat ja pesin ne, ja kävin ne uudelleen vielä tasapainottamassa. Rengasliikkeessä asentaja otti renkaat ja minuutin päästä tuli kysymään: Toinen vanne on hieman kiero, haluatko että nämät silti tasapainotetaan? Näissä on myös hieman epätasapainoa, ehkä noin 10-15 grammaa. No joo, otin tasapainotuksen sitten vielä kuitenkin. Hieman parempi siitä tuli, vieläkin alkaa täristämään jossakin 100 mailin jälkeen, aikaisemmin tosiaan 80-90 mailissa tuli tuo täristys. Pitääpä jossakin vaiheessa viedä oikaistavaksi vanne.

Itselleni tuli tästä sellainen opetus, ettei kannata viedä renkaita tasapainotettavaksi valtakunnalliseen varaosamyymälään, jonka yhteydessä on korjaamo, vaan suunnata heti asiantuntevaan korjaamoon. Alunperin olisin näin tehnytkin, mutta oli juuri renkaiden vaihtosesonki päällä, ja niissä oli todella kova ruuhka. Joku mulle vinkkasikin, että kaikki tasapainotuskoneet eivät tunnista hieman kieroa vannetta.

Kukaan ei vastannut alkuperäiseen kysymykseeni millainen S197 Mustangin kardaanin rakenne on, niin vastaan sitten ihan itte: Avasin tukilaakerin jälkeisen (viereisen) vakionopeus nivelen, ja yllätys oli melkoinen, kun aattelin, että siellä on pultti jonka avaamalla voi purkaa sen, mutta eipäs ollutkaan! Eli se on kasattu hitsaamalla, eikä ole tarkoitettukaan purettavaksi. (Katso kuva alta) Ainoa järkevä toimenpide on tosiaan ostaa kokonaan uusi kardaani. Heitän tähän pari linkkiä niihin liittyen, tietenkin niitä saa Suomestakin, esim. Niemensivun Sepolta. Näihin alukardaaneihin saa myös jälkikäteen ristikkoniveliä, ainakin tuohon Danan saa.

Tässä pari alukardaani vaihtoehtoa:
https://www.cjponyparts.com/steeda-driv ... 10/p/DS24/
https://www.summitracing.com/parts/sdh-10001766

Jotain keskustelua on myös ollut uretaanipuslista ja niiden ominaisuuksista. Jätän sen ominaisuus-keskustelun pois tästä, mutta haluan muistuttaa siitä vain, että niitä uretaanipuslia voi joutua jälkivoitelemaan, koska niiden toimintatapa on erillainen tavallisen kumipuslan, ja ne saattaa ajan myötä alkaa nitisemään. Esim. Energy Suspension suosittelee viiden vuoden välein voitelua, ja esim. Mustang Saleenissa jossa alkuperäisenä uretaanipuslat, Saleenin omistajan käsikirjassa (Saleen 2005 Owner's handbook and warranty supplement) suositellaan voitelua 3 kk:n tai 3000 mailin välein. Saleenissa on ainakin etukallistuksen vakaajassa valmiina rasvanipat.

Tässä pari linkkiä aiheeseen liittyen:

https://www.energysuspensionparts.com/f ... g-lube.asp

Vinkki asennukseen (En ole itse kokeillut tätä, saa testata tätä ihan omalla vastuulla):


Löysin rasvaprässiin liitettävän injektioneulan, jolla voisi ruiskuttaa nitisevään uretaanipuslaan voiteluainetta purkamatta sitä. En ole vielä käyttänyt tätä, koska ei ole vielä tullut vastaan nitisevää uretaanipuslaa, johon voisin testata sitä. Sen tiedän, että joku on vanhaa palloniveltä voidellut tälläisellä neulalla; Joo siitä jää pieni reikä pallonivelen suojakumiin, mutta ei kuulemma haittaa, koska reikä on niin pieni ja rasva suojaa sitä. (katso kuvat alta)

Toivottavasti näistä on apua ja iloa jollekin & Nautinnollisia ajolenkkejä!
Aiheeseen liittyvät kuvat alla (en tiennyt miten noi kuvat laitetaan tuonne tekstin väliin fiksusti):

Re: S197 kardaani täristää

Lähetetty: 25 Touko 2021, 13:28
Kirjoittaja jaro55
Ostin omaan Musseen Rockautosta Dormanin teräskardaanin. Ei valittamista, työnlaatu hyvä, Spicerin nivelillä.

https://www.rockauto.com/en/catalog/for ... shaft,2308

Re: S197 kardaani täristää

Lähetetty: 26 Touko 2021, 12:28
Kirjoittaja TexasMan
jaro55 kirjoitti: 25 Touko 2021, 13:28 Ostin omaan Musseen Rockautosta Dormanin teräskardaanin. Ei valittamista, työnlaatu hyvä, Spicerin nivelillä.
Mukava kuulla tostakin kardaanista, eli toikin on hyvä ja toimiva vaihtoehto :peukku:
Mulla ittelläni on Danan alukardaani.

Kiitos Kaara hyvästä ja perusteellisesta selvityksestä renkaista ja niiden tasapainotuksesta. Mulle tuli sellainen ajatus tuosta, että ei kannata viedä irtorenkaita tasapainotettavaksi, vaan jos on mitenkään mahdollista, kannattaa ajaa renkailla ainakin 10km:n lenkki ennen tasapainotusta. Tai ainakin tarkastaa tilanne 10 km ajolenkin jälkeen, jos oot joutunut tasapainottamaan irtorenkaat.

Itsellenikin on tuttu toi, että välillä pitää tasapainottaa uudelleen puoliksi kuluneet renkaat, koska ne ovat jotenkin tulleet epätasaisiksi.