Sivu 1/2
Taunus Tuning Alhaalla Alla
Lähetetty: 08 Joulu 2005, 16:43
Kirjoittaja GT-350
Onhan vanhaa kunnon taunusta tuunattu Suomessakin, mutta oisko Down Under -pojat olleet samalla asialla? No ainakin siellä paikalliseen Cortinaan on jo tehtaalta tuupattu suoraa kuutosta kun meillä myytiin vielä puolimoottoreita. Enjoy:
http://www.ford-cortina.net/
Kauhulla ajattelee Tanarin ajo-ominaisuuksia (anteeksi mitä?) ja hiukan viritettyä +200hp Cross-Flowta konehuoneessa...
Lähetetty: 08 Joulu 2005, 19:28
Kirjoittaja Antti66HT
No, olihan niitä täälläkin kutosia, tosin 2.3 sia
Kasin bensankulutus ja nelosen kyyti

Lähetetty: 08 Joulu 2005, 21:30
Kirjoittaja Mexico65
Tässä pari esimerkiä huonosti käyttäytyvistä euro Tanareista:
Road Sport B. Ford Taunus GT Coupe V6 2.3 (+220 hp) Ari Rajamäki.
Botniaring Jul 17, 2005 9:00:00 AM
1. 229 Ari Rajamäki 10 kierrosta 14:20.322s, nopein kierros 1:24.334s, keskinopeus 111.756km/h.
http://www.historicrace.fi/rsb29.htm
Road Sport A. Ford Taunus RST Kaarna Tommi.
Botniaring Jun 5, 2004 1:00:00 PM
Aika-ajo
1. 176 Tommi Kaarna, nopein kierros 1:21.246, keskinopeus 115.959km/h
http://racetaunus.tripod.com/
"Nopein" V8 samoissa karkeloissa!
Kierrosaika "vain" 1:25.857s ja "vaatimaton" keskinopeus 109.731km/h.
Eli V6 Tanari yli 1 sekunnin nopeampi kuin V8 Porsche tai lähes sekunnin nopeampi kuin V8 USA Taunari (#457)

. Eli se niistä huonoista ajo-ominaisuuksista ja hitaista euro Tanareista.
Mitenkäs meillä meni viimekesänä Botniaringillä?

Vaikka kuinka oli alustat ja koneet viimeisessä vireessä ja jollakin jopa vinkeli kasi keulalla.

Lähetetty: 09 Joulu 2005, 00:53
Kirjoittaja Antti66HT
Jaa, virittää noita kutosiakin joku...
Eivät siis kaikki ole turbo nelikoita. Itse kyllä Taunuksella 4 vuotta joka päivä ajaneena tietää mitä ne ajo ominaisuudet ovat... 13 tuuman 78 profiilin kumeilla ja vakio alustalla vauhdin hurmaa jopa sallituilla nopeuksilla..
Noissa lienee paljon taunusta jäljelä

etu tukivarret ja perä? Koneessa lohko...
Re: Taunus Tuning Alhaalla Alla
Lähetetty: 09 Joulu 2005, 03:13
Kirjoittaja JaniC
Pony kirjoitti:Onhan vanhaa kunnon taunusta tuunattu Suomessakin, mutta oisko Down Under -pojat olleet samalla asialla? No ainakin siellä paikalliseen Cortinaan on jo tehtaalta tuupattu suoraa kuutosta kun meillä myytiin vielä puolimoottoreita. Enjoy:
http://www.ford-cortina.net/
Huomasitko tuolla sivulla, että aiheessa "Convertible Cortina's" oli toiseksi alimmassa kuvassa Taunuksen keulalle laitettu Mustang-logo. Perhana, kun niitä pitää tunkea joka paikkaan.

Lähetetty: 09 Joulu 2005, 08:24
Kirjoittaja GT-350
457, kyllä puuceekin kulkee oikeilla palikoilla. Ajattelin vaan euro-tanaria alustaltaan vakiona. Monesti kun "tuunaus" menee siihen että tehdään vaan konetta ja jätetään alusta sikseen.
Lähetetty: 09 Joulu 2005, 09:19
Kirjoittaja Mexico65
Mosse kirjoitti:Jaa, virittää noita kutosiakin joku...
Eivät siis kaikki ole turbo nelikoita. Itse kyllä Taunuksella 4 vuotta joka päivä ajaneena tietää mitä ne ajo ominaisuudet ovat... 13 tuuman 78 profiilin kumeilla ja vakio alustalla vauhdin hurmaa jopa sallituilla nopeuksilla..
Noissa lienee paljon taunusta jäljelä

etu tukivarret ja perä? Koneessa lohko...
Oletteko koskaan ajanut Mustangia vakio alustalla ja alkuperäisillä renkailla? Vaikkapa 65 Musti ja alla 13" vanne ja 78 profiilin ristikudosrenkaat, fiilikset varmaan jotain hirveämmät kuin aikansa Taunuksella tai Cortinalla.
Huomioikaa, että noiden euro takaveto Fordien alusta ovat alunperin oleet lähes samanlaisia kuin USA Fordessa, kaliberi on ollut vain hieman pienempi.
Minä ajattelin Ford Mustangin (64½-66) ajettavuuta vakio alustalla ja ensiasennus ristikudosrenkailla. Eikä Mustangin ajettavuus juurikaan ole kohentunut sitten noiden päivien jos vertailuna pidetään vastaavan aikakauden saman hintaluokan euro autoja.
Mielestäni Mustangista (64½-66) ei saa hyvää ajettavaa, mutta nopean siitä voi saada.
Paljonko meillä on alkuperäistä mustia jäljellä?
Ei edes lohko.
Lähetetty: 09 Joulu 2005, 09:40
Kirjoittaja TomiKoo
Pisteet Jyrille ekasta kommentista! Ja olihan noilla Tanarisivuilla myös tuo Kaarnan peli kuvissa.
Kyllä se taitaa niin olla että mikä vaan peli kulkee kun tarpeeksi rakentaa. Jopa Mustanki. Tollanen neliovinen Tane sleeper nykyaikaisella turbodieselillä vois olla aika helmi peli...

Onkohan sitä tulossa vanhaksi kun ei oikein jaksa innostua?!
Tomi
Lähetetty: 09 Joulu 2005, 10:03
Kirjoittaja Mexico65
TomiKoo kirjoitti:Tollanen neliovinen Tane sleeper nykyaikaisella turbodieselillä vois olla aika helmi peli...
Dieselestä
EI saa puhua/kirjoittaa kuin sen oman topikin alla.
Muutaman kisan ajaneena Kaarnan Taunuksen kanssa samassa lähdössä voin sanoa, että kyllä lähtee ja kulkee Taunus kovaa. Yleensä tulin varvatuksi viimeisellä kymmenenellä kierroksella.
Huomasitko tuolla sivulla, että aiheessa "Convertible Cortina's" oli toiseksi alimmassa kuvassa Taunuksen keulalle laitettu Mustang-logo. Perhana, kun niitä pitää tunkea joka paikkaan.
Tuohan on vain selvä osoitus, että Mustangi on
vain ameriikan taunus. Eli kaiki nää voorti on sitekin vain TAUNUKSIA.

Lähetetty: 09 Joulu 2005, 10:40
Kirjoittaja Arto65FB
457 kirjoitti:TomiKoo kirjoitti:Tollanen neliovinen Tane sleeper nykyaikaisella turbodieselillä vois olla aika helmi peli...
Dieselestä
EI saa puhua/kirjoittaa kuin sen oman topikin alla.
Just näin! Eikun täällä muualla saa nakuttaa vaikka kuinka. Tuonne tekniikkaan vaan kun tulee eniten posteja ja usein vielä sellaisia, joissa kysyjällä on joku pulma. Ja jotta voi moderaattorin valtuuksilla kiukutella, että käyttäkää hakua ja lukekaa vanhoja posteja, niin osasto on pidetettävä jollain tavalla siistinä.
Mutta onkos kellään ajokokemuksia MK3 Cortinoista.
http://www.cortinamclaren2dr.mk3cortina ... lover2.jpg
Lähetetty: 09 Joulu 2005, 11:07
Kirjoittaja Mexico65
Melkein kuin Mustangi, tosi hyvä väri.

DEC 1970 FORD TC CORTINA
SPEC CHECK ENGINE:
TYPE: FORD WINSOR V8 STROKER
CAPACITY: 427c.i.
INDUCTION: 850 DP HOLLEY
INLET MANIFOLD: VICTOR JUNIOR
EXTRACTORS: CUSTOM 4 INTO 1
HEADS: ALLUMINIUM TRICKFLOW R SERIES
CAM: COMP CAMS SOLID ROLLER
PISTONS: TRICKFLOW FORGED
IGNITION: MSD 6AL
EXHAUST: 3” DUAL ALL THE WAY
DRIVELINE:
TRANS: AOD [FULL MANUAL]
DIFF: FORD 9”
SUSPENSION & BRAKES:
FRONT SUSP: HAL ADJUSTABLE COILOVERS
REAR SUSP: HAL ADJUSTABLE COILOVERS
FRONT BRAKES: DBA GOLD [SLOTTED & X-DRILLED]
REAR BRAKES: DBA GOLD [SLOTTED & X-DRILLED]
WHEELS & TYRES:
FRONT: 15 x 7 CUSTOM BILLETS
REAR: 15 x 11 CUSTOM BILLETS
FRONT TYRES: 225 x 50 x 15 TOYOS
REAR TYRES: 295 x 50 x 15 YOKOHAMAS
COST:
STILL ADDING
PAINT: “STEVES” GREEN
BUILD TIME: ON & OFF FOR 12 YEARS
PERFORMANCE:
OK, STILL A LITTLE SLOW FOR ME…
Lähetetty: 09 Joulu 2005, 11:07
Kirjoittaja GTS
Joo minuapa sattuu olemaan kohdannut tämä suurenmoinen onni omistaa yksi em automaailman helmistä! Ja nyt siitä vielä puhutaan täällä ilman että minä sitä aloitan!!!
Joka aamu sen sen kohdatessani, sen silmiä hivelevät ja ruusun terälehden punaiset hallitut muodot tekevät aina yhtäsuuuren vaikutuksen ja ajettavuus, erityiseti talviliukkaalla, saa minut melkein sanattomaksi!
Onhan se todella melkein kuin Mustang: pitkä nokka, lyhyt (ja kevyt) perä ja pitkät ovet - unohtamatta Foximallista taka-akselin tuentaa ja terhakkaa OHC konetta... sporttinenkin se on (kierroslukumittari). Mallimerkintä GX kertoo, ettei mistään ihan tavallisesta autosta ole kyse... ja todellakin - Tanea ei saa pilata millään Mussen merkillä!
Voisin nyt kyllä myydäkin tämän yhden suomen parhaista yksilöistä harrrastajalle hyvään kotiin.
Lähetetty: 09 Joulu 2005, 11:25
Kirjoittaja JXA-26
Viime talviajopäivillä pääsin ajamaan TÄYSIN vakiota 2.0 tanaria piikkipyörillä penkkojen välissä.

Melkoinen kokemus...
Ei nuo (viralliset) Taunukset jaksa kiinnostaa, mutta ei tartte paljoo mallia vaihtaa kun rupee ihokarvat nouseen pystyyn !!!!
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.ph ... search=Hae
Tuossa on SE jokin...? (mattamusta väri)
Lähetetty: 09 Joulu 2005, 12:03
Kirjoittaja GT-350
Arto65FB kirjoitti:457 kirjoitti:TomiKoo kirjoitti:Tollanen neliovinen Tane sleeper nykyaikaisella turbodieselillä vois olla aika helmi peli...
Dieselestä
EI saa puhua/kirjoittaa kuin sen oman topikin alla.
Just näin! Eikun täällä muualla saa nakuttaa vaikka kuinka. Tuonne tekniikkaan vaan kun tulee eniten posteja ja usein vielä sellaisia, joissa kysyjällä on joku pulma. Ja jotta voi moderaattorin valtuuksilla kiukutella, että käyttäkää hakua ja lukekaa vanhoja posteja, niin osasto on pidetettävä jollain tavalla siistinä.
Juu, ja tämä topikki oli Taunus/Cortinoista. Tarviikohan huumori-topikit jatkossa leimata erikseen sellaisiksi vai jättää kirjoottamatta kokonaan...mykistyn.
Lähetetty: 09 Joulu 2005, 14:13
Kirjoittaja Mexico65
Pony kirjoitti:Arto65FB kirjoitti:457 kirjoitti:
Dieselestä
EI saa puhua/kirjoittaa kuin sen oman topikin alla.
Just näin! Eikun täällä muualla saa nakuttaa vaikka kuinka. Tuonne tekniikkaan vaan kun tulee eniten posteja ja usein vielä sellaisia, joissa kysyjällä on joku pulma. Ja jotta voi moderaattorin valtuuksilla kiukutella, että käyttäkää hakua ja lukekaa vanhoja posteja, niin osasto on pidetettävä jollain tavalla siistinä.
Juu, ja tämä topikki oli Taunus/Cortinoista. Tarviikohan huumori-topikit jatkossa leimata erikseen sellaisiksi vai jättää kirjoottamatta kokonaan...mykistyn.
Hei!
Tää on olut ihan hyvää hehkutusta pitkästä aikaa.
On puhuttu tekniikasta ja alustoista, joku voi jopa saada kimmokkeen Mustangin rakenteluun ja näyttää noille euro tanareille marsijärjestyksen, ja sen mistä maasta ja mantereelta ne oikeat taunukse onkaan lähtenyt.