Sivu 1/1
Perä...
Lähetetty: 29 Joulu 2005, 19:04
Kirjoittaja pekka
terve!
Voiskohan joku viisas kertoa miten saan selvitettyä perävälityksen ja mistä tiedän onko 8" vai 9" perä..... mitään notuleita en murikasta löytänyt...
entä onko kellään tietoa miten powermaxsin 272 tai 284 nokka-akseli käyttäytyy vakio 289 koneessa vakio kansilla... entä tarvisiko vena jousien vaihdon yhteydessä poistaa prässistudit ja vaihtaa ne ruuvistudeiksi...

Lähetetty: 29 Joulu 2005, 19:10
Kirjoittaja musse67
Tässä ohjeet miten selvität kumpi perä kyseessä:
http://www.ridgenet.net/~biesiade/Fordrears.html
Lähetetty: 29 Joulu 2005, 19:38
Kirjoittaja GT-350
Lähetetty: 29 Joulu 2005, 20:37
Kirjoittaja ROKI
8 ei ole lautaspyörän kohdalla ulkonemaa on pyöreä, 9 on tämä kohouma lautaspyörän kohdalla. Pyörität pyörästä kierroksen ja lasket samalla pinjonin kierrokset, siitä pitäisi nähdä välitys.
Lähetetty: 30 Joulu 2005, 09:12
Kirjoittaja Tapsa
joo , tai lasket hampaat lautaspyörästä ja pinionista
ja jakolasku lautaspyörä/pinion esim 35 jaettuna 10 = 3.50
käytetään kolme ensimmäistä desimaalia

Lähetetty: 30 Joulu 2005, 09:39
Kirjoittaja Jukka
Tapsa kirjoitti:joo , tai lasket hampaat lautaspyörästä ja pinionista
ja jakolasku lautaspyörä/pinion esim 35 jaettuna 10 = 3.50
käytetään kolme ensimmäistä desimaalia

Onnistuu toki noinkin mutta Rokin tapa lienee kuitenkin helpompi?
Varsinkin jos perä on autossa kiinni.
Lähetetty: 30 Joulu 2005, 12:11
Kirjoittaja GT-350
Yksi tapa lisää on ilmoittaa vaikka täällä palstalla koneen kierrosluku tietyllä nopeudella 1:1 vaihteella ajettuna (suora vaihde, esim. T5:ssa nelonen, non-OD-vaihteistoissa yleensä isoin vaihde jne).
Aika äkkiä tulee varsin korrekti arvaus muilta että mikä perä autossa köllii. Tietysti rengaskoko vaikuttaa mutta eiköhän hehtaarille päästä, on noissa peränvälityksissä kuitenkin sen verran eroa.
Esim. 2500rpm@100kmh@205/16/55 kumeilla = about 3.00 perä
Sama nopeus n. 3.50 perällä = about 2920 rpm
jne.
Ei tarvii avata perää tai edes könytä auton alla tunkin kanssa tms.
Lähetetty: 30 Joulu 2005, 18:38
Kirjoittaja veekoo
Internetti apuun:
http://www.angelfire.com/fl/procrastination/rear.html
http://www.smokemup.com/auto_math/rear_end.php
(hyva, vaatii rekisteroinnin)
http://golenengineservice.com/calc/calcrpm.htm
Ja jos joku noista ei toimi, niin menee google.com ja "rear ratio speed rpm" hauksi. Loppuu arvailu lopullisesti eika tartte hankkia tikkuja kynsien alle taskulaskimen kanssa.

Lähetetty: 30 Joulu 2005, 20:29
Kirjoittaja ROKI
Onhan noita kikkoja monenmoisia, eiköhän se välitys sieltä selviä. Minä ainakin nostaisin takapyörän ilmaan, valkoisella tussilla merkki pinjoninlaippaan pyöräyttäisin kiekan ja laskisin kierrokset, eikä tarvii kuin kyyristyä pyörän etupuolelta kattomaan, lattiamatto polvienalle ei likaannu housutkaan siinä touhussa.
perä
Lähetetty: 30 Joulu 2005, 22:39
Kirjoittaja pekka
Kiitoksia kaikille tiedoista... enköhän mä noilla rupea pärjäileen...
