Sivu 1/1
Sytytyksen säätö
Lähetetty: 03 Huhti 2006, 13:00
Kirjoittaja huu
Miten saa hieman viritetys (cram-nokka, flattop männät, carter 500, edelbrock imusarja )289 sytytyksen kohdalleen. Kone ei tahdo käydä alle 800 -900 kierrosta ja kun kierroksia
on paljon niin ajoitusmerkit on missä sattuu. Onko korvakuulolla vaan laitettava ?
Lähetetty: 03 Huhti 2006, 13:29
Kirjoittaja Arto65FB
1 Onko ajoitusmerkit kohdallaan? Kun ykkösen mäntä on ylhäällä ja molemmat venat kiinni, niin katso ajoitus. Onko kohdallaan? Jos ei, niin damperin ulkokehä liikkunut. Merkkaa ajoitusmerkki uudelleen (mutta ei siihen sitten ajon jälkeen voi luottaa).
2 Tuo ajoituksen hyppiminen voi johtua väljästä jakajan rattaasta tai muusta kulumasta, esim. jakopään ketju voi olla venynyt.
3 Korvakuulolla sytkän asettaminen on mahdollista, eli "perusennakkoa lisää, kunnes alkaa kilinä kuulumaan vedätettäessä" on ohje. Vaan voi se detonoida hiljaisestikin.
Lähetetty: 03 Huhti 2006, 15:14
Kirjoittaja Mexico65
Mitkä on nokan arvot tai osanumero, saattaa olla sellainen, että kone ei kunnolla käy tyhjäkäyntiä.
Ajoituksen hyppiminen viittaa kuluneeseen ja tai jumiutuneeseen virranjakajaan. irrota ja puhdista jakaja tarkasta samalla missä hahlossa keskipakosäätö on. Jos valittavana esim. 10 ja 13 astetta valitse 10. Kun olet jo lähtenyt virittämisen tielle, niin jakajan keskipako jouset olisi syytä vaihtaa löysemmiksi, korvaa jäykkä (se paksumpi) jousi vastaavanlaisella löysemmällä (ohuemmalla) jousella.
Aloita sytkän säätö ilman alipainesäätöä ja kun saat koneen toimimaan moitteettomasti kytke alipaine säätö käyttöön. Säädä tyhjäkäynti ennakoksi noin 13-16 astetta niin totaali ennakko tulee asettumaan noin 33-36 asteen välille. Edellyttäen, että 10 asteen hahlo on käytössä keskipakosäädössä.
Onhan tulpat, tulpanjohdot, kärjet ja muut sytytyslaitteet hyvässä kunnossa?
Lähetetty: 03 Huhti 2006, 20:49
Kirjoittaja kariboy
Onhan dampperi kunnossa

Re: Sytytyksen säätö
Lähetetty: 04 Huhti 2006, 07:39
Kirjoittaja Mussemaan
huu kirjoitti:Miten saa hieman viritetys (cram-nokka, flattop männät, carter 500, edelbrock imusarja )289 sytytyksen kohdalleen. Kone ei tahdo käydä alle 800 -900 kierrosta ja kun kierroksia
on paljon niin ajoitusmerkit on missä sattuu. Onko korvakuulolla vaan laitettava ?
Veikkaisin taas oikeaa sytytysongelmien kesto-klassikkoa, eli puolan etuvastusjohtoa. Kipinä ei yksinkertaisesti riitä ja voi aiheuttaa sangen mystisiäkin käynti ym. ongelmia.
Mittaapas kylmänä/käytön aikana/sammutuksen jälkeen virta päällä sinne puolan + napaan tulevat voltit akun miinusta vasten.
Lähetetty: 10 Huhti 2006, 08:37
Kirjoittaja huu
Nyt kone käy suhteellisen hyvin, ajoitukset oli pielessä. Sytytysennakko on nyt 12 kun kierroksia on 800. Alemmilla kierroksilla kone ei kunnolla
tyhjäkäyntiä jaksa käydä.
Nokka on Crane 364551 / 286.
Lähetetty: 10 Huhti 2006, 09:48
Kirjoittaja Tapsa
800 rpm +mittariheitot , jos kone käy tyhjää ihan käypä arvo
alarajaksi, jos on automaatti sitten hieman ylempänä 100-200rpm
turbiinista riippuen
