Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä. https://www.mustangclub.fi/board/
Ossaisko joku neuvoa miten säädän 289 hydrauliset venanostimen välykset... pitäis vissiin mennä niin, että välys pois ja kierros kiinni... miten tiedän koska välys on pois minkäkin venttiilin kohdalla....
Re: 289 venttiilin välykset
Lähetetty: 08 Touko 2006, 13:34
Kirjoittaja Mexico65
pekka kirjoitti:Ossaisko joku neuvoa miten säädän 289 hydrauliset venanostimen välykset... pitäis vissiin mennä niin, että välys pois ja kierros kiinni... miten tiedän koska välys on pois minkäkin venttiilin kohdalla....
Työ tehdään juuri niin kuin kuvasit.
Kampiakselia kierretään myötäpäivään niin että 1 sylinteri on TDC ja puristus tahti meneillään (virranjakajan pyörä osoittaa 1 sylinteriin). Voit säätää 1 sylinterin molempien (in & ex) venttiilien välykset. Etenen näin 1/4 kampiakselikierrosta kerrallaan seuraten sytytysjärjestystä. Tee aina sylinteri kerrallaan ja molemmat venttiilit.
Kierrä säätömutteria niin paljon auki, että selvä välys on havaittavissa. Tämän jälkeen kierrä säätömutteria kiinnipäin samanaikaisesti työntötankoa sormenpäillä pyörittäen kunnes havaitset kiristyksessä kohdan joka aiheuttaa vastuksen työntötangon pyöritykseen.
Välys pois = 0-välys, voidaan todeta esim. työntötankoa sormenpäillä pyörittämällä, tanko pyörii ilman havaittavaa vastusta. Jos hieman vielä kiristää säätöä -> vastus tuntuu. Joskus saattaa olla hankala havaita mutta löytyy muutaman kokeilun jälkeen.
Tästä sitten kiristetään säätömutteria noin 1/2 - 3/4 - 1 kierrosta.
Niin ja monia muitakin tapoja löytyy...
On engines that have individually mounted rocker arms, you
should be able to achieve correct lifter preload by first tightening
the adjusting nut or bolt down to zero lash. Now torque into place
the adjusting nut or bolt by tightening 3/4 to 1 full turn of torque
wrench rotation. This should place the pushrod at the correct lifter
preload point. If for some reason you cannot achieve the correct
lifter preload (.020" to .060") with 3/4 to 1 full turn tighter, then you'll
have to follow the instructions outlined earlier and use the appropriate
shim kit or longer than stock pushrods.
If you do not understand the previously mentioned steps, or you
have additional problems: Stop before you make a mistake that
will damage your new cam or valve train, and call one of our
Technical Consultants.
Lähetetty: 12 Kesä 2006, 23:15
Kirjoittaja 65HT
Mitenkäs tämmönen ohje:
- Tehdään moottori käynnissä
- Löysää keinun keskimutteria sen verran että voimakas naksutus alkaa
- kiristä mutteria kunnes voimakas naksutus lakkaa
- kiristä 1/2 kierrosta lisää mutteria (saattaa sekunnin pari käydä huonommin kunnes hydraulinostin on sopeutunut säätöön)
Kommentteja odotellaan.
Lähetetty: 13 Kesä 2006, 00:02
Kirjoittaja MONTTU
Kaveri leikkasi rälläkällä vahan peltikopan päältä auki, saa säädellä rauhassa ja öljyt ei valu putkille. En ole kokeillut mutta kokeilen.
Lähetetty: 13 Kesä 2006, 07:39
Kirjoittaja GT-350
Ei muuten pöljempi idea...vakiopeltikopassa vaatii hieman ajattelua että tuo toimii koneissa, jotka käyttävät korkeita koppia (pakosta).
- Tehdään moottori käynnissä
- Löysää keinun keskimutteria sen verran että voimakas naksutus alkaa
- kiristä mutteria kunnes voimakas naksutus lakkaa
- kiristä 1/2 kierrosta lisää mutteria (saattaa sekunnin pari käydä huonommin kunnes hydraulinostin on sopeutunut säätöön)
Kommentteja odotellaan.
Kokeilin vastaavalla menetelmällä, vanhoilla auki leikatuilla venakopilla mutta ainakin noista compcamsin rullakeinuista lentää silti öljyä pakosarjoille ja ympäriinsä.
Mieluummin olisin säätänyt käsin moottoria kääntämällä, mutta ahtimen hihnapyörä estää tämän (ei saa kampiakselista mitenkään millään avaimella kiinni)
Mutta mites tämä tyyli:
Eli ei ole mitään väliä missä kohtaa mikäkin mäntä on, kunhan kokeilee monta kertaa ettei mihinkään tönäriin jää välystä ja sitten puol kierrosta kaikki piukkaan? Tonhan pystyy tekemään myös startilla pyörittäen, ottaa vaan virranjakajan irti ja bensapumpun pois päältä(sähköinen) niin ei turhaan yritä käynnistyä.
Eikö? en vielä kokeillut..
Re: 289 venttiilin välykset
Lähetetty: 13 Kesä 2021, 21:15
Kirjoittaja starsky
Hoovee kirjoitti: ↑13 Kesä 2021, 19:35
Kokeilin vastaavalla menetelmällä, vanhoilla auki leikatuilla venakopilla mutta ainakin noista compcamsin rullakeinuista lentää silti öljyä pakosarjoille ja ympäriinsä.
Raaskitko korkeat kopat leikellä? Viime keväänä pitkän pähkäilyn jälkeen tein itselleni korkeista alumiinikopista säätökopat:
Kylmänä käynnistetty moottori ei roiskutellut tuosta ollenkaan yli. Käytin lämpimäksi ja tein säädön ilman roiskeita. Sitten käynnistin kerran koneen lämpimänä ja muutamat roiskeet sain pakosarjalle kun kierrokset kävi korkeammalla, mutta tyhjäkäyntinopeuksilla ei lennellyt sitten edelleenkään.
Re: 289 venttiilin välykset
Lähetetty: 14 Kesä 2021, 17:19
Kirjoittaja Hoovee
Matalat ne kai oli ja jouduin leikkaamaan enempi auki.
Mietin nyt kyllä että vois askarrella gorilla-teipistä siihen päälle lisäsuojaa niin ettei näy paljon muuta kuin keinujen mutterit.
Silti säästäisin mieluummin kone sammuksissa.
Re: 289 venttiilin välykset
Lähetetty: 14 Kesä 2021, 19:15
Kirjoittaja Hoovee
kaara91 kirjoitti: ↑14 Kesä 2021, 18:03
Miksi noi pitää tehdä käynnissä. Ei ymmärrä.
Kierretään kone 1 pytyn yläkuolokohtaan. Ei ole tarkka +-10 asten tarkkuus riittää erinomaisesti. Siitä sitten käännetään konetta sytytysjärjestyksessä vartti kerrallaan, kunnes kaikki pytyt on säädetty, sekä imu että pako aina kerrallaan.
Tässä hommassa on vaikeinta löytää nollakohta, koska nostimen vaste, johon työntötangon pää tulee joustaa jo hyvin pienellä voimalla, varsinkin jos nostajissa on ilmaa. Kuten Mexicokin edellisellä sivulla neuvoi työntötankoa pyörittämään.
Kuusiokoloruuveilla lukittavat on helpompi säätää, kun mutteriosaa voi pyörittää usein kevyesti käsin, jolloin 0 välyksen tuntee pienenä vastuksena. Asian voi sitten todentaa 0,05mm rakotulkilla, joka menee mutkalle työnnettäessä sitä keinun ja venttiilin pään väliin.
Itsestään kiristävät on hankalempia, mutta siinäkin voi käyttää apuna 0,05mm rakotulkkia. Kun rakotulkki menee mutkalle, välys on pois.
Tästä 0 välyksestä sitten vaan 1/2,3/4,tai 1 kierros lisää ja säätö on suoritettu. Rautakansiin riittää varttikin, eli 1/4 lisää.
Miedommilla nokilla voi mennä suurempaan preloadiin, samoin alukansia käytettäessä, kun lämpölaajeneminen pienentää hieman preloadia..
niinkuin kirjoitin, noin minä sen haluisin tehdä niin ois varmasti oikein mutta kun en saa pyöritettyä tuota moottoria käsin. tai sitten saisin varmaan jos irrottais ahtimen remmin ja hihnapyörän, mutta en viitsisi jumpata sitä.
Siksi laitoin tuon videolinkin ja kysyin toimiiko tuo tyyli ja voiko pyörittää startilla eri kohtiin?
eli ihan sama missä kohtaa mikäkin mäntä on, kunhan ei missään kohtaa ole välystä venoissa ja sitten n.1/2 kierrosta piukkaan?
Tottakai lopuksi varmistaa kuuntelemalla ettei mikään nostaja napsuta kun kone käy.
Re: 289 venttiilin välykset
Lähetetty: 14 Kesä 2021, 21:36
Kirjoittaja poikelin
Mä säädän sillee että käännän konetta sellasella kaukokäynnistysjutulla (tais olla bilteman). Sitä kun nopsaan käyttää pohjassa kerran tai kaksi niin jakaja on edenny seuraavan nastan kohdalle. Jakajan runkoon oon tehny merkit tasavälein alkaen ykkösen sytystä.