Sivu 1/1
Turbiinin asennus
Lähetetty: 11 Touko 2006, 17:00
Kirjoittaja 68HT
Turbiinin asennus C4:n perään on menossa, mutta mietityttää menikö turbiini tarpeeksi syvälle paikoilleen. Nyt turbiinin kehä, eli se jossa turbiinin kiinnitystapit ovat kiinni, on 12mm vaihteiston kuoren kiinnityspinnan sisäpuolella. Onkohan se nyt pohjassa vai pitäiskö vielä mennä enempi?
Kiitoksia etukäteen tiedosta!
Lähetetty: 11 Touko 2006, 17:43
Kirjoittaja Vee8
Sen pitäs 'klonksahtaa' kolmesti kun työntää paikalleen ja pyörittää samalla. Mittaa paljonko vetolevystä on moottorin ja laatikon välipeltiin matkaa. Pitäis olla lähellä toisiaan. Äkkiä väittäsin ettei ole ihan perillä vielä.
Lähetetty: 12 Touko 2006, 20:07
Kirjoittaja 68HT
Juu vetolevystä on moottorin ja laatikon välipeltiin n.11mm. Kaippa se on paikallaan, täytyy kokeilla kuinka käy.
Lähetetty: 14 Huhti 2007, 16:55
Kirjoittaja Tahavo
Sama ongelma. Kun turbiinia painaa ja pyörittelee, niin joku siellä vielä "muljahtelee" ikään kuin vielä pitäisi kerran klonksahtaa sisään
Onko muuta keinoa varmistaa turbiinin paikallaan olo kuin "kolme klonksahdusta"? Voiko sen keskitapin ottaa irti ja laittaa ensin turbiiniin ja sitten turbiini tappeineen laatikkoon?
Lähetetty: 14 Huhti 2007, 17:30
Kirjoittaja Vee8
Voi, mutta se ei ole se joka viimeisenä paikalleen menee, viisteet kaulalla pitää saada uppoamaan öljypumpun rattaan vastaaviin. Jos liian lujaa työntää samalla kun pyörittää voi pumpun ratas pyöriä mukana, eikä oikeaa asentoa löydy. Eli koita hemputella sitä muunninta hiukan. Tuossa aamupäivällä juuri yhden tungin paikallaan auton alla, aivan liian pienessä tilassa... Tuo suunnilleen 12 milliä kiinnitystasosta muuntimen pulttitasoon on koko lailla kaivattu mitta.
Lähetetty: 14 Huhti 2007, 17:37
Kirjoittaja Tahavo
Kiitos! Onko periaate kuitenkin se, että oli turbiini tarpeeksi syvällä tai ei, niin turbiinin pyörittämisessä ei huomaa eroa? Eli siitä ei välttämättä erota onko turbiini tarpeeksi syvällä?
Lähetetty: 14 Huhti 2007, 20:28
Kirjoittaja Vee8
Kyllä se raskaammaksi muuttuu kun akseli on paikallaan, sitä öljypumpun hahloa ei käytännössä huomaa kun pumppu ei juuri vastusta.
Lähetetty: 14 Huhti 2007, 22:16
Kirjoittaja Tahavo
Ei se sitten ole vielä perillä. Ainakin kolmesti se "klonksahti", mutta ei ole lähelläkään 11cm laatikon kopan reunasta turbiiniin, hyvä jos viisi. Mutta kun sovittaa silmillään moottoria vetolevyineen paikalleen, niin ei se minusta syvemmälle kuuluisi mennäkkään, jos se olisi syvemmällä niin ei turbiinin "keskitappi" osuisi kampiakselin päähän??
Mutta pakkohan sen on mennä syvemmälle, kun nyt pyörittää, niin selvästi "boordit" muljahtelee ja kolahtelee.
Lähetetty: 15 Huhti 2007, 09:28
Kirjoittaja Vee8
MIttaa se vetolevyn kiinnityspinta välipellistä. Laatikoissa voi olla eroja, tuo mun mitta on C6-askista. Ja momentinmuunnin muljuu aina, se on sen tehtävä

Lähetetty: 15 Huhti 2007, 13:17
Kirjoittaja Tahavo
Ai niin täällä puhuttiinkin milleistä eikä senteistä

Eli jos matka on sama kun mittaa vetolevystä ja turbiinista välipeltiin, niin silloin turbiini on paikallaan.
Re: Turbiinin asennus
Lähetetty: 12 Syys 2010, 20:06
Kirjoittaja Kromi
Nyt on pakko pstää kysymys tuosta aiheesta tähän !! Toimiiko laatikko ollenkaan jos turbiini ei ole täysin paikoillaan ?? Ja meneekö laatikko tosiaan paikoilleen koneen perään jos tuo turbiini jää ulos ??
Re: Turbiinin asennus
Lähetetty: 12 Syys 2010, 21:32
Kirjoittaja Homer65
Kromi kirjoitti:Nyt on pakko pstää kysymys tuosta aiheesta tähän !! Toimiiko laatikko ollenkaan jos turbiini ei ole täysin paikoillaan ?? Ja meneekö laatikko tosiaan paikoilleen koneen perään jos tuo turbiini jää ulos ??
Ei C4 ainakaan. Väkisin jos pulteilla vetää hajoaa, todennäkösesti, laatikon öljypumppu. Jumissa on turbiini tässäkohtaa, ei pyöri ilman isoja työkaluja. Tätäkin olen kokeillut ja osien saanti voi olla hankalaa!!