Sivu 1/3
Etupään säädöt -65:een
Lähetetty: 16 Touko 2006, 21:12
Kirjoittaja mussette
Omassani on Arning muunnos etupäässä + paksumpi vakaaja ja jäykemmät jouset.
Tony D. Brandan kirjasessa 65 Shelbylle caster +2, camber 0 ja auraus 1/8" eli n. 3mm.
Originellissa -65:ssa samasen kirjasen mukaan caster -1/4, camber+1/2 ja auraus peräti 9/32" eli 7mm.
Mitäpä mieltä olette? Mielestäni säädöt pitäisi tehdä shelbyn säädöillä.
Onko ehdottaa jotain parempaa?
Lähetetty: 17 Touko 2006, 08:41
Kirjoittaja Mexico65
Shelbyn ohjauskulmat olen todennut toimiviksi kyseisten muutosten jälkeen. Renkaat saattaa vaikuttaa vielä asiaan samoin ajotapa ja paikka.
Viimeiset säädöt 457:ssa oli Caster vasen +2˚23” oikea +2˚29”, Camber vasen -2˚11” oikea -2˚17” ja kokonaisauraus +0˚11”.
Lähetetty: 17 Touko 2006, 10:38
Kirjoittaja Arto65FB
Casteria niin paljon kuin saa ja camberia puoli astetta per puoli ja auraus 1/16-1/8". 65-66 ongelmahan on, että fordismin mukaan casteria ja camberia säädetään samoilla osilla, eli jonkinlainen kompromissi siitä tulee.
Lisäksi Shop manualin kirjoittamiseen aikaan oli käytössä vielä ristikudosrenkaat, liekö se selittämään nuo hassut tehdasarvot.
Lähetetty: 17 Touko 2006, 22:51
Kirjoittaja mussette
Kiitos! Taidan käyttää Arton ohjeita.
Lähetetty: 18 Touko 2006, 10:19
Kirjoittaja Arto65FB
Arto65FB kirjoitti:Casteria niin paljon kuin saa ja camberia puoli astetta per puoli ja auraus 1/16-1/8". 65-66 ongelmahan on, että fordismin mukaan casteria ja camberia säädetään samoilla osilla, eli jonkinlainen kompromissi siitä tulee.
Lisäksi Shop manualin kirjoittamiseen aikaan oli käytössä vielä ristikudosrenkaat, liekö se selittämään nuo hassut tehdasarvot.
Tarkennus vielä, että negatiivista camberia puoli astetta.

Lähetetty: 18 Touko 2006, 23:54
Kirjoittaja ROKI
Mexico65 kirjoitti:Shelbyn ohjauskulmat olen todennut toimiviksi kyseisten muutosten jälkeen. Renkaat saattaa vaikuttaa vielä asiaan samoin ajotapa ja paikka.
Viimeiset säädöt 457:ssa oli Caster vasen +2˚23” oikea +2˚29”, Camber vasen -2˚11” oikea 2˚17” ja kokonaisauraus +0˚11”.
Mielenkiintoista oliko nämä säädöt radalle vai normaali liikenne käyttöön, kun erilaiset puolella ja toisella. Tuosta arton kasteri niinpaljon kuin saa niin siitähän tulee tankki joka menee vain suoraan, hiljaisessa ajossa on raskas kääntää, muuten suoraan ajossa hyvä.
Lähetetty: 19 Touko 2006, 09:45
Kirjoittaja Mexico65
ROKI kirjoitti:Mexico65 kirjoitti:Shelbyn ohjauskulmat olen todennut toimiviksi kyseisten muutosten jälkeen. Renkaat saattaa vaikuttaa vielä asiaan samoin ajotapa ja paikka.
Viimeiset säädöt 457:ssa oli Caster vasen +2˚23” oikea +2˚29”, Camber vasen -2˚11” oikea 2˚17” ja kokonaisauraus +0˚11”.
Mielenkiintoista oliko nämä säädöt radalle vai normaali liikenne käyttöön, kun erilaiset puolella ja toisella. Tuosta arton kasteri niinpaljon kuin saa niin siitähän tulee tankki joka menee vain suoraan, hiljaisessa ajossa on raskas kääntää, muuten suoraan ajossa hyvä.
Kyllä noilla säädöillä ajettiin niin radalla kuin normaali liikenteessäkin. Noita säätöjä ei suuoraan voi soveltaa muihin mustangeihin koska ne on tarkoitettu juuri kyseistä autoa ja sen alustaa varten. Kyseiset arvot on useiden kokeilujen tulos. Noilla säätöarvoilla saatiin parhaat kierrosajat.
"Suurella" Caster kulmalla auton kulku rauhoittui suurilla nopeuksilla samoin jarrutus tapahtuma oli rauhallinen. Noin -2˚ Camberilla sain aliohjautuvuutta vähennettyä jne...
Jaa, että miksi vasen ja oikea puoli ovat eri mitoissa, yksinkertaisesti siksi, ettei ohjauskulmasäätöjä ihan helpolla saa saman suuruisiksi molemmille puolille. Mielestäni tuo tarkkuus riittää oikein hyvin.
Caster ero 0.06"
Camber ero 0,06"
Ero ei tunnu suurelta. Nuo digitaaliset laitteet kun antavat turhan tarkkoja lukemia.
Eiköhän tuo Casterin maksimi ole tuolla 2,5 asteen paikkeilla.
Lähetetty: 19 Touko 2006, 17:18
Kirjoittaja Antti66HT
Joo, eiköhän pancho villan arvot ihan pysy toleranssien sisällä. Täytyy ite kans tänään tehdä säätölevyt että sais vähän casteria lisää. On vähän uraherkkä, ja liian kevyt käännellä

Re: Etupään säädöt -65:een
Lähetetty: 23 Elo 2010, 21:22
Kirjoittaja Hellakopteri
Juuri tuli uusissa säädöissä takasin ajoon auto, ja täytyy sanoa että kyllä tuo säätöhomma pitäisi kaikkien tehdä/teettää aikalailla ensimmäisten hommien joukossa (minähän en tietenkään näin tehnyt). Muuttuipa auton ajettavuus reilusti paremmaksi. veljet, sehän on eri auto nyt!
Re: Etupään säädöt -65:een
Lähetetty: 25 Elo 2010, 16:54
Kirjoittaja Antti66HT
Nyky säädöt:
-Camber: 3
-Caster: 4
Aurausta pari milliä...
Aika hienosti kääntyy jo noilla. Rampilla olen huomannut että uloin yokohama alkaa viheltämään... Lienee raidetangon kiinnitys korko väärin. menee harituksen puolelle auton kallistuessa, (bumpsteer kit on maksimissa) Täytyy syventyä aiheeseen keväämmällä.
Re: Etupään säädöt -65:een
Lähetetty: 26 Elo 2010, 09:27
Kirjoittaja Mexico65
Antti66HT kirjoitti:Nyky säädöt:
-Camber: 3
-Caster: 4
Aurausta pari milliä...
Aika hienosti kääntyy jo noilla. Rampilla olen huomannut että uloin yokohama alkaa viheltämään... Lienee raidetangon kiinnitys korko väärin. menee harituksen puolelle auton kallistuessa, (bumpsteer kit on maksimissa) Täytyy syventyä aiheeseen keväämmällä.
Antti kokeile samalla muuttaa auraus 1-2 mm haritukselle! Voi autosi kääntyä hieman herkemmin mutkaan.
Tämän kesän olen ajellut suunnilleen seuraavilla etupään arvoilla:
-Camber: noin -3 astetta
-Caster: noin +6 astetta
Aurausta 1-2 mm harituksella.
Taka-akselin kulmista en sano mitään koska säätö hieman hankalaa.
Re: Etupään säädöt -65:een
Lähetetty: 14 Loka 2011, 20:07
Kirjoittaja Homer65
Kevyesti asiaa sivuten, en viitsinyt uutta aihetta alottaa. Katsastuksessa punnittiin samalla kulmien painot, kuskin npaikalla lojui n.90kg suomalista (sian?) lihaa

.
Tässä vaa`n kertomat arvot: VE=410kg, OE=375kg, VT=368kg, OT=308kg. Ensi kesäksi takapäähän tulee lisää painoa 9" perän yhteydessä! Pitiskö coiloverit säätää noiden, läskin kanssa, punnittujen arvojen kanssa??
Re: Etupään säädöt -65:een
Lähetetty: 15 Loka 2011, 09:03
Kirjoittaja Arto65FB
Homer65 kirjoitti:Kevyesti asiaa sivuten, en viitsinyt uutta aihetta alottaa. Katsastuksessa punnittiin samalla kulmien painot, kuskin npaikalla lojui n.90kg suomalista (sian?) lihaa

.
Tässä vaa`n kertomat arvot: VE=410kg, OE=375kg, VT=368kg, OT=308kg. Ensi kesäksi takapäähän tulee lisää painoa 9" perän yhteydessä! Pitiskö coiloverit säätää noiden, läskin kanssa, punnittujen arvojen kanssa??
Oliko konttorilla nelipyörävaaka? Jos ne punnitsee akseli kerrallaan, niin ei välttämättä ole ihan exakt. Oliko vakaajat auki vai paikallaan? Nekin siirtää kuskin painoa. Kuskihan on painoa siinä missä akkukin, joten siinä mielessä kyllä.
Mutta jos toi säätö helppoa olisi, niin ei kai Nascarissakaan kesken kisan tarvitsisi säätää kulmapainoja.
Re: Etupään säädöt -65:een
Lähetetty: 16 Loka 2011, 21:12
Kirjoittaja Homer65
Katsastuksen jälkeen, akseli vaa`lla, kärry oli kohtuullisen suorassa tosin ja vakaajat kiinni. Sitä just aattelin, että ajokunnossako vai jotenkin muuten? Tankissa ei ollut paljoa ainetta, kun en päässy kuin n.500m katsastuksesta, kun loppui. Ganiseteri oli onneksi takakontissa ja täynnä!!
Re: Etupään säädöt -65:een
Lähetetty: 28 Maalis 2012, 16:14
Kirjoittaja NooB
Antti66HT kirjoitti:Nyky säädöt:
-Camber: 3
-Caster: 4
Aurausta pari milliä...
Aika hienosti kääntyy jo noilla. Rampilla olen huomannut että uloin yokohama alkaa viheltämään... Lienee raidetangon kiinnitys korko väärin. menee harituksen puolelle auton kallistuessa, (bumpsteer kit on maksimissa) Täytyy syventyä aiheeseen keväämmällä.
Olisiko nämä arvot hyvät orkkis kutoselle?