95' GTS sammuilee

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
JaniC
Mega-addikti
Viestit: 733
Liittynyt: 31 Elo 2004, 23:55
Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged
Paikkakunta: Vantaa

95' GTS sammuilee

Viesti Kirjoittaja JaniC »

Sellaista vikaa, että 95' GTS on alkanut välillä sammuilemaan, kun pysähtyy paikalleen esim.liikennevaloihin. Mistä voisi kyseinen vika johtua? :cry: Sytytystulpat on juuri vaihdettu (Champion-merkkiset) ja auto käy muuten hyvin tyhjäkäyntiä eikä mittaristossakaan pala mikään "vikavalo". Sytytysennakko on juuri katsottu ja näytti 11. Voisiko sellainen asia vaikuttaa vikaan, että sytytysennakon säädössä kun käsketään ottamaan joku spout connector (http://www.muscularmustangs.com/timing.php) irti, niin tuli vahingossa irroitettua oxygen sensor (lambdatunnistin/pakokaasun happitunnistin)? :(
Ford Mustang Ghia 351C 4V vm. 1981

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew
330cid Supercharged vm. 2002
JaniC
Mega-addikti
Viestit: 733
Liittynyt: 31 Elo 2004, 23:55
Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JaniC »

...Niin ja vielä vois mainita sen, että vaihdettu on myös ilmansuodatin eli ei voi olla sieltä tukossa. :o Eikö kukaan osaa neuvoa, mikä autoa vois vaivata! Katsastus 16.6 mennessä. :cry: :cry:
Ford Mustang Ghia 351C 4V vm. 1981

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew
330cid Supercharged vm. 2002
Avatar
Sami95GT
Aktiivi
Viestit: 94
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Snadin Läntinen Provinssi

Viesti Kirjoittaja Sami95GT »

Kuulostaisi hyvinkin paljon happianturiin tai sytkän säätämiseen liittyviltä ongelmilta. Jos happianturi antaa vääriä lukemia tai sitten jostain pääsee ilmaa vuotamaan niin tekee helposti tuota että tyhjäkäynti hakee tai moottori sammuu liikennevaloissa koska jäännöshappiarvon vuoksi kone tukehduttaa itseään. Ja pitäähän se mikälie connector ottaa irti jos sytkää rupee säätämään, muuten koneen ohjausyksikkö alkaa yrittää itse korjaamaan sitä takasinpäin. Sekin saattaa tosiaan aiheuttaa ties millaisia käyntiongelmia.

Tässä tapauksessa ongelma on varmaan syntynyt nimenomaan tuosta sytkän säätämisestä.
Mikä laulaen tulee, se viheltäen menee - 17 tuuman vanteella.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Kokeileppa vanhaa konstia, ainakin noissa vajaa pyttyisissä autta, akunkenkä irti anna olla poissa jonkunaikaa, että tietsikka nollaa ittensä sit virrat ja käyntiin.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
JaniC
Mega-addikti
Viestit: 733
Liittynyt: 31 Elo 2004, 23:55
Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JaniC »

Sami95GT kirjoitti:Kuulostaisi hyvinkin paljon happianturiin tai sytkän säätämiseen liittyviltä ongelmilta. Jos happianturi antaa vääriä lukemia tai sitten jostain pääsee ilmaa vuotamaan niin tekee helposti tuota että tyhjäkäynti hakee tai moottori sammuu liikennevaloissa koska jäännöshappiarvon vuoksi kone tukehduttaa itseään. Ja pitäähän se mikälie connector ottaa irti jos sytkää rupee säätämään, muuten koneen ohjausyksikkö alkaa yrittää itse korjaamaan sitä takasinpäin. Sekin saattaa tosiaan aiheuttaa ties millaisia käyntiongelmia.

Tässä tapauksessa ongelma on varmaan syntynyt nimenomaan tuosta sytkän säätämisestä.
Jep!...Täytyypä yrittää säätää tuo sytytysennakko uudelleen ja mitata yleismittarilla, että tuolle happianturille tulee virtaa.
Ford Mustang Ghia 351C 4V vm. 1981

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew
330cid Supercharged vm. 2002
JaniC
Mega-addikti
Viestit: 733
Liittynyt: 31 Elo 2004, 23:55
Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JaniC »

Tänään tuli säädettyä sytytysennakko uudelleen eli nyt näyttää 13 astetta ja hyvin on käynyt. Vielä ei ole kertaakaan sammunut. :D Yhtä asiaa vielä ihmettelen, että, miksi mun lämpötilamittari ei nouse puoleenväliin koneen lämmetessä. Se jää niinku nollan ja keskikohdan välille ja sit pamahtaa tuuletin päälle??? :shock: Voisko tää nyt sit olla sen happianturin irroituksen jälkeisiä seurauksia??? :evil:
Ford Mustang Ghia 351C 4V vm. 1981

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew
330cid Supercharged vm. 2002
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

Onkos se lämpömittari aiemmin noussut ylemmäs? Jos ei niin ei tarttee huolestua
Go tell Alice....
Avatar
Foxy Lady
Mega-addikti
Viestit: 530
Liittynyt: 31 Touko 2004, 19:51
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Foxy Lady »

Aku_81 kirjoitti:Onkos se lämpömittari aiemmin noussut ylemmäs? Jos ei niin ei tarttee huolestua
Mulla ei ole lämpömittari koskaan noussut 2 viivaa korkeammalle. Lämppäri puhaltaa tarvittaessa kuumaa eikä ongelmia ole... ei siis vikaa. Saattaa olla "tarvike" anturi, joka ei juttele mittarin kanssa samaa kieltä. Onkos jenkki Fordeissakin värikoodatut lämpötila-anturit, niin kuin euromalleissa on? Se voisi helposti selittää tuon mittarin näyttämän.
Jos epäilee että auto käy liian kylmänä (mitä se ikinä onkaan) niin voihan sen lämpötilan mitata kunnon lämpömittarilla, jonka asteikko ei lopu 100 asteeseen. Sillä saa ainakin varman tuloksen. Voihan se mittarikin huijata.
Itse olen tyytyväinen, jos viisari nousee asteikossa kohdalle normaali.
Mustang GT -88 "Mustikki"
Ford Thunderbird 3.8 -93 "Töpööt"
Chrysler Voyager 3.3 -97 "Ojaneekeri"
Avatar
91GT
Addikti
Viestit: 374
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 18:50

Viesti Kirjoittaja 91GT »

mulla tempuilee lämpömittari kanssa välillä. normaalisti käy yli puolen välin asteikkoo ja laskee sitten sen toisen viiven yläpuolelle.
välillä sitten taas laskee vain hiukan vajaaseen puoleen väliin asteikkoo ja sen olen huomanut että kun lyö koneen sammuksiin ja jos valot on päällä niin viisari kiipee tappiin. :shock:
Avatar
hannu
Aina äänessä
Viestit: 1169
Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja hannu »

dj-jaycee kirjoitti:Yhtä asiaa vielä ihmettelen, että, miksi mun lämpötilamittari ei nouse puoleenväliin koneen lämmetessä. Se jää niinku nollan ja keskikohdan välille ja sit pamahtaa tuuletin päälle??? :shock: Voisko tää nyt sit olla sen happianturin irroituksen jälkeisiä seurauksia??? :evil:
Tänäänkin tullut ajettua viidellä eri mussella ja kaikissa näyttää lämpömittari erilailla ( OMINAISUUS ! ?, ei vikaa ) . :roll: :roll:
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

91GT kirjoitti:mulla tempuilee lämpömittari kanssa välillä. normaalisti käy yli puolen välin asteikkoo ja laskee sitten sen toisen viiven yläpuolelle.
välillä sitten taas laskee vain hiukan vajaaseen puoleen väliin asteikkoo ja sen olen huomanut että kun lyö koneen sammuksiin ja jos valot on päällä niin viisari kiipee tappiin. :shock:
Toimii oikein käsittääkseni.
Koneen lämmetessä viisari nousee ja nousee, yleensä yli puolen välin tai jopa lähelle punaista, kunnes....termostaatti aukeaa, vesi virtaa jäähdyttimeen ja jäähtyy, ja viisari laskee normaaliin lämpötilaan ko. setupille.

Jos viisari vaeltaa tasaisessa ajossa ees-taas, lienee vika mittariston jännitteensäätimessä. Tällöin muuten vaeltaa samaan tahtiin myös bensa- ja öljynpainemittaritkin.

Sammutuksen jälkeen vesikierto loppuu ja jos on normituuletin vesipumpun päässä, loppuu jäähdytys. Veden lämpö nousee koska kone kuitenkin kuuma ja viisari tapittaa. Earlyissä monasti jopa vesi kiehua porisee syylärin yläreunassa ja poistoletkusta tuo uloskin jos ei ole putelia tms. ottamassa vastaan. Tuikkaat koneet käyntiin ja vesi kiertää, jo laskee viisari taas...termari auki, jäähdyttää heti kun vesi kiertää.

Dj:llä tuossa lämpömittarin anturissa voisi olla se ongelma, jos ruisku ja mittari haistavat samasta anturista. Silloin jos mittarikin näyttää eri lailla kuin ennen ja voidaan olettaa, että itse mittari ja johdot ovat kunnossa, saanee ruiskunohjauskin väärää tietoa koneen oikeasta lämpötilasta ja saattaapi säätää seoksia hutiin. Ei kallis osa varmaankaan vaihtaa - varmuuden vuoksi. Jos ulkoilmalla tuntuisi olevan vaikutusta ongelmaan, niin sitten samantyyppinen anturi on myös imuilman mittauksessa - ja vaihtoon.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Late »

Olen huomannut että USA-Fordeissa lämpötilan "normaali"-alue on ilmeisesti melko kapea verrattuna esim euro-Fordeihin tai Volkkariin. Tämähän aiheuttaa sen, että pienetkin muutokset jäähdytysnesteen lämpötilassa saavat viisarin liikkumaan selvästi edestakaisin. Niin kauan kuin viisari pysyy alueella ja tuuletin pyörii tarvittaessa ei ole mitään hätää.

Lisäjännityksenhän sitten aiheuttaa vielä tuo Teponkin mainitsema mittariston jännitteensäädin (IVR = Integral Voltage Regulator). Vanhimmiten se alkaa toimimaan epätarkasti ja mittarit vaeltelevat aika reippaasti. Terävä napautus kojelautaan ja johan lämmöt, öljynpaineet ja bensan määrä vähenevät... :oops: En tosin ole varma, onko IVR enää käytössä 94 -> Mustangissa, Ford kun käsittääkseni muutti rakennetta 80-, 90- lukujen taitteessa.

Mittarin vaeltelu ei vaikuta millään lailla moottorinohjausjärjestelmän säätöihin. Mittarille ja ohjausjärjestelmälle on omat anturinsa. Mittarin anturissa on vain yksi johto, ruiskun anturissa useampi. Flektikin saa signaalinsa tuolta ruiskun anturilta. Tämä selittää sen, miksi tuuletin ei aina käynnisty samassa mittarin asennossa. Kyllähän sen pitäisi, mutta Fordeistahan nyt on kyse :lol:
Late

-84 Mustang SVO
JaniC
Mega-addikti
Viestit: 733
Liittynyt: 31 Elo 2004, 23:55
Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JaniC »

Aku_81 kirjoitti:Onkos se lämpömittari aiemmin noussut ylemmäs? Jos ei niin ei tarttee huolestua
Lämpötilamittari on noussut ennen siihen puolen välin tietämille. Nyt jää vähän alle keskikohdan.
Ford Mustang Ghia 351C 4V vm. 1981

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew
330cid Supercharged vm. 2002
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

En tunne uudempia kovin hyvin, mutta yleensä tuon ikäisissä on tyhjäkäyntiä (läppärunkoa) ohjaava moottori.
Monessa euroissakin em osa on kulutustavaraa.

Periaatteessa lämpötila-anturin sekoilu ja kummalliset tyhjäkäynti-ongelmat voisivat liittyä toisiinsa siten että ECM:lle menevä moottorin jäähdytysnesteen lämpötilatieto on pielessä (tai signaali katkoo) ja ohjaustietokone tietysti räppää päälle kylmän koneen asetukset, ts "ryypyn päälle".
Toisaalta silloin kierroksien pitäisi nousta eikä laskea, mutta jos "ryyppy" päälle-pois tilaa vaihdellaan nopeasti tyhjäkäynnillä niin periaatteessa kone voisi sammahtaa sen vuoksi hyvinkin.

Tää nyt on tämmöistä spekulointia.
Tuossa tietysti oletan että moottorinlämpöä haistava anturi on sama kuin mistä lämpömittarin tieto tehdään, välttämättä niin se ei ole.

Lisäksi ruiskuissa tapaa olla ilmamassan lämpömittauskin, sekin voisi tietty aihauttaa vaikka mitä oireita.
Kuva
JaniC
Mega-addikti
Viestit: 733
Liittynyt: 31 Elo 2004, 23:55
Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JaniC »

Vikoja alkoi tosiaan ilmetä heti sen jälkeen kun olin vahingossa irroittanut sen lambdatunnistimen/pakokaasun happitunnistimen. Jospa nuo kaikki lämpötilamittarin ongelmat sun muut johtuu ihan vaan siitä? :( :(
Ford Mustang Ghia 351C 4V vm. 1981

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew
330cid Supercharged vm. 2002
Vastaa Viestiin