Sivu 1/1

95 GT 5.0 öljyn vaihto

Lähetetty: 10 Kesä 2006, 23:27
Kirjoittaja kuki
Kävin vaihtamaan öljyjä Musseen. Ihmettelin proppua avatessani, että olipa se sijoitettu ihmeellisesti öljypohjan sivuun :shock: . Luin varmuuden vuoksi vielä Haynesin korjauskirjasta öljynvaihtokohdan, jos vaihdossa olisi jotain tavallisuudesta poikkeavaa tuon propun ihmeellisen sijainnin takia. Kirja neuvoikin nostamaan auton (perän) ylös. "Raise the vehicle and support it on jackstands".
Nostin perän ylös, sain sen 36cm lattiasta takapyörän alareunaan mitattuna, mikä on mielestäni kotikonstein paljon. Takaspoileri huiteli oman leun korkeudella.
Annoin öljyn lirua muutaman tunnin, öljyn täyttökorkki avattuna, öljynsuodatin irrotettuna. Konetta oli käytetty aikaisemmin, jotta öljyt tulisivat sujuvammin ulos.
Koska propun sijoitus on öljypohjan sivussa pohjan alaosassa, eihän sieltä liruttamalla kaikkia öljyjä pois saanut, vaikka perä huiteli käsittämättömissä korkeuksissa. Laitoin kuitenkin jäykemmät uudet kesäöljyt sisään ja uuden öljynsuodattimen. Vanhoja jäi kuitenkin vähän vielä sisään, koska öljytikku meni ylärajalle jo vähän alle 4 litran lisäyksellä vaikka täyttömäärä on n. 4,7l.
Onko teillä muilla ollut öljynvaihto näin vaikeaa vai onko tässä nyt jäänyt jotain oleellista huomaamatta :? En ole vielä tähän mennessä nähnyt noin älytöntä öljypohjan propun sijaintia, vaikka on öljyjä vaihdettu eri vekottimista. Onko nuo öljyt sitten imaistava öljypohjasta pois vai millä ne sieltä seuraavan kerran saa ulos?

Lähetetty: 11 Kesä 2006, 05:09
Kirjoittaja JaniC
Et tainnut huomata sitä, että öljypohjassa on 2kpl tyhjennysroppuja. Avaa molemmat niin öljyn vaihto helpottuu huomattavasti ja ei tarvitse nostella peräpäästä. :wink:

Et kai vaan nostanut peräpäätä taka-akselista, kun omistajan käsikirjassa siitä nostaminen kielletään ankarasti. :soosoo:

Lähetetty: 11 Kesä 2006, 11:03
Kirjoittaja kuki
No niin, eipä tullut proppuja etsittyä kuin yksi kpl :oops: . Täytyykin käydä heti tarkistamassa, missä se toinen sijaitsee ja tehdä homma uusiksi.
Kiitos tiedosta! Mentiin oikein kirjaimellisesti perä edellä sinne puun latvaa kohti.

Lähetetty: 11 Kesä 2006, 12:46
Kirjoittaja hannu
kuki kirjoitti:No niin, eipä tullut proppuja etsittyä kuin yksi kpl :oops: . Täytyykin käydä heti tarkistamassa, missä se toinen sijaitsee ja tehdä homma uusiksi.
Kiitos tiedosta! Mentiin oikein kirjaimellisesti perä edellä sinne puun latvaa kohti.
Se toinen proppu on etupäässä, kallistuksenvakaajan vieressä.

Lähetetty: 12 Kesä 2006, 00:22
Kirjoittaja 2065
jep

molemmat proput kannattaa avata. Jos avaa vain toisen niin
vanhaa öljyä jää vielä öljypohjan muhkuraan. Näin ainakin
avomallissa.

Lähetetty: 12 Kesä 2006, 09:54
Kirjoittaja kuki
Joo, siellähän se toinen proppu oli, eikä paljon olisi tarvinnut edemmäs katsoa :oops: . Se ei vain näkynyt keulan suunnasta katsottuna.

Ylempänä olevan propun kun avaa ja auto on tasaisella alustalla, öljyjä tulee niin kauan ulos, kunnes öljytaso on öljytikun max.rajalla. Onkohan tämä proppu siis jonkinlainen öljytason tarkistusreikä, mistä nähdään oikea öljyn täyttömäärä? Öljytikkuhan tosin ajaa sitä asiaa, joten ei kyllä kuulosta kovin järkevältä. Tuskin on edes jäänne menneiltä ajoilta, koska ainakaan 64 1/2:ssa ei ole kuin yksi proppu. Lienee sitten tehty helpottamaan öljyn vaihtoa, kun avaa ensin ylemmän ja sitten alemman propun, niin ei sitten ehkä ruiski öljyjä liian kovalla paineella silmille.

Lähetetty: 13 Kesä 2006, 21:00
Kirjoittaja 94GtMustang
Mitä öljyä muuten käytätte näissä vanhanajan (302) moottoreissa? Omasta moottorista alkoi kuulua kolinaa 5w50 öljyillä. Kolina lakkasi kun vaihdoin tilalle 15w40 öljyt.

Lähetetty: 13 Kesä 2006, 21:27
Kirjoittaja hannu
94GtMustang kirjoitti:Mitä öljyä muuten käytätte näissä vanhanajan (302) moottoreissa? Omasta moottorista alkoi kuulua kolinaa 5w50 öljyillä. Kolina lakkasi kun vaihdoin tilalle 15w40 öljyt.
MOTUL 300V 15W50, tämmöttis

Lähetetty: 14 Kesä 2006, 00:30
Kirjoittaja veekoo
20W50 mineraali, mika sattuu olemaan tarjouksessa tai karahvissa. Parempaa se kuitenkin on kuin 30v sitten.. :wink: Vaihto 5000km/3000mi valein. Nayttaisi pysyvan sisalla "normaalisti" eli 1qt lisaa 1000mi valein.