T-bird vs. Mustang moottorit
- Sulkava
- Mega-addikti
- Viestit: 579
- Liittynyt: 18 Joulu 2004, 20:50
- Auto: 1995 Mustang
- Paikkakunta: Helsinki - Sulkava - Hki-Sva....
T-bird vs. Mustang moottorit
5.0 ja 4.6--- V 8 on saatavilla molempiin autoihin -- onko moottorit samat ???
käykö osat esim kannet ristiin ??
käykö osat esim kannet ristiin ??
Mustang 1994 / 1995 ...
Soutuneuvos
Thanks for Avatar; copy Aki Latvanne
Soutuneuvos

Thanks for Avatar; copy Aki Latvanne
Mustang vs. Thunderbird
5.0 L H.O SN95 Mustangin ja Thunderbirdin koneet ovat samanlaiset..
-91-93 T-birdissä on sama imusarja kuin SN95 5,0 H.O Mustangeissa.
Vesipumppu ei ole vaihtokelpoinen foxista tai farkkumalleista, sillä se pyörii "väärinpäin".
-91 jälkeen männät eivät ole olleet taottua mallia kummassakaan.
HP ero tulee lähinnä siitä että Mustangissa pakoputkisto on kokonaan H-putkella varustettu tuplaputkisto, kun taas Thunderbirdissä pakoputket yhdistyy katalyssattorien jälkeen yhdeksi putkeksi.
Keskimmäisen vaimentajan jälkeen se taas haarautuu tupla malliseksi.
4,6 L SOHC moottorit ovat myös samanlaisia keskenään.
-91-93 T-birdissä on sama imusarja kuin SN95 5,0 H.O Mustangeissa.
Vesipumppu ei ole vaihtokelpoinen foxista tai farkkumalleista, sillä se pyörii "väärinpäin".
-91 jälkeen männät eivät ole olleet taottua mallia kummassakaan.
HP ero tulee lähinnä siitä että Mustangissa pakoputkisto on kokonaan H-putkella varustettu tuplaputkisto, kun taas Thunderbirdissä pakoputket yhdistyy katalyssattorien jälkeen yhdeksi putkeksi.
Keskimmäisen vaimentajan jälkeen se taas haarautuu tupla malliseksi.
4,6 L SOHC moottorit ovat myös samanlaisia keskenään.
Re: Mustang vs. Thunderbird
Tästä mä olisin eri mieltä. Mustangissa monien tietolähteiden mukaan olisi vielä -92 taotut männät.Masama kirjoitti: -91 jälkeen männät eivät ole olleet taottua mallia kummassakaan.
Parin vuoden kohdalta oli viittauksia mäntiin ja t-birdeihin raamatussa, tässä pätkäsyt :
1984
The 1984 version of the manual-transmission-backed 5-liter H.O. engine was carried over with the same block, pistons, heads, compression ratio, and fuel pump used for 1983. Mustangs were also available for 1984 with an AOD-backed, 165 horsepower version of the 5-liter H.O. motor.
With the exception of this engine's centrally fuel-injected industion system (in place of the manual-transmission model's four-barrel carb), this 5-liter motor is identical to it's carburated H.O. counterpart. The CFI V-8 was also used in Thunderbird and Cougar models as well as in police version of the LTD LX package.
Forged pistons had originally been planned for release in late-1984 H.O. motors, but the forgings did not make it into production until after the 1985 models came out.
T-5
302/5.0L H.O.
175hp @ 4200rpm
245lb/ft @ 2400rpm
8.3:1 compression ratio
4-bbl carb.
AOD
302/5.0L H.O.
165hp @ 3800rpm
245lb/ft @ 2000rpm
8.3:1 compression ratio
CFI *
1993
The 5-liter H.O. V-8 was downgraded to 205 horsepower without any major mechanical changes (except the addition of hypereutectic pistons). A V-8 based on the H.O. motor and equipped with GT-40 parts, conversatively rated at 235 horsepower, was released in the limited-production Mustang Cobra models.
T-5/AOD
302/5.0L H.O.
205hp @ 4200rpm
272lb/ft @ 3000rpm
9.0:1 compression ratio
SEFI MAF **
T-5
5.0L GT-40
235hp @ 4600rpm ***
280lb/ft @ 4000rpm
9.0:1 compression ratio
SEFI MAF **
* = Ford's throttle-body electronic fuel injection is designated Central Fuel Injection(CFI). These 1984s were the first Fox Mustang V-8s to come with computerized engine management controls.
** = Sequential electronic multipoint fuel injection, mass-airflow type, on 1989-1993 Mustang 5-lites V-8s.
***= The 1993 Cobra and Cobra R-Model are fitted with a 5-liter H.O. V-8 equipped with select (GT-40) Ford hardware. The GT-40 equipment is specifically designed to enchance this special engines's volumetric effiency (breathing). These modifications combine with other internal upgrades to produce 30 more horsepower for the 1993 Cobra's GT-40 motor (compared to a 1993 H.O. version of the 5-liter V-8).
Aikajana siis 1979 - 1993
EDITTIÄ:
Lisäsin vähän noita pinnallisempia moottorispeksejä vielä tuohon.
1984
The 1984 version of the manual-transmission-backed 5-liter H.O. engine was carried over with the same block, pistons, heads, compression ratio, and fuel pump used for 1983. Mustangs were also available for 1984 with an AOD-backed, 165 horsepower version of the 5-liter H.O. motor.
With the exception of this engine's centrally fuel-injected industion system (in place of the manual-transmission model's four-barrel carb), this 5-liter motor is identical to it's carburated H.O. counterpart. The CFI V-8 was also used in Thunderbird and Cougar models as well as in police version of the LTD LX package.
Forged pistons had originally been planned for release in late-1984 H.O. motors, but the forgings did not make it into production until after the 1985 models came out.
T-5
302/5.0L H.O.
175hp @ 4200rpm
245lb/ft @ 2400rpm
8.3:1 compression ratio
4-bbl carb.
AOD
302/5.0L H.O.
165hp @ 3800rpm
245lb/ft @ 2000rpm
8.3:1 compression ratio
CFI *
1993
The 5-liter H.O. V-8 was downgraded to 205 horsepower without any major mechanical changes (except the addition of hypereutectic pistons). A V-8 based on the H.O. motor and equipped with GT-40 parts, conversatively rated at 235 horsepower, was released in the limited-production Mustang Cobra models.
T-5/AOD
302/5.0L H.O.
205hp @ 4200rpm
272lb/ft @ 3000rpm
9.0:1 compression ratio
SEFI MAF **
T-5
5.0L GT-40
235hp @ 4600rpm ***
280lb/ft @ 4000rpm
9.0:1 compression ratio
SEFI MAF **
* = Ford's throttle-body electronic fuel injection is designated Central Fuel Injection(CFI). These 1984s were the first Fox Mustang V-8s to come with computerized engine management controls.
** = Sequential electronic multipoint fuel injection, mass-airflow type, on 1989-1993 Mustang 5-lites V-8s.
***= The 1993 Cobra and Cobra R-Model are fitted with a 5-liter H.O. V-8 equipped with select (GT-40) Ford hardware. The GT-40 equipment is specifically designed to enchance this special engines's volumetric effiency (breathing). These modifications combine with other internal upgrades to produce 30 more horsepower for the 1993 Cobra's GT-40 motor (compared to a 1993 H.O. version of the 5-liter V-8).
Aikajana siis 1979 - 1993
EDITTIÄ:
Lisäsin vähän noita pinnallisempia moottorispeksejä vielä tuohon.
--
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!!
-Homer65
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!!

-Homer65
Re: Mustang vs. Thunderbird
Joo kyllä se pitää paperilla paikkansa, sillä kun T-birdiin tuli -91 v8 niin silloin alettiin mainostaa näitä hypereutectic mäntiä uutuutena, mutta ei näissäkään kaikissa T-birdeissä ollut välttämättä vielä niitä.Lauri kirjoitti:Tästä mä olisin eri mieltä. Mustangissa monien tietolähteiden mukaan olisi vielä -92 taotut männät.Masama kirjoitti: -91 jälkeen männät eivät ole olleet taottua mallia kummassakaan.
Eli se riippuu siitä milloin se auto on valmistettu. Omasta kokemuksesta tiedän kun n. 10 vuotta sitten omistin tälläisen -91:n T:birdin, niin konetta piristäettäessä huomattiin että siinä oli takomännät.
Ja auto oli alkuperäisellä avaamattomalla moottorilla !
Kun tehdas muuttaa tuotantoa, niin yleensä varastosta poistetaan vaihtuvat osat asentamalla ne autoihin vaikka ne olisivatkin loppuvuodesta valmistettuja tulevan vuoden malleja. Kysymyshän on vaan rahasta, joten varastot täytyy "hävittää" pois.
-92 valmistetuissa autoissa oli molempia, sillä -93 ei kai enään "virallisesti" kasattu moottoreita takomännillä.
Onhan se mahdollista että niitä löytyy vielä myöhemminkin, ja sehän selviää vasta kun katsoo mitä siellä on.
Ja ei ne tehtaan ilmoittamat Hp:t muutenkaan niin tarkkoja ole, sillä usein valmistaja on ilmoittanut urheilullisemmalle mallille hieman enemmän heppoja kuin perhekärrylle.
Tosin tässä T-bird tapauksessa pakoputket on selvästi huonot.
Re: Mustang vs. Thunderbird OT
Joo mäkin olen huomannut tämän, mulla on vanhan mallinen mittaristoMasama kirjoitti:
Kun tehdas muuttaa tuotantoa, niin yleensä varastosta poistetaan vaihtuvat osat asentamalla ne autoihin vaikka ne olisivatkin loppuvuodesta valmistettuja tulevan vuoden malleja. Kysymyshän on vaan rahasta, joten varastot täytyy "hävittää" pois.

Autovalmistajat yleensä ostaa kaikki tälläiset osat alihankintana, eli sähköosat, laakerit, moottorinosat, johdot, letkut, putket, renkaat ym. ym.
Jos auto purettaisiin osiin ja eroteltaisiin osat jotka ei ole Fordin tekemiä, niin ei siitä paljon jäisi jäljelle.
Teollisuuden työkalut on niin kalliita ettei kaikkea kannata itse tehdä.
Ja onhan se selvä että jos joku paja tekee pelkästään vaikka iskareita kymmenelle valmistajalle, niin valmistusmäärät on ihan jotain muuta kuin yksi autotehdas joka tekisi itselleen viittä erillaista mallia.
Kunka monta %:a Nokian kännykässä on sen itsensä valmistamaa ?
Muistan joskus lukeneeni, että tehdas hävitti -70 luvulla kaikki HiPo osat heittämällä ne tavallisten autojen kasaushihnalle.
Eli siellä on mennyt mm. Clevelandin 4v lohkoja, teräsakseleita ja vähän eksoottisempaakin palikkaa lankkukylki farkkujen pellin alle.
Jos auto purettaisiin osiin ja eroteltaisiin osat jotka ei ole Fordin tekemiä, niin ei siitä paljon jäisi jäljelle.
Teollisuuden työkalut on niin kalliita ettei kaikkea kannata itse tehdä.
Ja onhan se selvä että jos joku paja tekee pelkästään vaikka iskareita kymmenelle valmistajalle, niin valmistusmäärät on ihan jotain muuta kuin yksi autotehdas joka tekisi itselleen viittä erillaista mallia.
Kunka monta %:a Nokian kännykässä on sen itsensä valmistamaa ?
Muistan joskus lukeneeni, että tehdas hävitti -70 luvulla kaikki HiPo osat heittämällä ne tavallisten autojen kasaushihnalle.
Eli siellä on mennyt mm. Clevelandin 4v lohkoja, teräsakseleita ja vähän eksoottisempaakin palikkaa lankkukylki farkkujen pellin alle.