Sivu 1/4

CROSSFLOW

Lähetetty: 18 Helmi 2007, 13:31
Kirjoittaja MONTTU
Kattokaas minkälaista imusarjaa tarjoavat pikkulohkoletukkaan, miksei saa voortiin...tahtoo!!! :x


http://www.verycoolparts.com/Stack.htm

Lähetetty: 18 Helmi 2007, 13:47
Kirjoittaja Fastback
Ostaisitko sä tosissasi tommoisen imusarjan jos sanoisin että tässä on, osta pois? Jos 3600 USD hintalappu ei kammoksuta niin unik-racingin Jouni varmasti tekee sulle moisen tai ainakin lähelle tuota ja hinta ei paljoa (?) nouse.

http://www.unikracing.com/

Lähetetty: 18 Helmi 2007, 23:45
Kirjoittaja MONTTU
Ostaisitko sä tosissasi tommoisen imusarjan jos sanoisin että tässä on, osta pois? Jos 3600 USD hintalappu ei kammoksuta niin unik-racingin Jouni varmasti tekee sulle moisen tai ainakin lähelle tuota ja hinta ei paljoa (?) nouse.
Huomasitko että tarkoitin sitä cros ram imistä jossa pitkät runnerit ja torvet menee ristiin. Sikahieno.
Hinta oli kyllä aika rapea, tosin jos katsoit tarkkaan niin hinta koski imusarjaa, throttlebodyja, vivustoa, bensalinjoja, kiihdytytyssuppiloita ja filttereitä. Moon on tehnyt letukoihin pelkkää imistä lähes siedettävään hintaan.
Itsellä ei ruisku ole edes käynyt mielessä, 4 x Dellorto sivuimut löytyis hyllystä filttereineen.
Pitemmän aikaa on kummitellut mielessä moisen tekeminen teräksestä kun ei alumiini oikeen pysy käsissä.
Älkääkä sanoko ettei sivuimuja saa toimimaan veekasissa, aina on saanut kaikissa muissakin peleissä. Homma lienee päinvastoin, ainakin suorassa nelosessa "individual runner" systeemi erityisesti napakan nokan kanssa antaa aivan eri tuloksen kuin yhteinen 2 kurkkuinen ( vrt. esim Edelbrock air gap, oikeasti 2 x kaksikurkkuinen kaasari neljälle pytylle.
Tuntuu jotenkin kornilta kun porukka laittaa sikahienoja kansia ja sitten imusarjasysteemi on kuin venäjältä. Tämä ei siis koske Herroja joilla on nykyaikaiset ruiskusysteemit ( joissa yleensä onkin pitkät erilliset runnerit ).

Lähetetty: 19 Helmi 2007, 06:52
Kirjoittaja Fastback
MONTTU kirjoitti:Huomasitko että tarkoitin sitä cros ram imistä jossa pitkät runnerit ja torvet menee ristiin. Sikahieno.
Hinta oli kyllä aika rapea, tosin jos katsoit tarkkaan niin hinta koski imusarjaa, throttlebodyja, vivustoa, bensalinjoja, kiihdytytyssuppiloita ja filttereitä. Moon on tehnyt letukoihin pelkkää imistä lähes siedettävään hintaan.
Itsellä ei ruisku ole edes käynyt mielessä, 4 x Dellorto sivuimut löytyis hyllystä filttereineen.
Pitemmän aikaa on kummitellut mielessä moisen tekeminen teräksestä kun ei alumiini oikeen pysy käsissä.
Älkääkä sanoko ettei sivuimuja saa toimimaan veekasissa, aina on saanut kaikissa muissakin peleissä. Homma lienee päinvastoin, ainakin suorassa nelosessa "individual runner" systeemi erityisesti napakan nokan kanssa antaa aivan eri tuloksen kuin yhteinen 2 kurkkuinen ( vrt. esim Edelbrock air gap, oikeasti 2 x kaksikurkkuinen kaasari neljälle pytylle.
Tuntuu jotenkin kornilta kun porukka laittaa sikahienoja kansia ja sitten imusarjasysteemi on kuin venäjältä. Tämä ei siis koske Herroja joilla on nykyaikaiset ruiskusysteemit ( joissa yleensä onkin pitkät erilliset runnerit ).
Niin no, hienojan nuo ovat ei pääse mihinkään. Mutta niillä venäjän kaasarisysteemeilläkin otetaan alakerrasta riippuen amerikan tehoja. Huomasin kyllä mitä tarkoitit. Unik-racingin systeemit eivät mene ristiin ja ehkä kirjoitin huonosti, mutta Unik-racing saattaisi vaikka räätälöidä moisen jos saat omistajan innostumaan sarjan tarpeellisuudesta. Minuakin kiinnostaa tuollainen ruiskusatsi uuden moottorin päälle, mutta en vain ole vielä vakuuttunut siitä että miksi minun pitää maksaa 4000 USD asiasta joka hoituu 1500 USD:lla.

Kuka tässä asiassa alkaa puhumaan bensankulutuksesta niin saa mun puolesta vaihtaa harrastusta.

Lähetetty: 19 Helmi 2007, 09:41
Kirjoittaja Mexico65
MONTTU kirjoitti: Älkääkä sanoko ettei sivuimuja saa toimimaan veekasissa, aina on saanut kaikissa muissakin peleissä. Homma lienee päinvastoin, ainakin suorassa nelosessa "individual runner" systeemi erityisesti napakan nokan kanssa antaa aivan eri tuloksen kuin yhteinen 2 kurkkuinen ( vrt. esim Edelbrock air gap, oikeasti 2 x kaksikurkkuinen kaasari neljälle pytylle.
Tuntuu jotenkin kornilta kun porukka laittaa sikahienoja kansia ja sitten imusarjasysteemi on kuin venäjältä. Tämä ei siis koske Herroja joilla on nykyaikaiset ruiskusysteemit ( joissa yleensä onkin pitkät erilliset runnerit ).
Jos tuo asia olisi noin yksinkertainen niin luulisi V8 koneissa näkevän enemmän 8V imusarjoja. Mutta siinä on tuo ongelma, että yksi kurkku ruokkii todellisuudessa vain yhtä pyttyä ja mainitsemassasi "venäläisessä" tapauksessa 2 kurkkua oikeasti ruokkii yhtä pyttyä, ja yksitaso imusarjalla 4 kurkkua yhtä pyttyä. Jotta päästäisiin samaan lopputulokseen 8V imusarjalla pitää yhden kurkun olla jokseenkin suuri. Tästä tulee taas ongelmia alakierrosten reagoinnin kanssa. Säätökään ei ole kaikkein helpointa. En usko, että Weberit, Dlortot tai Solexit toimiin synkronisesti ja tasaisesti suoraan laatikosta. Lisäksi 8V sarjaa vaivaa jatkuva säätö ongelma. Läpät auki ne tietenkin toimii mutta tyhjäkäynti ja osakaasu alueella ilmenee usein ongelmia.

Oikein säädettynä 8V sarja tupla kaasareilla kuulostaa ja näyttää hienolta. Ylärekisterissä koneesta tulee herkkä ja tehokas.

En usko, että 8V sarjalla päästään oleellisesti parempaan lopputulokseen kuin "venäläisellä" perus imusarjalla. Ei ainakaan tavallisessa katukäytössä. Tietyllä tavalla tämä koskee myös 8 läppärunkoisia ruiskuimusarjoja. Tosin ruiskun säätö seosten suhteen on helpompaa jo sattuu omistamaan ohjelmoitavan ECU:n.

Hienoja sarjoja molemmat niin pystyimumalli kuin cros ramkin. Nuo 8 reikäiset on kovasti olleet mielessä, mutta hinta pakotti toistaiseksi tyytymään perinteiseen yhden läppärungon imusarjaan. Trick Flow Box-R sarjaan joka juuri ja juuri tulee riittämään noin 90 mm läppärungon kanssa. Box-R sarjan ongelma on tuo perisyntinen runnerien pituus, ne ovat liian pitkä. Kuitenkin ne ovat lyhimmät kaupan olevista imusarjoista, pois lukien sheet metal sarjat. Tässäkin tapauksessa ilmaa tulee yhteen sylinteriin 90 mm reiän kautta ja se on hieman isompi kuin 48-50 mm/yksi sylinteri.

Lähetetty: 19 Helmi 2007, 11:12
Kirjoittaja MONTTU
Ensinnäkin modernissa virittämisessä kyse on harvemmin siitä saadaanko kurkusta tarpeeksi ilmaa sisään.

Erillisillä runnereilla käytetään sykeahtamista jonka avulla saadaan hetkellisesti ylipaine imuventtiilille joka imutahdilla. Jos runneri on oikean mittainen niin paineaalto osuu oikeaan aikaan venttiilille, mitä korkeammat kierrokset sitä lyhyempi runneri. (vrt. nykyautojen muuttuvapituuksinen imusarja, myös ainakin Lincolnin V8 )

Tämän takia pelimiehet sanovat nykyään että virtauspenkki ei kerro paljoakaan kisakoneen kannesta kun kanavanmuotoilussa tärkeätä on se että imupulssi pysyy vahvana alusta loppuun. Tuttu kaveri on SPORT2000 luokassa mekatsuna ja kertoi että runnereiden pituuden ja kartiokkuuden muutoksilla on kaivettu kymmeniä heppoja.

Siitä onko joka kanavassa läppä ei ole etua. Runnerin vaan pitää olla tarpeeksi pitkä ja "pöntön" tarpeeksi iso (kai noin moottorin kuutiotilavuus). Muutoin samasta ilmasta taistelee kaksi eri sylinteriä eli kahden sylinterin imusykkeet sekoittavat toisensa.

Jaa miksi Amerikkalaisissa käytetään vielä "venäläistä" systeemiä. Varmaan samasta syystä miksi Amerikkalaisissa käytetään "Venäläistä" kaksiventtilirakennetta, "Venäläistä" jäykkää taka-akselia...

Jenkki oli automaattivaihteistoineen ja ilmastointeineen 60-luvulla vielä tekniikan edelläkävijä, sen jälkeen on ollut rauhallisempaa...

Mutta onhan nää maailman makeimpia vehkeitä ajella, kasi on kai aina kuitenkin kasi !!!!! :D

Moro

Lähetetty: 19 Helmi 2007, 21:53
Kirjoittaja 1223
Tässä ratkaisu tähän ongelmaan

http://www.mooneyesusa.com/catalog/prod ... ts_id=1429

Soitto tänne ja homma hoituu

http://www.jpvintagerods.com/

Lähetetty: 19 Helmi 2007, 23:42
Kirjoittaja MONTTU
No niin, siinä se on, voi Jeesus. Miten ton muijalle selittää???

Lähetetty: 20 Helmi 2007, 00:16
Kirjoittaja MONTTU
Panin hintakyselyn, ei kai ilman tommosta voi vetää. Kyllä kehtais pellin avata. Kelatkaa mikä imuääni.

Homma on jo niin syvällä että ei kai tuo enää tunnu missään ( kohta 8000€ mennyt osiin reilussa vuodessa ). Ensikesään mennään kuitenkin 650 Demonilla ja Air Gapilla. Jos kuitenkin meinaa ruveta niin osat on hommattava nyt.

Tuplakaasaripatteriin ovat luottaneet Ford moottoreissa vaativissa olosuhteissa myös herrat Carrol Shelby ja Alejandro De Tomaso. Ehkä he tiesivät jotain...

Lähetetty: 20 Helmi 2007, 14:10
Kirjoittaja Fastback
Pitää muistaa että tuo Sport2000 jätkien 20-30 hv saattaa tuntua 200 hv moottorissa. Se ei tosiaan tunnu persauksissa kun tehoa on OIKEASTI +400 hv. Dyno sen näyttää, mutta perse ei tunne. Prostock tai kisatouhuissa tuolla on tosiaan merkitystä - ei nakkikiska pyörityksessä. Virtauspenkissä ei kisaa ajeta, mutta kyllä se jotain kertoo kannesta.

Kun moottori on tarpeeksi suuri niin voidaan käyttää "venäläistä" teknologiaa. Joskus aikoinaan oli 427 SOHC, sen vakiot 657 hv yhdellä venäjänmallisella kaasarilla peittoaa tämän sivuston jokaisen lukijan hippopippo EFI tai minkä vaan motin (jos ei Tapsaa lasketa). Kuka sanoo että omistaa enemmän hevosvoimia auton moottorissaan - kuka?

Herrasiunaa, vielä mietit että millä selität vaimolle tuon imusarjan?!?!? Haloo, se maksaa 895 USD - näytä vaimolle sitä cool intakes vai mikä se olikaan 3600 USD kasaa ja sano että tää imusarja on pelkkää säästöä! Ei siinä tarvi selitellä mistään ruiskuhimmeleistä, hommaat ne vaan myöhemmin.

Ehkä Shelby tai Detomaso jotain moteista ymmärsi, muttä vähintään 1/2 lisäarvosta oli visual impact sarjaa tai sanotaanko jopa 4/5.

Lähetetty: 20 Helmi 2007, 19:19
Kirjoittaja SamiM
MONTTU kirjoitti:Erillisillä runnereilla käytetään sykeahtamista jonka avulla saadaan hetkellisesti ylipaine imuventtiilille joka imutahdilla. Jos runneri on oikean mittainen niin paineaalto osuu oikeaan aikaan venttiilille, mitä korkeammat kierrokset sitä lyhyempi runneri. (vrt. nykyautojen muuttuvapituuksinen imusarja, myös ainakin Lincolnin V8 )

Tämän takia pelimiehet sanovat nykyään että virtauspenkki ei kerro paljoakaan kisakoneen kannesta kun kanavanmuotoilussa tärkeätä on se että imupulssi pysyy vahvana alusta loppuun. Tuttu kaveri on SPORT2000 luokassa mekatsuna ja kertoi että runnereiden pituuden ja kartiokkuuden muutoksilla on kaivettu kymmeniä heppoja.
Pitää varmaankin paikaansa, siitäkin huolimatta että "pelimiehet" ovat näin todenneet. :D Eikös tässä ole kuitenkin kysymys kapeasta kierrosalueesta mihin vaikutus osuu? Itse olen ainakin tähän asti ajanut kasikoneella kierrosalueella 600-5000 rpm, joten ei se 20 hp siellä 4400 kierroksen ympärillä, muutaman sadan kierroksen alueella juuri tunnu.

Komeitahan nuo cross ram -jutut on, mutta ei ne tunnu häävejä olevan toiminnaltaan, ainakaan katukoneessa. Miten lie kisakäytössä?
MONTTU kirjoitti:Mutta onhan nää maailman makeimpia vehkeitä ajella, kasi on kai aina kuitenkin kasi !!!!! :D
Tämä pitää kyllä paikkansa.

Lähetetty: 21 Helmi 2007, 00:34
Kirjoittaja MONTTU
Pitää muistaa että tuo Sport2000 jätkien 20-30 hv saattaa tuntua 200 hv moottorissa. Se ei tosiaan tunnu persauksissa kun tehoa on OIKEASTI +400 hv. Dyno sen näyttää, mutta perse ei tunne.
Eikös tässä ole kuitenkin kysymys kapeasta kierrosalueesta mihin vaikutus osuu? Itse olen ainakin tähän asti ajanut kasikoneella kierrosalueella 600-5000 rpm, joten ei se 20 hp siellä 4400 kierroksen ympärillä, muutaman sadan kierroksen alueella juuri tunnu.
Nyt puhutaan kuulkaas prosenteista eikä hevosvoimista. Jos 200 hp 2 litrainen moottori voi saada 20-30 heppaa lisähönkää siitä huolimatta että alkuperäinen systeemikin oli "hieno" niin siinä puhutaan 10% tehon ja/tai väännön lisäyksestä. Jos nyt on sitten niin onnellinen tilanne että on jo +400 hp niin 10% tekee jo jotain.

Modernit jenkkienkin ruiskuimusarjat on muuten mitoitettu niin että uutiset tulevat pitkälti sinne "vääntöpuolelle". Vilkaiskaapa vaikka Eedelbrockin Ford SB ruiskuimusarjaa ja sitä miten pitkillä runnreilla mennään.

En ymmärrä miksi olla liekeissä jos vaikka AFR:n kansilla saa 40 heppaa lisää ja samaan aikaan 40 heppaa asiallisella polttoainneensyötöllä ei ole mitään???

Lähetetty: 21 Helmi 2007, 12:27
Kirjoittaja Fastback
MONTTU kirjoitti:Nyt puhutaan kuulkaas prosenteista eikä hevosvoimista. Jos 200 hp 2 litrainen moottori voi saada 20-30 heppaa lisähönkää siitä huolimatta että alkuperäinen systeemikin oli "hieno" niin siinä puhutaan 10% tehon ja/tai väännön lisäyksestä. Jos nyt on sitten niin onnellinen tilanne että on jo +400 hp niin 10% tekee jo jotain.

En ymmärrä miksi olla liekeissä jos vaikka AFR:n kansilla saa 40 heppaa lisää ja samaan aikaan 40 heppaa asiallisella polttoainneensyötöllä ei ole mitään???
40hv asiallisella polttoaineensyötöllä lisää? Siinä saa olla kaasari jo tavallisen perseellään. Oletetaan että sulla on oikeasti hyvä imusarja kuten Motorsportin G429 ja siinä säädöissään oleva kaasari, niin vaikeaa on tempoa 40 hv siitä lisää pelkällä bensansyötöllä jos vaihdos keskittyy esim. EFI:n pulttaamiseen imusarjaan. Kokonaan erilaisella imuasarjalla + ruiskulla tilanne voi olla toinen, mutta tilanne on myös toinen jos vastassa on asiallinen imusarja 2*4 kaasareilla. On se kumma kun monet kiihdytyskuskit ajavat 1*4 imusarjoilla kuten Suojaset ja hyvin tuntuu Mustakankit loikkaavan, eikä ole painetta näkynyt 2*4 sarjoihin tai hirmuruisku hässäköihin.

EFI:n hyödyt tulevat näkyviin ahdetuissa & ilokaasutetuissa moottoreissa, mutta siltikin yritän perustella itselleni että minkä vuoksi mun pitäisi satsata n. 5000 taalaa täydelliseen ruiskujärjestelmään imusarjoineen päivineen, jos sama teho on saatavissa 350 USD imusarjalla ja 500 USD kaasarilla. Erotusta jää 4150 USD ja jos saavutettava hyöty olisi kuulkaas prosenteissa 10, niin ei paljoa mieltä lämmittäisi jos en Pro stockia ajaisi. Voisi sillä Elvistellä Esson baarissa. Mun vartaloon vaan tuon ylimääräisen ~40hv 4150 USD hinnan hyöty ei sovi.

Kaikkihan tulee valita käyttötarkoituksen mukaan, jos halutaan paljon voimaa +1000 hv niin tulee tarvetta jo kahdelle kaasarille tai kunnon ruiskujärjestelmälle. Mä en vaan tajua tätä juttua, mutta ehkä se on sitten sitä että jos kone on tosissaan niin onneton ettei siitä muuten tule voimaa kun kaikki paikat hieromalla taaloja säästämättä niin olkoon niin.

Kaikkihan nuo erikoisemmat systeemit ovat hienoja, visual impact on todella korkealla. Kyllä minäkin tuommoisella mielelläni ajelisin ja omistaisin millon vaan kun saisi ilmaiseksi. Mekaanisten & EFI ruuttasarjojen tarpeellisuutta tässä mietin itsekin uuteen projektiini, kantani on vielä aika selvä???

Kaikki erikoinen on kaunista. Vai mitä sanotte tästä?

Kuva

Lähetetty: 21 Helmi 2007, 12:53
Kirjoittaja Fastback
Mä luulen että näillä saisi sen visuaalisen puolen hoidettua kuntoon ja lisäys olisi Esson Baarissa tai kerhomiitingissä 250 hv ja edullisesti:

http://www.alsblowers.com/indexgpp.html

Kuva

Lähetetty: 21 Helmi 2007, 14:39
Kirjoittaja Vehje
Mikäs ihme meuhaaminen täällä nyt on päällänsä :?

Kyllä mun mielestä tolla 1 läppä per pytty konstilla on paljon muutakin iloa kuin se että se näyttää reteeltä. Esim. BMW M3-5, Ferrarit, Formulat sun muut on aika toimivia ja litratehot on ihan kohdillaan. Ja ainakin neloskoneet toimii todella reippaasti paremmin läppä/pytty-meiningillä ja en nyt keksi mitään syytä miksei kasikoneet olisi vastaavia.

Mikäs siinä muuten on, että kaseissa usein tarvitaan (tai ainakin käytetään) tolkuttoman isoja venttiilejä tehoihin nähden. Jos esim. rallimiehet tekee F-ryhmään 2-litraisia 200 heppaisia 44/37-venttiileillä niin miksi pikkukasi tarvii 51-millisen imun ja 41-millisen pakoventtiilin että päästään samoihin tehoihin (siis 2x200 heppaan)? Musta jollain tapaa tuntuu, että näissä kasikoneissa kaasari+imusarja+kansi+pakosarja-yhtälössä panostetaan liiaksi kanteen?