Isokoppasen alustan kulmapulma

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Isokoppasen alustan kulmapulma

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Sattumalta jollain viisaita 71-73 möhköjen alustasäätöarvoja?
:krooh:
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Isokoppasen alustan kulmapulma

Viesti Kirjoittaja SamiM »

PeteP kirjoitti:Sattumalta jollain viisaita 71-73 möhköjen alustasäätöarvoja?
Viisaitako, no kokeillaan:

**********
Hot Rod Magazinen jutusta poimittu. "'65-'73 Mustang alignment specifications"

Street
Vasen
Caster: +2 astetta
Camber: -0.5 astetta
Auraus: 1/32" haritusta

Oikea
Caster: +2.5 astetta
Camber: -0.5 astetta
Auraus: 1/32" haritusta

Road racing
Vasen
Caster: 0 astetta
Camber: -1...-1.25 astetta
Auraus: 0

Oikea
Caster: 0 astetta
Camber: -1.25 astetta
Auraus: 0
****************

Itse on käytetty '71 HT:ssä
Caster 2.5 astetta
Camber 0
Aurausta ~2 mm (~0 astetta 20 minuuttia)

Casteria vähemmän kuin tuo niin ohjaus palauttaa laiskasti.

Ennen säätöä tarkista että kaikki nivelet ovat varmasti timmissä kunnosa, v:taa sitten kun joutuu vaihtaan jonkun nivelen ja joutuu säätään uudestaan.

Ja taka-akselin olis hyvä olla suunnilleen suorassa (kulkukulma ~0). Meillä on taka-akselissa vähän aurausta, mutta akseli on etupäähän nähden hieman vinossa vasemmalle (kulkukulma -24 minuuttia). Auto siis kulkee aavistuksen vinossa, muttei kukaan ole vielä tullut huomauttaan. :lol:

EDIT: Auraustieto tarkistettu mittalaitteen tulosteesta ja korjattu.
Viimeksi muokannut SamiM, 01 Touko 2007, 16:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Tankersöö! jou eihän noita itte saa konstillakaan kohdalle, ainaka meikäläinen, sen verran säätelin ettei sojota ihan minne sattuu, ihmettelin tuota kuinka paljon tuo alatukivarresta säätö vaikuttaa tuohon auraukseenkin :shock: kummallista tuo alusta keometria :huh1: viisainta mennä laaseriin vasta katsastuksen jälkeen juu.
:krooh:
raunoh
Addikti
Viestit: 400
Liittynyt: 26 Touko 2004, 22:22
Auto: 71 Shelby Europa cv (2x), 64 & 95 Mustang cv, 79 Cobra, 84 & 87 VW Jetta,
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja raunoh »

Ei tainnut olla laser-laitteet käytössä kovinkaan suuressa määrin 70-luvulla; manuaalisesti lienee tehty käytännössä kaikki, ja oman 64-avon säädöt oli ihan kohdallaan perinteisellä tavalla tehtynä (samoin moottorin sytytyshetken ajoitus) kun noilla "hienoilla" laitteilla tarkastettiin...
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Isokoppasen alustan kulmapulma

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Korjasin aurauksen määrän tuohon, oli sitä sittenkin 4 milliä vähemmän.
SamiM kirjoitti: Itse on käytetty '71 HT:ssä
Caster 2.5 astetta
Camber 0
Aurausta ~2 mm (~0 astetta 20 minuuttia)
raunoh kirjoitti:Ei tainnut olla laser-laitteet käytössä kovinkaan suuressa määrin 70-luvulla; manuaalisesti lienee tehty käytännössä kaikki, ja oman 64-avon säädöt oli ihan kohdallaan perinteisellä tavalla tehtynä (samoin moottorin sytytyshetken ajoitus) kun noilla "hienoilla" laitteilla tarkastettiin...
Kotikonstein on itsekin tarkisteltu kun on alkanut epäilyttään, että onko kaikki kunnossa. Vesivaa'alla camber ja omatekoisella mittalaitteella auraus.

Ennen ensimmäistä mittausta "virallisilla" laitteilla pantiin pyörät suuntaan kotikonstein ja eipä siellä paljoa säätämistä enää ollutkaan kun mittalaitteella tarkistettiin.

Perusennakon ja tyhjäkäyntiseoksen osaava asentaja saa kohdilleen ilman "hienoja" laitteita, mutta ennakkokäyrää ei korvakuulolta säädetä kohdalleen, siinä tarvitaan jo perstuntumaa ajossa ja mittalaitteita. Jos asettaa perusennakon kohdilleen ilman mittareita ja jakaja antaa liikaa ennakkoa sopivaksi todetulle perusennakoarvolle, ollaan heti vaarallisella alueella.
Vastaa Viestiin