Sivu 1/1

Isokoppasen alustan kulmapulma

Lähetetty: 28 Huhti 2007, 22:56
Kirjoittaja PeteP
Sattumalta jollain viisaita 71-73 möhköjen alustasäätöarvoja?

Re: Isokoppasen alustan kulmapulma

Lähetetty: 30 Huhti 2007, 11:16
Kirjoittaja SamiM
PeteP kirjoitti:Sattumalta jollain viisaita 71-73 möhköjen alustasäätöarvoja?
Viisaitako, no kokeillaan:

**********
Hot Rod Magazinen jutusta poimittu. "'65-'73 Mustang alignment specifications"

Street
Vasen
Caster: +2 astetta
Camber: -0.5 astetta
Auraus: 1/32" haritusta

Oikea
Caster: +2.5 astetta
Camber: -0.5 astetta
Auraus: 1/32" haritusta

Road racing
Vasen
Caster: 0 astetta
Camber: -1...-1.25 astetta
Auraus: 0

Oikea
Caster: 0 astetta
Camber: -1.25 astetta
Auraus: 0
****************

Itse on käytetty '71 HT:ssä
Caster 2.5 astetta
Camber 0
Aurausta ~2 mm (~0 astetta 20 minuuttia)

Casteria vähemmän kuin tuo niin ohjaus palauttaa laiskasti.

Ennen säätöä tarkista että kaikki nivelet ovat varmasti timmissä kunnosa, v:taa sitten kun joutuu vaihtaan jonkun nivelen ja joutuu säätään uudestaan.

Ja taka-akselin olis hyvä olla suunnilleen suorassa (kulkukulma ~0). Meillä on taka-akselissa vähän aurausta, mutta akseli on etupäähän nähden hieman vinossa vasemmalle (kulkukulma -24 minuuttia). Auto siis kulkee aavistuksen vinossa, muttei kukaan ole vielä tullut huomauttaan. :lol:

EDIT: Auraustieto tarkistettu mittalaitteen tulosteesta ja korjattu.

Lähetetty: 30 Huhti 2007, 12:03
Kirjoittaja PeteP
Tankersöö! jou eihän noita itte saa konstillakaan kohdalle, ainaka meikäläinen, sen verran säätelin ettei sojota ihan minne sattuu, ihmettelin tuota kuinka paljon tuo alatukivarresta säätö vaikuttaa tuohon auraukseenkin :shock: kummallista tuo alusta keometria :huh1: viisainta mennä laaseriin vasta katsastuksen jälkeen juu.

Lähetetty: 30 Huhti 2007, 15:45
Kirjoittaja raunoh
Ei tainnut olla laser-laitteet käytössä kovinkaan suuressa määrin 70-luvulla; manuaalisesti lienee tehty käytännössä kaikki, ja oman 64-avon säädöt oli ihan kohdallaan perinteisellä tavalla tehtynä (samoin moottorin sytytyshetken ajoitus) kun noilla "hienoilla" laitteilla tarkastettiin...

Re: Isokoppasen alustan kulmapulma

Lähetetty: 01 Touko 2007, 16:31
Kirjoittaja SamiM
Korjasin aurauksen määrän tuohon, oli sitä sittenkin 4 milliä vähemmän.
SamiM kirjoitti: Itse on käytetty '71 HT:ssä
Caster 2.5 astetta
Camber 0
Aurausta ~2 mm (~0 astetta 20 minuuttia)
raunoh kirjoitti:Ei tainnut olla laser-laitteet käytössä kovinkaan suuressa määrin 70-luvulla; manuaalisesti lienee tehty käytännössä kaikki, ja oman 64-avon säädöt oli ihan kohdallaan perinteisellä tavalla tehtynä (samoin moottorin sytytyshetken ajoitus) kun noilla "hienoilla" laitteilla tarkastettiin...
Kotikonstein on itsekin tarkisteltu kun on alkanut epäilyttään, että onko kaikki kunnossa. Vesivaa'alla camber ja omatekoisella mittalaitteella auraus.

Ennen ensimmäistä mittausta "virallisilla" laitteilla pantiin pyörät suuntaan kotikonstein ja eipä siellä paljoa säätämistä enää ollutkaan kun mittalaitteella tarkistettiin.

Perusennakon ja tyhjäkäyntiseoksen osaava asentaja saa kohdilleen ilman "hienoja" laitteita, mutta ennakkokäyrää ei korvakuulolta säädetä kohdalleen, siinä tarvitaan jo perstuntumaa ajossa ja mittalaitteita. Jos asettaa perusennakon kohdilleen ilman mittareita ja jakaja antaa liikaa ennakkoa sopivaksi todetulle perusennakoarvolle, ollaan heti vaarallisella alueella.