Sivu 1/2

Mitä huoltoa AODE:lle öljyn ja suodattimen lisäksi?

Lähetetty: 14 Elo 2007, 21:28
Kirjoittaja ttoppila
Moi

Olen piakkoin vaihtamassa tuollaisen 94 GT:n 84tml ajettuun AODE laatikkoon öljyt ja suodattimen. Tarkoituksenani on laskea myös muunnin tyhjäksi ja laittaa vanhan "kuran" tilalle jotain Mercon V ATF:ää.

Onko jotain muuta mitä tuollaiselle ilmeisen toimivalle laatikolle kannattaisi samassa yhteydessä tehdä? Laatikoa koskevia "takaisinkutsuja" (TSB) on ilmeisesti tullut mutta onko niistä käytännön kokemusta?

T:T

Lähetetty: 15 Elo 2007, 12:09
Kirjoittaja 94GtMustang
Ainakin accumulaattorit kannattaa vaihtaa. Niitä on yhteensä 3kpl. Alkuperäiset on alumiinisia ja ne ajanmittaan syö uransa väljäksi. Päivitetyt on kumipinnotteisia. Jos haluat parantaa vaihteiston toimintaa radikaalisti niin laita sinne uudemman mallinen valvebody ja tee siihen j-mod. Mulle on tulossa tuollainen 96 valvebody, joka jää ylimääräiseksi kun sain toisaalta sellaisen nopeammin. Voin myydä sen jahka se vain saapuu.

Tuolla on paljon AODE/4R70W asiaa, mm. jmod ohjeet:
http://www.tccoa.com/articles/tranny/index.html#

Edit:
Niin ja usein myös 1-2 accumulaattorin jousi on rikki, sekin kannattaa uusia.
Melkein kannattaa ensin ottaa laatikko auki ja sitten tilailla osat pikarahtina.
Tuossa accumulator kitti: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/AOD-AODE ... enameZWD1V

Lähetetty: 16 Elo 2007, 08:02
Kirjoittaja ttoppila
Tuo http://www.tccoa.com oli hyvä vinkki, siellä tosiaan on aika paljon tietoa mm. AODE:stä. Vaatiiko tuo accumulaattoreiden vaihtaminen paljonkin purkamista?

T:T

Lähetetty: 16 Elo 2007, 09:36
Kirjoittaja SamiM
Ja osiahan saa Suomestakin: JN-Trading

Akkumulaattoreita on kaksi, jotka vaativat huomiota osakseen: 1-2 akkum. kuskinpuolella edessä ja 2-3 akkum. vänkärinpuolella takana venakoneiston yläpuolella. 2-3 akkumulaattorin vaihto vaatii siis venttiilikoneiston irroittamisen.

Sonnax 76836A, 2-3 accumulator
Sonnax 76927B-01, 1-2 accumulator

Lähetetty: 16 Elo 2007, 14:26
Kirjoittaja 94GtMustang
Niitä on siis kolme osaa, 1-2 accumulaattori on kaksiosainen ja 2-3 yksiosainen.. On todella helppo vaihtaa, samalla saat loputkin pari litraa "kuraa" vaihdettua. Eli venttiilikoneisto pois (~20kpl 8mm kantaista pulttia) niin accumulaattorit on näkyvissä. 1-2:sen irroittamiseen tarvitsee pihdit, joilla saa rengassokan pois, 2-3 on kiinni metallisella peltiläpyskä "retainerilla". Muista katsoa mitenpäin se siellä on! Osien hinta kannattaa kysyä myös vauhtiputkista, mutta todennäköisesti saat reilusti halvemmalla tilaamalla ebaystä.

Lähetetty: 16 Elo 2007, 18:08
Kirjoittaja ttoppila
Hyvältä kuulostavia neuvoja. Täytyy katsoa miten homma lähtee luonnistumaan kunhan siihen malttaa syyssateiden koitettua ryhtyä.

Miten näiden erilaisten "modausten" kanssa on, ovatko ne laatikon kestolle tms. hyväksi? Oma ajaminen on nykyää kuitenkin lähinnä kevyttä lipumista katto alhaalla ja siinä ei varsinaisesti jämäkämmästä vaihtamisesta ole sen enempää haittaa kuin hyötyäkään.

Onko jotain suositeltavaa opasta tuollaisen laatikkon huoltamiseen?

T:T

Lähetetty: 17 Elo 2007, 11:18
Kirjoittaja 94GtMustang
ttoppila kirjoitti:Hyvältä kuulostavia neuvoja. Täytyy katsoa miten homma lähtee luonnistumaan kunhan siihen malttaa syyssateiden koitettua ryhtyä.

Miten näiden erilaisten "modausten" kanssa on, ovatko ne laatikon kestolle tms. hyväksi? Oma ajaminen on nykyää kuitenkin lähinnä kevyttä lipumista katto alhaalla ja siinä ei varsinaisesti jämäkämmästä vaihtamisesta ole sen enempää haittaa kuin hyötyäkään.

Onko jotain suositeltavaa opasta tuollaisen laatikkon huoltamiseen?

T:T
En tiedä miten modailut vaikuttaa vaihteiston kestoon, mutta veikkaisin että nopeampi vaihto vähentää pakkojen kulumista. Mutta jos laiska vaihtaminen ei häiritse niin ei kannata tehdä mitään ylimääräistä öljyjen, suodattimen ja accumulaattorien vaihdon lisäksi. Paitsi vaihtaa se mahdollisesti rikkinäinen 1-2 acc. jousi. Ja ehkä lisätä ylimääräinen öljynjäähdytin nokalle, se lisää vaihteiston käyttöikää. Mulla on AODE atsg service guide mutta ei siitä ole mitään hyötyä perushuoltoihin, ainoastaan suurempiin remontteihin...

Lähetetty: 18 Elo 2007, 11:16
Kirjoittaja SamiM
ttoppila kirjoitti:Hyvältä kuulostavia neuvoja. Täytyy katsoa miten homma lähtee luonnistumaan kunhan siihen malttaa syyssateiden koitettua ryhtyä.

Miten näiden erilaisten "modausten" kanssa on, ovatko ne laatikon kestolle tms. hyväksi? Oma ajaminen on nykyää kuitenkin lähinnä kevyttä lipumista katto alhaalla ja siinä ei varsinaisesti jämäkämmästä vaihtamisesta ole sen enempää haittaa kuin hyötyäkään.

Onko jotain suositeltavaa opasta tuollaisen laatikkon huoltamiseen?

T:T
Modauksilla ja shift kiteillä haetaan nimen omaan lisää kestävyyttä. Napakammat vaihdot vähentävät kulumista kun kytkimiä ja pantoja luistatetaan vähemmän. Kulunutta laatikkoa ne eivät kuitenkaan muuta kunnostetuksi, mutta lisäävät käyttöikää.

Shift kitin asentaminen onnistuu tee-se-itse mieheltä ja ohjeet antavat jonkinlaisen kuvan siitä, millainen laatikon luonteesta tulee milläkin viritystasolla.

Lähetetty: 19 Elo 2007, 19:00
Kirjoittaja 94GtMustang
AODE:lle ja 4R70W:lle tuo j-mod on paras shiftkit. Yleinen Trans-Go aka Trans-Blow on monessa paikkaa manattu syvälle, erityisesti tccoa:n drivetrain -foorumilla.

Lähetetty: 20 Elo 2007, 17:05
Kirjoittaja SamiM
Eipäs juupas, mutta siitä huolimatta:
Baumann Engineeringin shift kitti on paras mitä koskaan on tehty AOD:lle, AODE:lle tai 4R70W:lle.

Myös J-Mod on käytännössä koettu hyväksi, jopa kilpakäytössä.

Lähetetty: 23 Elo 2007, 08:08
Kirjoittaja ttoppila
OK, täytyy varmaan varmuuden vuoksi vaihtaa nuo accumulaattorit samalla kuin vaihtaa nesteet. Tuollaista modattua laatikkoa pitäisi varmaan kokeilla ennen kuin modaa oman.

T:T

JMOD käikäleet tilattu

Lähetetty: 10 Touko 2018, 07:38
Kirjoittaja V-tyyli
94GtMustang kirjoitti: 15 Elo 2007, 12:09 Ainakin accumulaattorit kannattaa vaihtaa. Niitä on yhteensä 3kpl. Alkuperäiset on alumiinisia ja ne ajanmittaan syö uransa väljäksi. Päivitetyt on kumipinnotteisia. Jos haluat parantaa vaihteiston toimintaa radikaalisti niin laita sinne uudemman mallinen valvebody ja tee siihen j-mod. Mulle on tulossa tuollainen 96 valvebody, joka jää ylimääräiseksi kun sain toisaalta sellaisen nopeammin. Voin myydä sen jahka se vain saapuu.

Tuolla on paljon AODE/4R70W asiaa, mm. jmod ohjeet:
http://www.tccoa.com/articles/tranny/index.html#

Edit:
Niin ja usein myös 1-2 accumulaattorin jousi on rikki, sekin kannattaa uusia.
Melkein kannattaa ensin ottaa laatikko auki ja sitten tilailla osat pikarahtina.
eBay kaupoista tilasin JMOD kitin:
- 1-2 ja 2-3 accumulator:t, OD ja reverse servot (1 ura)
- 1-2 accumulator jouset
- valvebody tiivisteet (samasta liikkeestä löytyi käytetty GM laatikon jousi, minkä avulla saa vaihdettua OD servon avaamatta laatikkoa)
- Sonnax Sure Cure -kitti

Osat ovat jo matkalla. Hyvää aikaa perehtyä VB modaukseen; tarvittaviin porauksiin. Tavoite on terävöittää aode toimintaa ja ehkäistä isompia vaurioita. 1-2 vaihto on aika raaka (jousi poikki?), vaihto OD:lle häilyvä tms. "normi" häröilyä. Viime kesänä vaihdatin MLPS anturin kun automaagisesti vaihteli vaihteita cruise päällä. Auto on vakio ja pata ihan stanu joten mild/shift modauksin edetään.

2-3 accumulator jousi?

Lähetetty: 11 Touko 2018, 07:22
Kirjoittaja V-tyyli
V-tyyli kirjoitti: 10 Touko 2018, 07:38
... Hyvää aikaa perehtyä VB modaukseen; tarvittaviin porauksiin. Tavoite on terävöittää aode toimintaa ja ehkäistä isompia vaurioita. 1-2 vaihto on aika raaka (jousi poikki?), vaihto OD:lle häilyvä tms. "normi" häröilyä. Viime kesänä vaihdatin MLPS anturin kun automaagisesti vaihteli vaihteita cruise päällä. Auto on vakio ja pata ihan stanu joten mild/shift modauksin edetään.
Jätänkö pois 2-3 accumulator jousen vai laitanko takaisin, siinäpä kysymys? Jerry & co mainitsevat tccoa foorumilla "optional". Tuleeko 2-3 vaihdosta miten raaka ilman accumulator jousta; onko kokemuksia/mielipiteitä?

Re: 2-3 accumulator jousi?

Lähetetty: 22 Touko 2018, 15:44
Kirjoittaja V-tyyli
V-tyyli kirjoitti: 11 Touko 2018, 07:22
V-tyyli kirjoitti: 10 Touko 2018, 07:38
... Hyvää aikaa perehtyä VB modaukseen; tarvittaviin porauksiin. Tavoite on terävöittää aode toimintaa ja ehkäistä isompia vaurioita. 1-2 vaihto on aika raaka (jousi poikki?), vaihto OD:lle häilyvä tms. "normi" häröilyä. Viime kesänä vaihdatin MLPS anturin kun automaagisesti vaihteli vaihteita cruise päällä. Auto on vakio ja pata ihan stanu joten mild/shift modauksin edetään.
Jätänkö pois 2-3 accumulator jousen vai laitanko takaisin, siinäpä kysymys? Jerry & co mainitsevat tccoa foorumilla "optional". Tuleeko 2-3 vaihdosta miten raaka ilman accumulator jousta; onko kokemuksia/mielipiteitä?
Nyt on J-mod tehty AODE-laatikkoon ja voi pojat että muuttui laatikko ja sen toiminta reippaasti hyvään suuntaan.

Seurasin AODE suunnittelijan Jerry Wroblewskin ohjeita (Jerry oli suunnittelemassa aikoinaan AODE ja sittemmin 4R70W -laatikoita Ford:lla ja siksi nimi J-mod) TCCOA-saitilta.
Kun auto ja moottori ovat vakioita, valitsin modaukset mild/gear change -asetuksin:
- uusi 1-2 accumulator ja jouset molemmin puolin (vaalean sininen yläpuolelle ja ruskea alapuolelle)
- uusi 2-3 accumulator ja vakiojousi takaisin (alapuolelle)
- uusi OD servo ja siihen Sonnax Sure Cure -kitistä O-renkain tiivistetty akseli + shimmi jousen esijännitystä lisäämään
- uusi 2.7" Reverse servo (1 merkkirengas) - vakio oli 2.5" holkilla pienennetty 2 merkkirenkainen servo
- Sonnax Sure Cure Kit:stä uudet: Pressure Regulator Valve, Pressure Regulator Boost Valve ja Sleeve, Bypass Clutch Control Valve ja Sleeve, 2-3 End Plug ja Solenoid Regulator Valve shimmilevy

Kun sain valvebodyn irroitettua työpöydälle kävi ilmi, että ammoisina aikoina siihen oli asennettu Trans-Go shift kit. Ei ihme että 1-2 vaihto oli aina "ruma" riippumatta kaasun käytöstä. WOT kiihdytettäessä 1-2 vaihto paukahti pesään ilkeän kuuloisesti. Purin pois "trans-blow" muutokset/osat mitkä pystyin.

Molemmat accumulator:t olivat vanhat alumiiniset O-rengas tiivistein ja tilalle meni teräksiset kunnon huulitiivistein. Accu:jen ja servojen vaihtoa varten tein työkalun, minkä avulla sain ko. osien jousipaineen haltuun ja sain luukkorenkaat irti hallitusti. 1-2 accu:n seeger rengas on sitten pirun jäykkä ja meinas olla tekemätön paikka halpismallin lukkorengaspihtien kanssa. Mutta onnistui lopulta. Vastaisen varalle suosittelen käytettävän _laadukkaita_ lukkorengaspihtejä.

OD-servon sai vaihdettua kun lukitsin OD-pannan käyttämällä GM:n 4L60E -laatikon rooster comb detent -jousta.

Reverse Servon vaihto oli suoraviivainen toimenpide.

Sonnax paketissa tuli seikkaperäiset ohjeet venttiilien yms. vaihtamiseksi. Kyllä oli tosi väljäksi kulunut alkuperäinen Pressure Regulator Valve! Tämäkin työvaihe varsin suoraviivaista irroita/korvaa tekemistä.

Ja viimein VB separator levyn reikien jiiraaminen J-Mod ohjein. Yhtä lukuunottamatta tein kaikki reikämuutokset: en isontanut #2 reikää koska se olisi aikaistanut 1-2 vaihtoa mun tapauksessa turhaan. Ko. reiän isontaminen kompensoi tiheämmän perävälityksen aiheuttamaa nopeampaa moottorin kierrosten nousua, koska 1-2 accu täyttyy nopeammin ja vaihtaminen tapahtuu aiemmin. Mun vakioperävälitys on 3.27 (koodi AX) ja mielestäni 1-2 WOT vaihto tapahtuu melko tarkkaan 5000 kierroksella - rajoitin lienee 5200 rpm(?).

Lopputulemana on automaagilaatikko, minkä vaihdot tapahtuvat nopeasti mutta silti sivistyneesti. Erityisesti 1-2 nykäys poistui sekä 3-4 vaihdon lagi.

Re: Mitä huoltoa AODE:lle öljyn ja suodattimen lisäksi?

Lähetetty: 27 Touko 2018, 19:25
Kirjoittaja Topias74
Oliko sulla laatikko irti autosta, vai pystyykö tuollaisen rempan tekemään alakautta laatikon ollessa autossa paikallaan?
Mistä ostit tuon remppasarjan ja mitä maksoi? Tuliko siinä nuo kaikki tarvittavat osat?