Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä. https://www.mustangclub.fi/board/
Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa
Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa
Lähetetty: 17 Syys 2007, 20:47
Kirjoittaja TonyHuman
Onko kokemuksia mita Suomalainen katsastus/poliisi sanoo hieman tanakammista pakoputken soudeista ?
MagnaFlow MagnaPack Catback jonkun jutun mukaan 104db, tavallinen MagnaFlow 93db ! no eihan tuota 104db jaksa kuunnella Erkkikaan mutta tuo Perus MagnaFlow voisi irroittaa kivat soundit kiihdytettaessa. Perusajossahan aanta ei juuri kuule eika tarvitsekaan.
ps. sorry ei ole scandikirjaimia mutta fiksut lukijat varmaan osaavat sijoittaa oikean aakkosen oikealle paikalle.
Lähetetty: 19 Syys 2007, 12:11
Kirjoittaja Antti66HT
Katsastusmies katsoo taulukosta onko laillinen, ja mittaa tarvittaessa.
60-luvunvehkeissä, paikallaan 2/3 kierroksia koneessa, saa olla kait 85dB, mulla oli vanhalla nokka-aksilalla 82dB. Tämä siis 2 1/5" putkisto takakselille, 25 e äänenvaimentajilla.
Lähetetty: 19 Syys 2007, 12:36
Kirjoittaja Arto65FB
Antti66HT kirjoitti:Katsastusmies katsoo taulukosta onko laillinen, ja mittaa tarvittaessa.
60-luvunvehkeissä, paikallaan 2/3 kierroksia koneessa, saa olla kait 85dB, mulla oli vanhalla nokka-aksilalla 82dB. Tämä siis 2 1/5" putkisto takakselille, 25 e äänenvaimentajilla.
Finlex kirjoitti:9 §
Pakoputkiston muutokset
Pakoputkiston vähäiset muutokset, mukaan lukien putkiston kahdennukset, ovat sallittuja seuraavin edellytyksin:
a) auton melu ei muutoksen jälkeen saa ylittää meluarvoja, jotka olivat Suomessa voimassa auton käyttöönottoajankohtana tai 85 dB(A) , pienemmän arvon ollessa määräävä;
Mikäköhän mahtoi olla 60-luvulla sallittu metelin määrä?
Lähetetty: 19 Syys 2007, 12:38
Kirjoittaja Aku_81
Kannattaa miettiä miten paljon ite tykkää äänestä, enpä tiedä paljonko on db:tä nykyisellä pakoputkistolla(2,5" rööri, yksi simonssi per putki) ja loppuu taka-akselin alle, pitää kyl ääntä Yks valiantti mies tokais ettei kuullu mun perässä ajellessa ees slantin käyvän
Lähetetty: 19 Syys 2007, 18:28
Kirjoittaja Antti66HT
Arto65FB kirjoitti:
Antti66HT kirjoitti:Katsastusmies katsoo taulukosta onko laillinen, ja mittaa tarvittaessa.
60-luvunvehkeissä, paikallaan 2/3 kierroksia koneessa, saa olla kait 85dB, mulla oli vanhalla nokka-aksilalla 82dB. Tämä siis 2 1/5" putkisto takakselille, 25 e äänenvaimentajilla.
Finlex kirjoitti:9 §
Pakoputkiston muutokset
Pakoputkiston vähäiset muutokset, mukaan lukien putkiston kahdennukset, ovat sallittuja seuraavin edellytyksin:
a) auton melu ei muutoksen jälkeen saa ylittää meluarvoja, jotka olivat Suomessa voimassa auton käyttöönottoajankohtana tai 85 dB(A) , pienemmän arvon ollessa määräävä;
Mikäköhän mahtoi olla 60-luvulla sallittu metelin määrä?
Toi 85dB -71 vuoteen asti.
Joskus oli jossain joku taulukko, tais mennä 3--5dB per vuosikymmen, noin suunnilleen...
Lähetetty: 19 Syys 2007, 18:30
Kirjoittaja veekoo
Kaliforniassa on samansuuntaiset maaraykset kuin suomessa ja magnapack ei aiheuttanut ongelmia poliisin kanssa.. Riippunee katsurista.
Lähetetty: 20 Syys 2007, 00:45
Kirjoittaja lake
putken hiljentämiseen leimalle on monta konstia, kuristin on sellanen helppo konsti...
Lähetetty: 21 Syys 2007, 16:45
Kirjoittaja mercstang
Vähän jänskättää itseäkin noi äänet, sain muutaman vuoden paussin jälkeen koneen taas käyntiin ja ääntä on, tiedä sitten siitä voimasta?
Vähän ohjaustehostin narisee, mutta hyvältä tuntuu (kuulostaa) ainakin itsestä.
Sori vähän ohi topikin, oli pakko.
Lähetetty: 21 Syys 2007, 17:36
Kirjoittaja lake
Onko toi joku muotivillitys jättää putket taka-akselin kohille pauhaamaan? Tuolla tavalla ainakin metelin saa maksimoitua...
Lähetetty: 21 Syys 2007, 19:09
Kirjoittaja Antti66HT
lake kirjoitti:Onko toi joku muotivillitys jättää putket taka-akselin kohille pauhaamaan? Tuolla tavalla ainakin metelin saa maksimoitua...
Itsellä ainakin laiskuus... Josko ensi kesäksi.
Lähetetty: 21 Syys 2007, 23:56
Kirjoittaja Aku_81
Antti66HT kirjoitti:
lake kirjoitti:Onko toi joku muotivillitys jättää putket taka-akselin kohille pauhaamaan? Tuolla tavalla ainakin metelin saa maksimoitua...
Itsellä ainakin laiskuus... Josko ensi kesäksi.
Sama täällä, mutta ainakin jos taka-akselin tuentaa käy parantamaan niin tulee pakoputket tielle. Farmari saa olla hiljainen matka-auto, mutta mustangissa pitää olla jytinää
Lähetetty: 22 Syys 2007, 13:12
Kirjoittaja SamiM
mercstang kirjoitti:Vähän jänskättää itseäkin noi äänet, sain muutaman vuoden paussin jälkeen koneen taas käyntiin ja ääntä on, tiedä sitten siitä voimasta?
Vähän ohjaustehostin narisee, mutta hyvältä tuntuu (kuulostaa) ainakin itsestä.
Sori vähän ohi topikin, oli pakko.
Hyvältä näyttää ja kuulostaa.
Tehostinpumppu narisee meilläkin ja kuulosti narisevan muissakin foxeissa. Vissiin vanhemmiten alkaa narisemaan. Tehostinöljyn vaihtokin on asiallinen huoltotoimenpide säännöllisesti suoritettuna.
Lähetetty: 22 Syys 2007, 18:41
Kirjoittaja JYK-90
Omassa ht:ssä ei äänet kasvanut merkittävästi kun otin taka-akselin ylitykset pois ja käänsin putket hönkimään alaspäin 45 astetta!! Seuraavaksi olis tarkoitus kääntää putket tulemaan takapyörien edestä sivulle. Taitaa vaan vaimentimet mennä uusiksi, eli pitää löytää pyöreät ja mahdollisimman kapeat pöntöt.
Lähetetty: 22 Syys 2007, 23:00
Kirjoittaja Homer65
JYK-90 kirjoitti:Omassa ht:ssä ei äänet kasvanut merkittävästi kun otin taka-akselin ylitykset pois ja käänsin putket hönkimään alaspäin 45 astetta!! Seuraavaksi olis tarkoitus kääntää putket tulemaan takapyörien edestä sivulle. Taitaa vaan vaimentimet mennä uusiksi, eli pitää löytää pyöreät ja mahdollisimman kapeat pöntöt.
Sama ajatus, talvi näyttää toteutuuko. Kertoile jos ratkaisu löytyy
Lähetetty: 01 Loka 2007, 18:44
Kirjoittaja Fastback
Antti66HT kirjoitti:Katsastusmies katsoo taulukosta onko laillinen, ja mittaa tarvittaessa.
60-luvunvehkeissä, paikallaan 2/3 kierroksia koneessa, saa olla kait 85dB, mulla oli vanhalla nokka-aksilalla 82dB. Tämä siis 2 1/5" putkisto takakselille, 25 e äänenvaimentajilla.
Miten määritellään 2/3 kierroksia koneessa? Eli 6000 rpm koneessa 4000 rpm taulussa mittauksessa? Eikös tuon voi hoitaa rajoittimella alaspäin, esim. rajoitin 5100 rpm ja antaa katsurin polettaa sen 3400 rpm?
Kyllä putkisto kannattaa tehdä loppuun asti, on se vaan nimpal mukavampaa kun ei pöristä lattian alla. Jos koneessa on jerkkua niin kyl sen kuulee että onko se käynnissä vaikka onkin taka-akselin ylitykset - ei tartte katsoa kierroslukumittarista.