Tervehdys!
Asia kiinnostaa minua koska olen menossa vuoden vaihteessa Michiganiin vuodeksi ja Musse, vieläpä avomalli kiilteli jo silmissä (siis ainakin ennen tätä verotusuudistusta) , yritän tässä arvioida kuinka paljon Mussen hinta nousee ja menee yli muuttoauton verohelpotuksen:
Poimin muutaman esimerkin
http://www.Mobile.de uusista musseista joissa oli mainittu tuo co2 arvo:
Kraftstoffverbrauch ca.:
10,7 l/100km
CO2-Emissionen ca.:
307 g/km
Kraftstoffverbrauch ca.:
11,8 l/100km
CO2-Emissionen ca.:
238 g/km
yleensä siinä 307 g/km tuo alin 238 on kyllä aika alhainen...
Sitten täältä löytyneestä verotusarvoa koskevasta viestistä auton hinta
"Tullilta tuli veropäätös mun cabrioon ja verotusarvoksi oli leivottu Hämeenlinnassa 67000€.
Perushinta(€) Varustelu(€) Yleinen myyntihinta(€) Voimassaolo Julkaisupäivä
56000 0 53460 11.11.2006 - 11.05.2008 11.11.2006
Yhteensä 1 kpl"
Jos mussea verrattaisiin esim crysler 300c:n
http://www.iltasanomat.fi/autot/autovero.asp?m=158
Malli Mallivuosi Mallitarkennus CO2 Hinta nyt Uusi hinta Erotus
300C 2006 3.5 4D HB 4WD AUT 183KW 268 53 900 58 156 4 256
300C 2007 3.5 4D HB 4WD AUT 183KW 268 58 900 63 429 4 529
300C 2008 3.5 V6 TOURING AWD 265 60 990 65 253 4 263
300C 2007 5.7 4D AUT 250KW 287 62 900 70 245 7 345
300C 2007 5.7 4D HB AUT 250KW 296 62 900 71 546 8 646
Elikkä noista hintojen noususta voi pätellä että (uuden) GT mallin verollinen hinta voisi nousta n. 4000€ ja siis kun vuoden
vanhan täysillä varustella ladatun tuo Suomeen muuttoautona ja kun se ilmeisesti meni ennen juuri ja juuri verohelpotusrajan alapuolelle,
niin nyt siitä joutuisi maksamaan n. 4000€ veroja.
Ja avon hinta tulisi nousemaan n. 7000-8000€ ja kun siitä ennestäänkin joutuu maksamaan veroja reippaasti eli bye bye uusi avomusse ainakin minun osaltani ehkä käytettynä sitten...
Tosin tämä voi olla worst case scene, ilmeisesti tuohon hinnan korotukseen on laskettu myös myyjän katteet korotuksen osalta mukaan ja toinen asia joutuuko tuon ylimenevän veron päälle maksamaan alv:n myös?
Osaako joku arvioda miten paljon veroja loppupelissä joutuisi maksamaan vuoden vanhasta gt premium kovakatosta ja avosta Suomeen tuotuna?
Tietysti tulli voisi olla se oikea paikka kysyä asiaa, vai viitsiikö ne sitä siellä edes laskea etukäteen...
EDIT:
Oho eipäs tullut luettua tuota tullin tiedotetta kun lite ei heti auennut, eli asiat saattavat muuttua koska mussella ei tietääkseni ole EY tyyppihyväksyntää,
mutta miten tulkitaan tuo virke "sellaisia uusia autoja, joita eivät koske EY-tyyppihyväksyntämenettely ja yhteisötason säännökset päästöjen mittaamisesta, kuten piensarjatuotantona valmistettuja autoja ja Euroopan yhteisön ulkopuolella valmistettuja yksittäisiä autoja." kuuluuko muutoauto musse tuohon edlliseen kategoriaan?
"Autoon sovellettava veroprosentti määräytyy tällöin auton kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella verotaulukon mukaisesti.
Laskennallisen päästötason määrittäminen koskee vanhempia käytettyjä tuontiautoja ja lisäksi sellaisia uusia autoja,
joita eivät koske EY-tyyppihyväksyntämenettely ja yhteisötason säännökset päästöjen mittaamisesta, kuten piensarjatuotantona
valmistettuja autoja ja Euroopan yhteisön ulkopuolella valmistettuja yksittäisiä autoja.
Urheiluautotyyppisten ajoneuvojen laskennallinen päästötaso määritellään toisin, sillä niiden teho ja polttoainekulutus ovat suuria verrattuna ajoneuvon kokonaismassaan.
Jos auton tehon (kW) ja kokonaismassan (kg) osamäärä on 0,15 tai suurempi, laskennallisia hiilidioksidipäästöjä korotetaan kertomalla ne luvulla
1,5. Hiilidioksidipäästöjen määrä pyöristetään täysiin grammoihin."
GT Mussen teho on 224kw ja avon omapaino 1528kg jonka osamäärä on 0,147 joten kokonaismassalla pitäisijäädä selkeästi alle urheiluautomäärityksen
Edit eli korjataampa tuota ennustetta painona käytetään siis kokonaispainoa eikä omapainoa joten jos arviodaan että kokonaispaino olisi sama kuin edellisellä mussella eli 95 GT avo 2050 kg= 26,2% co2=222
niin veron voisi arvioida tippuvan n. 1000-2000€
Sinällään on ikävää että tuolla uudella veromenettelyllä tehdään superautot todella kalliiksi ja siten erittäin harvinaisiksia Suomessa. Noita tehoautoja Ferrareita ym. on ennestäänkin vähän ja niillä ajetaan vielä vähemmän, ettei niiden päästöillä ole mitään merkitystä globaalisti. Sinnemäet, Lipposet ja muut viherkommarit ovat päässeet taas rellestämään. Onkohan kukaan laskenut esim. oopperan tai tulevan musiikkitalon co2 vaikutuksia, niiden rakentaminen ja lämmittäminen ym. tuo co2 päästöjä varmasti paljon enemmän kuin Suomen koko superautokanta koko elinkaarensa aikana. Ja ennenkaikkea noiden viherkommareiden harrastukset maksaa tavallinen veronmaksaja esim. oopperan tukina, kun taas autoharrastajat maksavat verojen kautta valtiolle valtavasti harrastuksestaan.