Sivu 1/2

Autovero 1.1.08 alkaen

Lähetetty: 02 Marras 2007, 10:44
Kirjoittaja stangrider
http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/01_ ... 5_2007.pdf



Näyttää siltä, että samat lain laatijat edelleen asialla.
Nähtävästi siis Eu:n ulkopuolelta tuotava auto ilman Eu-tyyppihyväksyntää on aina saastuttava laite. Ihan sama miten paljon on katalysaattoreja alla.. :evil:

Mitkähän mahtaa olla esim. uuden Mustangin 2005- ilmoitetut päästöarvot?

Lähetetty: 02 Marras 2007, 17:38
Kirjoittaja veekoo
Nohnoh.. Jos s197:lle ei loydy paastoarvoja, niin sehan on kohtalaisen kevyt auto kuitenkin... 1400kg? Paljonkohan silla perusteella hutkitaan..? Onko jossain taulukkoa?

Edit: Jahahs, se olikin linkki taulukkoon eika esimerkkeihin.. Nopea paissaanlasku: painon mukaan n. 20% ja myrkkykaasujen 30% (4.5t 18000km/v = n. 260g/km?) Toki jos ajaa enempi niin tulee pienempi rosentti.. Oliskohan toi jenkkiluku 15000mi mukaan..? Takuusta paatellen olisi 20tkm eli 245g/km ja 28.5%... Hyvat kadenvaannot tosta on viela luvassa.. :lol: :lol:

Lähetetty: 02 Marras 2007, 21:20
Kirjoittaja okvp
Tervehdys!

Asia kiinnostaa minua koska olen menossa vuoden vaihteessa Michiganiin vuodeksi ja Musse, vieläpä avomalli kiilteli jo silmissä (siis ainakin ennen tätä verotusuudistusta) , yritän tässä arvioida kuinka paljon Mussen hinta nousee ja menee yli muuttoauton verohelpotuksen:

Poimin muutaman esimerkin http://www.Mobile.de uusista musseista joissa oli mainittu tuo co2 arvo:


Kraftstoffverbrauch ca.:
10,7 l/100km
CO2-Emissionen ca.:
307 g/km

Kraftstoffverbrauch ca.:
11,8 l/100km
CO2-Emissionen ca.:
238 g/km

yleensä siinä 307 g/km tuo alin 238 on kyllä aika alhainen...


Sitten täältä löytyneestä verotusarvoa koskevasta viestistä auton hinta

"Tullilta tuli veropäätös mun cabrioon ja verotusarvoksi oli leivottu Hämeenlinnassa 67000€.

Perushinta(€) Varustelu(€) Yleinen myyntihinta(€) Voimassaolo Julkaisupäivä
56000 0 53460 11.11.2006 - 11.05.2008 11.11.2006
Yhteensä 1 kpl"

Jos mussea verrattaisiin esim crysler 300c:n

http://www.iltasanomat.fi/autot/autovero.asp?m=158

Malli Mallivuosi Mallitarkennus CO2 Hinta nyt Uusi hinta Erotus

300C 2006 3.5 4D HB 4WD AUT 183KW 268 53 900 58 156 4 256
300C 2007 3.5 4D HB 4WD AUT 183KW 268 58 900 63 429 4 529
300C 2008 3.5 V6 TOURING AWD 265 60 990 65 253 4 263
300C 2007 5.7 4D AUT 250KW 287 62 900 70 245 7 345
300C 2007 5.7 4D HB AUT 250KW 296 62 900 71 546 8 646

Elikkä noista hintojen noususta voi pätellä että (uuden) GT mallin verollinen hinta voisi nousta n. 4000€ ja siis kun vuoden
vanhan täysillä varustella ladatun tuo Suomeen muuttoautona ja kun se ilmeisesti meni ennen juuri ja juuri verohelpotusrajan alapuolelle,
niin nyt siitä joutuisi maksamaan n. 4000€ veroja.

Ja avon hinta tulisi nousemaan n. 7000-8000€ ja kun siitä ennestäänkin joutuu maksamaan veroja reippaasti eli bye bye uusi avomusse ainakin minun osaltani ehkä käytettynä sitten...

Tosin tämä voi olla worst case scene, ilmeisesti tuohon hinnan korotukseen on laskettu myös myyjän katteet korotuksen osalta mukaan ja toinen asia joutuuko tuon ylimenevän veron päälle maksamaan alv:n myös?

Osaako joku arvioda miten paljon veroja loppupelissä joutuisi maksamaan vuoden vanhasta gt premium kovakatosta ja avosta Suomeen tuotuna?

Tietysti tulli voisi olla se oikea paikka kysyä asiaa, vai viitsiikö ne sitä siellä edes laskea etukäteen...

EDIT:
Oho eipäs tullut luettua tuota tullin tiedotetta kun lite ei heti auennut, eli asiat saattavat muuttua koska mussella ei tietääkseni ole EY tyyppihyväksyntää,
mutta miten tulkitaan tuo virke "sellaisia uusia autoja, joita eivät koske EY-tyyppihyväksyntämenettely ja yhteisötason säännökset päästöjen mittaamisesta, kuten piensarjatuotantona valmistettuja autoja ja Euroopan yhteisön ulkopuolella valmistettuja yksittäisiä autoja." kuuluuko muutoauto musse tuohon edlliseen kategoriaan?

"Autoon sovellettava veroprosentti määräytyy tällöin auton kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella verotaulukon mukaisesti.
Laskennallisen päästötason määrittäminen koskee vanhempia käytettyjä tuontiautoja ja lisäksi sellaisia uusia autoja,
joita eivät koske EY-tyyppihyväksyntämenettely ja yhteisötason säännökset päästöjen mittaamisesta, kuten piensarjatuotantona
valmistettuja autoja ja Euroopan yhteisön ulkopuolella valmistettuja yksittäisiä autoja.

Urheiluautotyyppisten ajoneuvojen laskennallinen päästötaso määritellään toisin, sillä niiden teho ja polttoainekulutus ovat suuria verrattuna ajoneuvon kokonaismassaan.
Jos auton tehon (kW) ja kokonaismassan (kg) osamäärä on 0,15 tai suurempi, laskennallisia hiilidioksidipäästöjä korotetaan kertomalla ne luvulla
1,5. Hiilidioksidipäästöjen määrä pyöristetään täysiin grammoihin."

GT Mussen teho on 224kw ja avon omapaino 1528kg jonka osamäärä on 0,147 joten kokonaismassalla pitäisijäädä selkeästi alle urheiluautomäärityksen

Edit eli korjataampa tuota ennustetta painona käytetään siis kokonaispainoa eikä omapainoa joten jos arviodaan että kokonaispaino olisi sama kuin edellisellä mussella eli 95 GT avo 2050 kg= 26,2% co2=222
niin veron voisi arvioida tippuvan n. 1000-2000€


Sinällään on ikävää että tuolla uudella veromenettelyllä tehdään superautot todella kalliiksi ja siten erittäin harvinaisiksia Suomessa. Noita tehoautoja Ferrareita ym. on ennestäänkin vähän ja niillä ajetaan vielä vähemmän, ettei niiden päästöillä ole mitään merkitystä globaalisti. Sinnemäet, Lipposet ja muut viherkommarit ovat päässeet taas rellestämään. Onkohan kukaan laskenut esim. oopperan tai tulevan musiikkitalon co2 vaikutuksia, niiden rakentaminen ja lämmittäminen ym. tuo co2 päästöjä varmasti paljon enemmän kuin Suomen koko superautokanta koko elinkaarensa aikana. Ja ennenkaikkea noiden viherkommareiden harrastukset maksaa tavallinen veronmaksaja esim. oopperan tukina, kun taas autoharrastajat maksavat verojen kautta valtiolle valtavasti harrastuksestaan.

Lähetetty: 04 Marras 2007, 11:44
Kirjoittaja Lauri
okvp kirjoitti: Jos auton tehon (kW) ja kokonaismassan (kg) osamäärä on 0,15 tai suurempi, laskennallisia hiilidioksidipäästöjä korotetaan kertomalla ne luvulla
1,5. Hiilidioksidipäästöjen määrä pyöristetään täysiin grammoihin."

GT Mussen teho on 224kw ja avon omapaino 1528kg

Avo GT:n cub weight eli omapaino on 3,488 lbs mikä on 1582 kg
Olet laskenut autojen omamassan mukaan, kun taas ylempänä todetaan kokonaismassa eli mennään vielä enemmän tuon 0,15 alle. No, sinällään tämä ei muuta mitään.

Ferrareiden myyntihän vilkastui vähän aikaa sitten, taisi jopa tehtaalta lohjeta vähän normaalia enemmän autoja Suomeen. Olisiko syynä Mika Salon mestaruus Ferrarilla, vai mikä lie. :wink: Mutta muuten olen kyllä samaa mieltä että "urheiluautoilla" ajetaan sen verran vähän että mielestäni on turhaa niitä rankaista vielä lisäkertoimilla. Vaikkakin siellä sitä rahaa enemmän liikkuukin. Vähän hölmösti vaan jaotellaan urheiluautot, eihän pelkästään tehokkaalla moottorilla varustettu auto ole urheiluauto.

Lähetetty: 05 Marras 2007, 10:40
Kirjoittaja stangrider
Tämä koskee tuota ajoneuvoveroa eli vuotuista käyttömaksua 2010 alkaen! Ensin säikähdin että esim. 95 mallin avossa käyttömaksu jopa laskisi kun katsoin omamassan mukaan joka on 1525kg. Veron perusteena on kuitenkin tuo kokonaismassa, joka on ilm. 2050kg.
Näin ollen käyttömaksu nousisi 127,75e--->183,96e, jolloin tietysti ns. seisonta-aika tulee kannattavammaksi, edellyttäen että sen kustannukset ovat tuon 20,40e per/veivaus edestakaisin.


------------------



Esityksessä ehdotetaan, että niistä autoista, joista ei ole saatavilla päästötietoa direktiivin 1999/100/EY 2 artiklan 3 kohdassa edellytetyllä tavalla, kannettaisiin veroa ajoneuvon kokonaismassaan perustuvan kertoimen avulla. Kokonaismassalla tarkoitetaan auton omamassaa lisättynä kantavuudella. Vaikka auton kokonaismassa ei täysin korreloi auton hiilidioksidipäästön kanssa, sen vastaavuus on paras käytettävissä olevista teknisistä veroperusteista. Suuremman massan liikuttamiseen vaaditaan enemmän energiaa. Myös auton moottorikoko kasvaa yleensä auton koon kasvaessa. On kuitenkin tunnustettava, että kahdella saman painoisella autolla voi olla suuriakin eroja polttoaineen ominaiskulutuksessa. Toisaalta on huomattava, että myös autolle tyyppihyväksynnän yhteydessä ilmoitettu hiilidioksidipäästö edustaa vain säädetyn testaustavan mukaista tulosta ja on siinä mielessä vain tilastollinen, joskin automallien välillä vertailukelpoinen erotteleva tekijä. Se ei näin ollen kuvasta autokohtaista todellista päästötasoa, johon vaikuttavat myös esimerkiksi auton huoltaminen ja ajotapa. Siten veromallissa kokonaisuutena arvioiden joudutaan hyväksymään joka tapauksessa sekä systemaattista että satunnaista eroa veroperusteen ja auton todellisen päästötason välillä. Painoperusteiseen veroon sisältyvää ehkä tätä eroa suurempaakin virhettä voidaan kuitenkin pitää kohtuullisena taloudellisena rasitteena painoperusteen mukaan verotettaville autoille ehdotettavan varsin kohtuullisen verotason vuoksi.

VEROTAULUKKO 2

Ajoneuvon kokonaismassa kilogrammaa Veron määrä c/päivä euroa/365 päivää

enintään 1 300 20,8 75,92

1 301—1 400 23,8 86,87

1 401—1 500 27,0 98,55

1 501—1 600 30,4 110,96

1 601—1 700 34,0 124,10

1 701—1 800 37,8 137,97

1 801—1 900 41,8 152,57

1 901—2 000 46,0 167,90

2 001—2 100 50,4 183,96

2 100—2 200 55,0 200,75

2 201—2 300 59,8 218,27

2 301—2 400 64,8 236,52

2 401—2 500 70,0 255,50

Lähetetty: 05 Marras 2007, 18:53
Kirjoittaja veekoo
Tohon paastojen mukaan laskettavaan veroon.. Lisaa ongelmia soppaan tuo se, etta jenkeilla on eri menetelmat ton kulutuksen maarittamiseen kuin EU:ssa, joten joten.. Parhaimmillaan uudella mustilla paasee johonkin 9.5l/100 kulutukseen ja jalka suorana & kumi palaen yli 20l/100. Normaali tyomatka-ajo kuluttaa jotain 13-15l/100km. Siis kaupunkiajoa, moottoritieta ja ohimosuonet pullottaen ruuhkassa odottamista.

Lähetetty: 05 Marras 2007, 21:29
Kirjoittaja FINGT
Joo siinä mielessä nyppii tuo "veroale" että nyt Suomessa nähdään vielä vähemmän oikeita urheiluautoja. Vaikka ei itse pysty Ferraria tai Porschea ostaan niin onhan se kiva edes joskus nähdä sellanen.

Mutta joo tuosta Mustangista ja kulutuksesta, 20000km takana ja keskikulutus on aika tarkkaan 11.7 L/100km.
Joskus matka-ajossa näytti ajotietokone 9 pintaan, mutta eipä tuota ole bensansäästämiseen ostettu.

Lähetetty: 08 Marras 2007, 17:46
Kirjoittaja jaro55
Taitaa vähentyä tuo 25v vanhempien tuonti reilulla kädellä ensi vuoden puolella kun tulee tämä uusi mainio autoverouudistus.Missään ei ole kerrottu että ikäalenemasta mikä nykyisin on käytössä joten verothan pomppaisi moninkertaisiksi.Sanokaa nyt että oon väärässä?????

Lähetetty: 13 Marras 2007, 23:29
Kirjoittaja Juhis.
jaro55 kirjoitti:Taitaa vähentyä tuo 25v vanhempien tuonti reilulla kädellä ensi vuoden puolella kun tulee tämä uusi mainio autoverouudistus.Missään ei ole kerrottu että ikäalenemasta mikä nykyisin on käytössä joten verothan pomppaisi moninkertaisiksi.Sanokaa nyt että oon väärässä?????
Sama kysymys hitusen jännityttää, tuli tuollainen nimittäin hankittua, ja seuraavina päivinä tupsahtikin tuo mukava verouudistusuutinen, ja että vielä noin nopeasti tulee käyttöön. Saahan nähdä tuleeko talliruusu, vai voiko veroihin jopa olla vielä varaa tavallisella kansalla. :D

Overdriven 30 sivuisessa veromuutos-topicissa joku '67 Camaroa tuova oli toiveikas että verot olisivat jopa pienemmät kun nykyään (siis tuontivero), ei hajuakaan mihin lausuntonsa perusti. Pirullista kun missään ei ole mainittu tuosta ikävähennyksestä mitään, mutta jos se olisi edelleen voimassa, niin 60-luvun vehkeissähän verot pysyisivät kohtuullisina. No, ehkäpä tähänkin löytyy oman käden tietoa ensi vuoden puolella..... :evil:

Lähetetty: 14 Marras 2007, 11:34
Kirjoittaja stangrider
Ei oikein löydy tietoa tuosta ikäalenemasta vanhempien osalta.


Uudemmille (SN95) Mustangeille uudet autoveroprosentit 2008 olisi, jos nämä kilolukemat pitää paikkansa, seuraavasti;

94 GT 2004 kg= 25,7%
95 GT avo 2050 kg= 26,2%
96 Cobra 1971 kg = 25,3%


Aiemmin tuo vero oli 29% pääsääntöisesti.

auto vero

Lähetetty: 20 Marras 2007, 11:58
Kirjoittaja arttu
Lopultakin tuli cobrasta -96 autovero päätös postissa.... kun juuri nyt verotus muuttuu niin voin halutessa tehdä uuden vero anomuksen uuden kaavan mukaan(jos ei ole vielä maksanut veroa).... Uuden kaavan mukaan jos verorosentti otetaan kokonais massan mukaan niin tulis vähän pienempi vero... eli teen uudet laput. Mutta nyt pitäis saada varmuus että meneekö tämä auto painon mukaan vai onko jossain ilmoitettu co2 päästöt?? Jos päästöt löytyy niin sitten ei kannata tehdä uutta anomusta koska vero nousee..

Re: auto vero

Lähetetty: 20 Marras 2007, 12:36
Kirjoittaja MouTine
arttu kirjoitti:Lopultakin tuli cobrasta -96 autovero päätös postissa.... kun juuri nyt verotus muuttuu niin voin halutessa tehdä uuden vero anomuksen uuden kaavan mukaan(jos ei ole vielä maksanut veroa).... Uuden kaavan mukaan jos verorosentti otetaan kokonais massan mukaan niin tulis vähän pienempi vero... eli teen uudet laput. Mutta nyt pitäis saada varmuus että meneekö tämä auto painon mukaan vai onko jossain ilmoitettu co2 päästöt?? Jos päästöt löytyy niin sitten ei kannata tehdä uutta anomusta koska vero nousee..
Ei ole missään mitään CO2 arvoja, eli menee kokonaispainon mukaan. Kerrohan, paljonko verottivat ja paljonko auto konaismassa on?

Re: auto vero

Lähetetty: 20 Marras 2007, 14:42
Kirjoittaja arttu
MouTine kirjoitti:
arttu kirjoitti:Lopultakin tuli cobrasta -96 autovero päätös postissa.... kun juuri nyt verotus muuttuu niin voin halutessa tehdä uuden vero anomuksen uuden kaavan mukaan(jos ei ole vielä maksanut veroa).... Uuden kaavan mukaan jos verorosentti otetaan kokonais massan mukaan niin tulis vähän pienempi vero... eli teen uudet laput. Mutta nyt pitäis saada varmuus että meneekö tämä auto painon mukaan vai onko jossain ilmoitettu co2 päästöt?? Jos päästöt löytyy niin sitten ei kannata tehdä uutta anomusta koska vero nousee..
Ei ole missään mitään CO2 arvoja, eli menee kokonaispainon mukaan. Kerrohan, paljonko verottivat ja paljonko auto konaismassa on?

6400€ oli vero... riippuu vähän mistä ne repii kokonaismassan...mutta uuden kaavan mukaan pitäis veron olla noin 5400€. Eli laitain laskun roskikseen ja teen uudet laput tulliin.

Lähetetty: 20 Marras 2007, 14:47
Kirjoittaja Sulkava
6400 veroa ???

mikä oli vertailuatojen hinta ja mitä ne olivat ???? :shock:

yleinen pyynti

Lähetetty: 20 Marras 2007, 15:17
Kirjoittaja arttu
[quote="Sulkava"]6400 veroa ???

mikä oli vertailuatojen hinta ja mitä ne olivat ????

Yleiseksi pyyntihinnaksi oli arvottu reilu 20000€. Vissiin ne vähän niinku ylihintaisia GT malleja käytti vertailu ajoneuvoina. oisko ollu joku 16000€ euroa hintaa...