Sivu 1/3

Cleveland stroker-projekti

Lähetetty: 25 Syys 2008, 01:16
Kirjoittaja GT-350
Huomasin Moottori & voimansiirto osioissa olevan vähän hiljaista joten tuikataan nyt jotain topikkia alulle. Tämä saattaa olla kiinnostava, koska kyllähän noita Clevejä autoissa paljon on.

Saatiin juuri valmiiksi 351C Cleveland stroukki-moottori, joka menossa kimppa-autoon ja vähän niinkuin omaan käyttöön. Moottori oli loppuun ajettu std-lohko, jolla kyllä olisi voinut puksutella vaikka Rovaniemelle ja takaisin mutta ei siitä öljynpainemittarin neula olisi paljon nollasta silläkään matkalla värähtänyt.

Sisältä löytyi ehjät kiertokanget, pahasti kulunut mutta korjauskelpoinen kampi, ja kaikki muu sulattotavaraa. Itse lohko std, ja hyvä aihio täysremontille.

Ennakkoluulottomasti tuli laskeskeltua eri vaihtoehtojen hintoja ja iskun pidennus ei ollujen lopuksi ihan älyttömästi maksanut. Kokonaisuus on tehty merkkiosista mutta budjetilla, tämä on kuitenkin kauppakassiauton moottori eikä mikään kilpuri.

Laitettiin sisään 3.850" -iskuinen kampi hiukan spesiaaleilla pienillä 2.100" kk-journaleilla, 6" takokiertokanget, ja SRP:n takomännät. Iskuntilavuutta tulee se normaali 393cid. Tälläisessä paketissa ei tarvitse tehdä lohkoon mitään viisteitä, kaikki mahtuu pyörimään hyvin. Öljynkiertoon tehtiin se perinteinen rajoitinratkaisu, eli Moroson valmiilla sarjalla rajoitettiin nokka-akselin voitelua ja siten tuetaan voitelua kampiakselille.

Kannet (2V) rempattiin uusilla vakioventtiileillä ja pakopahkat snurrattiin pois, sekä vähän tuli touhuttua palotiloissa. Venttiilikoneisto on vakio nokka-akselia lukuun ottamatta. Lohkoon tehtiin kaikki tarvittavat työt. Puristukset on maltilliset 10:1, ja nokka näin "isoon" moottoriin suht maltillista keskitasoa.

Veikkaan, ettei ehdi maito hapantua tai tuskin lapset myöhästyvät yleisurheiluharkoista ensi kesänä.

Opetukset tästä tapauksesta ainakin minulle olivat:

- Cleve on ihmeen vahvan moottori, ja ihan öljynpaineettomana väsyneenäkin vielä jaksaa mennä, jopa kohtuu kulutuksella (bensan osalta, öljy on ihan toinen juttu)
- stroukkaaminen on helppoa
- osatarjonta ihan kohtalainen ehkä lukuun ottamatta kunnollisia ja järkevänhintaisia kansia ja imusarjoja, niitä ei ole kauheasti tarjolla mutta on kuitenkin. Toisaalta Cleven omat kannetkin ovat jonkunmoiset, varsinkin 4V. Kansien ja imusarjojen kohdalla Cleve-mies köyhtyy selvästi enemmän kuin 302 -pohjaista moottoria rakenteva.

Re: Cleveland stroker-projekti

Lähetetty: 25 Syys 2008, 02:47
Kirjoittaja Fastback
Mainstream harrastaa 302/351w pohjaisia moottoreita, Cleveland on hieman jäänyt siinä jalkoihin, mutta ei moottoria parane aliarvioida. Clevelandeilla on oma harrastekuntansa ja kirein Cleveland minkä viimeksi olen nähnyt oli Sandbergin entinen kisa 550hv 351c, jenkasi aivan helevetisti - natikoissa josku 19xx Humaloja isokopassa se taisi möyhytä??? :?: 302/351w on äkkiseltää helpompi valinta, lohkoja on saatavilla pilvin pimein verrattuna clevelandeihin. Clevelandin ehkä suurin ongelma on se että hiperf käytössä 0,040" on suurin suositeltu porausraja. Pienellä kansien hieromisella saa windsor lohkoon Clevelandin kannet toimimaan - tämä oli varsin suosittu toimenpide aikoina jolloi winsoreihin ei saanut kunnon kansia. Nykypäivänä kun kansia on saatavilla lähes 500cfm asti windsor koneille on Clevelandin kansien windsoriin sorvaaminen kyseenalaista - hörhöilynä se kyllä toimisi.

4V Cleveland tykkäisi varmati kasvaneesta iskusta, isot kannet saataisiin toimimaan paremmin ja vääntöä lisää alarekisteriin. Jos minulla olisi Cleveland osina, niin en empisi hetkeäkään pientä stroukkia.

Re: Cleveland stroker-projekti

Lähetetty: 25 Syys 2008, 20:36
Kirjoittaja Homer65
Tostahan saisi mainion testin, stroukki Cleveland vastaan stroukki Windsor! :lol: :lol: :lol:

Re: Cleveland stroker-projekti

Lähetetty: 26 Syys 2008, 00:24
Kirjoittaja GT-350
Homer65 kirjoitti:Tostahan saisi mainion testin, stroukki Cleveland vastaan stroukki Windsor! :lol: :lol: :lol:
Tapahtuu, kuomaseni, tapahtuu...

Viime syksynä varsin vastaava kaksintaistelu tapahtui, kun stroukkaamaton Cleve ja 327W olivat samassa paikassa samaan aikaan...silloin Cleve voitti 3hp:lla. Molempien numerot alkoivat nelosella.

Re: Cleveland stroker-projekti

Lähetetty: 26 Syys 2008, 03:35
Kirjoittaja Fastback
GT-350 kirjoitti:
Homer65 kirjoitti:Tostahan saisi mainion testin, stroukki Cleveland vastaan stroukki Windsor! :lol: :lol: :lol:
Tapahtuu, kuomaseni, tapahtuu...

Viime syksynä varsin vastaava kaksintaistelu tapahtui, kun stroukkaamaton Cleve ja 327W olivat samassa paikassa samaan aikaan...silloin Cleve voitti 3hp:lla. Molempien numerot alkoivat nelosella.
Vaikea on testi, koska todella harvoin on kaksi identtiseksi rakennettua mottia rinnakkain penkissä. Eri asia on, jos esim. orggis 351w rauta motti laitetaan rinnakkain orggiksen 351c rautamotin kanssa. Vaihda niihin sitten nokka-akseli, kaasari ja keinut rajumpaan. 99,5% todennäköisyydellä Cleveland potkii windsoria vyön alle. Sama isku, sama poraus, Clevelandissa isommat kannet. Erilaisten moottorien vertailun perusteella tehtävien oikeiden johtopäätösten tekeminen on vaikeaa. Turbottu 200 cid mottia jos vertaillaan vakioon 400M Clevelandiin niin luulisin että turbo 200 cid on kovassa kurssissa. Tuosta jos tekee johtopäätöksen että 200 cid on parempi virikone kuin 400M niin ollaan syvälle metsässä.

Re: Cleveland stroker-projekti

Lähetetty: 26 Syys 2008, 07:35
Kirjoittaja 65HT
GT-350 kirjoitti: Viime syksynä varsin vastaava kaksintaistelu tapahtui, kun stroukkaamaton Cleve ja 327W olivat samassa paikassa samaan aikaan...silloin Cleve voitti 3hp:lla. Molempien numerot alkoivat nelosella.
Jotta tuosta saataisiin tasaväkinen kamppailu, eikös moottoreiden pitäisi olla samankokoisia? Jos lasketaan hp/cid eikös W vie voiton tuossa... :D

Re: Cleveland stroker-projekti

Lähetetty: 26 Syys 2008, 08:33
Kirjoittaja Mexico65
65HT kirjoitti:
GT-350 kirjoitti: Viime syksynä varsin vastaava kaksintaistelu tapahtui, kun stroukkaamaton Cleve ja 327W olivat samassa paikassa samaan aikaan...silloin Cleve voitti 3hp:lla. Molempien numerot alkoivat nelosella.
Jotta tuosta saataisiin tasaväkinen kamppailu, eikös moottoreiden pitäisi olla samankokoisia? Jos lasketaan hp/cid eikös W vie voiton tuossa... :D
Tosin Cleve antoi tasoitusta 2V rautakansien kansien (ok, olinhan minä ja Tomi Laine niitä jo hieman portannut, sekä Marko Someroja viimeistellyt venttiilit ja seetit) ja laahaavan nokka-akselin myötä. 327 Windsorissa sitä vastoin AFR hatut ja rullanokka riittävillä asteilla.

Mielestäni todella hyvin +400 hp 2V cevelandista.

Itse pidän Clevelandia parempana (ei 351M eikä 400) koska siinä on pienempi halkaisija runkolaakereissa kuin 351W moottorissa (jos kyseessä vakio tuotanto lohkot, Aussi cleve noista tietenkin parhain). Lienee juuri tuosta syystä noissa after market 351W lohkoissa celevelandin runkolaakeri koko (2.749” Std 351 Cleveland).

Re: Cleveland stroker-projekti

Lähetetty: 26 Syys 2008, 08:57
Kirjoittaja GT-350
Otatteks te tän nyt vähän tarkoitusta vakavammin :D

Onhan se vaan niin, että kun 2 yksilöä laitetaan peräkkäin tai vierekkäin (vrt. esim. strip) niin pieni vähintäänkin leikkimielinen kisanpoikanenhan siitä syntyy.

Mutta takaisin tähän Clevelandiin. Itse olen aprikoinut että mihin asti nuo suht vakiot 2V -kannet riittävät, ja paljonko kuutiotilavuuden kasvu näkyy numeroissa. Tämän moottorin pieni jarru taitaa olla myös tuo Performer -imusarja, mutta sille ei nyt voi mitään. Hookerin peltisarjat tässä on ja päälle tulee näillä näkymin 750 Hollikka vakuumi lisättynä 2-puolen suutinpaletilla. Kauheasti paineita ei oteta, tämähän oli vain pakollinen koneremontti väsyneeseen kauppakassiauton moottoriin, ja kun kerran pienehköllä lisäsatsauksella sai hiukan lisää niin samalla se tehtiin.

Re: Cleveland stroker-projekti

Lähetetty: 26 Syys 2008, 10:40
Kirjoittaja Mexico65
GT-350 kirjoitti:Mutta takaisin tähän Clevelandiin. Itse olen aprikoinut että mihin asti nuo suht vakiot 2V -kannet riittävät, ja paljonko kuutiotilavuuden kasvu näkyy numeroissa. Tämän moottorin pieni jarru taitaa olla myös tuo Performer -imusarja, mutta sille ei nyt voi mitään. Hookerin peltisarjat tässä on ja päälle tulee näillä näkymin 750 Hollikka vakuumi lisättynä 2-puolen suutinpaletilla. Kauheasti paineita ei oteta, tämähän oli vain pakollinen koneremontti väsyneeseen kauppakassiauton moottoriin, ja kun kerran pienehköllä lisäsatsauksella sai hiukan lisää niin samalla se tehtiin.
Ford 351 C2V iron venttiilit 2.03"/1.67"
virtaamat at 28 Inches of Water
imu 0,400" 200cfm 0,600" 199cfm
pako 0,400" 143cfm 0,600" 163cfm
höyryä luvassa noin 400 - 450 hp
vs.
Ford Aussie 2V Ported John Brides Iron, venttiilit 2.08"/1.65"
virtaamat at 28 Inches of Water
imu 0,400" 240cfm 0,500" 246cfm
pako 0,400" 140cfm 0,500" 160cfm
höyryä luvassa noin 450 - 500 hp

Eiköhän noilla vakio 2V kansilla tuossa koneessa pääse jo aika pitkälle. Tuolla kombinaatiolla kannattaa pyrkiä vahvaan vääntö myllyyn. Kansien ja imusarjan virtaukset loppu jos nokkaa antaa liikaa.

Clevelndit sitten tykkää hieman isommista kaasareista, niin tuo 750 vac. Holley saattaa jäädä pieneksi huipputehon osalta.

Re: Cleveland stroker-projekti

Lähetetty: 26 Syys 2008, 11:26
Kirjoittaja GT-350
Noita virtauslukuja taitaa olla joka lähtöön, yksi versio löytyy niinkin läheltä kuin Natikka -lehdestä, jossa USA 2V -kansi on mainittu 230cfm / 172cfm, tehopotentiaali 473hp.

Vääntömoottorihan tästä tuli. 750 Holisti riittää auton peruskäyttötarkoitukseen varmasti, ja jos se loppuun niin kyllä samaan paikkaan loppuu myös tuo imusarja.

Re: Cleveland stroker-projekti

Lähetetty: 26 Syys 2008, 18:50
Kirjoittaja MONTTU
Jotenkin kiehtoo 4V Cleve strokeri, motilla on murhamoottorin maine ja ehkä siksi että ei tarvitsisi tehdä paljon muuta kuin kuutioita niin paljon kuin saa ja puristusta sopivasti. Ehkä kyytipojaksi CompCams XE274H ja vähän imistä. Niin, ja siinä olisi niitä kierroksia paljon, soundi on puoli ruokaa. Sininen "vakiomoottori" sitten kenkälusikalla ja lekalla 1300kg manuaali earlyyn ettei "ohut" alavääntö kiusaa.

En ole moisella ajanut mutta lieneekö se alavääntö niin ohutta Ooppeliin verrattuna?

Re: Cleveland stroker-projekti

Lähetetty: 26 Syys 2008, 19:19
Kirjoittaja SamiM
Fastback kirjoitti:400M
Se on 400, eikä 400M. :evil:

Re: Cleveland stroker-projekti

Lähetetty: 26 Syys 2008, 20:57
Kirjoittaja PeteP
MONTTU kirjoitti:motilla on murhamoottorin maine ja ehkä siksi
En ole moisella ajanut mutta lieneekö se alavääntö niin ohutta Ooppeliin verrattuna?

Kyyllä 4vee Cleeve vääntää, mie en oikeen ymmärrä (enkä paljon yleensä muutakaan) mistä se alavääntöpuuteteoria on lähtösin, omalla koneella tietty sitä vielä on kun nenäkeppi on maltillinen, ja rutistusta on nykyisin riiittävästi.. ööää ja jos tosiaan tuntuu että alavääntö ei riitä,niin painaa pedaalia syvempään :mrgreen: ..vielä jos kuvittelis että heittäis ton meikän möhköfantin kattilan tollasen kevyen kottikärryn keulille, joka ois vielä varustettu kevyesti pyörivällä lootalla, niin jumalauta kumi nöyrtyisi :) ah sitten siihen hulluuksissaan kun päivittäis äksymmän nokan, peltisarjat ja kunnon karpuraattorin ..ja kierrostenrajoittimen :roll:

Re: Cleveland stroker-projekti

Lähetetty: 27 Syys 2008, 02:40
Kirjoittaja Fastback
SamiM kirjoitti:
Fastback kirjoitti:400M
Se on 400, eikä 400M. :evil:
no joku pikkulohko.
PeteP kirjoitti: ..ja kierrostenrajoittimen :roll:
8000 rpm :twisted:

Re: Cleveland stroker-projekti

Lähetetty: 27 Syys 2008, 20:26
Kirjoittaja harmi80
Eipä se niin valtavaa se vääntö alle 2000 1/min ole, varsinkaan jos on yhtään nokkaa.
Mulla on tuossa tuo compin xe284 ja aika vaikeeta on liikkeellelähtö kakkosella alkavalla perällä. Mutta sitten kun liikkeellä ollaan ja 3000:n päällä kun linttaa pedaalin pohjaan, niin lukottomalla kyllä pikkurattaat huutaa. Ja nätisti kiertää tonne 7000-7500. Äänimaailma kyllä muuttuu melkoisesti kun päästään 4000-5000 paremmalle puolelle.
Nyt vaan alkoi vesiplommit hapertua siihen malliin, että taidan talvella nostaa koneen pois ja pitää vähän mietintätaukoa.
Tiedä vaikka keväällä rullais nääskaar henkinen cleevu tallista ulos :wink: .