Sivu 1/3
Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
Lähetetty: 07 Loka 2008, 09:09
Kirjoittaja Cosander
Tuli ostettu tommonen -67 vuoden HT Mustang alkuperäien kone on 298
Mikäs on suurin kone minkä saan laittaa tonne? Vai niin suuren kun vaan löydän jos jarrut ja alusta vastaa konetta?
Re: Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
Lähetetty: 07 Loka 2008, 09:16
Kirjoittaja Mexico65
390 cid ei selityksiä
tai
427 / 428 cid pienin selvityksin
tai
427 / 428 - up to +500cid saa tai kannattaa valmistautua selitelemään valintaa.
Joitakin isolohko muutoksia joutuu tekemään autoon.
Huom. max tehot 67 - 68
390 325 hp
427 425 hp
428 335 hp
Huomio auton paino noin 1450 kg
1450 kg /425 hp = 3,4 kg/hp
on yhtä kuin
1450 kg / 317 kW = 4,6 kg/kW
ja max oli 7,0 kg/kW
Re: Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
Lähetetty: 07 Loka 2008, 09:41
Kirjoittaja 302TT
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... ottori.htm
Autoon vaihdettavan moottorin massa saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa. Jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti pienentämällä henkilölukua, siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia. Massan lisäystä voidaan kompensoida esimerkiksi siirtämällä akun paikkaa tai vaihtamalla konepelti kevyempään.
Autoon vaihdettavan moottorin teho saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman tehonormin mukaan mitattuna.
Autoon vaihdettavan moottorin iskutilavuus saa olla korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus.
Auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet (esimerkiksi jousitus ja akselistot) on muutettava vastaamaan vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna.
Em. muutoksien rajoissa voidaan siis hyväksyä muutoskatsastuksella.
Re: Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
Lähetetty: 07 Loka 2008, 13:03
Kirjoittaja pete74
Eikös 68 saanu 428:lla jonka pitäis kelvata vertailumoottoriks eli 428 + 25% = 535
Re: Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
Lähetetty: 07 Loka 2008, 17:08
Kirjoittaja Fastback
390:n jos ottaa vertailumoottoriksi, niin kaikki moottorit 385-sarjan 460 cid asti menee leimaan, kunhan vertailu hv luku on alueella. Kuutiotuumien kanssa 390x1,25=487,5 joten rajoissa ollaan. Laitat vaan alustan vastaamaan 390 mallia tai päivität paremmaksi siitä ja hankit tarvittavan todistusaineston kuten shop manualin tms. 460 cid moottorille on '67 Mustangi katsastettu ilman ongelmia. 460 vs. 390 painossa ei ole juuri mitään eroa, ei edes tuota 10%, joten se ei tuota ongelmia.
'67 autoissa isoin moottori on ollut FE, joten 429/460 edustavat toista moottoriperhettä, mutta ei estä niiden leimaamista.
Re: Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
Lähetetty: 07 Loka 2008, 17:20
Kirjoittaja Lauri
Alumiininen Windsor, ja iskutilavuutta vaikkapa se 460.
/thread
Re: Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
Lähetetty: 07 Loka 2008, 18:16
Kirjoittaja Fastback
Lauri kirjoitti:Alumiininen Windsor, ja iskutilavuutta vaikkapa se 460.
/thread
Sittenhän sen voisi katsastaa 351:nä. Mitenkä muuten nuo alumiiniset 351:t kestävät 460 cid tarvittavaa 4,125" porausta??? Iskuahan tulee sitten jo 4,200", pitääkö lohkoa jyrsiä vai meneekö vakiona? Dartsonin alulohkot kestävät tuon 4,125" porauksen? Mites sen jälkeen, onko porauskertoja jäljellä?
Re: Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
Lähetetty: 07 Loka 2008, 18:42
Kirjoittaja Lauri
Fastback kirjoitti:Lauri kirjoitti:Alumiininen Windsor, ja iskutilavuutta vaikkapa se 460.
/thread
Sittenhän sen voisi katsastaa 351:nä. Mitenkä muuten nuo alumiiniset 351:t kestävät 460 cid tarvittavaa 4,125" porausta??? Iskuahan tulee sitten jo 4,200", pitääkö lohkoa jyrsiä vai meneekö vakiona? Dartsonin alulohkot kestävät tuon 4,125" porauksen? Mites sen jälkeen, onko porauskertoja jäljellä?
Luulisi tuon hintaisten verkonpainojen kestävän. Dartista en tiedä, mutta World ilmottaa max bore 4.155" alsalohkolle.
Elä ala vänkäämään, mä suljin jo tän langan kerran. (vapaavalintainen hymiö)
Re: Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
Lähetetty: 07 Loka 2008, 18:51
Kirjoittaja Fastback
Lauri kirjoitti:Elä ala vänkäämään, mä suljin jo tän langan kerran. (vapaavalintainen hymiö)
kerro mitä pitäisi vängätä niin voin yrittää
edit:
Alumiinilohkot ovat vaan yleensä sen verran heikompia rautaisiin nähden ettei ihan maksimi porauksia saada ulos ilman ettei lohko heikkene. No mitä mun kohdalla tulee mieleen, niin ei noita alulohkoja ole näkynyt tässä maassa kuin vuosia sitten yhdessä sb kisamaverickissa ja nykyään alsabbf motteja yhden käden sormin laskettavissa olevissa katuautoissa. Jos joku noita tietää, niin heittäkää vaikka yv:tä - on aina mielenkiintoista kuulla asiallisista kurmoottajista.
Re: Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
Lähetetty: 07 Loka 2008, 20:12
Kirjoittaja Mexico65
Lauri kirjoitti:Luulisi tuon hintaisten verkonpainojen kestävän. Dartista en tiedä, mutta World ilmot-taa max bore 4.155" alsalohkolle.
Tuossa nuo Dartin max arvot alumiini ja rauta lohkoille.
DART FORD 351 SB Aluminum Block
Bore & stroke: 4.165” x 4.250” max recommended
Cubic inch: 463” max recommended
DART iron eagle FORD 351 SB Iron Block
Bore & stroke: 4.185” x 4.250” max recommended
Cubic inch: 468” max recommended
Sehän noissa World ja Dart lohkoissa on jossain määrin hyvä asia, että kuutioita saadaan melko mu-kavasti eikä tehorajoitus (1200 hp) tule heti vastaan. Vasta painona on hieman tyyriimpi hinta.
Re: Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
Lähetetty: 07 Loka 2008, 20:42
Kirjoittaja Lauri
Fastback kirjoitti:kerro mitä pitäisi vängätä niin voin yrittää
Huumoria huumoria...
Re: Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
Lähetetty: 07 Loka 2008, 20:48
Kirjoittaja Fastback
Mexico65 kirjoitti:DART FORD 351 SB Aluminum Block
Bore & stroke: 4.165” x 4.250” max recommended
Cubic inch: 463” max recommended
DART iron eagle FORD 351 SB Iron Block
Bore & stroke: 4.185” x 4.250” max recommended
Cubic inch: 468” max recommended
Sehän noissa World ja Dart lohkoissa on jossain määrin hyvä asia, että kuutioita saadaan melko mu-kavasti eikä tehorajoitus (1200 hp) tule heti vastaan. Vasta painona on hieman tyyriimpi hinta.
Asiallista! Tuolla alkaa kuutiotuumia tulemaan, mutta on jo all out effort meininkiä ja raja on vastassa tai ainakin hyvin lähellä. Jos mulla olisi vielä '65-'66 Mustangi niin kyllä sinne tulisi tämmöinen
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku Olisi aika balanssissa, hintaahan tuossa on yli vastaavan 385-sarjalaisen (vertaa
http://www.keithcraft.com/engines/514_S ... ngine.html), mutta ainoa mahdollisuus ykköskopan mustakankiin.
Kaikesta huolimatta minun näkökulmani topicin asiaan on selvä. 429/460
Cosander kirjoitti:Tuli ostettu tommonen -67 vuoden HT Mustang alkuperäien kone on 298
Mikäs on suurin kone minkä saan laittaa tonne? Vai niin suuren kun vaan löydän jos jarrut ja alusta vastaa konetta?
Nyt pitää kysyä, että mitä on mielessä?!?? Mulla on hyvä fiilis, oli se sitten mitä tahansa! Mitä vaan teetkin niin pidät tuon 7kw/kg mielessä.
Re: Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
Lähetetty: 07 Loka 2008, 21:02
Kirjoittaja munmummu69
Fastback kirjoitti:Mitä vaan teetkin niin pidät tuon 7kw/kg mielessä jos joudut koneen dynottamaan katsastusta varten.
Hyvä lähtökohta itse viritykseen, mutta siihen dynolappuun pitää saada 7kg/kW.

Re: Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
Lähetetty: 07 Loka 2008, 21:17
Kirjoittaja Fastback
munmummu69 kirjoitti:Fastback kirjoitti:Mitä vaan teetkin niin pidät tuon 7kw/kg mielessä jos joudut koneen dynottamaan katsastusta varten.
Hyvä lähtökohta itse viritykseen, mutta siihen dynolappuun pitää saada 7kg/kW.

Kyllä sinä tiedät mitä laki sanoo asiaan.
Re: Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
Lähetetty: 08 Loka 2008, 16:42
Kirjoittaja JXA-26
Fastback kirjoitti:390:n jos ottaa vertailumoottoriksi, niin kaikki moottorit 385-sarjan 460 cid asti menee leimaan...
Laitat vaan alustan vastaamaan 390 mallia.
Jaa sais vai, hmmmm...
Minkäslaiset vauhdinhillittimet on ollut alkuperäisessä -67 390 tai 428 ?