kitkalukko

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
arttu
Aktiivi
Viestit: 37
Liittynyt: 16 Touko 2007, 22:30

kitkalukko

Viesti Kirjoittaja arttu »

Laittoin uuden kitkalukkoperän Bronco II:seen..näyttäis olevan samallainen kuin sn95 cobrassa. Onko Lukko oikeesti tosi luistavaa mallia vai onko mulla väärät öljyt? Jos jää lumeenkin kiinni niin lukko luistaa...
svt Cobra (Nos) -96
Bronco II -88
Kupla -52 (venyvä projekti)
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: kitkalukko

Viesti Kirjoittaja Late »

Onhan sulla siellä öljyn lisäksi Fordin "Friction modifieriä" eli kitkalukon lisäainetta? Tai sitten jotakin nimenomaan kitkalukolle tarkoitettua öljyä. Tavallisella peräoljyllä luistaakin.
Late

-84 Mustang SVO
arttu
Aktiivi
Viestit: 37
Liittynyt: 16 Touko 2007, 22:30

Re: kitkalukko

Viesti Kirjoittaja arttu »

Tuommoset öljyt laittoin "Castrol SAF-XJ 75W-140" tarkoitettu kitkalukkoperiin...En ole laittanut lisäksi mitään lisäaineita.. On vaan pieni pettymys jos lukko ei pidä tuon enempää. Ois lukko tarpeen kun menee metsään...
svt Cobra (Nos) -96
Bronco II -88
Kupla -52 (venyvä projekti)
Avatar
paltant.ponitalli
Addikti
Viestit: 300
Liittynyt: 07 Loka 2004, 20:23
Auto: mach1 1971 460+C6 manual+9"
GT 1994 Convert.
Paikkakunta: Karjakoski bank of a river

Re: kitkalukko

Viesti Kirjoittaja paltant.ponitalli »

jou oikeessa on lisä aine pitää olla et pitää ei montaa ekua maksa vauhtiputkassa.
BIG BLOCK DIAMONDS ARE FOREVER 476 CJ
Avatar
GTS
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 08 Heinä 2004, 21:36
Paikkakunta: Ikaalinen
Viesti:

Re: kitkalukko

Viesti Kirjoittaja GTS »

Tuo Castrolin öljy on sisänsä ihan käypänen ja sisältää siis tuon kitkamuunninaineen ja sen lisääminen pahentaisikin tilannetta vielä entisestään.

Kitkalukkojen ominaisuus on valitettavasti tuo että hyvin pienikitkaisilla alustoilla lukko ei pidä koska ne vaativat aina pienen pohjapidon jotta kitkalevyt painuisivat kiinni tiukemmin toisiaan vasten kartioiden tasauspyörien toisiansa erilleen painavan voiman johdosta joka taas puristaa samalla voimalla kitkalevyjä.
Sama tulee eteen usein jos kesken kaarteen antaa äkisti kaasua tehokkaassa autossa. Silloin sisempi pyörä kevenee eikä sen lukkoon kohdistuva voima pysty enää kiristämään lukkolevyjä vaan levyt hinkkaavat toisiaan vastakkain pelkän preloadjousen voimalla mikä ei ole kovin suuri voima. Kitkalukko siis pitää sitä paremmin mitä enemmän on pitoa ja mitä pienempi on molempien vetopyörien suhteellinen pitoero.

Yksi millä pitoa voidaan parantaa ja tarkkuussäätää on kilpa-autoissa ( ja monessa kerholaisen Mustangissa ) käytetty keino että laitetaan perään peräöljyä mikä on ilman tuota kitkanmuunninainetta johon lisätään 1/4 pulloa kitkanmuunninta ja tarkkaillaan perän toimintaa. Jos sieltä kuuluu rutinaa kaarreettaessa niin lisätään 1/4 pulloa kitkanmuunninta ja ajetaan muutama kymmenen kilometriä ja jos vielä pitää ääntä niin taaas tuo 1/4 pulloa jne.

Tuo kitkanmuunnin nimittäin heikentää kitkalukon pitoa ja usein noissa valmiissa kitkaperäöljyissä on varmuuden vuoksi reilusti tuota ainetta ettei perästä kuulu ääntä joka aiheutuu jos kitkalevyt eivät liu’u riittävän liukkaasti toisiaan vasten vaan takertelevat ja liukuvat pykälittäin.

Parhaimpaan tulokseen mm. 8,8 perissä olemme päässeet käyttämällä Red Line Shock Proof Heavyä ilman lisäainetta ja lisätty tarvittaessa mutta lisäainetta on tarvinnut lisätä vai reilusti alle 10% peristä.

Tuohon 8.8 perän lukkoon on mahdollista lisätä ylimääräiset kitkalevyt jolloin saadaan 40% lisää kitkapintaa ja pitoa ja lisäksi on saatavilla hiillikuitupinnoitteella olevia levyjä jotka ovat suoraan vaihtokelpoisia peruslevyjen kanssa.
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
arttu
Aktiivi
Viestit: 37
Liittynyt: 16 Touko 2007, 22:30

Re: kitkalukko

Viesti Kirjoittaja arttu »

Kiitos! Nyt tuli selvä vastaus!
svt Cobra (Nos) -96
Bronco II -88
Kupla -52 (venyvä projekti)
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: kitkalukko

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Tartteekohan minunkin perään lisäaineen vaikka mulla on perässä Kendallin öljy joka on tarkoitettu kitkalukkoperiin? Ei se ainakaan täysin pidä. Auto on 90 GT
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: kitkalukko

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

GTS Kertoikin kaiken oleellisen jota olen mielessäni yrittänyt muotoilla.
Mutta pieni kertaus näyttää silti olevan paikallaan.

Yleensä kaikissa normaaleissa tasauspyörästön öljyissä on mukana tuo lisäaine.

Lisäaineen tehtävä on poistaa levylukoille ominainen "nykiminen" kaarteissa. Vapaasti sanottuna heikentää lukon pito-ominaisuutta.

Yleisesti kuitenkin luullaan, että tuo lisäaine parantaa levylukon pitoa. Asia ei ole näin!
TS. jos lukko luistaa niin lisäaineen lisäys lisää lukon luistamista edelleen.

GTS:n kuvaama "säätö toimi" lisäaineettoman lukkoperäöljyn käytössä on yleisesti käytössä kilpapuolella. Lisäaineeton öljy perään ja säätö lisäaineella sopivaksi.

Suosittelen ainakin uudenpiin levylukollisiin periin jotka oletettavasti ovat vielä ehjiä(olkoon sitten 8", 9", 8,8" tai 7,5") Red Line Shock Proof Heavyä ilman lisäainetta ja säätö sopivaksi lisäainetta sopivin annoksin lisäämällä. Ennen kaikkea tuo systeemi toimii parhaiten jos lukko on säädetty lähtökohtaisesti hyvin tiukaksi. Kulunutta ja luistavaa kitalukkoa ei millään öljyllä voi enää korjata vaan lukko vaatii korjauksen, uudet levyt ja säädön.

Näillä keinoin olen 8" kitalukollisen perän saanut toimimaan tähän mennessä lähes 10 vuotta moitteettomasti. Tarkastuksessa perä oli sisäkaluiltaan lähes uuden veroinen muutama vuosi sitten. Voimaa perälle antaa +400hp sb ja tätä nykyä alla semi sliksit.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
1969
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: kitkalukko

Viesti Kirjoittaja 1969 »

Maastoajoneuvoissa voi keinotekoisesti lisätä kitkaa lukkoon painamalla hieman jarrua ajettaessa. Lukko ei tiedä onko lisääntynyt kuorma pidosta vai laahaavasta jarrusta. Kikkailuahan tuo on ja oikea ratkaisu on löytää toimivat liemet.
Torsen tyyppistä lukkoa maastoajossa käytettäessä tuo on ainoa tapa saada lukko toimimaan, kun toinen rengas on ilmassa. Tosin heti kun on hieman pitoa alla, toimii taas normaalisti. Torsen pulikoitakin saa myös pre-loadilla, joka helpottanee tuota ongelmaa.
radiodio
Aktiivi
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Tammi 2006, 18:25

Re: kitkalukko

Viesti Kirjoittaja radiodio »

Mitens kun mun 9" jätettiin ne preload-jouset pois? Kuulemma vaan kuluttaa levyjä, eikä ole niin tarpeelliset.
On tuo lukko kyllä toiminut isolohkon perässä moitteettomasti jo kolme kesää. Ja pitää hyvin.
Älä aja kovempaa mitä suojelusenkelisi pystyy lentämään.
Avatar
paltant.ponitalli
Addikti
Viestit: 300
Liittynyt: 07 Loka 2004, 20:23
Auto: mach1 1971 460+C6 manual+9"
GT 1994 Convert.
Paikkakunta: Karjakoski bank of a river

Re: kitkalukko

Viesti Kirjoittaja paltant.ponitalli »

joo ihmeesti toi levylukkokin pitää isolohkon väännön.ainakin kun on kunnossa ja uudet levyt.
BIG BLOCK DIAMONDS ARE FOREVER 476 CJ
Avatar
mussekakkonen
Addikti
Viestit: 165
Liittynyt: 28 Elo 2005, 21:42
Auto: mustang GT convertible -95
Paikkakunta: pyhäjärvi

Re: kitkalukko

Viesti Kirjoittaja mussekakkonen »

8,8 PERÄÄN VAIHDOIN FORD RACING LEVYT JA FORDIN LUKKO ÖLJYT JA RACING LISÄAINEEN .. PERÄ TEHTAAN MITTOIHIN , EI OO LUKKO LUISTANU. VAIHOIN KYL LAAKERIT JA TIIVISTEETKIN .
Ford Mustang convertible 5,0 GT -95
Ford Bronco -81 3,3TDi, c-6 ,9"
HD FX SB 1340cc -84
honda cr250 -96
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: kitkalukko

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

paltant.ponitalli kirjoitti:joo ihmeesti toi levylukkokin pitää isolohkon väännön.ainakin kun on kunnossa ja uudet levyt.

arvaas montako mulla on niitä menny rikki :mrgreen:
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
mussekakkonen
Addikti
Viestit: 165
Liittynyt: 28 Elo 2005, 21:42
Auto: mustang GT convertible -95
Paikkakunta: pyhäjärvi

Re: kitkalukko

Viesti Kirjoittaja mussekakkonen »

Galaxie61 kirjoitti:
paltant.ponitalli kirjoitti:joo ihmeesti toi levylukkokin pitää isolohkon väännön.ainakin kun on kunnossa ja uudet levyt.

arvaas montako mulla on niitä menny rikki :mrgreen:
jospa sulla on enemmän kaakkeja ? ohan tämä 8.8perä ihan surkee esitys. jos oikeista peristä aletaan puhumaan esim 9" :sta saa semmosen ku haluaa .
Ford Mustang convertible 5,0 GT -95
Ford Bronco -81 3,3TDi, c-6 ,9"
HD FX SB 1340cc -84
honda cr250 -96
Avatar
paltant.ponitalli
Addikti
Viestit: 300
Liittynyt: 07 Loka 2004, 20:23
Auto: mach1 1971 460+C6 manual+9"
GT 1994 Convert.
Paikkakunta: Karjakoski bank of a river

Re: kitkalukko

Viesti Kirjoittaja paltant.ponitalli »

Galaxie61 kirjoitti:
paltant.ponitalli kirjoitti:joo ihmeesti toi levylukkokin pitää isolohkon väännön.ainakin kun on kunnossa ja uudet levyt.

arvaas montako mulla on niitä menny rikki :mrgreen:
sulla onkin full size mulla tämmönen kollien ponicar. :roll:
BIG BLOCK DIAMONDS ARE FOREVER 476 CJ
Vastaa Viestiin