täystuho moottoriin...
täystuho moottoriin...
Tuli tuossa Vappuaattona totaalinen täys tuho moottoriin... kampiakseli kolmeen osaan, rukolaakerit irtosi lohkosta täydellisinä yksiköinä, öljypohja halkesi/repesi lohkosta irti, öljypumppu, mäntiä ja lapiollinen valurauta/alumiini moskaa oli öljypohjassa.... pernenkeles enpä ole noin totaalista täys tuhoa aikaisemmin nähnyt..
tää on nyt sitä motorsporttia...
Voisin laittaa kuvia kun joudan...
moottori on tai siis oli 302 fordracing vakio lohkolla, gt40 alukannet, h-beam veivit, kaikkipultit arp:tä, kuulapuhallettu ja siivistelty vakio kampura, puristus suhde n. 9:1, ruiskut ja megaruutta, ahtoja 0,6bar, teho 450hv 800nm vääntöä takapyöriltä.
Ja varaosa hyllyä tukemassa runkolaakereiden yhdistäjä ranka perkeles ois kai tuon voinu paikalleenkin laittaa....
tää on nyt sitä motorsporttia...
Voisin laittaa kuvia kun joudan...
moottori on tai siis oli 302 fordracing vakio lohkolla, gt40 alukannet, h-beam veivit, kaikkipultit arp:tä, kuulapuhallettu ja siivistelty vakio kampura, puristus suhde n. 9:1, ruiskut ja megaruutta, ahtoja 0,6bar, teho 450hv 800nm vääntöä takapyöriltä.
Ja varaosa hyllyä tukemassa runkolaakereiden yhdistäjä ranka perkeles ois kai tuon voinu paikalleenkin laittaa....
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2110
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: täystuho moottoriin...
Syvä osan ottoni.
302 vakio lohkon kesto ei ole mairitteleva. Voi tietysti olla muualtakin lähtenyt, mutta listan perusteella heikoin lenkki.
302 vakio lohkon kesto ei ole mairitteleva. Voi tietysti olla muualtakin lähtenyt, mutta listan perusteella heikoin lenkki.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: täystuho moottoriin...
Kuulin ohimennen että oli cruisinkia edeltävänä iltana motti vaihtanut hiippakuntaa. Osanottoni. Sitä vakiolohkon kestoa taidettiin arvuutella kun O-P:n vetaria jynkytettiin irti banjosta... Säilykö kannet ehjinä tussauksessa? Tiedät muutenkin mun kannan tohon pikkukoneilla harjoitteluun, jos kannet on entiset, niin säästä paukut ja aletaan haalimaan sulle palikoita 521-605 cid mottiin - tai tilataan valmis 750 hv dynotettu vapari motti sinne kuidun alle. Mitoitetaan se sellaisilla palikoilla että se jenkaa minimissään 6500 rpm iskusta riippuen, niin voit unohtaa puheet lekasta tai laivamoottorista. Voit heittää ahtimen nurkkaan - kompensoi painoa, sillä et sitä enää tarvitsisi ja jäähdytysjärjestelmä riittänee tuollaisenaan. Vaihteistoksi saa C4:sta 429/460 kaavelilla. Peltisarjoja konversioon saa mm. Crites Restorations firmalta. Iso investointi kerralla mutta kasvuvaraa on jäljellä ja valitaan kerrasta Motorsportin A460 lohko (4,600" porausvara 1500hv luokiteltu) tai Eliminatorin Premiere lohko (2500 hv luokiteltu ja 4,700" poraus mahdollista) niin jos suunnitelmat turboista tms. tulee mukaan, niin homma ei kaadu lohkon kestoon.
Boss 302 lohko tai Dartilta vastaava 302 pohjainen mataladekkimoottori. Boss 302 on kohtuu edullinen verrattuna Dartin lohkoihin ja kestää varmasti sen mitä täytyykin. Uskonpa että Boss 302 täyttäisi toiveesi mainiosti ja se on siamilaisilla sylintereillä eli lohko on selkeästi normi lohkoa tukevampi. Boss 302 lohkolle luvataan 4,125" porausvara, eli jos vetää suoraan 4,080" ylikokoon ja 3,400" takoakselilla saat 355 cid. Pienihän se on, mutta sitä varten sulla on siellä ahdin.
Boss 302 lohko tai Dartilta vastaava 302 pohjainen mataladekkimoottori. Boss 302 on kohtuu edullinen verrattuna Dartin lohkoihin ja kestää varmasti sen mitä täytyykin. Uskonpa että Boss 302 täyttäisi toiveesi mainiosti ja se on siamilaisilla sylintereillä eli lohko on selkeästi normi lohkoa tukevampi. Boss 302 lohkolle luvataan 4,125" porausvara, eli jos vetää suoraan 4,080" ylikokoon ja 3,400" takoakselilla saat 355 cid. Pienihän se on, mutta sitä varten sulla on siellä ahdin.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: täystuho moottoriin...
Jotenkin kun joku on ton isolohko hömpän takana noin vahvasti niin pitää ihan periaatteesta olla vastaan (kjiäh kjiäh ) ja ottaa samoja tehoja pikkulohkosta vaikkakin ahtimella tai kahdella tai vaikka kolmella... No ei pitäis minunkaan isotella.. ei mopolla mahottomiaFastback kirjoitti:Kuulin ohimennen että oli cruisinkia edeltävänä iltana motti vaihtanut hiippakuntaa. Osanottoni. Sitä vakiolohkon kestoa taidettiin arvuutella kun O-P:n vetaria jynkytettiin irti banjosta... Säilykö kannet ehjinä tussauksessa? Tiedät muutenkin mun kannan tohon pikkukoneilla harjoitteluun, jos kannet on entiset, niin säästä paukut ja aletaan haalimaan sulle palikoita 521-605 cid mottiin - tai tilataan valmis 750 hv dynotettu vapari motti sinne kuidun alle. Mitoitetaan se sellaisilla palikoilla että se jenkaa minimissään 6500 rpm iskusta riippuen, niin voit unohtaa puheet lekasta tai laivamoottorista. Voit heittää ahtimen nurkkaan - kompensoi painoa, sillä et sitä enää tarvitsisi ja jäähdytysjärjestelmä riittänee tuollaisenaan. Vaihteistoksi saa C4:sta 429/460 kaavelilla. Peltisarjoja konversioon saa mm. Crites Restorations firmalta. Iso investointi kerralla mutta kasvuvaraa on jäljellä ja valitaan kerrasta Motorsportin A460 lohko (4,600" porausvara 1500hv luokiteltu) tai Eliminatorin Premiere lohko (2500 hv luokiteltu ja 4,700" poraus mahdollista) niin jos suunnitelmat turboista tms. tulee mukaan, niin homma ei kaadu lohkon kestoon.
Boss 302 lohko tai Dartilta vastaava 302 pohjainen mataladekkimoottori. Boss 302 on kohtuu edullinen verrattuna Dartin lohkoihin ja kestää varmasti sen mitä täytyykin. Uskonpa että Boss 302 täyttäisi toiveesi mainiosti ja se on siamilaisilla sylintereillä eli lohko on selkeästi normi lohkoa tukevampi. Boss 302 lohkolle luvataan 4,125" porausvara, eli jos vetää suoraan 4,080" ylikokoon ja 3,400" takoakselilla saat 355 cid. Pienihän se on, mutta sitä varten sulla on siellä ahdin.
Jotenkin tässä moottorin rikkoutumisessa on jotain hyvääkin kun päääsee taas visioimaan ja kahteleen uusia osia!! ja oppia ikä ennen kaikkea!!
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: täystuho moottoriin...
Moottorin suunnittelu on tosi mukavaa puuhaa ja harvemmin siinä lähtee mopo lapasesta!! Jos kukkarossa riittää paukkua, niin se on vain hyvä että lähtee lapasesta, silloin kaikki saadaan nauttia nopeista autoista. Perskeles, ei taida autosi valmistua Natikoihin, vai mitä luulet?musse68 kirjoitti:Jotenkin kun joku on ton isolohko hömpän takana noin vahvasti niin pitää ihan periaatteesta olla vastaan (kjiäh kjiäh ) ja ottaa samoja tehoja pikkulohkosta vaikkakin ahtimella tai kahdella tai vaikka kolmella... No ei pitäis minunkaan isotella.. ei mopolla mahottomia
Jotenkin tässä moottorin rikkoutumisessa on jotain hyvääkin kun päääsee taas visioimaan ja kahteleen uusia osia!! ja oppia ikä ennen kaikkea!!
Tää isolohko homma on vaan jotain mitä minä tekisin jos auto olisi minun. Halusin vain palauttaa mieleesi, mitä muuta on tarjolla. Sun auton voimavarat tietäen, suorastaan ihmettelen ettet janoa lisää. Seison tuon isolohkon takana aika tiukasti mikäli kyseessä on auto johon se on lakiteknisesti katsastettavissa ja siihen olen tullut lähinnä omien kokemusten kautta. Kun saat joskus sen sbf blown strokerin kuntoon, niin mä tulen kyllä ilomielin kyytiin, voit sitten yrittää vakuuttaa mut. Oletko ikinä ajatellut minkälaisia tehoja saisit isolohkosta ja ahtimesta, tai oikeastaan tarvitsisit kaksi ahdinta sillä ei tuppaa yksi ahdin riittämään isoille koneille.
Mä en olisi vielä pari vuotta sitten uskonut sanovani tätä, mutta kun puhutaan katuautosta niin kaikki yli 600 hv alkaa olemaan jo liikaa katuautossa. Ei sitä tehoa saa siirrettyä tienpintaan jos ei ole todella järeää rengasta ja toimivaa alustaa. Älyhauskaa (ja vaarallista) on kyllä savuttaa kumeja +80km/h nopeuksilla! 600hv rajapyykki alkaa vaatimaan jäähdytysjärjestelmältä paljon, koska 600hv tuottaa lämpöä huomattavasti enemmän mitä esim. 550hv moottori.
Repivä raivo jota tuollainen kiukutettu +500 cid motti tuottaa on se mikä sai minut heräämään isolohko moottoreihin, tämä tapahtui vuonna 1996. Oma 289 tuntui lähinnä starttimoottorilta kun siirryin ainoastaan 454 cid +400hv Chevellen ratista oman auton ratin taakse - niistä päivistä on itänyt bb-siemen takaraivossa. Kaasupolkimeen pohjaan polkaisulla '65 Chevelle piirsi vanaa 80 km/h nopeudesta... sitä se sitten lähti. Tämän kevään ensimmäiset voima jytinät tuli naapurin 509 cid bracket BBC moottorista, siinä on loppunopeuden perusteella laskettu 750 hv. Se reagoi kaasuun käsittämättömällä raivolla, ravistuttaa koko autoa, kuulostaa helvetin pajavaroilta ja jenkaa mekaanisella rollerilla +7500 rpm 4,000" iskuisella kampuralla. Tommoinen on vielä suhteellisen huoltovapaa moottori ja mun mielestä toiminta-alue aina 7500 rpm on aika asiallista. Tommoisen mä haluan seuraavaksi, mihin autoon, sitä en tiedä.
Toisaalta, olisihan se tavallisen tylsää jos kaikilla olisi isoja moottoreita. Musse68:n puolesta täytyy sanoa, että Muuramen tuotoksia on aina ollut ilo katsella. Sulla on paljon sbf osaa hyllyssä, joten tuon lohkon päivittäminen sun käyttötarkoitukseen paremmin sopivaksi on varmasti fiksuin, helpoin ja edullisin tie.
Täytyy tulla pajalla käymään joku päivä, onko ruumiin kappaleet vielä nähtävillä?
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2110
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: täystuho moottoriin...
"A low reving mountain motor reminds me of a diesel powered tuna boat coming into dock"
David Reher
David Reher
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: täystuho moottoriin...
You smell that? Do you smell that? Tunafish, son. Nothing else in the world smells like that. I love the smell of tunafish in the morning.
Robert Duvall (Apocalypse Now) hieman mukailtuna...
Robert Duvall (Apocalypse Now) hieman mukailtuna...
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: täystuho moottoriin...
Pitää varmaan tehdä kompromissi ja kahtella osat nyt tähän hätään suomen kamaralta ja tilata kunnon palikat talveks... toki hyvällä tuurilla jenkeistäkin osat tulee 4vrk. kuten tuli edellinen moottori+vaihteisto kompinaatti.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: täystuho moottoriin...
Kävin tänään katsomassa ruumista... olihan se kokenut melkoisen räjähdyksen. Enpäs ole vielä nähnyt irtonaista öljypohjaa jossa on vielä pala lohkoa kiinni pultin varassa. Aika totaalinen tuho. Noh, tuosta on suunta vain ylöspäin.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: täystuho moottoriin...
Eiköhän noilla väännöillä vakioakseli ala jo antamaan periksi...
Re: täystuho moottoriin...
Oliko mitään selkeää syytä tuhoon?
Nakutus tms?
Vai väsähtikö vaan kerrasta?
Nakutus tms?
Vai väsähtikö vaan kerrasta?
-71 HT 351C 4v
Re: täystuho moottoriin...
Ei ollut minkään laisia nakutuksia tms. kerrasta rämähti...
No toinen moottori jo hyvällä mallilla... vielä on kesää jäljellä vielä tulee............. toinen moottori rikko vai miten se meni...
No toinen moottori jo hyvällä mallilla... vielä on kesää jäljellä vielä tulee............. toinen moottori rikko vai miten se meni...